Autoweek 11-mei 2017
'OLDTIMER MOET WEER BEREIKBAAR WORDEN'
Op 1 januari 2014 werd de vrijstellingsgrens voor wegenbelasting (mrb) verhoogd van 25 naar 40 jaar. Dit heeft grote gevolgen gehad voor bezitters van klassieke auto’s en de samenstelling van de oldtimerpopulatie. Onderzoek van Stichting Autobelangen toont aan dat de maatregel het doel is voorbijgestreefd en pleit daarom voor aanpassing van de regels.
Door de mrb-vrijstelling te verschuiven van 25 naar 40 jaar hebben veel oldtimerbezitters hun hobby moeten beëindigen, omdat het te kostbaar werd. Bovendien leverde de maatregel bij lange na niet de beoogde 153 miljoen euro op. In AutoWeek Classics 1/2017 publiceerden wij een uitgebreid onderzoek van Stichting Autobelangen om deze constateringen te onderbouwen. De stichting heeft nu een voorstel ingediend bij Pieter Omtzigt van het CDA om het huidige oldtimerbeleid aan te passen en vast te leggen in het toekomstige regeerakkoord.
Stichting Autobelangen stelt voor dat alle in Nederland geregistreerde personenauto's, bedrijfsauto's, motorfietsen, kampeervoertuigen, bussen en vrachtauto's van 30 jaar en ouder mrb gaan betalen. Voor motorfietsen geldt een tarief van 25 euro per jaar, voor auto's een bedrag van 100 euro. Voor personenauto's en bedrijfsauto's tot 3.500 kg op lpg en diesel wordt een toeslag van maximaal 400 euro per jaar gerekend tot deze auto's 40 jaar zijn. Een optie in dit voorstel is om auto's van 50 jaar of ouder volledig vrij te stellen van wegenbelasting. Vanaf deze leeftijd vervalt tevens de apk-plicht.
Behoud én ontstaan van erfgoed
Volgens Wouter van Embden en Arjan Lenoir van Stichting Autobelangen en VrijstellingOldtimer is bij het formuleren van dit voorstel geprobeerd de belangen van de oldtimerbezitter maximaal te dienen zonder de doelstellingen van de overheid uit het oog te verliezen. Zij vinden dat de nieuwe maatregel bijdraagt aan het behoud én ontstaan van cultureel rijdend erfgoed en het hobbymatig bezit van oldtimers (weer) bereikbaar maakt. Daarnaast sluit het aan bij de Europese standaarden en richtlijnen over oldtimers, waarin de leeftijd van 30 jaar en ouder als uitgangspunt geldt.
Verder sluit het voorstel volgens de stichting aan bij de bestaande apk-regels voor oldtimers, voorziet het in een evenwichtiger en vereenvoudigd fiscaal autobeleid, past het binnen de kaders van het bestaande mrb-heffingssysteem en kan het budgetneutraal en snel (per 1 januari 2018) worden ingevoerd. Tot slot zullen de nieuwe regels geen aanzuigend effect (import) hebben ten aanzien van dieselauto's en is er niet langer sprake van een 'ophokplicht' of andere rijbeperkingen.
Ook voor de kleine beurs
";Door het instellen van een laag mrb-tarief van 100 euro per jaar voor oldtimers vanaf 30 jaar wordt het bezitten en rijden van een young- of oldtimer weer betaalbaar. Met name de liefhebbers met een kleinere beurs zullen hiervan profiteren en hun hobby weer kunnen uitoefenen", aldus Arjan Lenoir van Team VrijstellingOldtimer. ";Door het toepassen van een beperkte brandstoftoeslag van 400 euro per jaar wordt het fiscale voordeel van een oldtimer op diesel of lpg ten opzichte van relatief jonge zuinige en milieuvriendelijkere alternatieven tenietgedaan. Concreet betalen de eigenaren van een oldtimer op diesel of lpg dus 500 euro per jaar aan mrb en brandstoftoeslag. Hiermee wordt voorkomen dat deze voertuigen anders dan uit een hobbymatig oogpunt worden aangeschaft."
'Goed onderbouwd'
Roy Kleijwegt van AutoWeek, gespecialiseerd in autobelastingen, ziet het voorstel wel zitten. ";Het is puur een suggestie aan het nieuwe kabinet, maar ik vind het een zeer volwassen en goed onderbouwd geheel. Dat wordt voorgesteld dat eigenaren van auto's van 40 tot 50 jaar oud 100 euro per jaar gaan betalen, is een vlucht naar voren. Die mensen betalen nu immers niets. Het is dapper om dat voor te stellen en daarmee is de kans dat het voorstel serieus wordt genomen groter."
Stichting Autobelangen stelt dat haar voorstel wellicht bij voorbaat al is achterhaald door de mogelijk nieuwe plannen met betrekking tot variabele mrb, maar ook dat is nog slechts een voorstel, waarvan de invoering mogelijk nog jaren kan duren. Daarom acht zij een reparatie voor de oldtimers in de tussentijd noodzakelijk.
'OLDTIMER MOET WEER BEREIKBAAR WORDEN'
Op 1 januari 2014 werd de vrijstellingsgrens voor wegenbelasting (mrb) verhoogd van 25 naar 40 jaar. Dit heeft grote gevolgen gehad voor bezitters van klassieke auto’s en de samenstelling van de oldtimerpopulatie. Onderzoek van Stichting Autobelangen toont aan dat de maatregel het doel is voorbijgestreefd en pleit daarom voor aanpassing van de regels.
Door de mrb-vrijstelling te verschuiven van 25 naar 40 jaar hebben veel oldtimerbezitters hun hobby moeten beëindigen, omdat het te kostbaar werd. Bovendien leverde de maatregel bij lange na niet de beoogde 153 miljoen euro op. In AutoWeek Classics 1/2017 publiceerden wij een uitgebreid onderzoek van Stichting Autobelangen om deze constateringen te onderbouwen. De stichting heeft nu een voorstel ingediend bij Pieter Omtzigt van het CDA om het huidige oldtimerbeleid aan te passen en vast te leggen in het toekomstige regeerakkoord.
Stichting Autobelangen stelt voor dat alle in Nederland geregistreerde personenauto's, bedrijfsauto's, motorfietsen, kampeervoertuigen, bussen en vrachtauto's van 30 jaar en ouder mrb gaan betalen. Voor motorfietsen geldt een tarief van 25 euro per jaar, voor auto's een bedrag van 100 euro. Voor personenauto's en bedrijfsauto's tot 3.500 kg op lpg en diesel wordt een toeslag van maximaal 400 euro per jaar gerekend tot deze auto's 40 jaar zijn. Een optie in dit voorstel is om auto's van 50 jaar of ouder volledig vrij te stellen van wegenbelasting. Vanaf deze leeftijd vervalt tevens de apk-plicht.
Behoud én ontstaan van erfgoed
Volgens Wouter van Embden en Arjan Lenoir van Stichting Autobelangen en VrijstellingOldtimer is bij het formuleren van dit voorstel geprobeerd de belangen van de oldtimerbezitter maximaal te dienen zonder de doelstellingen van de overheid uit het oog te verliezen. Zij vinden dat de nieuwe maatregel bijdraagt aan het behoud én ontstaan van cultureel rijdend erfgoed en het hobbymatig bezit van oldtimers (weer) bereikbaar maakt. Daarnaast sluit het aan bij de Europese standaarden en richtlijnen over oldtimers, waarin de leeftijd van 30 jaar en ouder als uitgangspunt geldt.
Verder sluit het voorstel volgens de stichting aan bij de bestaande apk-regels voor oldtimers, voorziet het in een evenwichtiger en vereenvoudigd fiscaal autobeleid, past het binnen de kaders van het bestaande mrb-heffingssysteem en kan het budgetneutraal en snel (per 1 januari 2018) worden ingevoerd. Tot slot zullen de nieuwe regels geen aanzuigend effect (import) hebben ten aanzien van dieselauto's en is er niet langer sprake van een 'ophokplicht' of andere rijbeperkingen.
Ook voor de kleine beurs
";Door het instellen van een laag mrb-tarief van 100 euro per jaar voor oldtimers vanaf 30 jaar wordt het bezitten en rijden van een young- of oldtimer weer betaalbaar. Met name de liefhebbers met een kleinere beurs zullen hiervan profiteren en hun hobby weer kunnen uitoefenen", aldus Arjan Lenoir van Team VrijstellingOldtimer. ";Door het toepassen van een beperkte brandstoftoeslag van 400 euro per jaar wordt het fiscale voordeel van een oldtimer op diesel of lpg ten opzichte van relatief jonge zuinige en milieuvriendelijkere alternatieven tenietgedaan. Concreet betalen de eigenaren van een oldtimer op diesel of lpg dus 500 euro per jaar aan mrb en brandstoftoeslag. Hiermee wordt voorkomen dat deze voertuigen anders dan uit een hobbymatig oogpunt worden aangeschaft."
'Goed onderbouwd'
Roy Kleijwegt van AutoWeek, gespecialiseerd in autobelastingen, ziet het voorstel wel zitten. ";Het is puur een suggestie aan het nieuwe kabinet, maar ik vind het een zeer volwassen en goed onderbouwd geheel. Dat wordt voorgesteld dat eigenaren van auto's van 40 tot 50 jaar oud 100 euro per jaar gaan betalen, is een vlucht naar voren. Die mensen betalen nu immers niets. Het is dapper om dat voor te stellen en daarmee is de kans dat het voorstel serieus wordt genomen groter."
Stichting Autobelangen stelt dat haar voorstel wellicht bij voorbaat al is achterhaald door de mogelijk nieuwe plannen met betrekking tot variabele mrb, maar ook dat is nog slechts een voorstel, waarvan de invoering mogelijk nog jaren kan duren. Daarom acht zij een reparatie voor de oldtimers in de tussentijd noodzakelijk.