Het is nu zo 12 mei 2024, 23:16


Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Hier plaats je een foto van je auto en stel je jezelf voor
  • Auteur
  • Bericht
Offline

klaas

Pro

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: ma 15 apr 2013, 15:54

Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Berichtvr 19 apr 2013, 20:56

Ik wil me graag voorstellen op dit forum.Ik ben in het bezit van een 635 van 1981 die al opgeknapt is en een 635 van 1985 waar ik nu met bezig ben om die op te knappen.De 635 van 1981 heb ik al vanaf 1994 in mijn bezit. De 635 van 1985 heb ik vanaf 2011 in mijn bezit.
Ik woon in een klein dorp ongeveer 15 km ten zuiden van Eindhoven.
Het is hier weliswaar een e23 forum maar ik vind dat er technisch veel overeenkomsten zijn met een e24, vandaar dat ik me graag hier wil aanmelden.Ik wil op dit forum graag mijn bmw kennis vergroten, want ik heb inmiddels wel begrepen als regelmatige bezoeker van dit forum dat hier veel leden zijn met nogal wat bmw ervaring.Voor de bmw had ik al diverse auto,s van een ander merk opgeknapt.
Mijn droomauto is altijd een 635 geweest maar in de begin jaren negentig waren ze nog erg duur.In 1994 was er echter een regeling van kracht die hield in dat er 1% per maand af ging vande te betalen invoerechten als je een auto kocht in het buitenland zijnde een E.E.G. land.
Als hij dan 100 maanden of 8,5 jaar oud was hoefde je geen invoerrechten te betalen.Het gevolg was dat je deze auto,s in Duitsland voor redelijke bedragen kon kopenen er trailers vol met Duitse auto,s richting Nederland gingen in 1994 omdat je geen invoerrechten voor deze auto,s hoefde te betalen.Ik zocht geen 635 die al in orde was.Ik wilde graag een 635 hebben met wat werk omdat ik het leuk vind om als hobby
aan auto,s te sleutelen en om ze op te knappen.Ik ben in 1994 een aantal malen op zaterdag richting Duitsland vertrokken om een geschikte 635 te vinden.Ik wilde graag een type 1 met automaat,schuifkanteldak en een leren recaro interieur hebben.Een type 1 omdat ik die van binnen mooier vond. Het interieur heeft meer een klassieke uitstaling dan een type 2.Mijn voorkeur ging uit naar een recenter type 1 bouwjaar 81 of begin 82 omdat ik dacht dat het plaatwerk van een betere kwaliteit was dan die van de eerste bouwjaren.Achteraf een verkeerde gedachte omdat een van 1981 soms slechter kan zijn dan eenvan 1978. Je kunt er soms niets van zeggen is mijn ervaring.Uiteindelijk vond ik in Dortmund een 635 van 1981 met een leren recaro interieur,automaat,schuifkanteldak met de kleur Graphit Metallic .Ik kocht deze van een Duitse jongedame die haar kost verdiende met horizontale werkzaamheden.Op de achterruit zat een sticker van club Rosie. Ze vertelde me dat ze daar werkte.Ik dacht dat de 635 in redelijke staat was maar dat viel vies tegen toen ik hem kaal trok.Het roestmannetje was wel erg vaak bij deze 635 op bezoek geweest.Hij was eigenlijk te slecht om op te knappen, maar ja ik ben er toch maar aan begonnen.
Ik reed in 1995 een e21 en had regelmatig een sloper van een e21 staan.Om ander plaatwerk in de te vervangen rotte delen te zetten gebruiken we destijds altijd de dakplaten van sloopauto,s en in dit geval de dakplaat van de sloop e21 die we er dan met een slijpschijf uitslepen. Zo een dakplaat heeft net de juist dikte en je kunthem makkelijk bewerken. Ik denk dat ik wel 1,5 dakplaat van een e21 in mijn 635 heb gelast, zo slecht was hij. Op de foto,s zie je wel dat het ingelaste plaatwerk afkomstig was van de dakplaat van een groene en blauwe e21.
De volgende delen van het plaatwerk heb ik vervangen :
- grote stukken van de binnenschermen voor , aan beide kanten vanaf het voorfront tot de voorpoten.
- kriksteunen onder de bodem voor , links en rechts.
- Kriksteunen in de dorpels alle vier.
- stukken van de dorpels.
- een gedeelte van de wielranden achter , binnen en buiten , links en rechts .
- nieuwe stukken in de achterschermen gezet.
- nieuwe stukken in het plaatwerk onder de achterlichten en rond de kentekenverlichting.
- nieuwe stukken in de bodem gezet.
- nieuwe stukken in de bak van het reservewiel gezet.
- nieuwe stukken in de onderkant van beide deuren gezet.
Het meeste werk was echter het plaatwerk rond de ophanging van de achteras in de carrosserie.Rond deze beide punten waar de achteras in de carrosserie was bevestigd waren door roest aangetast.De complete achteras los gemaakt en aan beide kanten nieuwe stukken in gezet.
Het vreemde was dat hij rond het schuifdak en achter rond de schokbrekerbakken in dekofferruimte keihard was, want hier zijn vele 635 ook zeer slecht. Ook het chroom in de voor- en achterbumper was nog in perfecte staat, dat is vaak anders.Om nieuwe stukken erin te lassen moet natuurlijk de omgeving waar je de nieuwe stukken in zet mooi zuiver en blank zijn, dan kun je mooi lassen.In 1995 toen ik hem opknapte waren er volgens mij nog geen staalborstelschijven die je op een slijpschijf kunt zetten en mooi de carrrosserie mee zuiver slijpt zoals je die tegenwoordigwel kunt kopen. We hadden gewoon een handstaalborstel.Het probleem van de 635 was dat op de onderzijde een soort kit zit die je er moeilijkaf krijgt zelfs niet met een staalborstel of slijpschijf.We bebruikte dan de vlam van een autogeen lasapparaat om de kit mee warm te stokenen dan met de staalborstel te verwijderen. Dit ging prima.Het probleem bij deze methode was dat er ontzettende zwarte rook van af komt alsje de kit warm stookt en die was niet fijn om in te ademen.( ik heb nooit gerookt dus mijn longen kunnen wel wat hebben !!!!!!!! )Een ander probleem was dat door het warm stoken de kit regelmatig in brand vloog.Ik had dan een emmer water met een grote spons erin in de buurt staan om het vuur uit te deppen.Dat ging prima, voor het geval dit niet lukte stond er nog een blusapparaat.Dit blusapparaat hebben we echter nooit hoeven te gebruiken.Deze methode gebruikt ik nu niet meer met het opknappen van de 635 van 1985.Hierbij gebruik ik nu een staalborstelschijf die op een slijpschijf draai.Dit werkt beter en veiliger
Later heb ik nog alle rubbers in de voorwiel en achter wielophanging vervangen.Dit gaat vrij makkelijk bij een type 1, daar heb je geen speciaal gereedschap voornodig. Vooral voor is vrij makkelijk. De rubbers kun je tegen redelijk prijzen kopen.
Nieuwe rubbers levert wel een enorme verbetering op in de wegligging.Ik beveel het iedereen aan die een type 1 heeft.

Ik zal je enkele foto,s laten zien van het opknappen. De type 1 was in 1997 gereed.Hij heeft zich al die jaren hierna prima gehouden, zoals je kunt zien op een foto die gemaakt is op de Sharknosemeeting van 2011.Wat ik graag nog zou willen voor deze 635 is een echt zwart vloerkleed, nu zit er een donkergrijs in en cruise-control. ( Cruise-control voor een type 1 is volgens mij vrij zeldzaam . De km-teller van een type 1 wekt nog via een kabel en nietelectronisch zoals bij een type 2.)Als jullie het leuk vinden zal ik binnenkort wel iets vertellen over het opknappen van mijn 635 van 1985.
groetjes Klaas.
ImageImage
ImageImage
ImageImage
ImageImage
ImageImage
ImageImage
ImageImage
ImageImage
Image
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Berichtvr 19 apr 2013, 21:04

welkom klaas!! en in 1 woord....TOPPY je e24 :shock: :shock: :clap: :clap:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

V-MAX

Die hard

  • Berichten: 281
  • Geregistreerd: za 26 jan 2013, 21:50

Re: Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Berichtvr 19 apr 2013, 21:43

Welkom en mooi verhaal! Ook mooie coupe trouwens! :thumbsup:
Offline

wout2

Pro

  • Berichten: 187
  • Geregistreerd: za 16 jun 2012, 19:58

Re: Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Berichtvr 19 apr 2013, 21:51

Welkom! En wat een schitterende bak zeg :shock:
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Berichtza 20 apr 2013, 07:39

Welkom klaas.
Zo zie ik het graag een droom die in vervulling gaat.Hele mooie e24 die er strak bijstaat na vele uren hobbyen. :clap:
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Berichtza 20 apr 2013, 19:40

Welkom,

En een mooie serie 1 heb je.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

klaas

Pro

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: ma 15 apr 2013, 15:54

Re: Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Berichtzo 21 apr 2013, 09:24

Bedankt voor jullie positieve reacties, maar ja er zit ook heel werk in dit opknappen.
Ik denk wel een paar honderd uur. Maar ja ik doe het graag en dat maakt veel goed.

Mijn principe is altijd , je doet het goed anders moet je het niet doen
en ik hou niet van braswerk.

Oldie jij hebt ook een prachtige e24 want die ken ik wel.
Het staat me nog bij dat hij onder de motorkap er ook heel mooi uit zag.

groetjes Klaas
Offline

m7pietjem6

Professional

  • Berichten: 1069
  • Geregistreerd: za 26 dec 2009, 13:12

Re: Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Berichtzo 21 apr 2013, 09:34

Hoi Klaas,

Welkom hier.
Ben je alweer begonnen met je type 2 BMW 6 serie?
Groeten Piet(uit Apeldoorn)
M635csi
M635csi (restauratie)
E3 3.3Li/A 3.5
L6 high 635csi/A
B7 turbo coup
Offline

klaas

Pro

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: ma 15 apr 2013, 15:54

Re: Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Berichtzo 21 apr 2013, 19:48

Dag Piet

Ik ben deze week weer begonnen aan de type 2 om hem op te knappen.
Ik denk niet dat ik hem op de sharknode-meeting in Juni gereed zal hebben.

Ik hem inmiddels wel deurpanelen, achterzijpanelen, a en b stijlpanelen
in zwart leer gekocht zo dat hij van binnen weer iets meer
op een Highline of L6 is gaan lijken.

Wel apart dat hoe het leer van het bovenste gedeelte van het
achterzijpaneel is bevestigd. Aan de achterkant is de stiknaad
om een ijzerdraad gevlochten.

Heb je mijn 628 voorbumper om kunnen naar een alpina voorbumper ???????

gr. Klaas
Offline

loentje

Master

  • Berichten: 639
  • Geregistreerd: za 29 mei 2010, 21:55

Re: Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Berichtwo 10 jul 2013, 15:48

Hey Klaas, ook hier:-)

groeten loentje
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Klaas stelt zich voor met tweemaal E 24

Berichtdo 11 jul 2013, 15:16

gistere de e24 gezien van klaas,en WHOUW,wat een mooie auto!!
ben zeer benieuwd na de andere e24 als die klaar is :clap:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten