Het is nu wo 15 mei 2024, 11:25


Goeie raad.....?

Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Goeie raad.....?

Berichtwo 02 aug 2017, 19:10

Het is alsweer een tijdje geleden dat mijn e23 van de hand is gegaan.

Nadat hij na een dikke en probleemloze ton op gas het stokje over gaf aan een e46 station werd hij tweede auto en even later werd hij helaas slachtoffer van het welbekende PVDA stokpaardje.

De 330i maakte niet veel later plaats voor een ALPINA D10 en daarmee ben ik inmiddels ook alweer om en nabij een ton onderweg. Tijd om weer eens om me heen te kijken dus, en mijn typevingers geven om de een of andere reden steeds ook weer e23 in bij Mobile en MP, totaal ongecontroleerd uiteraard....

Nuchter nadenkend met een vrouw, een baby en een herdershond is een e23 natuurlijk absolute waanzin als je een inmiddels aan een rojale stationcar met dike motor gewend bent. Logischer zou zijn om nog even te wachten tot de prijs wat zakt en gewoon een fatsoenlijke F11 aan te schaffen. Toch ben ik nog niet helemaal overtuigd en speel in gedachten nog steeds met het scenario om een standaard E39 aan te schaffen voor dagelijks gebruik en misschien dan toch weer..... een e23 erbij?

Wat denken jullie?
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Goeie raad.....?

Berichtwo 02 aug 2017, 19:27

Tja,keuzes,keuzes keuzes...altijd moeilijk
Een e39 kost ook de wereld gelukkig niet meer,alhoewel de prijzen van een mooie, nette e23 de pan uitreizen,na mijn mening.
Ik zou er goed over na denken'zeker als je er een e23 bij wilt hebben,zoon auto hoort binnen te staan na mijn inziens,en is wel belastingvriendeling,maar onderhoud is ook weer zoiets.
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Goeie raad.....?

Berichtwo 02 aug 2017, 20:06

Daar heb je inderdaad gelijk in Graad.

Standaard E39's van minder dan 15 jaar oud kosten de wereld niet (ouder wel ivm BPM regeling) en dat maakt het nou juist zo moeilijk om te kiezen. Komend van een D10 is het gegarandeerd een stapje terug aangezien ik in dat geval voor een benzine zou gaan met ombouw naar LPG G3. Financieel het meest geschikt lijkt dan de 2.8 of 3 liter ivm MRB. Dat is wezenlijk minder fun dan een ALPINA... Vandaar dat de vingers toch ook weer "ongepland" steeds e23 erbij intikken....

Nogmaals, realistisch gezien is wachten op een F11 de verstandigste keuze, maar waarschijnlijk niet zonder meer de leukste ....
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Goeie raad.....?

Berichtwo 02 aug 2017, 20:30

Een mooie e39 V8 touring is ook niet verkeerd :mrgreen:
Of je alpina wegzette ;) word niets minder waard
Ga eens een e23 bekijken en rijden,kijken of je de. "" feling "" weer terug krijgt ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Goeie raad.....?

Berichtwo 02 aug 2017, 21:08

Dat is goeie raad, Graad!

Alleen ben ik bang dat dat een levensgevaarlijke exercitie wordt, want heb nog nooit een minuut getwijfeld of ik "de feeling" ooit kwijt zo raken ;) Ben denk ik zo weer verkocht....

Ben destijds ook op zoek geweest naar een 540i, maar het werd uiteindelijk een D10. Nooit spijt van gehad trouwens, want een ALPINA is en blijft inderdaad iets bijzonders!

De V8 heeft een zwak punt, zijnde de krukaslagers bij hoge km-stand. Ook zijn ze een toefje zwaarder en is een LPG installatie ietsje duurder voor de extra twee cilinders, vandaar de eventuele voorkeur voor een lange 6.

Een en ander bij thuiskomst toch nog eens even goed met moeders de vrouw gaan overleggen. Zit momenteel nog op zee in Brazil. Ze is bezig met haar rijbewijs, vandaar ook het idee om een standard e39 te nemen, of nog even door te rijden en te wachten op een F11...
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Goeie raad.....?

Berichtwo 02 aug 2017, 21:38

Ik heb verleden jaar mijn E39 touring 528i verkocht. Heb er een jaar mee gereden, een super auto, zou zo weer terug kopen. Een aanrader, de beste BMW ooit gebouwd, een beproefde motor en nog niet te veel elektronica . Mocht je er 1 aanschaffen dan toch wel 1 met exta's zoals cruise control, airco, schuifdak, sportstoelen, leer In de laatste modellen zit ook navi.
ER zijn ontzettend veel tweede hands onderdelen die relatief goedkoop zijn dus makkelijk te onderhouden
Ik vond het een super wagen, nu rij ik een e61 in M-uitvoering een dat is van een andere orde. Voor het geld wat je voor een e39 betaal krijg je heeeel veeeel auto, fantastisch voor dagelijks gebruik. En dan neem je als oldtimer een e23, dan krijg je dit
Image
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Goeie raad.....?

Berichtwo 02 aug 2017, 22:16

Wauw, dat is een prachtige combinatie! Die zou mij ook wel passen ;)

ALPINA bouwde de D10 op basis van een e39, dus ben er gelukkig aardig mee bekend. De mijne zit bomvol opties, alles electrisch, navi, dubbel glas, schuifdak, cruise control, climate control, PDC etc etc etc... Was ook niet van plan om voor complete een uitgeklede e39 te gaan, bedoelde met standaard eigenlijk een niet-ALPINA.

Wat zijn jouw ervaringen eigenlijk met de e61? Ik heb dat ook al eens overwogen (530d of 535d), maar hoor erg wisselende verhalen over de betrouwbaarheid t.o.v. de e39.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Goeie raad.....?

Berichtdo 03 aug 2017, 00:00

Mijn e61 525i M uitvoeing heeft 100.000 km gelopen Ik heb hem nu een jaar. Ik heb een voorwiellager kapot gehad , een rot klus om te maken, ik heb de hydraulische cilinder van de automatische achterklep vervangen, moeilijk 2de hands te vinden en nieuw kost die 800 euro. Deze vervangen was een grote klus maar wel te doen. Gelukkig heb ik het werkplaatsboek van BMW dan weet je tenminste waar de verborgen schroeven zitten.
Verder heb ik het regelventiel van de Vanos kapot gehad, eenvoudig te vervangen. Ik heb de BMW software op mijn laptop dus ik kan het zelf uitlezen dat is een must denk ik anders is het onbetaalbaar.
Verder een fantastische auto. Ik heb de High Executive uitvoering met panoramdak en comfort seats, ondanks de 18 inch wielen en de verlaging rijdt het super,, het glijdt over de weg.

Image
Image
Image
Image
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Goeie raad.....?

Berichtdo 03 aug 2017, 02:14

Dat ziet er ook erg interessant uit moet ik zeggen, mooie wagen!

Ik had twee jaar geleden contact met een BMW garage ivm een 535d toen ik mijn D10 wilde inruilen, aangezien de Duitsers er geen grüne Umweltplakkette voor willen afgeven omdat het volgens hen een tuning wagen betreft. Inmiddels heb ik me daar maar gewoon bij neergelegd en parkeer hem een beetje uit het zicht als ik ooit in de binnenstad kom.

De beste man wilde destijds graag inruilen, maar waarschuwde me in dezelfde adem voor de e61 voor wat betreft storingen. Kon dat wel waarderen en heb hem daarom laten staan (kon toen ook nog niet echt afstand doen eerlijk gezegd).

Uit financieel oogpunt is een LPG wagen voor mij eigenlijk wel interessanter dan een diesel. Woon zo'n beetje bovenop de grens met België en dat scheelt nog aanzienlijk met Nederland met het gas. Nadeel is wel het vele tanken op lange ritten. De schoonfamilie woont in Oost-Europa en dan is het alsnog een beetje irritant als je om de 300km verplicht van de autobaan af moet... Wat dat betreft is mijn huidige diesel echt ideaal en is een nieuwe (zuinigere) diesel ook eventueel wel welkom. Een e39 diesel waarschijnlijk niet, dan wordt het verschil met nu een beetje te groot ;)
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Goeie raad.....?

Berichtdo 03 aug 2017, 10:06

Het hangt er ook vanaf wat je wilt besteden en of jee zelf wilt sleutelen. Als je de tijd hebt en goed zoekt b.v. in Duitsland dan kun je voor een paar duizend euro een mooie e39 kopen. Ik heb lang getwijfeld over de e61 en eventuele storingen met garagebezoek. Met de BMW software heb ik het tot nu toe gered en als ik het niet meer zelf kan repareren dan gaat die weg en komt er weer 1 waarbij ik dat wel kan een e39 of een e23 (maar de laatste heb ik al)
Offline

loentje

Master

  • Berichten: 639
  • Geregistreerd: za 29 mei 2010, 21:55

Re: Goeie raad.....?

Berichtdo 03 aug 2017, 10:15

Kenny,

die 330 e46 ken ik:-) Nadat ik daar een jaar mee gereden heb heeft deze bij mij plaats gemaakt voor een 540i touring op lpg. En... ik zou het zo weer doen.

e39 zijn toch een van de betere 5 series gebouwd. Heb inmiddels gehad 523 528 530 en nu dus 540. Allemaal met hoge km standen en allemaal op lpg. Duurste reparatie bij de 540 waren de kettinggeleiders. Voor de rest standaard onderhoud. Wat zelf ook nog goed uit te voeren.

e61 wordt mij ten strengste afgeraden (door een paar vrienden waarvan ééntje bij BMW werkt), ik wacht op een leuke f11:-)

Groeten loentje
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Goeie raad.....?

Berichtdo 03 aug 2017, 13:32

Ik denk dat dat inderdaad wel een goeie keuze van je is geweest!

Die e46 was trouwens een leuke wagen, ging als de brandweer, maar ik vond hem erg klein in vergelijking met een e39.
Wat voor een gas installatie heb je in die 540 liggen, LPI neem ik aan?!

Ik ben het met je eens dat wachten op een betaalbare F11 erg aantrekkelijk klinkt. Zeker in Duitsland zijn ze al aan het zakken... Ik doe al sinds jaar en dag al mijn onderhoud zelf, dus wat dat betreft is een e39 waarschijnlijk toch de betere optie. Heb van mijn D10 pas geleden de turbo's er nog af gehad voor inspectie bij ETTE en de versnellingsbak gedemonteerd om te laten reviseren. Erg knap hoe ze dat in Buchloe hebben voor mekaar gekregen om op dat kleine smalle stukje twee van die windmolens in te bouwen!

Op zich is alles weer dik in orde, maar ik blijf bij mijn kilometers toch neigen naar een LPG wagen of een modernere diesel met een lager verbruik. De ALPINA heeft vooral bij stadsverkeer nog meer dorst dan het baasje :D
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: Goeie raad.....?

Berichtdo 03 aug 2017, 17:09

Een E39 touring diesel zou ik je aanraden met zo laag mogelijke km stand 525/530D
En dan een E23 erbij. :D

Een E61 kunnen aardig in de kosten gaan lopen bij hogere km stand, een paar kennissen van mij hebben deze ook of hebben deze gehad.

Een F11 is een zeer mooie wagen maar ook daar kunnen de kosten flink oplopen, er is bij een aantal modellen problemen met de wegligging, zie maar eens diverse topics op het bimmerportaal.nl dat heeft diverse oorzaken, stuurstangen, velgen afmeting,ophanging, luchtvering enz. enz. even goed opletten dus als je een F11 aan gaat schaffen.

En het is natuurlijk ook zo dat autorijden niet gratis is, zeker als de cilinder inhood oploopt :?
Je moet ook een stukje geluk hebben met een auto.

Leuk werk trouwens in Brazilie?
Waar zit je Lula Field.?
Ik ben daar ook al een aantal x geweest, niet in LulaField maar in Fortaleza en Porto de Acu, dit voor het aanleggen van havens.
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: Goeie raad.....?

Berichtdo 03 aug 2017, 17:53

hier onder een link naar een topic over de F11

Ik heb hier begin het jaar ook over getwijfeld om een F11 aan te schaffen, uiteindelijk is het een F20 geworden.
Maar stiekem beetje spijt dat ik niet voor een dikkere bmw heb gekozen van de oudere type's.
Dikke X5 of E39 model....maar aan de andere kant rijd mijn vrouw er voor 95% waardoor ik dus weinig in te brengen heb. :lol:

http://www.bimmerportal.nl/forum/viewto ... 16#p623816
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Goeie raad.....?

Berichtdo 03 aug 2017, 19:24

Wat klimaat betreft is het prima om te werken. Momenteel zitten ze hier in de Rio regio midden in de winter, dus gelukkig ook niet te warm. Mentaliteit is soms wat lastig want het is nog steeds erg bureaucratisch, vooral als je voor een staatsbedrijf aan het werk bent. Maar daar weet je ongetwijfeld alles van als je met havens bezig bent geweest...?!

We zijn nu bezig een nieuwe subsea pijpleiding te ontwateren en op druk af te persen. De pijp loopt van Lula Norte (Santos Bay) op een diepte van 2000mtr naar de wal tussen Rio en Cabo Frio. Wij liggen op dit moment aan het ondiepe eind met een grote compressor spread aan boord te pompen. Kunnen ondanks het grove materiel van ruim 30x700pk onze lol nog even op voordat de volledige 300km leeg is en op druk staat.

Werk jij soms in de bagger sector, aangezien je voor havens onderweg bent geweest?

Een 525 of 530d e39 is ook niet verkeerd, maar blijft voor wat betreft de "fun factor" wel erg ver achter bij een D10 en het verbruik/MRB is niet heel veel minder. Daar zou sowieso nog een e23 bij moeten, nu alleen de vrouw nog overtuigen haha!

Nee, als het een diesel wordt dan liever een wat recentere, want dat scheelt wel aanzienlijk in het verbruik. De e39 diesels, en met name de D10, hebben mede door hun turbogat een flinke slok nodig bij start/stop verkeer.

Nu is het natuurlijk wel zo dat een goeie knecht gerust wat mag drinken (en dat doet hij dan ook), maar ik had me voorgenomen er bij de volgende toch een klein beetje rekening mee te gaan houden....
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Goeie raad.....?

Berichtdo 03 aug 2017, 19:25

Een F11 een E61 of een E39 alles is een kwestie van de financiën Een F11 bj 2010 met 100.000km kost al gauw 25 mille daar het je 2 mooie e61 voor en 4 stuks e39

Mooie auto maar dan heb ik er liever 2, een e61 én een e23 voor dat geld

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... =lr&pos=37
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: Goeie raad.....?

Berichtdo 03 aug 2017, 20:10

Destijds werkte ik voor Boskalis en in Fortaleza hebben we een heel pijpen netwerk aangesloten naar de golf van Mecico liep. Dat was een maand of 4 werk.
Tegelijker tijd was Boskalis ook bezig een compleet nieuwe haven uit de grond te stampen genaamd Porto de Acu, dat ligt ongeveer 600 km ten oosten van Rio.
Daar ben ik na mijn tijd in Fortaleza heen gegaan.
Burocratisch is het in ieder geval... :lol:
Ik had ook een werkvisum nodig en wetd daarvoor binnenste buiten gekeerd, vingerafdrukken, medische keuring, verleden van mijzelf en familie werd nagetrokken enzovoort.
Maar ondanks alles wel een leuke tijd gehad.

Succes met je zoektocht naar een geschikte BMW.!
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Goeie raad.....?

Berichtdo 03 aug 2017, 20:47

Dan mag je nog van geluk spreken! Ik zou wel willen dat de burocratische perikelen ophielden bij wat visum trammelant...

Toen ik als klein mannetje op tv Piet Veerman zag blèren met een stampende Smit Lloyd supplier op de achtergrond, had ik een heel andere romantiek in gedachten bij de offshore industrie. Maar niets is helaas minder waar.... Op het grove materieel na dan, daar is gelukkig niks aan veranderd!

De olie is in elk geval nog lang niet op ;)
Offline

alpinac1

Die hard

  • Berichten: 482
  • Geregistreerd: zo 03 apr 2011, 21:08
  • Woonplaats: Pijnacker

Re: Goeie raad.....?

Berichtvr 04 aug 2017, 18:33

En een e34 station? Daar al over gedacht? Zijn ook goeie auto`s voor de lange afstanden. En nog wel een enkele nette van te vinden.
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Goeie raad.....?

Berichtza 05 aug 2017, 18:10

In het verleden wel ooit aan gedacht, maar nu lijkt het me eerlijk gezegd een stapje te ver terug in de tijd om als eerste en dagelijkse wagen te rijden.

Zeker aangezien ik nu al een beetje verwend ben met een bomvolle e39 (D10)....
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Goeie raad.....?

Berichtza 30 sep 2017, 20:03

De oplossing diende zich al onverwacht vroeg aan...

Het is een F11 530d geworden van 2011 met net 2ton op de teller.

Met 245pk en 540nm doen de prestaties niet veel onder voor de D10, al is alleen de top ietsje lager volgens het boekje (heb hem nog niet geprobeerd).

Wel zijn de 10 jaar door ontwikkeling tov de e39 in Beieren duidelijk te zien en te merken in het rijgedrag :D
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Goeie raad.....?

Berichtza 30 sep 2017, 21:09

Ook in de storingen van de electronica :mrgreen:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Goeie raad.....?

Berichtza 30 sep 2017, 21:57

Daar kan ik gelukkig (nog) niet over meepraten....

Feit blijft wel dat als je niet verder terug gaat in de tijd je er helaas niet aan ontkomt dat er meer en meer electronische pongel op de wagens zit :o

Tot nu toe bevalt het allemaal wel aardig, was vooral positief verrast met het verbruik van 1:12.5 combi en 1:16.5 snelweg. Voor die scores moest ik voorheen de laatste 4 kilometer duwen :mrgreen:
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: Goeie raad.....?

Berichtzo 01 okt 2017, 11:51

Mooie wagen de F11.
Heb je nog wat gemerkt van de wegligging zoals somigge F11 rijders ondervinden?
Waarschijnlijk is er door de jaren heen al wel wat vervangen van je onderstel?
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Goeie raad.....?

Berichtzo 01 okt 2017, 12:42

Daar heb ik nog niets van gemerkt, maar ik heb hem dan ook nog niet zo lang.
Tot nu toe stuurt het als een scheermes en is het enige merkbare dat hij net als de D10 wat gevoelig is voor spoorvorming. Maar ik denk dat dat voor het grootste deel met de wat bredere runflats te maken heeft.

Meest opvallend vind ik het karakter van de 3 liter diesel. In tegenstelling tot de luidrichtigere oude M57 is deze fluisterstil, maar komt als een beest tot leven als je het gas wat dieper in trapt.
Volgende

Keer terug naar Allerlei

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten