Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
Plaats een reactie

Thermisch/chemisch ontlakken; stralen; parelstralen etc.

di 16 feb 2010, 22:37

Aangestoken door alle nette automobielen en een kriebelende BMW-koorts ben ik van plan om komende zomer de restauratie van mijn BMW E28 toch maar eens wat grondiger aan te gaan pakken...

De auto is al behoorlijk kaal. Het enige wat er nog uit moet is de motor, versnellingsbak en de wielophanging moet er onder uit.

Daarna wil ik de auto (zo is mijn plan) op de kop op een frame zetten wat op wieltjes staat om de onderzijde te bewerken. Zoveel mogelijk tectyl eraf halen met verfafbrander en plamuurmes.

De eerstvolgende stap wordt dan ontlakken, stralen o.i.d.

De voor en nadelen van wat ik tot nu toe heb gelezen:

Stralen:
+ Relatief goedkoop
+ Over het algemeen "in de buurt" te regelen
+ Grondige schoonmaak
+ Plamuur wordt goed verwijderd
- Tectyl + kit moeilijker verwijderbaar
- Grote oppervlakken zijn gevoelig voor warmte-inbreng (dak/motorkap) (kromtrekken/golven)
- Bij gebruik van verkeerd grit grote kans op roest naderhand in naden, kieren, kokerbalken etc.

Parelstralen:
+ Erg glad resultaat
+ Achtergebleven straalmateriaal (grid) kan geen kwaad, het zou hooguit kunnen rammelen ;-)
- Veel bedrijven parelen alleen RVS en aluminium en willen geen staal verwerken i.v.m. inwerking van staaldeeltjes in naderhand behandelde RVS delen
- DUUR procede

Chemisch ontlakken:
+ Erg grondig
+ Geen plaatselijke warmte-inbreng
- Duur(der dan stralen)
- Vaak verder rijden om te kunnen laten doen
- Nabehandeling erg belangrijk na restauratie -> kokerbalken e.d. moeten goed in tectyl/was e.d. gezet worden
- Eventuele aluminium/messing delen worden aangetast
- Kit + tectyl niet altijd goed te verwijderen

Ontlakken via pyrolyse proced

Re: Thermisch/chemisch ontlakken; stralen; parelstralen etc.

wo 17 feb 2010, 00:03

ik ben van mening dat chemisch ontlakken de beste optie is. Mits zeer goed nagespoeld. stralen is wel leuk, maar vaak zit roest op plekken waar je slecht bij kunt, en die plekken kun je dus ook slecht stralen. Ik geloof dat er in de regio amsterdam ergens een bedrijf zit met een bad groot genoeg voor een auto. las primer lijkt wel leuk, maar in de praktijk krijg je toch een hoop vervuiling in je las en als uiteindelijke roest bescherming is het ook al geen topproduct. Als je wagen kaal is zou ik hem helemaal in de epoxyprimer spuiten en de stukken waarvan je zeker weet dat er laswerk zit ff afplakken en later na reparatie bijspuiten.
Ik ben zelf momenteel een Plymouth aan het restaureren en heb er een zgn. rotisserie voor gebouwd om goed aan de onderkant te kunnen werken. Een bok waar je de carrosserie op de kop op kunt monteren lijkt me niet handig. Ten eerste is het lastig om hem op en af die bok te tillen en ten tweede kun je gegarandeerd op een hoop plaatsen nog steeds niet prettig werken. Mijn rotisserie heeft ongeveer 2 dagen gekost om te bouwen en de auto op te knopen... was 100x de moeite waard. echt de enigste manier om een carrosserie grondig aan te kunnen pakken.

Image

Image

Image

wo 17 feb 2010, 00:12

CO2 droog ijs stralen

http://www.dekleijnverhuur.nl/straalket ... rhuur.html

wo 17 feb 2010, 10:29

Ik ben een beetje bekend met straalmiddelen, maar het hoeft niet zo te zijn dat het plaatwerk krom trekt. Kwestie van het juiste straalmiddel en de fijnheid. Te grove korrels zorgen voor een te grote inslag.. ( denk maar aan de energie die vrij komt...0.5 x m(assa) x V2 (snelheid) )
Belangrijk zijn dus het gewicht van de korrels en de snelheid.

Heel fijn grit zoals Garnet zouden dit werk goed moeten doen. Daarna lucht met hoge druk erop en je blaast alle restanten weg. Nadeel blijft natuurlijk de roestgaten....

wo 17 feb 2010, 13:05

Die kriebelende BMW-koorts komt natuurlijk doordat er zo'n mooie E23 bij jou in de straat staat :thumbsup: ...... waar overigens ook het een en ander aan moet gebeuren.

Binnenkort maar even jou E28 bewonderen.

Greetz de buurman.

wo 17 feb 2010, 13:12

Toevallig Pepijn uit Zwolle?

wo 17 feb 2010, 17:41

Yep uit Zwolle. Long time nog see Robby! Nog steeds E24 fahrer zie ik (en nog steeds dezelfde, echter met een mager standaard uitlaatpijpje... :mrgreen: )

Ik ben al diverse verschillende berichten tegen gekomen op diverse fora. Evenzoveel voor als tegenstanders van vrijwel elke vorm van ontlakken.

Stralen is denk ik nog steeds 1 van de meest makkelijke manieren. Dat stralen niet 100% bereikt vind ik niet het grootste probleem.

@ Smidje: zou je eens wat close-up foto;s kunnen maken van hoe je de auto bevestigd hebt aan het frame van de rottiserie?
En heb je niet dat dat ding heel moeilijk rond te draaien is? M.a.w. hoe bepaal je nu een beetje het midden van de auto, zodat deze makkelijk draait? Een op het oog?
Heb je daarnaast een indicatie voor me van de kosten voor het ontlakken in zo'n bad? www.autobeitserij.nl is een zaak waar zoiets kan. Naspoelen is en blijft een zeer belangrijk onderdeel... als dat niet goed gebeurt kun je je restauratie maar beter niet voort zetten.

wo 17 feb 2010, 21:07

close up wordt een beetje lastig... de auto is inmiddels gespoten en de rotisserie heb ik verkocht. Mij auto wilde met de bodem naar beneden, maar was met`1 hand te kantelen. Je kunt de opname ook heel makkelijk in hoogte verstelbaar maken. Ik had 2 dikke strippen op de plaats van de bumpersteunen aan het chassis geschroefd, daar een balkje tussen gelast en aan dat balkje een bus waar ie op draait, maar je kunt daar ook nog 2 verticale kokers tussen maken waardoor je de opname in hoogte kunt verstellen.... als je begrijpt wat ik bedoel.... :mrgreen: ik zal ff kijken of ik wat foto`s kan vinden. Het is wel belangrijk dat je voor en achterkant in lijn hebt. Prijzen van beitsen heb ik geen idee van.

Image

motorfiets tandwiel aan het draaipunt gelast, bus met pen aan het frame, zo kun je hem in elke stand vastzetten.
Image
opname achterkant
Image

wo 17 feb 2010, 21:50

Ja super zo! Ik snap wat je bedoelt. Moet er wel bij zeggen dat de staalprijzen hopelijk laag lagen toen je dit ding in elkaar zette... zijn nog een stel beste profielen die je gebruikt hebt :D

Zoiets moet ik ook maar eens in elkaar gaan zetten. Wilde ook al een dubbel A-frame gaan maken met een tussenligger om als mobiele kraan te gaan gebruiken.

Zo licht construeren dat deze in de auto mee genomen kan worden (op lokatie in elkaar bouten) en zo zwaar dat ie een motorblok kan tillen.

Bedankt voor de foto's Smidje. Werk je ook in de metaal toevallig?

Gr. Pepijn

wo 17 feb 2010, 21:54

jep... smidje ;) :mrgreen:
Plaats een reactie