Ha Peter,
Tja, Vrijdag is voor mij helaas niet mogelijk, m'n vriendin krijgt Donderdag a.s. een operatie, het is niet echt bij mij om de hoek, en zal dus a.s. weekend weinig worden...
Verdere info...zeg maar wat je wilt weten, wie weet
Naar wat ik op de foto's zie, mits recent, lijkt het erop dat 't ding dus een tijdje buiten gestald heeft gestaan. Vooral rondom de veerpoten voor, binnenkant wielkasten, of eigenlijk bijna de gehele voorbouw, is 't erg uitkijken met roest, E12 typisch (meer dan bij E28). Toen ik hem kreeg was daar al het nodige aan gelast, maar meer werk stond er toen al aan te komen. Weet uiteraard niet wat er wel/niet allemaal gedaan is door de 3-5 tussenliggende eigenaren... Ook bv. het binnenframe v.d. motorkap begon al minder te worden (E12 typisch ook). Blazen onder de voorruit zaten er toen ook al op, was niet weinig. En de wagen heeft langere tijd gestaan met flink wat water op de bodemplaat. Bleek een verdrekte/verstopte drainage. Niet alleen was het tapijt nat, ook alles qua isolatie e.d. Not funny...
Toen ik 'em kreeg werd het ding na een korte check overgedragen en bleek helaas de visco-fan defect en waterpomp niet lekker. Resultaat...we waren in Dover maar het lukte me al niet de Ferry te halen/op te komen, hij werd al te heet. Moest daar toen min of meer op gesleept. Helaas pas op de volgende tocht, hierdoor waren we nl. net 'onze' Ferry mis gelopen en mocht ik op 't kantoor daar nog even 2 personen en auto's + aanhanger tegen standaard tarief af tikken
Gelukkig waren we met een Landcruiser 4.2TD van mid 90'er jaren met een autoambulance, dus na aankomst een kort stuk gereden en 't ding gelijk de aanhanger op. Leuk, zo'n Toyota. Je merkte het verschil 'met auto' bijna niet...wat een trekpaard en die Lijn 6 TD...wow. Koppel, koppel en nog 'ns koppel

Destijds was al flink wat aan de auto gebeurd, niet alleen qua laswerk. Bij mij heeft het ding voornl. gestaan eigenlijk en ook daardoor de nodige stand-schade opgelopen. De initieele plannen niet doorgevoerd bij het ding. Het RHD bleek toch een wat te grote hindernis destijds praktisch gezien. En hoorde zo bv. later dat eigenlijk alle slangen en benzineleidingen bijna wel aan vervanging toe waren, wat ook bij de volgende eigenaar gebeurd is. En de typische dingen als remmen vast e.d. Wel een voordeel, bij mij goed geventileerd en droog gestaan, ben vrij zeker dat roest daar niet veel toegenomen was, uitgezonderd dan de bodemplaat, de omvang van het vocht helaas te laat correct geconstateerd. Weet zo ook nog dat de binnendorpel(s), ten minste rechts geloof ik, wel weer opnieuw onder handen genomen moesten. Achter was het meende ik vrij OK, hoewel me ergens iets bij staat van nog iets roest-achtigs onder de achterbank of achter de leuning hiervan. Ergens richting wielkasten vermoedelijk. En weet niet precies wat er destijds met de rechter zijsteun van de linker voorstoel gebeurd is, was helaas al zo toen ik 'em kreeg. Misschien dat je weg komt met alleen schuimstof, misschien dat er ook iets met 't frame moet gebeuren.
Ten goede... Ik had ten tijde van de E12 ondermeer ook m'n E36 328i touring met M-paket (San Torinoblau, smurfblauw met shadowline.) en leuke modificaties, een MX5 1.8, een E28 B7 Turbo en een M5 Touring B-modell, laatste model jaar, met 6 bak en 345/328mm remmerij. (Die aan dezelfde persoon later verkocht. Hiervan (ook) spijt 'em verkocht te hebben..) Maar moet eerlijk zeggen van alle auto's toen in bezit was de E12 qua looks en staat misschien wat 'corky' en niet de mooiste, maar leverde ver-uit meer emoties en hartebloed op eigenlijk dan al de anderen... Al zal dat deels te maken hebben door jeugd-ervaringen met E12's... Ga naar de auto, open de deur, stap in, en ga zitten op die heerlijke zittende 1st-generation Recaro N's zitten met rip-chord. Tegen die, en na die korte tijd heb je al een lading late-70's/start-80's flair en emoties over je gehad dat je de meeste dingen van eerder die dag eigenlijk alweer vergeten bent. Pak het sport-stuurtje beetje, steek de sleutel in 't contact, zet 'em in z'n vrij en nog voordat je 'em gestart hebt is ook 't laatste restje verdwenen en zit je eigenlijk in je hele eigen wereldje

Op de een of andere manier is bezig zijn met zo'n E12 nog net ff een tikkie leuker en bijzonderder dan zo'n E28 of E34. Ook al zijn dit dan toch echt wel 'de' wannahave-varianten van die soorten...maarja...dat is een E12 als 535 in een goede kleuren-combo en toen iig nog redelijke staat dus ook
Sommige zullen zeggen, ja maar die S38, prachtige motor en dit en dat....de B7...op z'n specifieke punten super-snel, etc. Tja. Mag zo wezen, maar die lekker toeren-hongerige M90 kan prima overweg met een E12. De dogleg-bak is er redelijk bij/op afgestemd, het gewicht van de auto niet te hoog, en als onderstel en wielen dan nog een beetje passen... En ja, hoewel op papier langzamer rijd je met lichte moeite met die MX5 1.8 (NB) die E12 t/m 140km/h gewoon zoek. Maar....als je in die E12 rijd en 't ding aan voelt zal je dat echt een rot-zorg wezen
Wat anders bij die B7 of M5T. Daarbij wil je gewoon af en toe ook even met 't vermogen spelen. En zien er ook niet modern of wild genoeg uit voor velen, dus categorisch onderschat.
Erg leuk bv. als je op een uitgaans-avond s'avonds laat aan een rustig stoplicht staat en een Golf R32 met 4 Marrokaantjes of Antilliaantjes naast je komt met stampende stereo en nerveus gaspedaal-gebruik, wachtend op groen. In eerste instantie totaal ongeinteresseerd in die oude familie-station met grote wielen. Hem dan bij groen even doortrekken in z'n 1 & 2 bij waarna 2 stoplichten en enige seconden later dezelfde R32 links te zien valt met 4 totaal beduusde gezichten, lagere stereo, en zich duidelijk afvragend of het wel mogelijk was om een 525 zo ver te chippen oid...

Dan een licht gasstootje en je ziet 't gebabbel in de auto ernaast beginnen

Het 'hey kil....WTF...' is bijna van de lippen af te lezen

Of met de B7 een vervelende audi TDI bumperklever 'even' afhangen door terug te gaan naar z'n 3 en door te trekken naar krap 6500 toeren. Vaak nog niet voldoende, om na 't terugvallen naar minder illegale snelheden vele seconden later hem weer niet weg te krijgen, dus even vlot maar netjes een rotonde over. Daarna vaak weer iets meer speling tussen de auto's

Nog wel enig getuur naar je later bij een volgende kruising....zich vermoedelijk afvragend waarom dat oude hok niet alleen z'n gechipped exemplaar af 120/130 op afstand zet als een gold-digger een zunnige grunniger...

Maar ook dat z'n nieuwe 19" 'Dezent' velgjes met 'nankang' of 'high performer' bandjes (uiteraard in 205/30x19, staat sportief maar mag niet teveel kosten uiteraard) hem toch niet zo vlot de bocht om krijgen (met dat 1780KG hok) dan dat vermoedelijk toch niet sloop-rijpe ding..
Maar bij een E12...prestaties, hoogstmogelijk vermogen, etc....forget it. Leuk voor op papier. Met die M90 is 'ie vlot genoeg. En IMHO ook niet een auto waar je een 'track car' ofzo van zou moeten maken. En als je 't doet, pak 't dan gelijk goed aan met 3x dubbele Webers en/of andere conventionele tuning. Timely correct. Of wijk uit naar een E28 of e30, is sowieso goedkoper en beter alsook 'goedkoper beter' te krijgen... Of mits moderner en sneller, lekker eigenzinnig met een omgebouwde 3-serie compact of Z3 2.8 coupe (als basis)...
In de praktijk tellen de emoties die je hebt bij een auto. Ik zeg altijd, je hebt de goede auto te pakken als je op een willekeurig moment en dag thuis komt met het ding, naar de deur loopt, de sleutel in 't slot steekt, de deur opent, en vlak voordat je naar binnen gaat onderbewust nog even achterom kijkt naar je auto om een korte laatste blik op te vangen en alles te checken.
Realiseer je je dat je dat doet, ook nog enige maanden later, zit 't goed