Pagina 1 van 2

De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014, 12:08
door baur323
Op aanvraag van meesterposter Graad:

Al langere tijd was ik weer op zoek naar een onverprutste e24.
Ik zoek - no offence naar hen die dit wel mooi vinden - dus geen 20" wielen, plastic spoilers en meer van dat soort ongein.
Vorig jaar had ik een redelijk mooie 635csiA van 81, maar die was ik in no time tegen een goede prijs kwijt.
Markt technisch gezien leek me een vroege wel handig, immers als ik er weer vanaf wil is bijna belastingvrij toch voor velen erg interessant.
Omdat ik in Nederland eigenlijk alleen maar rommel tegenkom is het inmiddels noodzakelijk om ver over de zuidelijke grens heen te kijken.

Deze specifieke 633csiA komt uit ZuidFrankrijk. Heeft 20 jaar stilgestaan wegens een overlijden.
Na heropstarten (met nieuwe lagers en pakkingen) is ze technisch weer helemaal fris.
De carrosserie is echt mega goed. Sterker, ik heb nog nooit zo harde e24 gezien.

Een paar plaatjes:
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Tja en toen.. op de maandag erna was ik bij een klant in Velserbroek.
Op het moment dat ik wegreed, kwam er een auto voorbij van Rutte met deze 6 opgeladen..
Lang verhaal kort:
Mega klapper in Haarlem, auto kopje onder in het kanaal, nadat hij een brug heeft geraakt.
De vooras staat 30cm naar binnen!
Deze had slechts 74dkm gelopen...echt doodzonde.
Het interieur echter is smetteloos mooi, inmiddels laten drogen en reinigen, dus dat komt tzt in mijn e24.

Image
Image
Image
Image


Dus als iemand nog e24 parts zoekt... ik heb zat liggen.

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014, 16:21
door graad
Das een mooie e24 ite :Peace:
Ik vind t interieur wat er nu inzit ook best mooi hoor :Peace:
Achterkopsteunen enzo,mooie CSI hoor :clap:

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014, 16:51
door baur323
Ik heb bij het zwarte interieur ook de achterhoofdsteunen.
Als ik deze langer ga houden mik ik de bak er wel uit.
3bak automaat met een dergelijke auto is niet leuk spelen.

Wat wel leuk is: deze is nagenoeg Full option uit 76...dus ook met sper!

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014, 18:56
door graad
Maar zijn wel fijne automaten hoor, die 3 bakken :Peace:

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014, 19:41
door baur323
Voor een rondje Stelviopas niet.

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014, 21:37
door MartinE34
Wel een mooie auto Ite 8-) :clap:


mijn 6 had wat mij betreft een HB mogen zijn ,vind persoonlijk een AB niks bij een 6serie :roll:

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 05:15
door m7pietjem6
Een hele nette 6 serie Ite, en die Recaro,s stoelen zijn echt een hele verbetering niet alleen kwa looks maar zeker ook wat betreft zit comfort. Die sloper heeft een handbak toch, kun je die niet overzetten?

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 07:56
door baur323
Helaas is dat een 4bak. Ik heb nog een mechanische telleraandrijving nodig.
De AB gaat er hoe dan ook onderuit, het verlies aan pks is denk ik meer dan 25%..

Ik heb met deze geen haast, er komt vanzelf eea op mijn pad.

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 09:39
door carina
die heb ik nog liggen (werkend)

ben ik persoonlijk met martin eens ... vind dat een 6 met HB sportiever is om rijden :D

hele mooie e24 ite ;) is een pareltje

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 09:45
door baur323
Als het een eco 5 bak is met cardan hoor ik graag via pb je prijs.
Let op, de mijne is nog op e12 gebaseerd

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 09:52
door MartinE34
@De AB gaat er hoe dan ook onderuit, het verlies aan pks is denk ik meer dan 25%.

Dat idee heb ik ook zelfs met de 4-AB de EH-bak van de 7 is een stuk rapper en ook nog eens zuiniger :roll:

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 10:13
door baur323
Die koppelomvormers zijn natuurlijk van voor het stenentijdperk. Ik denk dat af fabriek er al een 20% verlies in zat. Nu de auto zelf ook bejaard is zal het zeker niet beter zijn.
Ik wil hier eigenlijk een leuke - originele - speelauto van maken die goed en stevig rijdt.
De basis is naar mijn zin, onderstel technisch rop ik alles er onderuit en ik heb nog een setje Alpina 16" breedset liggen.
Kortom, dit wordt mijn vriendje voor langere tijd.

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 10:35
door MartinE34
zou die electronica van de AB van de 7 dan zoveel verschil maken vergeleken met de 6 serie met de zelfde type bak alleen dan zonder de EH ? het verschil is namelijk wel erg groot tussen beide :roll:

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 11:00
door baur323
De echte kenners weten het beter, iig heeft de 4bak een vaste overbrenging in de 3e en 4e versnelling. Dat scheelt al bakken verlies.
Die 3bak is natuurlijk een drama heden tendage. Los van het meerverbruik, de toerenteller staat bij 120km/u al op 3500 ofzo, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Ik ga er geen racemonster van maken, maar ik wil zowel relaxed als een 50+ kunnen rijden, als wel met enige gang de stelviopas (o.g) op kunnen rossen.
Wel toeren maar geen vooruitgang vindt Ite niet grappig.

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 11:20
door graad
Daarom wil je geen e28 520i ite! Ha ha...ik heb alleen e24ers gehad met handbak,en die waren rap vond ik!A.B nooit mee gereden..hennie(oldie) zijn e24 is een A.B.maar das een rappe vind ik zelf...als ik ooit weer tegen een betaalbare mooie 6 aanloop,dan koop ik die 1 bij! Eerst een e12 erbij,mijn oude liefde...of een mooie e3( die ook betaalbaar is) grz

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 12:28
door baur323
Rap in beleving is wat anders als dat ik in een rijtje e21 freaks meerijdt en totaal wordt losgereden.
Met een ab wil je echt niet in de bergen boenderen. Een 633CSIA, hoe vers ook, IS NIET SNEL.
Ten eerste is dat ding daar helemaal niet voor gemaakt, alles wordt veel te heet door overbelasting.
Ten tweede schakelt elke automaat precies op dat moment dat je het niet wilt
Ten derde heb ik echt alle pk's nodig om dit stelletje gekken bij te houden.
Door het overgewicht (e21 vs e24 is gauw 300kg+) heb je echt dubbel zoveel pk/ nm nodig.
Op de stelvio reden wij een redelijk verse Porsche 911 gewoon los. Gewicht en automaatbak zijn dan echt killing. De duitse chauffeur was not amused :devilish:
Sterker: bij de laatste rondrit van de e21 club in de eiffel kon de ultra verse e28 m5 met een zeer goede chauffeur ons na 30 seconden oponthoud niet meer bijfietsen.
Simpel omdat de bochten te snel komen. Met een dikke bak is het leuk rechtuit rijden, maar in de bochten ben je zwaar in het nadeel. Dat moet je dus telkens compenseren op de lange rechte stukken.
Dan is 143pk voor een verse 323i echt leuker dan 200pk+ in een te zware koets.
Het klinkt misschien stoer, onverantwoord, racerijachtig (kies maar) maar echt: gewicht is killing voor elke rijders auto.
Daarom alleen al wil ik een type I ipv type II. Scheelt zeker 100kg.
Je mag het overigens met me oneens zijn :mrgreen:

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 12:41
door Peter E12 525
Ik weet nog wel een vijf sport (dog leg) te liggen zit nu achter een 3,3 M30 motor. Dat is pas handig voor op de stelviopas :-)

En ook nog een 5 overdrive welke nu achter een 3,5 m30 uit een E24 zit wat weer in een E12 ligt :-)

Waar ze liggen tja dat lijkt me duidelijk

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 13:02
door baur323
Haha, wellicht meld ik me bij je :)
Je mag me zeker pben voor een prijs opgaaf, liefst wel met de goede cardan.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik goed weet dat die bakken geld waard zijn, maar ik spreek ook vrij goed mijn talen.
Maw; ik haal net zo lief een sloper op uit Zuidfrankrijk waar de bak al onder zit en de restanten de bak uiteindelijk gaan betalen - if you know what I mean..

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 15:43
door Peter E12 525
Ik begrijp je helemaal.

voor prijzen moet je toch even contact opnemen met mijn broer. Ook staan ze hier http://www.classicbmwparts.nl/c-2245754 ... -getriebe/
maar je mag altijd een bod doen natuurlijk want hij is wel gewoon onderdelen handelaar ;-)

De dogleg zit nog in een E23 733i. de vijfbak zit er eentje in een e24 en eentje in de E12 met E24 motor.

Dat is wat ik zo ff weet uit me hoofd.

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 16:19
door baur323
E24 type I is volgens mij geheel identiek aan een e12.
Alleen de wielbasis zal wellicht iets anders zijn.
Ik heb een sper diff, die zijn volgens mij ook iets anders qua lengte of flens.
Anyway, voor de vakantie ga ik er nog even helemaal niks mee doen.

De 23 bak zal zeer ws geen telleraandrijving hebben. Die er alsnog in pielen is best een klusje waar ik me niet aan waag.

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 16:30
door Peter E12 525
Ja volgens mij is dat zo een E24 type 1 hetzelfde is als e12.

Volgens mij maakt het qua sper diff afmetingen niet uit.

Mijn broer heeft al menig versnellingsbak omgebouwt naar mechanische aandrijving. Ook diverse e12 omgebouwt naar 5 bak en cardanassen ingekort etc etc..

Ik zou zeggen kom eens langs. Of het moet er ver rijden zijn..

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 16:45
door baur323
Ver rijden is alleen maar leuk met dit ding. Benzine is er om te verbranden, dusse: gas op die lolly.
Deze 6 staat nu nog op Frans kenteken, dat blijft voor dit seizoen sowieso de status.
Ik heb zoals gezegd nu even geen haast, teveel auto's..

Maar ik kom zeker bij je langs, alleen al om eens te kijken.
We stonden trouwens vlak bij elkaar op de sm, ik heb je nog een hand gegeven.
Ik was de aanbieder met al die blauwe kratten.

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 17:18
door Peter E12 525
blauwe kratten, dacht dat wij de enige waren met blauwe kratten :D

Maar het muntje moet nog ff vallen :-)

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 17:29
door baur323
Als je voor jouw stand staat, stond ik links van je.
Dubbele kraam, heel veel zooi. (goede dag trouwens :D ).

Re: De 633csiA uit 76 van baur..

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 18:12
door graad
Ite had ook een e23 voor zijn stand staan :mrgreen:
Maar ben t met je eens ite,ik heb zondag na de meeting van Boxtel flink gegooid met mijn e23 ,veel bochten,remmen ect,vinden ze niet fijn...mijn remmen stonken( en toch alles nieuw OEM)
Dus ga eerst met de remmenrij aan de gang,grotere,betere,geventileerde...mijn automaat vond t ook niet zo prettig :mrgreen:
Op de snelweg alles perfect,maar zo gouw je t "echte" werk moet doen,laat bmw t toch afweten...e23 enzo