Switch to full style
Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
Plaats een reactie

Project 732iA 1983 en vragen!

zo 08 jan 2012, 11:17

Zoals enkele weten heb ik een Opal groene 732iA 2e type gekocht met een
kleine voorschade.
Heb er inmiddels een andere voorbumper, voorfront, koplampunits, motorkap,zijscherm, blowermotor op gezet.
remmen voelde wat onzeker aan, dus ook de rembol vervangen. Dat testen met een ijzerdraadje is echt een super test, bij de oude
gaat het draadje er dus volledig in :)
De auto dook ook scheef naar voren bij rem erop in zijn Drive, bleek dat de remklauw achter gewoon los op de ophanging lag, daar
was de vorige er mee opgehouden denk ik....

Vacuumslangen en luchtslangen vervangen, hier en daar zat een scheurtje
bougies vervangen, kabels zien er nog goed uit.
Wielkasten in de tencocoat gezet, originele velgen met goede banden gemonteerd, remblokken vernieuwd.
2 draagarmen vervangen.
bestuurdersstoel onderstel was afgebroken, dus moet nog even gelast worden.

Morgen naar de keuring is het plan!

Maar ook nog 2 kleine probleempjes.....

Contact aan, acculampje brandt, eenmaal gestart, acculampje brandt nog steeds en gaat pas uit als je even
een paar x flink gas geeft....????? spanningsregelaar is al vernieuwd........ dynamo niet fris meer??????

Ze heeft een zeeer moeilijke koude start, soms pas aan slaan na 15 secondes. vonken doet ze goed vanaf het
begin, brandstofdruk is 2.5 bar op de injectorrail en ze start altijd op benzine alvorens zelf over te schakelen naar lpg.
verdeelkap en rotor heb ik nog niet bekeken, maar wie heeft er een idee?

Groeten Erik

Re: Project 732iA 1983 en vragen!

zo 08 jan 2012, 14:05

dynamo niet fris meer?????? -> koolborstels dynamo misschien?

zo 08 jan 2012, 16:00

O ja, de compressie druk is van alle cilinders goed. Ook verbruikt ze geen koelwater. anders zou er water op de zuigers komen te staan waardoor
die ook niet lekker zal aanslaan.....

zo 08 jan 2012, 17:44

Klepspeling? Heel belangrijk voor de koude start....

zo 08 jan 2012, 19:51

Super idee, dat ga ik checken!

zo 08 jan 2012, 20:04

Ow ja, en de koudstartinjector....
Start ie op lpg wel goed?
Als ie eenmaal loopt, loopt ie dan meteen goed of gaat dan steeds beter lopen?

zo 08 jan 2012, 20:50

neeeee, niet over de koudstartinjector beginnen, haha, dat is echt geen leuk klusje!!!!!
of er moeten tips zijn om dat te doen.......

Op lpg kan ik niet starten, ook al zet ik hem op gas, gaat dat oranje lampje knipperen
en die krijg ik niet uit door de knop ingedrukt te houden. Pas als die eenmaal loopt en bij het
maken van ongeveer 3000 toeren slaat die over op lpg.

Bij koude start op benzine, loopt die eerst op 2poten, daarna steeds 1 meer, na 20 secondes loopt die weer goed.
Eenmaal beetje warm en opnieuw starten, tik en lopen.
Soms bij plots veel gas geven houdt die even of langere tijd in, doseer je met mate naar vol gas pakt die wel gewoon
goed op.

zo 08 jan 2012, 21:47

Lijkt me dat ie eerst goed op benzine moet lopen, koudestartinjector is helaas wel een die hier mee te maken heeft, ook de druk in je injectorrail kan de boosdoener zijn.

Je kan echter wel degelijk op LPG starten. Zet de auto op contact zonder te starten, het oranje gaslampje gaat knipperen, houdt vervolgens de knop aan die kant ingedrukt totdat het lampje continu brand. Nu de sleutel doordraaien (niet terug dan moet je overnieuw beginnen) en dan start ie dus op gas.

zo 08 jan 2012, 23:39

Heb inmiddels nogmaal de drukmeter op de bar aangesloten, heb nu 2.2 bar en als ik wat gas geef gaat die kortstondig naar 2.5 bar,
mijn andere e23 geeft altijd 3 bar aan, dus dan is het of de pomp die zn druk niet haalt of de drukregelaar die te vroeg doorlaat,
toch? Dan ga ik eerst kleppen stellen en de drukregelaar vervangen vervolgens eventueel pomp en filter, maar.....
morgen eerst keuren als de apkboer tijd voor mij heeft.

En Cees na wat rommelen met het knopje kan ik op jouw manier inderdaad op gas starten, tik en lopen, zal zien of die morgen ochtend ook zo snel aan de gang gaat, bedankt!

Zal de voortgang dinsdag melden over dit projectje, bij zware afkeur wordt ze gesloopt maar ik hoop het niet!

Groeten Erik

ma 09 jan 2012, 22:57

Nou, vandaag bij de apk keuring geweest!

Op de heenweg stopte die er na 20km mee, snel op benzine gezet en jawel reed weer. Getankt bij de BP , ging helaas maar 15 liter in
dus de tank was nog vol. Deed niks meer op lpg. Tocht vervolgd op benzine en er kwamen de volgende puntjes uit :

Moet dus lopen op lpg
2 slangeklemmetjes monteren aansluitingen lpg tank
ontluchting lpg tank verbeteren, zat een deuk in de slang
ruitenwissers afkeur
2 splitpennetjes ontbraken in de borgmoeren van de draagarmen
abs lampje brandde niet kortstondig bij contact aan
remleiding achter vervangen

Op de terugweg moest ik nog koelwater bijvullen, de dikke darm zat niet goed op de koelwaterpomp waardoor deze wat lekte.

De puntjes heb ik inmiddels allemaal uitgevoerd/vervangen, maar over het lpg gebeuren
nog het volgende.
Heb even een plus naar het relais van het klepje van de gastoevoer gezet, en gestart, loopt weer mooi op lpg, plus draadje
eraf en er gebeurde niks, blijft gewoon lopen. Aan uit gezet, op benzine op lpg, maakt allemaal niet uit, blijft het doen....
de tank heeft gewoon een draaidop, dus alleen 2 relais/klepjes, 1 vlakvoor de verdamper en 1 op de verdamper, dus wat zou dit probleem
veroorzaakt hebben???

di 10 jan 2012, 08:12

Gelukkig maar kleine puntjes die gemakkelijk op te lossen zijn. abs lampje kun je ook makkelijk even laten branden natuurlijk

di 10 jan 2012, 14:14

Het stekkertje was los van het abs lampje, dus dat was maar 5 min werk. Het helee lijstje
kostte mij nog geen uur.
Vandaag wederom naar de keuring geweest, loopt weer mooi op lpg, zowel heen als terug, en
is goedgekeurd voor een jaar, volgend jaar voor 2 jaar :)

Bij deze is ze ook te koop. IS INMIDDELS AL VERKOCHT.
Auto is dus apk goed, alls werkt op de airco na. Lpg dient nog afgesteld te worden mocht ik erzelf niet
meer aan toe komen.
Bij interesse stuur mij een email ipv een pb en ik mail extra foto's.

Groeten Erik
Plaats een reactie