Het is nu wo 08 mei 2024, 13:33


Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt?

Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt?

Berichtdi 19 jun 2018, 20:54

Afgelopen weekend was ik bij de Nationale oldtimerdag in Lelystad. Een prachtig evenement met auto's van voor 1970 en een grote hoeveelheid aan voertuigen van voor 1920 de koperen lampen auto's . De eigenaren van deze auto's zijn meestal ook al op leeftijd en dat betekent dat deze voertuigen over niet al te lange tijd op de markt komen. Ik vind deze auto's prachtig, het is het begin van het autotijdperk, het werk van de pioniers, echter hoe mooi ik ze ook vind, ik zou er geen kopen hoewel deze auto's relatief goedkoop zijn. Ik vind dat je er weinig mee kunt hooguit een ritje rond de kerk. Wie koopt straks deze auto's?

Ik ben toch wel benieuwd hoe de jongere generatie hier over denkt.

De meesten hier hebben een auto uit de '80-iger jaren omdat deze ook in het budget passen maar betekent dit dat er geen interesse is in auto's uit de '60-iger of 50 -iger jaren.
Denken jullie in de toekomst als het financieel ook wat beter gaat er over om misschien een ouder type auto aan te schaffen of moeten jullie niets hebben van auto's van voor 1980
Welke auto staat nog op jullie verlanglijstje en gaat die er ooit een keer komen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie bericht.

Het evenement Nationale Oldtimerdag is voor auto's tot 1970 maar ik denk dat men een apart terrein moet reserveren voor voertuigen tot 1987, dan zullen deze liefhebbers ook komen en dan komen ze ook in contact met de oudere bolides.
Offline

bmw735ihighline

Die hard

  • Berichten: 256
  • Geregistreerd: za 23 mei 2009, 19:35

Re: Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt

Berichtdi 19 jun 2018, 21:26

voor mijn een EMW 327 of 340 uit 1949-1955
1928 BMW Dixi
alleen het moeten wel realistische voor mijn kleine kans maar zeg nooit !
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt

Berichtwo 20 jun 2018, 07:57

De prijzen van vooroorlogse auto’s dalen al jaren - behoudens de echt speciale exemplaren.
Dit geldt ook voor de 50-60jarige.
Een MGB bijvoorbeeld was 10 jaar geleden meer waard dan nu, domweg omdat het publiek die dat mooi vindt langzaam dood gaat.
Over 20jaar gaat dit ook weer gelden voor de opvolgende generaties. Je koopt tenslotte de wens van je jeugd die je toen niet kon betalen..

Overigens zie ik nog wel een bedreiging voor de klassiekers in het algemeen, over 20jaar moet je eerst een vergunning halen en langs de apotheek voor een beetje benzine...
De omwenteling naar alternatieve brandstoffen die minder milieu belastend zijn gaan de komende jaren heel hard.
Het zou zo maar kunnen dat de algemene opinie een keer kantelt tegen de verbrandingsmotoren.
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt

Berichtwo 20 jun 2018, 08:24

Dat ben ik wel met jullie eens, auto’s van 50 - 60 jaar en ouder hebben hun afschrijving en de daarop volgende waarde vermeerdering gehad en dalen nu in prijs, dat komt door de genaratie maar ook de tijd en inspanning die er in zit om het spul draaiende te houden. Ik hoef geen auto van zeg voor 1970, de auto’s die vanaf toen gebouwd zijn daar is nog redelijk spul voor te krijgen, ik zou ook zoizo geen auto kopen die niet in Duitsland is gemaakt.
Onderdelen worden niet meer gemaakt of op heel kleine schaal, en voor gigantische prijzen weggedaan.
Dus je zult aangewezen zijn op 2 de hands, wat in de praktijk neerkomt op rommel van een ander, die daar ook nog eens de hoofdprijs voor wil.
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt

Berichtwo 20 jun 2018, 08:34

Ik denk dat er altijd mensen zullen zijn die het mooi vinden om naar zo'n evenement te gaan. Bezoekersaantal was 22.000, je kon 'smiddags over de koppen lopen.
Dit laat toch zien dat er bewondering is voor de liefhebbers die met soms veel geld en veel tijd deze hobby bedrijven om het prachtige erfgoed rijdend te houden.
Als ik een oldtimerblad op sla dan zie ik nu Alfa Sud, Mitsu Galant, Citroen CX, Peugeot 305 en VW Jetta, auto's waar er heel veel van gemaakt zijn.

De vraag dan ook heeft de jongere generatie alleen geinteresseerd is in auto's uit hun eigen jeugd of ook in oudere types.

Wat betreft de onderdelen voorziening voor mijn 1956 en 1965 Jaguars is nagenoeg nog alles te koop. Veel autofabrikanten hebben tegenwoordig een aparte classic afdeling om de onderdelenvoorziening te waarborgen.
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt

Berichtwo 20 jun 2018, 18:52

Het is al gezegd, de meesten die een oldtimer willen kopen een jeugdherrinnering. Dat zijn vaak auto's uit de zestiger en zeventiger jaren. De meeste van deze wagens kunnen gewoon mee in het moderne verkeer en dus ook mee op vakantie. de echte overbekende old timers zoals de 911 en de 300sl zijn al een aantal jaren gewild en daardoor eigenlijk te duur voor erbij. De 20 en 30 er jaren autos zijn in orginele staat alleen geschikt voor evenementen, en dus minder populair. Als gemodificeerde "hot-Rod"zijn de Fords en Chevy's uit de jaren 30 wel gewild in de scene. Persoonlijk heb ik een van mijn droomwagens al. Ik zou er graag een resto mod bij hebben zoals een 55 chevy, een '70 er Çuda of een E-Type met XJR supercharged aandrijflijn.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Peter E12 525

Master

  • Berichten: 731
  • Geregistreerd: zo 22 dec 2013, 10:49

Re: Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt

Berichtwo 20 jun 2018, 19:48

Series 1 Mustang model 65/66 zie ik nu niet echt in waarde dalen. De onderdelen supply is uitstekend. En er blijft een trouwe schare fans. Zo ook voor de Corvette's etc en andere jaren 50/60 Musclecars.

Dus het valt wel mee. Het ligt maar net aan wat en hoe populair een model is.
Ford Mustang 289Ci coupe 1965
BMW 525 E12 Kashmir metallic 1979
Offline

wax_

Master

  • Berichten: 966
  • Geregistreerd: do 26 feb 2009, 20:12
  • Woonplaats: 't zuiden

Re: Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt

Berichtdo 21 jun 2018, 11:20

die pre-War auto's vind ik ook prachtig om te zien, maar rijden ermee is wel heel spartaans & om alleen naar te kijken, voldoet een schaalmodel ook ;)
MG's zijn de meesten allemaal in handen van een generatie die zo over 5-20 jaar max moet gaan verkopen, meestal hebben de kinderen van die generatie al geen plezier meer in.
Je ziet ook steeds minder 20-30 jarigen op een oldtimer beurs rondlopen heb ik het idee, daarnaast zie ik de auto's van tegenwoordig nooit oldtimer worden: met die electronica ellende is het meteen totalloss als er een van de 20 ECUs kapot gaat die je tegenwoordig in een auto vindt...

Voor ons liefhebbers, zijn het veelal, zoals jullie allemaal beamen, de auto's uit onze jeugd, die nu relatief betaalbaar zijn, daarom heb ik sinds een paar weken ook een 3200GT in de garage erbij :D
BMW E23 728i | BMW E24 635CSi |BMW E31 850i | BMW E32 750iL
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt

Berichtdo 21 jun 2018, 17:33

Oké,3200gt..fotos ;)
Ik moet zeggen dat autos uit de jaren 50 'mij nooit hebben getrokken,
Maar een hudson of zo uit de 50er jaren zou ik zo willen.
Denk ook met leeftijd te maken,model auto dat je kiest.
Ik kocht de e23 voor ""erbij""want voor de looks is een e12 of e28 velemalen mooier naar mijn mening :wink:
Maar hij beviel me zo goed dat ik me d'r een beetje in verdiepte,en zo de liefde beetje bij beetje begon.
Jaguar,Bugatti ,ect uit de 30/40 jaren supermooie,maar daar heb ik helaas de financiële middelen niet voor :oops:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt

Berichtdo 21 jun 2018, 19:31

Ik denk dat Graad het goed verwoordt, eigenlijk wilde hij een e23 voor erbij en wil die nu nooit meer kwijt.
Onbekend is onbemind!
Ik kocht in 1978 mijn MK2 en had nooit ogen voor een andere Jaguar. Toen mijn auto klaar was in 1998 ging ik bij de Limburgse club en zag eigenlijk voor het eerst de XK's ik viel voor de 140DHC en toen ik mij er in ging verdiepen wist ik dat ik zo een auto wilde, echter de prijzen waren ver boven mijn budget van wat ik wilde uitgeven. Ik heb toen mijn MGA en TR6 verkocht en een klein bedrag erbij gelegd en de XK140DHC gekocht en die wil ik nooit meer kwijt. :D

Ik denk dat het daarom belangrijk is als we de oldtimerscene in leven willen houden dat degene die youngtimers hebben ook in aanraking komen met de oudere auto's en die leren kennen. Misschien zijn die nu boven het budget maar je weet nooit wat de toekomst brengt
Zoals peter E12 schijft een Mustang cabrio serie 1 dat is 1964 en dat is het jaar dat ik mijn rijbewijs haalde. Ik vind dat ook een hele mooie auto maar zo zijn er veel meer zoals E3 (ik heb zelf in de 70iger jaren een 2500 gehad) en E9 maar ik krijg er niet meer in de schuur en $$$.
Ik kom ook steeds meer tot de overtuiging dat je er eigenlijk maar 1 moet hebben en niet 3 of 4 of 5 enz. Je kunt er toch maar in 1 rijden en je hebt toch altijd 1 echte voorkeur zoals Graad zijn e23. Bij meerdere krijg zoals bij mij dat als je zoals ik gisteren naar de APK ga en dan blijkt dat in de afgelopen 2 jaar ik slechts 70 km er mee heb gereden en trek daar de 20km naar de APK nog vanaf dan blijft er slecht 50km over. De reparaties deze winter hebben bijna 2000 euro gekost, over de uren nog maar te zwijgen het is hobby, dus dure km's.
Ik denk ook dat de na-oorlogse auto's goedkoper zullen worden want zoals wax het terecht opmerkt degene die nu 50/60 iger jaren auto hebben, die zijn grotendeels ver over de gepensioneerde leeftijd. Bij ons in de Jaguarclub ligt de gemiddelde leeftijd dichter bij de 70 dan bij de 60. Dat betekent dat die auto's straks allemaal op de markt komen . De vraag is waar gaan die heen, naar China, Rusland of blijven die hier bij de jongere generaties
.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Hoe gaat het verder, de ontwikkeling van de oldtimemarkt

Berichtdo 21 jun 2018, 20:09

Ik moet je eerlijk vertellen,dat ik op veel meetings toch veel jongere tegenkom,in sierra cosworth....lancia delta's,veel dikke jappen...en niet te vergeten vw kafer en sambabusjes,,,die kosten ook een aardige duit....
Escort mk2...c kadetts ect
Dus t leeft zeker,maar Porsche,maserati...lotus..Ferrari ect,is voor de man met de pet niet meer te betalen,evanals Jaguar,mercedes ect
Maar daar tegenover staat wel dat t straatbeeld zeer mooi is,met al dat moois op de weg
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Keer terug naar Allerlei

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 10 gasten