Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
zo 14 jun 2009, 11:14
We zijn vandaag terug gekomen van 3 weken vakantie in frankrijk.
Konden we gelijk de e32 even goed uitproberen.
Dus caravan achter de bmmer en op naar frankrijk.
De reis verliep niet zonder problemen maar de bmmer heeft ons niet laten staan.
hier een klein lijstje van de dingen die we tegen kwamen.
Heenweg
Halfweg frankrijk, airco begeeft het, hebben we het alvast lekker warm.
Driekwart frankrijk, bij tolpoortjes loopt de motor warm fan komt te laat in.
op bestemming de fan vastgezet met twee schroeven en probleem tijdelijk verholpen.
tijdens verblijf.
Na een bergetappe weer steeds warmdraaiende motor, klemmende thermostaat?
op de camping de thermostaat eruitgehaald even in een pan heet water en inderdaad als het water kookt gaat hij pas open, te laat dus. het binnenwerk eruitgesloopt thermostaat er weer in probleem tijdelijk opgelost.
Verder de gehele vakantie geen bijzonderheden.
Terugweg
Even voor Luik valt hij af en toe uit de 5e versnelling.
Na luik geen 5e versnelling meer dus verder in de 4e.
na venlo even wat lawaai in de bak en nu alleen nog maar een 4e versnelling, kan nog wel schakelen maar de aandrijving blijft uit alleen de 4 doet het nog.
zijn in de 4e met caravan erachter doorgereden naar kollum.
al met al een prachtige vakantie gehad met een zeer lekkere wagen.
alleen nu de zaak "even" herstellen.
origineel was het een automaat maar de vorige eigenaar heeft na het stukgaan van zijn tweede automaat er een handbak van gemaakt.
blijkbaar heeft hij een niet al te beste handbak geplaatst.
ik twijfel nu of ik de auto weer origineel maak en er een automaat inzet.
( weet nog niet precies wat er voor nodig is en wat er is achtergebleven in de auto)
Binnenkort een paar extra regeltjes met wat unieke foto,s van de bmmer.
gr peter
zo 14 jun 2009, 11:52
fijn om te horen dat er niet echt veel ernstig is gebeurt met je e32.
en ik zal er weer een automaat van maken als ik jou was
zo 14 jun 2009, 23:32
Pfff, visco defect, thermosstaat defect, bak defect, ik vind het nogal wat zo onderweg. Maar wel weer ervaring erbij, Peter. Ikzelf heb altijd een vaste visco op reis mee, maar deze (tot op heden) nog niet nodig gehad.
De nieuwere m30 (van 1986 tot 1992) is heeeeeeeel gevoelig qua temperatuur. Soms moet je die dingen wel 5 tot 8 keer ontluchten tot ie goed blijft.
ma 15 jun 2009, 17:08
Heb inmiddels een andere handbak gevonden.
de "terug"ombouw naar automaat is mij te veel werk en een handbak vind ik persoonlijk fijner.
Over het ontluchten van het blok.
Omdat de thermostaat in gesloten toestand nagenoeg luchtdicht is kan er geen lucht door de thermostaat en daarmee wordt het ontluchten tegengewerkt.
Dit kun je oplossen door in de buitenste ring van de thermostaat zelf een gaatje te boren van 1 a 1,5 mm hierdoor kan de lucht weg.
De thermostaat lekt dan wel een beetje maar dit is zo weinig dat je bij het opwarmen van de motor niets merkt.
zorg wel bij het inzetten dat het gaatje boven zit.
Vroeger zat er standaard een gaatje in voor het onluchten.
gr peter
ma 15 jun 2009, 18:17
Goeie tip Peter, geld dus ook voor de e23
ma 15 jun 2009, 18:25
Het is de bedoeling de auto te ontluchten als deze bedrijfstemperatuur heeft. Soms helpt het als de auto van voren iets omhoog staat.
ma 15 jun 2009, 21:43
nog een tip!!!
kachel volledig open zetten en de blower op max,
zelf zet ik ze ook altijd voor op een verhoging (bokjes).
vrgr len.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.