Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
Gesloten onderwerp

Re: The Real Deal.... E12 M535i

zo 04 jan 2015, 20:29

haha dat is grappig, klein wereldje. waar is die foto genomen Graad?
Laatst bijgewerkt door Peter E12 525 op zo 04 jan 2015, 21:36, in totaal 1 keer bewerkt.

zo 04 jan 2015, 21:05

Is van ericbmw2000 geweest van t e28 forum ;)

zo 04 jan 2015, 21:15

Denk dat ik zaterdag even langs kom, hebben jullie toevallig ook brandstofpompen liggen?
De pomp van de e24 zat vast, die heb ik weer losgemaakt maar nu lekt die als een zeef.
Wil toch graag weten of hij loopt of niet.

Gr Mark

zo 04 jan 2015, 21:38

@MarkE12
Zaterdag is ook prima. Ik weet niet zo uit me hoofd of we die hebben liggen. zoveel injectie auto's zijn er nog niet gedemonteerd. Kan je toch het beste even mijn broer bellen.

@Graad, en hoelaang heeft die hem gehad dan? ik zit niet op het e28 forum :-) Zou wel willen weten hoeveel eigenaren er zijn geweest van deze auto met of zonder NL kenteken

zo 04 jan 2015, 22:04

Volgens mij heeft deze best wel veel wisselende eigenaren gehad..
Deze heeft ook lange tijd te koop gestaan,samen met een e28 545i liebig

Dus deze is in de "" bmw "" wereld bekend,maar iedereen zegd,unieke originele auto met werk ;)
En dat is t ook :clap:

ma 05 jan 2015, 07:21

Hij is niet van eric geweest, maar heeft daar lang in de garage gestaan. Maar werk heeft hij zeker cosmetisch dan. Technisch was er al veel aangedaan.

ma 05 jan 2015, 09:13

Klopt technisch is de auto prima. er zit wat laswerk onderaan bij de voorruit, achter valance is verrot. maar technisch prima auto.

ma 05 jan 2015, 10:15

succes met aanpakken van deze wagen. Dit kan echt een hele mooie worden. :clap:

ma 05 jan 2015, 14:05

De auto gaat in het geheel weg of in onderdelen. Dus wordt niet gerestaureerd.

Kan zijn dat als de auto in onderdelen gaat dat er wat parts op de replica terecht komen.

ma 05 jan 2015, 19:22

Jammer als zoon auto in onderdelen weg gaat..... :crybaby:

ma 05 jan 2015, 19:44

graad schreef:Jammer als zoon auto in onderdelen weg gaat..... :crybaby:

Inderdaad, deze verdient een plekje compleet gerestaureerd in een showroom :(
Als deze anderhalf jaar eerder te koop had gestaan, dan had ik hem gekocht.

ma 05 jan 2015, 19:46

Ben ik met je eens maar ik heb ook niet het geld om dit te voorkomen.

ma 05 jan 2015, 19:48

Peter E12 525 schreef:Klopt technisch is de auto prima. er zit wat laswerk onderaan bij de voorruit, achter valance is verrot. maar technisch prima auto.

Peter wat is valance achter.???

ma 05 jan 2015, 19:50

Hij is nu binnen een jaar ongeveer 3 keer van eigenaar gewisseld :(

ma 05 jan 2015, 20:28

BosBMW schreef:

Ben ik met je eens maar ik heb ook niet het geld om dit te voorkomen.

En ik de tijd en zin niet helaas ....poetsen gaat nog wel...en een klein ditje en datje...

ma 05 jan 2015, 20:37

oldie schreef:
Peter E12 525 schreef:Klopt technisch is de auto prima. er zit wat laswerk onderaan bij de voorruit, achter valance is verrot. maar technisch prima auto.

Peter wat is valance achter.???

Dat is het deel boven de uitlaat en onder de achterbumper.. ik zit meer in de US car termen en daar heet het een rearvalance.

En tja ik heb al een mooie 525 daar heb ik iets mee. En bieden op de m535i staat vrij natuurlijk :)

Schoorsteen rookt niet vanzelf en je kan ze niet allemaal bewaren.

ma 05 jan 2015, 20:53

Klopt helemaal,als ik alles moet bewaren wat ik mooi vind...maar met sommige dingen heb je wat,heb ik met mijn mercury en mijn bmw e23 b10

De rest mooi,,,maar beschouw ik als auto :mrgreen:

ma 05 jan 2015, 21:04

Ah, grappig. Mijn oude 535... Ik heb 'em nog uit Engeland gehaald :)
Had een afspraak met de partij staan aan wie ik 'em verkocht had, dat ik 'em terug kon kopen mits hij 'em toch later weer ging verkopen, maar helaas niet nagekomen :(

Dit is niet de auto van de persoon met de Liebig destijds overigens. Er zijn iig 2-3 blauwe E12 535i's als RHD in NL...

P.S.
Om hiervan een mooie te maken is het overigens wel echt wel HEEL wat meer werk dan 'slechts' wat roest onder de voorruit en achterkant...
Als dit ding naar een 'Zustand 2' gelift zou moeten worden is het, zoals meestal, nog steeds verre van economisch oninteressant. Het begint al met de bodem en het (vele) oude laswerk wat niet allemaal even lekker was. En uiteraard een nieuwe paint-job. Ook nog enige andere dingetjes nodig als bv. de originele achterspoiler ipv deze replica Alpina (van de verkeerde generatie) e.d.

Niet negatief bedoeld, en zeker niet om 't ding 'zwart te maken', sterker nog, als de prijs acceptabel is zelf event. ook geinteresseerd, maar om verkeerde voorstellingen te voorkomen..

ma 05 jan 2015, 22:51

Hey dat is grappig.. Mocht je meer info hebben B7Turbo dan altijd welkom.

En om er een concours auto van te maken is er zeker wat meer werk voor nodig dan als omschreven. Wil je er een leuke acceptable trackday car of drift car van bouwen dan weer wat minder,.

restaureren naar concours conditie is voor elke type auto vaak economisch oninteressant. Het kost gewoon meer dan dat het ooit zal opleveren bij verkoop.

Maar je bent altijd welkom om je oude auto te komen bekijken en beetje te buurten bij een bakkie koffie. Het begint volgens mij vrijdag toch al een soort minimeeting te worden of zo.

grtz Peter

di 06 jan 2015, 01:57

Ha Peter,

Tja, Vrijdag is voor mij helaas niet mogelijk, m'n vriendin krijgt Donderdag a.s. een operatie, het is niet echt bij mij om de hoek, en zal dus a.s. weekend weinig worden...

Verdere info...zeg maar wat je wilt weten, wie weet :)

Naar wat ik op de foto's zie, mits recent, lijkt het erop dat 't ding dus een tijdje buiten gestald heeft gestaan. Vooral rondom de veerpoten voor, binnenkant wielkasten, of eigenlijk bijna de gehele voorbouw, is 't erg uitkijken met roest, E12 typisch (meer dan bij E28). Toen ik hem kreeg was daar al het nodige aan gelast, maar meer werk stond er toen al aan te komen. Weet uiteraard niet wat er wel/niet allemaal gedaan is door de 3-5 tussenliggende eigenaren... Ook bv. het binnenframe v.d. motorkap begon al minder te worden (E12 typisch ook). Blazen onder de voorruit zaten er toen ook al op, was niet weinig. En de wagen heeft langere tijd gestaan met flink wat water op de bodemplaat. Bleek een verdrekte/verstopte drainage. Niet alleen was het tapijt nat, ook alles qua isolatie e.d. Not funny...

Toen ik 'em kreeg werd het ding na een korte check overgedragen en bleek helaas de visco-fan defect en waterpomp niet lekker. Resultaat...we waren in Dover maar het lukte me al niet de Ferry te halen/op te komen, hij werd al te heet. Moest daar toen min of meer op gesleept. Helaas pas op de volgende tocht, hierdoor waren we nl. net 'onze' Ferry mis gelopen en mocht ik op 't kantoor daar nog even 2 personen en auto's + aanhanger tegen standaard tarief af tikken :(
Gelukkig waren we met een Landcruiser 4.2TD van mid 90'er jaren met een autoambulance, dus na aankomst een kort stuk gereden en 't ding gelijk de aanhanger op. Leuk, zo'n Toyota. Je merkte het verschil 'met auto' bijna niet...wat een trekpaard en die Lijn 6 TD...wow. Koppel, koppel en nog 'ns koppel :)

Destijds was al flink wat aan de auto gebeurd, niet alleen qua laswerk. Bij mij heeft het ding voornl. gestaan eigenlijk en ook daardoor de nodige stand-schade opgelopen. De initieele plannen niet doorgevoerd bij het ding. Het RHD bleek toch een wat te grote hindernis destijds praktisch gezien. En hoorde zo bv. later dat eigenlijk alle slangen en benzineleidingen bijna wel aan vervanging toe waren, wat ook bij de volgende eigenaar gebeurd is. En de typische dingen als remmen vast e.d. Wel een voordeel, bij mij goed geventileerd en droog gestaan, ben vrij zeker dat roest daar niet veel toegenomen was, uitgezonderd dan de bodemplaat, de omvang van het vocht helaas te laat correct geconstateerd. Weet zo ook nog dat de binnendorpel(s), ten minste rechts geloof ik, wel weer opnieuw onder handen genomen moesten. Achter was het meende ik vrij OK, hoewel me ergens iets bij staat van nog iets roest-achtigs onder de achterbank of achter de leuning hiervan. Ergens richting wielkasten vermoedelijk. En weet niet precies wat er destijds met de rechter zijsteun van de linker voorstoel gebeurd is, was helaas al zo toen ik 'em kreeg. Misschien dat je weg komt met alleen schuimstof, misschien dat er ook iets met 't frame moet gebeuren.

Ten goede... Ik had ten tijde van de E12 ondermeer ook m'n E36 328i touring met M-paket (San Torinoblau, smurfblauw met shadowline.) en leuke modificaties, een MX5 1.8, een E28 B7 Turbo en een M5 Touring B-modell, laatste model jaar, met 6 bak en 345/328mm remmerij. (Die aan dezelfde persoon later verkocht. Hiervan (ook) spijt 'em verkocht te hebben..) Maar moet eerlijk zeggen van alle auto's toen in bezit was de E12 qua looks en staat misschien wat 'corky' en niet de mooiste, maar leverde ver-uit meer emoties en hartebloed op eigenlijk dan al de anderen... Al zal dat deels te maken hebben door jeugd-ervaringen met E12's... Ga naar de auto, open de deur, stap in, en ga zitten op die heerlijke zittende 1st-generation Recaro N's zitten met rip-chord. Tegen die, en na die korte tijd heb je al een lading late-70's/start-80's flair en emoties over je gehad dat je de meeste dingen van eerder die dag eigenlijk alweer vergeten bent. Pak het sport-stuurtje beetje, steek de sleutel in 't contact, zet 'em in z'n vrij en nog voordat je 'em gestart hebt is ook 't laatste restje verdwenen en zit je eigenlijk in je hele eigen wereldje :) Op de een of andere manier is bezig zijn met zo'n E12 nog net ff een tikkie leuker en bijzonderder dan zo'n E28 of E34. Ook al zijn dit dan toch echt wel 'de' wannahave-varianten van die soorten...maarja...dat is een E12 als 535 in een goede kleuren-combo en toen iig nog redelijke staat dus ook :)

Sommige zullen zeggen, ja maar die S38, prachtige motor en dit en dat....de B7...op z'n specifieke punten super-snel, etc. Tja. Mag zo wezen, maar die lekker toeren-hongerige M90 kan prima overweg met een E12. De dogleg-bak is er redelijk bij/op afgestemd, het gewicht van de auto niet te hoog, en als onderstel en wielen dan nog een beetje passen... En ja, hoewel op papier langzamer rijd je met lichte moeite met die MX5 1.8 (NB) die E12 t/m 140km/h gewoon zoek. Maar....als je in die E12 rijd en 't ding aan voelt zal je dat echt een rot-zorg wezen :)

Wat anders bij die B7 of M5T. Daarbij wil je gewoon af en toe ook even met 't vermogen spelen. En zien er ook niet modern of wild genoeg uit voor velen, dus categorisch onderschat.
Erg leuk bv. als je op een uitgaans-avond s'avonds laat aan een rustig stoplicht staat en een Golf R32 met 4 Marrokaantjes of Antilliaantjes naast je komt met stampende stereo en nerveus gaspedaal-gebruik, wachtend op groen. In eerste instantie totaal ongeinteresseerd in die oude familie-station met grote wielen. Hem dan bij groen even doortrekken in z'n 1 & 2 bij waarna 2 stoplichten en enige seconden later dezelfde R32 links te zien valt met 4 totaal beduusde gezichten, lagere stereo, en zich duidelijk afvragend of het wel mogelijk was om een 525 zo ver te chippen oid... :) Dan een licht gasstootje en je ziet 't gebabbel in de auto ernaast beginnen :) Het 'hey kil....WTF...' is bijna van de lippen af te lezen :P

Of met de B7 een vervelende audi TDI bumperklever 'even' afhangen door terug te gaan naar z'n 3 en door te trekken naar krap 6500 toeren. Vaak nog niet voldoende, om na 't terugvallen naar minder illegale snelheden vele seconden later hem weer niet weg te krijgen, dus even vlot maar netjes een rotonde over. Daarna vaak weer iets meer speling tussen de auto's :) Nog wel enig getuur naar je later bij een volgende kruising....zich vermoedelijk afvragend waarom dat oude hok niet alleen z'n gechipped exemplaar af 120/130 op afstand zet als een gold-digger een zunnige grunniger...:) Maar ook dat z'n nieuwe 19" 'Dezent' velgjes met 'nankang' of 'high performer' bandjes (uiteraard in 205/30x19, staat sportief maar mag niet teveel kosten uiteraard) hem toch niet zo vlot de bocht om krijgen (met dat 1780KG hok) dan dat vermoedelijk toch niet sloop-rijpe ding.. :Peace:

Maar bij een E12...prestaties, hoogstmogelijk vermogen, etc....forget it. Leuk voor op papier. Met die M90 is 'ie vlot genoeg. En IMHO ook niet een auto waar je een 'track car' ofzo van zou moeten maken. En als je 't doet, pak 't dan gelijk goed aan met 3x dubbele Webers en/of andere conventionele tuning. Timely correct. Of wijk uit naar een E28 of e30, is sowieso goedkoper en beter alsook 'goedkoper beter' te krijgen... Of mits moderner en sneller, lekker eigenzinnig met een omgebouwde 3-serie compact of Z3 2.8 coupe (als basis)...
In de praktijk tellen de emoties die je hebt bij een auto. Ik zeg altijd, je hebt de goede auto te pakken als je op een willekeurig moment en dag thuis komt met het ding, naar de deur loopt, de sleutel in 't slot steekt, de deur opent, en vlak voordat je naar binnen gaat onderbewust nog even achterom kijkt naar je auto om een korte laatste blik op te vangen en alles te checken.
Realiseer je je dat je dat doet, ook nog enige maanden later, zit 't goed ;)

di 06 jan 2015, 19:18

Mooi geschreven en dank voor de info.

Succes voor je vriendin!!

En mocht je alleen ff E12's willen komen kijken dan ben je altijd van harte welkom.

De E12 is bij mij ook jeugdsentiment. Mijn vader had een appeltjes groene 525 E12.

di 06 jan 2015, 20:24

Ja erg leuk geschreven. Zulke ervaringen mag je vaker hier delen.
Ook mijn vader had een e12 vroeger, een witte 525. Zelf heb ik er 2 gehad dus inderdaad jeugdsentiment.

di 06 jan 2015, 23:01

Jeugd sentiment ken ik mijn vader is begonnen met een oranje 2002, heeft ook een witte 525i e12 gehad en en e28 520i en later nog een E34 touring.

Daarom heb ik ook meerdere BMW 's gehad en gereden: 4 verschillende e28's en een nk2000.

En B7turbo mooi verhaal en ik kende hier al het e.e.a. van. :wink:

wo 07 jan 2015, 00:57

Ik lig helaas gestrekt, dus ik kan vrijdag niet komen :(

wo 07 jan 2015, 08:12

En ik moet werken,maar wel in de buurt,dus ik wip rond half 5 even vlug binnen denk ik :Peace:
Gesloten onderwerp