Het is nu za 27 apr 2024, 16:17


Eindelijk eens voorstellen

Hier plaats je een foto van je auto en stel je jezelf voor
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Valorster

Nieuw

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: wo 08 aug 2012, 15:45

Eindelijk eens voorstellen

Berichtzo 15 dec 2013, 12:17

Hallo beste auto liefhebbers!

Ik ben Mario wonend in Belgie , ben 34 jaar en rij nu ongeveer 2 jaar met een e23 728i van '83.
Vorige week ben ik verliefd geworden op een bmw e23 745i van '82.
En heb de auto na bezichtinging ook direct gekocht.

http://www.2dehands.be/autos/autos/bmw/ ... tml?qq=e23
http://www.youtube.com/watch?v=eJ7Aj1Fy5HA

De auto is effectief in de staat zoals beschreven is.
Enkel werkt de temperatuur sensor niet meer en de hydro ophanging moet gemaakt worden.(springt als een springbal van achter)
De airco is ook leeg , de verkoper is naar een bmw garage geweest en heeft verteld dat er het oude product in moet maar dat ze dat niet meer mogen doen en het nieuwe product de airco kan kapot maken.

Kennen jullie toevallig deze auto?
https://www.dropbox.com/s/i1jr9vl677jxvnt/bmw01.jpg
https://www.dropbox.com/s/bpdi7j3dhwi4kkm/bmw02.jpg
https://www.dropbox.com/s/8d9l6rgjnx54hkm/bmw03.jpg
https://www.dropbox.com/s/ldnuwane02hd6hb/bmw04.jpg

Mijn 728i die ga ik verkopen.

Ik ben al redelijk lang hier op het forum en heb al veel bij geleerd en opgelost dankzij jullie, waarvoor mijn dank.
Het probleem in Belgie is dat er zo goed als niemand aan zo een auto kan werken , als je naar garages gaat dan krijg je een antwoord " we hebben nog een werknemer die al bijna op pension is, die kan er nog wel aan werken maar moet dan ook met een handleiding werken.

Dus ik hoop dat ik hier verder kan geholpen worden.

Een ritje naar Nederland is niet altijd gemakkelijk voor mij, ik heb een spoed operatie aan mijn rug gehad en lange ritten zijn een nachtmerrie voor mij.

Maar hier op het forum zitten wel zeer goed specialisten.

Ik hoop dat een Belgje welkom is hier :)
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtzo 15 dec 2013, 14:20

Welkom, goed keuze. Er zitten hier ook Belgen.
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtzo 15 dec 2013, 14:23

Welkom op het e23@.
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtzo 15 dec 2013, 15:16

welkom . ben ook een belg en zijn super fijne mensen hier .
Offline

Johnnie Turbo

Professional

  • Berichten: 1243
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 14:17
  • Woonplaats: wormer

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtzo 15 dec 2013, 15:35

das een mooie auto. Ik vind zelfs de achterspoiler mooi.
Heel veel plezier ermee.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtzo 15 dec 2013, 16:31

Welkom,en een zeer mooie e23 hoor,en ik vind t de beste combie,3.2 met 3 traps automaat...
1 van de 1e whalenose 745ers (laat 1982 neem ik aan?)
Paul uit gemert heeft ook zoon turbo staan, :Peace:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Valorster

Nieuw

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: wo 08 aug 2012, 15:45

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtzo 15 dec 2013, 20:30

Bedankt voor jullie reacties.

@Graad, ja eind 82 , dinsdag word de auto geleverd dan kan ik eens zien.

Ik heb veel gelezen over de m102 blok dat ze wat problemen hebben met warmte?

of dat de m106 blok wat beter is?

Het blijft wel altijd een risico maar de volledige history is erbij en onderhoudsboekje ook.
Ik ga alleszins de compressie eens meten als ik hem heb.

is het waard om de turbodruk met 0.4 bar omhoog te krikken? dat hem op 0.8 bar zit , ik heb hier gelezen dat het geen kwaad kan met de originele blok. al is de motor goed genoeg momenteel qua kracht.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtzo 15 dec 2013, 21:26

Mooi standaard houden kan er ook minder kapot gaan, trouwens je zult merken als de auto goed afgesteld is dat 252Pk meeeeeer als voldoende is voor zo'n grote auto..Dus een goede afstelling en onderhoud is het a en o
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtma 16 dec 2013, 04:00

Ik sluit me bij robert aan!
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtma 16 dec 2013, 08:55

Welkom hier!

Lees onderstaande post van mij van 1,5 jaar geleden maar eens door...

De serie 1 turbo draait op 0,7 bar met 7:1 compressie.
De serie 2 turbo draait op 0,45 bar met 8:1 compressie.

De wastegate is een mechanisch iets zonder elektrische aansluitingen.
De wastegate van een serie 1 gaat open bij 0,7 bar en bij een serie 2 bij 0,45 bar. (vandaar ook de verschillende onderdeelnummers!!!)

Wil je op je serie 2 dus snel pk's pakken dan monteer je een waste gate van een serie 1. De turbodruk stijgt dan van 0,45 naar 0,7 bar. Alleen pomp je dan zoveel lucht de motor in dat het mengsel te arm wordt. Daarom meet de ECU de turbodruk en laat bij een te hoge druk de injectie onderbreken (fuel cut-off) zodat de motorbelasting afneemt en dus ook de druk.
Als je dan een aangepaste chip monteert zijn je fuel-mappings weer in orde en wordt de fuel cut-off verplaatst naar een hogere druk.

Bij de serie 1 is echter ook heel makkelijk meer vermogen te pakken door de druk te verhogen. Dit kan met een zogenaamde bleedvalve. De turbodruk wordt dan instelbaar (bleedvalve kun je uiteraard ook gebruiken op een serie 2, of iedere andere mechanische wastegate).
Echter wordt dan ook het mengsel te arm. Je moet dus zorgen dat er meer benzine de motor in gaat. Helaas kun je het motormanagement niet aanpassen. Dus je zou de benzinedruk kunnen verhogen. Doordat de druk hoger is, maar de inspuittijden hetzelfde gaat er dan meer benzine de motor in.

Als laatste zou ik echter ook een hele goede raad mee willen geven; begin niet aan verhoging van turbodruk als je niet weer waar je mee bezig bent. Een te arm mengsel helpt je hele motor om zeep. Ik heb auto's gezien met klopsensoren waar toch een gat in de zuiger gebrand was.
Onmisbaar in dit project is een goede lambdasonde.
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtma 16 dec 2013, 09:03

Met de kanttekening dat ik met serie 1 de M102 en met serie 2 de M106 bedoel...
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

Valorster

Nieuw

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: wo 08 aug 2012, 15:45

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtma 16 dec 2013, 09:58

Bedankt voor alle info.

vermits ik geen kennis heb van turbo's ga ik er ook niet aan beginnen.
Ik had op een engelse forums gelezen dat de blok sterk genoeg was en dergelijke maar een kapotte blok is het me totaal niet waard.

De auto origineel houden blijft het beste.
En hier heb ik al veel geleerd over mijn 728i om problemen op te lossen.
daarvoor mijn dank al.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtma 16 dec 2013, 11:20

Goed onderhoud is belangrijk voor goed lopen. Zorg ervoor dat de ontsteking in orde is, bougies, kabels, verdeler enz. Stel de kleppen. Controleer of alle slangen heel zijn, vooral de vacuumslangen of vervang ze, uiteindelijk zijn ze 30 jaar oud, soms poreus of hard geworden. Je kunt een paar gaten in het rechter voorscherm boren , daardoor krijgt de intercooler meer koeling. Heb je alles in orde dan is het een plezier om te rijden.
Offline

Valorster

Nieuw

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: wo 08 aug 2012, 15:45

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtma 16 dec 2013, 11:35

Hey robertf,

Er zijn dingen die ik zelf kan maar ontsteking en kleppen niet.
Er is nog vanalles vernieuwd aan de auto maar dat zie ik morgen als ik de auto heb.
Dan kan ik meer info geven.

Is er in Belgi
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtma 16 dec 2013, 17:36

Van waar ben je in Belgie? Er zijn toch wel specialisten die aan de oudere bmw,s kunnen werken?
Offline

Valorster

Nieuw

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: wo 08 aug 2012, 15:45

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtma 16 dec 2013, 20:46

oldie schreef:Van waar ben je in Belgie? Er zijn toch wel specialisten die aan de oudere bmw,s kunnen werken?


omgeving Leuven en de bmw garages in de buurt kijken allemaal maar raar als je met zo een oude auto afkomt.

ze zeggen dan dat ze de oudere technieker er kunnen naar laten kijken maar dat die dan ook de handleiding gaat moeten raadplegen... dan ben ik heel snel weg daar
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Eindelijk eens voorstellen

Berichtma 04 jan 2016, 15:41

Vandaag bij deze e23 wezen kijken in Leuven samen met Paul.en Mario heeft een hele frisse e23, die met een beetje liefde weer 100% top is?interieur staat mooi bij de buitenkleur vind ik persoonlijk :Peace: electrische achterbank die werkt
Wiswas die werkt enz.
Alleen een turbo teller die maar tot 240 gaat :?: :mrgreen:

Mooie nette e23 :!:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten

cron