Het is nu ma 29 apr 2024, 02:01


E23 728i van 1980

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

E23 728i van 1980

Berichtma 08 jun 2015, 22:24

Hallo beste sharknose liefhebbers :)

Dit is de eerste keer dat ik een sharknose in mijn bezit heb! Een e23 is al jaren een droom om er zo 1 te bezitten, alhoewel voor mij een e24 de ultieme shark is! Een mens kan natuurlijk alles willen, maar zeker niet alles hebben.
Heb ondertussen al 4 e30'en gehad, een e36, een e39 en momenteel rijd ik dagelijks mer een e34 530i (ja de m60b30 :sneaky2: en ja handgeschakel :P ), maar dus nog nooit iets ouder dan 25 jaar...
Aangezien ik volgend jaar ga trouwen, was ik op zoek om een leuke ceremonie wagen te huren/lenen. Maar al snel kwam ik op het gedacht om gewoon zelf een oude beemer te kopen en deze klaar te stomen voor die mooie dag :)

Na een e28 en een aantal e30'en ben ik terecht gekomen bij deze e23. Het is een 728i met automaat. Hij was 6 jaar geleden gekocht door een persoon die hem stukje voor stukje wou opknappen. In die jaren heeft hij de wielkasten en randen opgeknapt en zo goed als alle aanbouwdelen, darmen en leidingen zijn vervangen. Echter is deze man spijtig genoeg overleden aan de gevolgen van kanker en werd de bmw ge
Offline

7777777

Nieuw

  • Berichten: 52
  • Geregistreerd: ma 16 apr 2012, 20:21

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 09 jun 2015, 13:54

Leuk! Veel succes.
Je hebt in ieder geval een duidelijke deadline ;)
E32 - 735i - 1986
Offline

e23eric

Professional

  • Berichten: 1094
  • Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 23:58

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 09 jun 2015, 22:21

Welkom en heel veel plezier met je 7!!
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 10 jun 2015, 12:00

Welkom.en deze e23 is bij een liefhebber terecht gekomen zo te horen! Graag foto's ja.even naar fototool gaan.en de foto's staan er in een poep en een scheet op!ik heb nog splinternieuwe achterlichten liggen eventueel.mvg graad
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 17 jun 2015, 11:27

Ik krijg het toch niet geregeld om de foto's hier op te krijgen...
Op andere fora gebruik ik de link van op photobucket maar deze werken hier niet :?:
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 17 jun 2015, 11:50

R bij img zetten.dan komt t goed
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Kevin1991

Master

  • Berichten: 528
  • Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 19:08
  • Woonplaats: https://www.accountkiller.com/removal-requested

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 06 okt 2015, 20:17

Code: Selecteer alles
Dus op deze manier:

[rimg] de link naar de afbeelding [/rimg]

Zorg wel dat de link eindigt met een bestandsextensie dus bijvoorbeeld .jpg of .png



Ik reageer maar even omdat ik nog geen foto's heb gezien maar ben toch wel benieuwd!
Je motorblok is dezelfde als die van mij
https://www.accountkiller.com/removal-requested
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 13 jan 2016, 12:10

Bij deze lukt het me dan eindelijk om foto's te posten :D (Met grote dank aan graad voor de hulp hierbij)

Ondertussen is er al wel 't en en 't ander gedaan aan de oldie, en dat zal ik dan ook stuk voor stuk hier vertellen ;)

Aller eerst foto's van toen ik de e23 op men oprit geleverd had...

Image

Image

Image

Image

Image
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 13 jan 2016, 17:18

Mooie kleur comby zo :clap:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 14 jan 2016, 12:39

Ja bedankt! vond ik ook echt :)
Ik hou wel van groene lakken en heb altijd al een beige lederen interieur gewild...
Dit is wel de eerste keer dat ik een automaat in huis haal, normaal zou ik daar nooit voor kiezen! Maar vind dat het in een kader zoals de e23 wel mooi past, een heerlijke cruiser moet dit worden. Men dagelijkse e34 530i dient voor de sportievere verplaatsingen :P

Als aller eerste klus aan de 7 ben ik begonnen bij de remmen. Deze zaten vast (uiteraard!). Van de 12 zuigers was er maar 1 vrij :roll:
Ik heb de klauwen en schijven gedemonteerd en proper gemaakt en ze dan binnen gedaan bij een old timer remmen specialist hier in de buurt. Alle zuigers waren gelukkig nog in perfecte staat, dat was al een meevaller! De klauwen zijn dan gezandstraald geweest, nieuwe dichtingen, nieuwe nippels, nieuwe beugels en nieuwe pinnen. Dan ben ik ze gaan ophalen en heb ik ze een laag zwarte hittebestendige lak gegeven.
Kwestie van remschijven en remblokken heb ik ook wel chance, die waren allemaal nog heel goed! Zou zeggen voor nog 90% :biggrin:
Ook de remleidingen zijn nog in goede staat, de remcilinder is ook vervangen geweest (weliswaar door een 2de hands exemplaar, maar werkt goed)
Alles terug gemonteerd, nieuwe remolie erop, alles netjes ontlucht en klaar is kees 8-)

En omdat plaatjes altijd leuk zijn bij de praatjes...

Image

Image

Image

Image

Spijtig genoeg heb ik geen foto's genomen van het eindresultaat wanneer ze volledig terug in elkaar staken... Typisch kwaaltje van mij, te weinig foto's trekken van alles :roll:
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 14 jan 2016, 13:14

Na de remmen ben ik begonnen aan de velgen.

Ik had al een jaar of 2 een setje velgen in men garage liggen dat ik had gekocht voor onder men toenmalige e30 te zetten. Ik was van plan om de 4x100 steekmaat van de e30 om te zetten naar 5x120 door e36 onderdelen (en wat aanpassingen). Maar dat is er nooit van gekomen en de e30 is na een jaar verkocht geweest.
Na die e30 kocht ik men e34 (waar ik nu mee rijd) en alhoewel deze bepaalde velgen er wel zouden onder passen, vond ik een 16 duimer toch wat te klein uitvallen onder zo'n grote auto. Daarbovenop had ik ook nog een breedset BBS styling 19 liggen van men e39 (men auto voor de e30 :) ) die in zijn 17x8 en 17x9 maten perfect onder men e34 passen!
Dus de 16 duimerkes lagen stof te verzamelen van achter in de hoek.

Toen kwam de e23 in het spel... Ik keek naar de velgen, ik keek naar de e23, en toen wist ik het! Die horen echt samen!!!

Ik vind de juiste velgkeuze maken groot belang! Zoals de kleren de man maken, maken de velgen de auto!
De velgen in kwestie zijn van en op eerste indruk van een vreemde afkomst. Ze noemen namelijk ENKEI ek96 :? Japans topmerk dat gelijk staat aan de kwaliteit zoals BBS bijvoorbeeld.
Ze zijn in hun 16X8 et11 in een hele mooie klassieke, maar toch sportieve maat vind ik.
De afkomst van deze set is best interessant, in die zin dat ze uit de racerij komen van eind jaren 80, begin 90. Deze zijn nooit beschikbaar geweest voor het publiek in die tijd. Achter op het hart kan ik van de stempels aflezen dat ze gefabriceerd zijn in 1989.
De persoon van wie ik ze heb over gekocht heeft ze van een kerel die een porsche racing team heeft. Die man was vroeger bezig met bmw's, maar is dan overgegaan naar porsches en had die velgen nog ergens in een schuur liggen... Toen de persoon van wie ik ze heb gekocht de velgen had MEEGEKREGEN (!!!) als kadootje, hebben ze nog wat meer stof verzameld in een andere schuur. Hij heeft ze uiteindelijk wel chemisch laten ontlakken, maar er dan verder niets mee mee gedaan.
Tot op een dag, wanneer plaats en geld interessanter leek dan de velgen, stelde hij ze te koop. Ik zag het zoekertje, wist direkt welke onwaarschijnlijk potentieel deze wielen hadden en heb ze zo snel mogelijk gaan ophalen.

Nu, na ongeveer 10uur per wiel te hebben gespendeerd aan polier en spuitwerk, mag ik wel fier zijn op de uitkomst :P
Ik kan niet wachten tot de e23 lager ligt en ik ze eronder kan steken :D

Foto's als bewijs van al men gestoef :p

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 14 jan 2016, 17:04

Wouw....wat een mooi setje velgen.

En respect voor t werk :Peace:

Toppy
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

m7pietjem6

Professional

  • Berichten: 1069
  • Geregistreerd: za 26 dec 2009, 13:12

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 14 jan 2016, 18:25

Inderdaad een mooie set velgen. Dat zal mooi staan onder de E23. Is de 7 serie cepressengrun??
Ik had pas geleden nog een E24 in cepressengrun met beige leder, dat was een mooie combinatie. Het blijft altijd een hoop werk om dit soort velgen weer netjes te maken, ik heb zelf ook al een aantal sets opgeknapt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
M635csi
M635csi (restauratie)
E3 3.3Li/A 3.5
L6 high 635csi/A
B7 turbo coup
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtvr 15 jan 2016, 15:44

Ja klopt het is inderdaad een zypressgroene :) Vind het zelf ook echt een hele mooie kleur, tenminste eens ze eens een behandeling zou hebben gekregen :p

Wat betreft jouw opknap werk aan al die heerlijke vintage wielen, moet zeggen bravo!!! Zeer mooie eindresultaten, op zeer mooie en zeldzame velgen!
Gebruik jij een balanceer machine om de velgen op te monteren?
Offline

m7pietjem6

Professional

  • Berichten: 1069
  • Geregistreerd: za 26 dec 2009, 13:12

Re: E23 728i van 1980

Berichtza 16 jan 2016, 16:29

Dankjewel, ja het is een omgebouwde balanceer machine inderdaad.
M635csi
M635csi (restauratie)
E3 3.3Li/A 3.5
L6 high 635csi/A
B7 turbo coup
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtzo 17 jan 2016, 21:14

Zeer handig zo'n toestel om randen mee te polieren! Zou ik ook eens in elkaar moeten steken :D Want zoals ik het doe met polierschijven is niet zo evident :roll:
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 21 jan 2016, 12:25

Na de remmen en de velgen gedaan te hebben, werd het tijd om de motor van wat naderbij te gaan bekijken.
Er zat geen batterij in de auto, dus dat ben ik als aller eerste gaan halen. Toen ik de auto was gaan bezichtigen hadden de verkopers een batterij geleend van een kennis, zodat we hem wel konden starten.
Vanaf hier begint het op vlak van mechaniek soms erg raar te verlopen...

Ik ben begonnen met de motorolie af te laten en de olie filter te verwijderen. Nieuwe olie erin, nieuwe olie filter erin, nieuwe batterij erin en starten maar... Niet dus!!! opeens wou de motor niet meer aanslaan. De starter deed hem wel rondgaan, maar sloeg niet aan. Na redelijk wat zoeken en vloeken erop uit gekomen dat de benzinepomp eraan was :| Deze dan vervangen, samen met nieuwe benzinefilter en paar nieuwe leidingen en klemmen. Toen deed ie het weer :) Fantastisch moment!!!

Image

Toen we in die periode op reis waren geweest voor een week, is er tijdens die week een lek ontstaan die ervoor zorgde dat alle servo vloeistof eruit was gelekt! Nog steeds een raadsel hoe het zo plots zeer hevig is beginnen lekken?! Volgens mijn buurman die het heeft gezien, was het er eerder gewoon aan het uitlopen in plaats van lekken...
Wanneer we terug waren van onze reis en ik dit nieuws vernam heb ik proberen te zoeken van waar het lek juist kwam, maar vanwege dat alles ontzettend vuil en vettig was, kon ik de lek niet opsporen.
Ik heb de pomp gedemonteerd, samen met de alternator om ze eens mooi en proper te maken en ze van dichterbij te inspecteren. Ook de rubbers van de alternator waren helemaal op! Ze verpulverde gewoon in men handen :shock: Gelukkig had ik een reserve alternator bij de auto mee gekregen waar nog goede bussen in zaten, dus die waren snel en gratis vervangen :)
De servo pomp heb ik helemaal netjes gemaakt, zoals ik ook gedaan heb met de leidingen en het reservoir. Ik kon nergens een lek of barst of wat dan ook vinden, dus alles weer gemonteerd in de hoop het lek magisch verdwenen zou zijn (slaagt natuurlijk nergens op, maar ach ja, hoop doet leven zegt men).
Het servo systeem weer gevuld met verse olie, de alternator mee aan de riem gehangen want die was er eerst niet. Op eerste zicht geen servo lek meer! Dan werd het tijd om eens naar het koelsysteem te kijken.

De radiator is alvast geen exemplaar voor een e23, denk dat het er 1 is voor een e38... Met expansie vat aan de radiator dus! Aangezien er een apart expansie vat is in een e23 was ik in de war. Bij het opendraaien van de dop van het expansie vat aan de radiator bleek ik los door het vat te kunnen kijken tot op de oprit :shock: Daarvan kon ik dus uitmaken dat het vat afgesloten is geweest om campatibel te zijn in een e23. Het hele koelsysteem was leeg, dus heb dit gevuld met water om te testen of er ergens een lek zou ontstaan. En ja hoor! Er was een lek bij de waterklep...
Deze gedemonteerd en vervangen door een nieuw exemplaar. Terug gevuld met water en geen lekkage meer!
Dat was al goed nieuws, maar de vacuumleidingen die eraan te pas komen bij de waterklep waren afwezig of niet aangesloten... Nog nooit in mijn leven heb ik met iets gewerkt dat werkt op vacuum kracht...

Hier sta ik dus voor een raadsel! Heb ondertussen de meeste leidingen kunnen plaatsen, maar er is toch nog 1tje dat ik niet weet. Namelijk de zwarte die aan de kant van de motorruimte zou moeten zitten? Die zou van de waterklep naar ergens aan de motor moeten gaan, heb dus geen flauw benul waar... Ik hoop iemand hier me dat wel kan vertellen! Ik heb ook ergens in de motorruimte een stuk darm gevonden met aan het uiteinde iets gemonteerd wat ik ook nog nooit heb gezien en ook niet van kan thuis brengen wat het is en waarvoor het dient. Misschien heeft het te maken met de waterklep?
Ik hierbij een aantal fotootjes voor meer duidelijkheid aan mijn verhaal te kleven ;)

Nieuwe waterklep en verbinding stukje voor de vacuum leidingen
Image

Het onge
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: E23 728i van 1980

Berichtza 23 jan 2016, 20:18

Vandaag stieven over de vloer gehad( met zijn dikke E34 540i)
En als graad begint te lullen,houd hij niet meer op :Peace:
( ben gewoon vergeten te vragen of je koffie luste :oops: )

Maar leuk dat je langskwam en met deze e23 gaat t helemaal goedkomen!!! Hij is bij een echte liefhebber terecht gekomen ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 25 jan 2016, 22:48

Het was een zeer aangename ontmoeting Graad! En was erg onder de indruk van die e23 van jou... Wat een parel zeg!!
Dat tasje koffie had wel gesmaakt, maar ik denk dat een biertje op 1 van de meetings ook wel zal smaken :D en dan kunnen we wat langer en uitgebreider lullen :D
De nieuwe achterlicht rubbers steken er trouwens al in ;)

En moet toch even verbeteren, ik heb geen 540i, maar een 530i... De kleine variant :) Weliswaar met het inlaatspruitstuk en gasklep van de 540i, samen met volledige uitlaatlijn van de 540i en openluchtfilter achter mistlicht buiten de motorruimte. Ook nog 850i remmen, M5 ophanging en stabi's :)
Leuke daily :p
Offline

m7pietjem6

Professional

  • Berichten: 1069
  • Geregistreerd: za 26 dec 2009, 13:12

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 26 jan 2016, 09:54

Heb je ook foto,s van jou E34? Ja Graad is echt een gezellige gast daar blijf je mee praten over BMW,s. :thumbsup:
M635csi
M635csi (restauratie)
E3 3.3Li/A 3.5
L6 high 635csi/A
B7 turbo coup
Offline

marcowildcat

Die hard

  • Berichten: 366
  • Geregistreerd: ma 12 dec 2011, 20:34
  • Woonplaats: Berkel en rodenrijs

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 26 jan 2016, 13:36

Het onge
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 26 jan 2016, 23:07

Jazeker dat ik foto's heb van men e34 :D Die zal ik hier ook wel eens tussen gooien ;)

En het onge
Offline

marcowildcat

Die hard

  • Berichten: 366
  • Geregistreerd: ma 12 dec 2011, 20:34
  • Woonplaats: Berkel en rodenrijs

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 27 jan 2016, 11:59

Plaats eens een foto waar het heen gaat.ik denk dat je alles namelijk kan verwijderen.
Als ik naar je foto's kijk dan heb je volgens mij een int met de kleur pergament.
Ik heb hier nog compleet int pergament zonder stoelen,dus dashboard kast schopplaat plastic delen rondom hemeltje allen in pergament kleur.
Mocht je iets nodig hebben voor weinig
Komt ook uit een sharknose
Afbeelding

Afbeelding
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 09 feb 2016, 14:45

Kwestie van interieur onderdelen heb ik alles, maar toch bedankt Marco!!

Ik had beloofd hier ook eens wat foto's te posten van men e34, dus bij deze wil ik dat ook even doen...
Vorige week heb ik nog een groot onderhoud erop gedaan, nu ben ik weer een tijdje gerust :)

Ik heb de kleppendeksels eraf gehad en ik was helemaal verbaasd van de uitstekende staat van de nokkenassen, tandwielen, kettingen en geleiders! Die zijn allemaal net als nieuw :shock:
Wat heb ik er allemaal aan gedaan met het onderhoud:

Castrol GTX 10W40
Oliefilter
Openlucht filter
V-riem
8 bougies
Alle 4 de Kleppendeksel dichtingen
Alle 22 moer dichtingen van de kleppendeksels
En de kleppendeksels binnenin goed gekuisd en langs buiten een nieuw laagje verf gegeven.

De modificaties aan de e34 wil ik ook wel even opsommen, want standaard is ie niet meer...

Remmen van 850i/750i
Ophanging M5
Stabilisator stangen M5
Volledige inlaatcollector van de B40 (met gasklep van de B40)
Volledige uitlaat van de B40
Openluchtfilter buiten motorruimte (achter mistlicht)
Velgen zijn BBS styling 19 (2delig zoals de stylming 5) in breedset 17x8 en 17x9


Foto's van men beestje :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Ondertussen ben ik aan het overwegen om deze weg te doen voor iets anders... Dus indien hier iemand serieuze interesse in heeft, laat het me maar weten ;)
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 09 feb 2016, 15:24

Wat zou je willen? Als vervanger voor deze :?:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Volgende

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron