Aangestoken door alle nette automobielen en een kriebelende BMW-koorts ben ik van plan om komende zomer de restauratie van mijn BMW E28 toch maar eens wat grondiger aan te gaan pakken...
De auto is al behoorlijk kaal. Het enige wat er nog uit moet is de motor, versnellingsbak en de wielophanging moet er onder uit.
Daarna wil ik de auto (zo is mijn plan) op de kop op een frame zetten wat op wieltjes staat om de onderzijde te bewerken. Zoveel mogelijk tectyl eraf halen met verfafbrander en plamuurmes.
De eerstvolgende stap wordt dan ontlakken, stralen o.i.d.
De voor en nadelen van wat ik tot nu toe heb gelezen:
Stralen:
+ Relatief goedkoop
+ Over het algemeen "in de buurt" te regelen
+ Grondige schoonmaak
+ Plamuur wordt goed verwijderd
- Tectyl + kit moeilijker verwijderbaar
- Grote oppervlakken zijn gevoelig voor warmte-inbreng (dak/motorkap) (kromtrekken/golven)
- Bij gebruik van verkeerd grit grote kans op roest naderhand in naden, kieren, kokerbalken etc.
Parelstralen:
+ Erg glad resultaat
+ Achtergebleven straalmateriaal (grid) kan geen kwaad, het zou hooguit kunnen rammelen
- Veel bedrijven parelen alleen RVS en aluminium en willen geen staal verwerken i.v.m. inwerking van staaldeeltjes in naderhand behandelde RVS delen
- DUUR procede
Chemisch ontlakken:
+ Erg grondig
+ Geen plaatselijke warmte-inbreng
- Duur(der dan stralen)
- Vaak verder rijden om te kunnen laten doen
- Nabehandeling erg belangrijk na restauratie -> kokerbalken e.d. moeten goed in tectyl/was e.d. gezet worden
- Eventuele aluminium/messing delen worden aangetast
- Kit + tectyl niet altijd goed te verwijderen
Ontlakken via pyrolyse proced
De auto is al behoorlijk kaal. Het enige wat er nog uit moet is de motor, versnellingsbak en de wielophanging moet er onder uit.
Daarna wil ik de auto (zo is mijn plan) op de kop op een frame zetten wat op wieltjes staat om de onderzijde te bewerken. Zoveel mogelijk tectyl eraf halen met verfafbrander en plamuurmes.
De eerstvolgende stap wordt dan ontlakken, stralen o.i.d.
De voor en nadelen van wat ik tot nu toe heb gelezen:
Stralen:
+ Relatief goedkoop
+ Over het algemeen "in de buurt" te regelen
+ Grondige schoonmaak
+ Plamuur wordt goed verwijderd
- Tectyl + kit moeilijker verwijderbaar
- Grote oppervlakken zijn gevoelig voor warmte-inbreng (dak/motorkap) (kromtrekken/golven)
- Bij gebruik van verkeerd grit grote kans op roest naderhand in naden, kieren, kokerbalken etc.
Parelstralen:
+ Erg glad resultaat
+ Achtergebleven straalmateriaal (grid) kan geen kwaad, het zou hooguit kunnen rammelen

- Veel bedrijven parelen alleen RVS en aluminium en willen geen staal verwerken i.v.m. inwerking van staaldeeltjes in naderhand behandelde RVS delen
- DUUR procede
Chemisch ontlakken:
+ Erg grondig
+ Geen plaatselijke warmte-inbreng
- Duur(der dan stralen)
- Vaak verder rijden om te kunnen laten doen
- Nabehandeling erg belangrijk na restauratie -> kokerbalken e.d. moeten goed in tectyl/was e.d. gezet worden
- Eventuele aluminium/messing delen worden aangetast
- Kit + tectyl niet altijd goed te verwijderen
Ontlakken via pyrolyse proced
(Oo=00=oO)
http://www.bmwe28.nl
E28: 2 erbij of 5 eraf en je hebt een echte limousine!
http://www.bmwe28.nl
E28: 2 erbij of 5 eraf en je hebt een echte limousine!