Switch to full style
Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
Plaats een reactie

Autoplaatwerk wat is dat precies?

ma 22 feb 2010, 17:47

Om straks bij de restauratie het juiste materiaal te gebruiken wil ik er achter proberen te komen watvoor plaatwerk ik het beste kan gebruiken.

De dikte zal het probleem niet zijn, maar is het verstandig om verzinkte plaat (sendzimir verzinkte plaat) te gebruiken? Lijkt me voor het lassen niet fijn. Om plaat in de lasprimer? Met lassen wel goed te gebruiken, alleen rondom de las blijft er dan een roestgevoelig deel over. Of gewoon blanke plaat en dan later zelf roestpreventie uitvoeren. Dit is niet handig bij reparatie aan de kokers e.d. Omdat je er dan aan de binnenzijde vrijwel niet meer bijkomt.

Iemand ervaring hiermee en wat wordt aangeraden. Kosten en verkrijgbaarheid zijn niet het probleem.

Re: Autoplaatwerk wat is dat precies?

ma 22 feb 2010, 18:10

Er is plaatwerk per m2 te koop geschikt voor autos, dat speciaal behandeld is en zich goed laat lassen

ma 22 feb 2010, 19:54

zincor plaat.
bij aan elkaar gepuntlaste platen warme was tussen gieten. in holle ruimtes waar je niet/slecht bij kunt gewoon een paar gaten boren zodat je er wel bij kunt. voordeel van een rotisserie is ook dat je de carrosserie altijd zo kunt kantelen dat de verf/was/andere meuk goed tussen de naden kan lopen. wel ff opletten dat je geen was op delen laat lopen waar later nog lak moet.

ma 22 feb 2010, 20:33

Thnx smidje. Zincor koop ik via het werk in in platen 3x1,5m. Had het zelf kunnen bedenken maar niet aan gedacht.

Beetje achtergrondinfo voor diegene die dit ook gaan kopen/gebruiken:
Zincorplaat is staalplaat wat elektrolytisch verzinkt is (bad met opgeloste zink welke via een elektrische lading opgebracht wordt). Voordeel: zeer gelijkmatige, maar wel erg dunne zinklaag welke vaak gebruikt wordt als basislaag onder poadercoaten of natlak. De plaat heeft zo net wat extra bescherming.

Een alternatief is de eerder door mij genoemde sendzimir verzinkte plaat. Dit is plaat welke vanaf een rol (een coil) via een zinkbad heeft gelopen waarna het weer opgerold wordt. Later wordt de rol weer afgerold en gericht/gevlakt (gedecoild) en in bepaalde afmetingen geknipt. Deze zinklaag is dikker en beschermd beter tegen roest dan zincorplaat, echter het coatproces hecht minder goed. Zowel zincor als send.verzinkte plaat is tot ongeveer 3mm plaatdikte verkrijgbaar.

Voor restauratiedoeleinden meer dan genoeg dus.

Maargoed, zincor gaat het worden.

Gr. Pepijn
Plaats een reactie