Het is nu do 11 sep 2025, 00:03

FEHAC stuurt brief aan formateur

Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
  • Auteur
  • Bericht

RobertF

Professional Goud

FEHAC stuurt brief aan formateur

Berichtdi 02 mei 2017, 19:11

De verkiezingen liggen achter ons en het Tweede Kamerlid Edith Schippers is druk met het informeren naar de kansen om op basis van de uitslag een nieuw kabinet te vormen.

De verschillen zijn groot, en het lijkt haast ondoenlijk om tot een meerderheidskabinet te komen.

En, zoals uit onze analyse van de verkiezingsprogramma's al bleek, zitten niet alle partijen op één lijn waar het de bescherming van het mobiel erfgoed betreft.

Voor de FEHAC was dit aanleiding om onze zorgen voor te leggen aan de informateur. Daabij vonden wij de KNAC aan onze zijde, zodat het een gezamenlijke brief is geworden.

In de brief vragen wij aandacht voor vier punten:

1. een eenduidige definitie van klassieke voertuigen. Op basis van de richtlijn EU 2014/45 is dat 30 jaar of ouder, en daar kunnen wij ons prima in vinden.

2. Het is te voorzien dat er een behoefte zal ontstaan aan het kenbaar maken dat een voertuig klassiek is. Wij hebben voorgesteld om daarvoor een aparte kleur kentekenplaten in te voeren.

3. Het toelaten van het mobiel erfgoed tot de milieuzones. Op zich zien FEHAC en KNAC niet in dat milieuzones een bijdrage leveren aan een betere luchtkwaliteit, maar als er dan toch milieuzones komen, laten de gemeenten dan één landelijke richtlijn volgen met een eenduidige uitzondering voor het mobiel erfgoed.

4. Het huidige systeem van MRB voor oldtimers is ondoorzichtig en discriminerend. Wij pleiten - net als in de door FEHAC ingediende petitie van 18 oktober 2015 - voor een heldere regeling: vol betalen tot 30 jaar, daarna een overgangsregeling tot 40 jaar en boven de 40 jaar een algehele vrijstelling.

Deze vier punten zijn in onze brief uitvoerig gemotiveerd. Wij hopen uiteraard dat deze punten terug komen in het te sluten regeerakkoord.

En tot die tijd benaderen we de verschillende partijen individueel om hen uit te leggen hoe noodzakelijk deze aspecten zijn voor een duurzaam behoud van het mobiel erfgoed

Marthijn

Professional

Re: FEHAC stuurt brief aan formateur

Berichtdi 02 mei 2017, 20:51

persoonlijk vind ik dat ze er ook een km beperking bij kunnen voegen 5000 per kalender jaar ofzo. Ongetwijefld is dit tegen het zere been van sommige maar zo denk ik er over. ;)
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black

graad

Professional Platina

Berichtdi 02 mei 2017, 21:57

Als je meerdere oldtimers bezit,maakt die 5000km per jaar per auto nie veel uit :mrgreen:
Dat van t milieu(zone) vind ik zoon kwats!!!
Mijn 86er e23 en 85er taxi mogen er niet in...zijn best wel zuinige/schone autos in mijn inziens..
Mijn mercury..7.5ltr...1/3 op benzine...mag er wel in,omwille die de 40jaar heeft gepaseerd...

Milieu????

Ik maak me er niet meer druk om,tis toch 1zooitje daar.
En ik koop in nov gewoon weer een oldie om die 3maanden te overbrugge..
Mij krijgen ze niet in een jongere auto..kan ik btw ook niet betalen..
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

RobertF

Professional Goud

Berichtwo 03 mei 2017, 09:49

Als je je e23 verkoopt dan kun je een splinternieuwe Fiat Panda kopen ;)

Welke auto's mogen de milieuzone niet in ?
Sinds 1 januari 2016 mogen de volgende auto’s de milieuzone niet in:

Vrachtauto’s op diesel in Euroklasse Euro-I, Euro-II of Euro-III.
Bestel- en personenauto’s op diesel met een Datum Eerste Toelating (DET) vóór 1 januari 2001.
Bestel- en personenauto’s op benzine(/lpg) met een DET vóór 1 juli 1992.
De Datum Eerste Toelating (DET) is de datum waarop een auto voor het eerst op kenteken is gezet in de EU. De Datum Eerste Toelating staat in je kentekenbewijs. Doe de kentekencheck op gezonderelucht.nl en controleer of jouw auto de milieuzone in mag.

Welke uitzondering
Ja. Soms mag een auto tóch de milieuzone in, ook al voldoet hij niet aan de milieuzone-eisen. Zo zijn oldtimers (40 jaar of ouder) toegestaan in de milieuzone. Hetzelfde geldt voor benzineauto’s met een aanduiding E2, K6-G en U9. Deze aanduiding moet in het kentekenbewijs staan of bij de RDW geregistreerd zijn.
Denk je dat jouw auto ook de aanduiding E2, K6-G of U9 heeft? Maar staat deze aanduiding niet in je kentekenbewijs, én niet als zodanig bij de RDW geregistreerd? Dan moet je een bewijs aanleveren door een zogeheten typekeuring uit te laten voeren bij de dealer of de fabrikant.

Paul

Professional

Berichtdo 04 mei 2017, 09:47

K6 - schoon met katalysator, al dan niet geregeld.
K9 - schoon met ongeregelde katalysator.
U9 - schoon met lambdasonde (geregekde katalysator).
E2 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator)

Keer terug naar Allerlei