FEHAC stuurt brief aan formateur

De verkiezingen liggen achter ons en het Tweede Kamerlid Edith Schippers is druk met het informeren naar de kansen om op basis van de uitslag een nieuw kabinet te vormen.
De verschillen zijn groot, en het lijkt haast ondoenlijk om tot een meerderheidskabinet te komen.
En, zoals uit onze analyse van de verkiezingsprogramma's al bleek, zitten niet alle partijen op één lijn waar het de bescherming van het mobiel erfgoed betreft.
Voor de FEHAC was dit aanleiding om onze zorgen voor te leggen aan de informateur. Daabij vonden wij de KNAC aan onze zijde, zodat het een gezamenlijke brief is geworden.
In de brief vragen wij aandacht voor vier punten:
1. een eenduidige definitie van klassieke voertuigen. Op basis van de richtlijn EU 2014/45 is dat 30 jaar of ouder, en daar kunnen wij ons prima in vinden.
2. Het is te voorzien dat er een behoefte zal ontstaan aan het kenbaar maken dat een voertuig klassiek is. Wij hebben voorgesteld om daarvoor een aparte kleur kentekenplaten in te voeren.
3. Het toelaten van het mobiel erfgoed tot de milieuzones. Op zich zien FEHAC en KNAC niet in dat milieuzones een bijdrage leveren aan een betere luchtkwaliteit, maar als er dan toch milieuzones komen, laten de gemeenten dan één landelijke richtlijn volgen met een eenduidige uitzondering voor het mobiel erfgoed.
4. Het huidige systeem van MRB voor oldtimers is ondoorzichtig en discriminerend. Wij pleiten - net als in de door FEHAC ingediende petitie van 18 oktober 2015 - voor een heldere regeling: vol betalen tot 30 jaar, daarna een overgangsregeling tot 40 jaar en boven de 40 jaar een algehele vrijstelling.
Deze vier punten zijn in onze brief uitvoerig gemotiveerd. Wij hopen uiteraard dat deze punten terug komen in het te sluten regeerakkoord.
En tot die tijd benaderen we de verschillende partijen individueel om hen uit te leggen hoe noodzakelijk deze aspecten zijn voor een duurzaam behoud van het mobiel erfgoed
De verschillen zijn groot, en het lijkt haast ondoenlijk om tot een meerderheidskabinet te komen.
En, zoals uit onze analyse van de verkiezingsprogramma's al bleek, zitten niet alle partijen op één lijn waar het de bescherming van het mobiel erfgoed betreft.
Voor de FEHAC was dit aanleiding om onze zorgen voor te leggen aan de informateur. Daabij vonden wij de KNAC aan onze zijde, zodat het een gezamenlijke brief is geworden.
In de brief vragen wij aandacht voor vier punten:
1. een eenduidige definitie van klassieke voertuigen. Op basis van de richtlijn EU 2014/45 is dat 30 jaar of ouder, en daar kunnen wij ons prima in vinden.
2. Het is te voorzien dat er een behoefte zal ontstaan aan het kenbaar maken dat een voertuig klassiek is. Wij hebben voorgesteld om daarvoor een aparte kleur kentekenplaten in te voeren.
3. Het toelaten van het mobiel erfgoed tot de milieuzones. Op zich zien FEHAC en KNAC niet in dat milieuzones een bijdrage leveren aan een betere luchtkwaliteit, maar als er dan toch milieuzones komen, laten de gemeenten dan één landelijke richtlijn volgen met een eenduidige uitzondering voor het mobiel erfgoed.
4. Het huidige systeem van MRB voor oldtimers is ondoorzichtig en discriminerend. Wij pleiten - net als in de door FEHAC ingediende petitie van 18 oktober 2015 - voor een heldere regeling: vol betalen tot 30 jaar, daarna een overgangsregeling tot 40 jaar en boven de 40 jaar een algehele vrijstelling.
Deze vier punten zijn in onze brief uitvoerig gemotiveerd. Wij hopen uiteraard dat deze punten terug komen in het te sluten regeerakkoord.
En tot die tijd benaderen we de verschillende partijen individueel om hen uit te leggen hoe noodzakelijk deze aspecten zijn voor een duurzaam behoud van het mobiel erfgoed