Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
Plaats een reactie

Hoofdkoppelingscilinder vervangen

za 23 mei 2009, 10:43

Afbeelding
De koppelingspedaal blijft hangen, heel erg irritant. Daarom heb ik deze gisteren bij autopartsonline besteld en hij was vanochtend al binnen.
Ik zal het zelf proberen te vervangen, moet lukken.

Re: Hoofdkoppelingscilinder vervangen

zo 24 mei 2009, 22:33

project: hoofdkoppelingscilinder vervangen
symptomen: de koppeling pakt helemaal onderin en de pedaal blijft vaak hangen
moeilijkheidsgraad: beginner
gereedschap: steeksleutel M11, M19, dopsleutels M10, M13, M17
tijd: 30 min
benodigheden: zaklamp, remvloeistof DOT 4

Maak de koppelingscilinder los van de koppelingspedaal.

Image
De ruitenvloeistof reservoir zit vast met 2xM10, maak deze los en schuif hem opzij.
De koppelingscilinder zit vast met 2 M13 bouten, alles makkelijk los te maken. Vanuit de hoofdkoppelingscilinder gaat een hydraulische leiding naar de hulpkopp.cilinder. Deze losmaken met een M11 steeksleutel. Let op, er gaat hydraulische (rem)vloeistof lekken. De verbinding met de hydr.vloeistofreservoir kun je zo lostrekken (blauwe leiding).
Image
Je kan je nieuwe koppelingscilider zo inschuiven, verbindingen herstellen, koppelingsloeistof bijvullen, de koppelingspedaal aan de koppelingscilider vastmaken en voila. Hij doet het weer. :)

zo 24 mei 2009, 22:53

Super gewoon!!! :Peace:

zo 24 mei 2009, 22:54

ontluchten??

zo 24 mei 2009, 23:00

RobertF schreef:ontluchten??

Niet gedaan, weet ook niet hoe dat moet.De koppeling doet het perfect, echtwaar!
Volgens mij is er een ontluchtingsnippel onderin op de hulpkoppelingscilinder aanwezig, kan er niet bij.
Maar, hij doet het.
Laatst bijgewerkt door Jasa op ma 25 mei 2009, 07:08, in totaal 1 keer bewerkt.

ma 25 mei 2009, 06:19

:clap: :clap: :clap: :clap: netjes zo jasa
dat is super mooi naslag werk voor de forumleden :clap: :clap:

ma 25 mei 2009, 10:07

op de hulpcilinder zit een nippel, nippel open en koppeling intrappen nippel dicht en pedaal op laten komen, dit herhalen totdat de lucht eruit is.
Plaats een reactie