zo 15 dec 2013, 12:17
zo 15 dec 2013, 14:20
zo 15 dec 2013, 14:23
zo 15 dec 2013, 15:16
zo 15 dec 2013, 15:35
zo 15 dec 2013, 16:31
zo 15 dec 2013, 20:30
zo 15 dec 2013, 21:26
ma 16 dec 2013, 04:00
ma 16 dec 2013, 08:55
De serie 1 turbo draait op 0,7 bar met 7:1 compressie.
De serie 2 turbo draait op 0,45 bar met 8:1 compressie.
De wastegate is een mechanisch iets zonder elektrische aansluitingen.
De wastegate van een serie 1 gaat open bij 0,7 bar en bij een serie 2 bij 0,45 bar. (vandaar ook de verschillende onderdeelnummers!!!)
Wil je op je serie 2 dus snel pk's pakken dan monteer je een waste gate van een serie 1. De turbodruk stijgt dan van 0,45 naar 0,7 bar. Alleen pomp je dan zoveel lucht de motor in dat het mengsel te arm wordt. Daarom meet de ECU de turbodruk en laat bij een te hoge druk de injectie onderbreken (fuel cut-off) zodat de motorbelasting afneemt en dus ook de druk.
Als je dan een aangepaste chip monteert zijn je fuel-mappings weer in orde en wordt de fuel cut-off verplaatst naar een hogere druk.
Bij de serie 1 is echter ook heel makkelijk meer vermogen te pakken door de druk te verhogen. Dit kan met een zogenaamde bleedvalve. De turbodruk wordt dan instelbaar (bleedvalve kun je uiteraard ook gebruiken op een serie 2, of iedere andere mechanische wastegate).
Echter wordt dan ook het mengsel te arm. Je moet dus zorgen dat er meer benzine de motor in gaat. Helaas kun je het motormanagement niet aanpassen. Dus je zou de benzinedruk kunnen verhogen. Doordat de druk hoger is, maar de inspuittijden hetzelfde gaat er dan meer benzine de motor in.
Als laatste zou ik echter ook een hele goede raad mee willen geven; begin niet aan verhoging van turbodruk als je niet weer waar je mee bezig bent. Een te arm mengsel helpt je hele motor om zeep. Ik heb auto's gezien met klopsensoren waar toch een gat in de zuiger gebrand was.
Onmisbaar in dit project is een goede lambdasonde.
ma 16 dec 2013, 09:03
ma 16 dec 2013, 09:58
ma 16 dec 2013, 11:20
ma 16 dec 2013, 11:35
ma 16 dec 2013, 17:36
ma 16 dec 2013, 20:46
oldie schreef:Van waar ben je in Belgie? Er zijn toch wel specialisten die aan de oudere bmw,s kunnen werken?
ma 04 jan 2016, 15:41