Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
Plaats een reactie

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

ma 18 jul 2011, 19:29

Begin gemaakt met de ombouw 5-bak.

Eerst gemeten met de cardan bout in de onderste stand, naar onderkant van de bak ondersteuning. Is 99 mm.
Dit i.v.m. een de andere rubber steunblokken van de 5-bak. Hier zitten bij de nieuwe bak 2 stuks op en de 4-bak had maar 1 rubber ondersteuning.

Image

En daarna de steun verwijderd en het motorblok ondersteund met een houten plankje tussen carterpan en de vooras.
Daarna cardanas eruit gehaald.

Image

Nu even koffie. :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Antracietgrijs op wo 20 jul 2011, 22:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

ma 18 jul 2011, 19:53

Leuk!
Laatst bijgewerkt door zerotolerance op wo 20 jul 2011, 20:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

ma 18 jul 2011, 22:19

Dank je Zero.
Ik gebruik de fototool zoals altijd, maar het werkt even niet meer.
4-bak is er nu uit.

Image
Laatst bijgewerkt door Antracietgrijs op wo 20 jul 2011, 22:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

wo 20 jul 2011, 17:00

De oude koppeling had een paar gebroken veren en de voering was ook bijna 2 mm dunner als die bij de 5-bak was. De (nieuwe) koppelingsplaat is ook met veel zwaardere veren uitgevoerd.

Image

Even een hulpgereedschap op de draaibank gemaakt om de kopp.plaat te centreren.

Image

Voor de zekerheid het huis van een sensor die ik niet nodig ben even weg geslepen.

Image

De 5-bak zit er onder, was wel even zoeken naar kortere bouten waar de bak mee aan de motor komt. Was net even anders als de bevestiging van de 4-bak.

Image

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

wo 20 jul 2011, 22:48

Voor de ophanging van de schakelreactie arm moest ik een nieuw bevestiging maken, gemaakt van PE kunststof wat ik nog had liggen, komt van een fabriek waar ik gewerkt heb met kunststof.

Eerst nieuwe gaatjes geboord in de cardan tunnel en daarna de gaten over getekend op het kunststof.

Image

Daarna er M6 draad in getapt.

Image

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

do 21 jul 2011, 21:20

Zo hij rijd weer en alles werk en schakelt prima. De pook heb ik trouwens ook omgezet zodat ik de verchroomde pook heb met houten knop.

Image

En nog gevraagd bij een automaterialen zaak of ze een nieuw tussenlager hadden liggen, hadden ze niet maar op een andere locatie toevallig wel, dus 50 km gereden om het lager op te halen.

Image

De oude heb ik eerst het rubber weggesneden en toen met een dikke ijzeren strip het lager van de as geslagen.
De nieuwe keurig op zijn plek getikt met een aluminium buis, deze mag alleen op de binnenring van het lager komen om beschadiging van het lager en de stofring te voorkomen.

Voor de bevestiging is een voorspanning op het lager nodig weet ik nu door de tip van Robert F. :clap:

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

do 21 jul 2011, 21:30

Netjes!

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

vr 22 jul 2011, 07:32

Gefeliciteerd! mooi dat het gelukt is.
't Zal een hoop herrie en brandstof schelen denk ik!

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

vr 22 jul 2011, 08:38

Mooi hoor, is het omzetten van een 4-bak naar automaat ongeveer hetzelfde werk?

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

vr 22 jul 2011, 08:50

Helaas. De ombouw van hand naar automaat is meer werk.

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

vr 22 jul 2011, 08:52

Hier haal ik mijn wijsheid vandaan

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

vr 22 jul 2011, 19:41

Vandaag de auto weer 80 km naar het werk gereden en terug. Een wereld van verschil, schakelt super en de auto rijd nu heerlijk op de snelweg en 100 km wegen. Gewoon een auto met een ander karakter geworden.

Met de 4-bak loeide de motor toch wel behoorlijk bij 130 km/h. Het verbruik van 1 op 6 met de 4-bak (lpg) zal ongetwijfeld ook gunstiger zijn nu, dat moet ik nog even weer meten.

Nog wat tips op een rijtje voor de ombouw naar een 5- versnellingsbak.

* Bak moet zo compleet mogelijk zijn ook met de schakel unit met pook.
* Ook de originele bevestigings bouten voor aan de bak / motor is handig.
* Zowel de voorste als achterste 5-bak cardan helften moeten gemonteerd worden, zit lengte verschil in bij mij en de vertanding is ook anders waar de beide assen in elkaar schuiven. (niet uitwisselbaar)
* De uitlaat steun moet nieuw gemaakt worden of verlast omdat de bevestiging aan de versnellingsbak anders is.

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

zo 31 jul 2011, 18:41

Het verbruik is van 1 op 6 naar 1 op 7,5 gegaan erg netjes voor een 3 liter motor dacht ik zelf.

Nog een nieuwe uitlaatsteun gemaakt de 1e was een beetje een noodoplossing. Ben nog aan het uitzoeken hoe nu het beste een foto te plaatsen.
Andere foto

Re: Sleutelen aan de 730 1978 APK enz.

zo 31 jul 2011, 18:50

http://tinypic.com/

en dan niet de [IMG] tags gebruiken maar [rimg] tags.
Plaats een reactie