Het is nu zo 28 apr 2024, 21:48


E23 728i van 1980

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 10 feb 2016, 02:27

Ik zit te denken aan een e46 320ci pre facelift... Maar moet echt de moeite waard zijn...
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 03 maart 2016, 07:53

Beste leden,
ondertussen blijft het startprobleem zich voor doen...

Graag wil ik even opsommen wat ik ondertussen allemaal heb gedaan, om een duidelijk beeld te krijgen van welke pistes ik nog moet bekijken.

Nieuwe benzinepomp
nieuwe benzinefilter
nieuwe vlotter (goede okkazie)
Nieuwe darmen en klemmen
Benzinetank is volledig gereinigd geweest
Verse benzine (98) met een busje injector cleaner erin

Batterij goed opgeladen, sleutel erin, starten... En niets :(
Motor draait mooi rond, maar doet zelfs nog geen moeite om aan te slaan...

Aangezien hij een paar maand terug wel heeft gedraaid, denk ik niet aan een ontstekingsprobleem, Ik vrees eerder dat de injectoren verstopt zitten :(
Ik heb de de darm die de benzine aanvoert naar de injectorrail (ik noem het maar zo) eens losgehaald en de benzine spoot er nog uit van de druk die er op zat. Dus er komt wel degelijk benzine tot aan de motor.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Enige raadgevingen?

Bedankt alvast!!!
Offline

Kevin1991

Master

  • Berichten: 528
  • Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 19:08
  • Woonplaats: https://www.accountkiller.com/removal-requested

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 03 maart 2016, 10:26

Jij hebt hetzelfde blok als dat ik heb.
Check toch even of ie een goede vonk geeft ?
Dan weet je zeker dat daar het probleem niet zit.

Kijk ook of je injectoren voeding krijgen van het relais (comborelais)
Dat wil ook nog wel eens kapot gaan.
Bougies even losdraaien, kijk of ze nat zijn.

Mochten je injectoren verstopt zijn (was bij mij zo)
Ik had 2 bougies die nat waren en 4 niet dus ik had 4 verstopte injectoren.
https://www.accountkiller.com/removal-requested
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtza 05 maart 2016, 17:04

Ondertussen ben ik al begonnen met het demonteren van de bananen en de komende tijd ook de rest van de inlaatcollector demonteren.
Ik wil de injectoren ultrasoon laten reinigen en nieuwe rubbertjes geven. Kan ik al niets mis mee doen, alleen maar goed!
Ook heb ik de meevaller dat ik in de reserveonderdelen die bij de auto kwamen nog een injectorrail heb gevonden met injectors zodat ik al eens kan kijken hoe de zaak juist in elkaar steekt.
Maar nu bots ik ook weer op een muur want ik krijg de injectors niet losgekoppeld van de rail? Is die gewoon met brute kracht eraf te trekken, of is er een tool of techniek voor?
Als ik het goed voor heb, horen de kleine darmpjes die tussen de rail en de injector zitten, bij de injector zelf? of vergis ik me daarin?

Vanaf ik de injectors gedemonteerd heb, zal ik ze samen met de injectors van in de motor sonisch laten reinigen, zodat ik 12 goede injectoren heb. Dus als iemand een setje nodig heeft, laat maar weten, dan kunnen we iets overeenkomen ;)

En alweer bedankt voor de inzet en raadgevingen!!
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtzo 06 maart 2016, 08:42

Beste leden,

ondertussen heb ik de injectorrail uit de auto zelf ook gedemonteerd en ook daarvan krijg ik de injectoren niet los... Ze waren ook alle 6 kurkdroog ondanks de rail vol benzine zat. Dus volgens mij zijn ze alle 6 verstopt!

Iemand een tip of trick om de injectoren van de rail los te krijgen??

grts steven
Offline

Henkjan

Master

  • Berichten: 752
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2015, 14:15
  • Woonplaats: Veluwezoom

Re: E23 728i van 1980

Berichtzo 06 maart 2016, 13:32

Ik zou beginnen met een kruipolie en na een dag of 2 nog eens proberen.
Evt. eerst op de verwarming leggen dan zet het metaal wat uit ...
BMW 750 iL E32 bouwjaar 1988. Mag het ietsje meer zijn?

Ex. BMW 530D. 1999
Ex. BMW 523i. 1996.
Ex. BMW 750i 1989.
Ex. BMW 635 CSi 1980.
Ex. BMW 2500 + BMW 2800 jaren '70.
Ex. BMW 3.0S + BMW 2.8L + BMW 3.0LA jaren '70
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtzo 06 maart 2016, 16:13

Kruipolie had ik al geprobeerd maar heb ik amper tijd gegeven om in te laten trekken...
Maar als ik het goed voor heb hoort het rubber darmpje vast aan de injector te blijven?
Hoe dan ook zit die er gewoon op geduwd die darmpjes? Dus enkel met (brute) kracht ervan af te krijgen?

Bedankt al voor de reactie!

Grts steven
Offline

Kevin1991

Master

  • Berichten: 528
  • Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 19:08
  • Woonplaats: https://www.accountkiller.com/removal-requested

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 07 maart 2016, 09:16

Een handig trucje:

Spuit de slangen in met een een beetje remmenreiniger en probeer de slang in een draaiende beweging eraf te halen.
Mocht er te weinig beweging in zitten dan kun je altijd nog meer erop spuiten.
Dit is ook de manier om je slangen er weer op te zitten.
Gebruik niet teveel want het tast je rubbers aan gebruik nooit meer dan dat je nodig hebt.

Succes! Gaat je vast lukken
Echt vreselijk irritant die losse slangen... :shock:
https://www.accountkiller.com/removal-requested
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 07 maart 2016, 13:03

Ik heb gisteren met alle macht en truukjes geprobeerd om ze eraf te krijgen, maar die darmpjes lijken vastgebakken te zitten ofzo... krijg ze er voor nog geen millimeter verplaatst...
Vandaag ga ik het dan eens met remmenreiniger proberen dan, begrijp niet zo goed hoe ze dit systeem hebben ontwikkeld, trekt toch op niets zo!!!??? Achja, zal maar blijven proberen vrees ik, heb niet echt een andere keus :x

Terwijl ik even een break wou nemen van die injectors, en de inlaat toch uit elkaar lag, ben ik maar begonnen met deze beetje mooier te maken. Alles zag er heel erg verwaarloosd en vies uit.
Nu niet meer :D Het kleppendeksel en de gasklep doe ik een andere keer wel...

Image

Image

Image
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 07 maart 2016, 18:10

Hoi Steven.
Ik zou de darmpjes gewoon open snijden en de darmpjes vernieuwen Terugplaatsen met slangenklemmetjes.
Zo heb ik het toen ook gedaan.
Succes Hennie
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 07 maart 2016, 22:47

Wel Hennie, dat gedacht heb ik dus ook al gehad... Maar ik weet niet helemaal goed hoe de darmpjes bevestigd zitten dus ik durfde het niet om ze stuk te snijden en ze dan te vervangen. Ik begrijp ook niet zo goed hoe die ijzeren schelpjes boven en onderaan de darmpjes werken, wat is hun functie eigenlijk? Zijn die gewoon als extra bescherming ofzo? Of hangen deze samen met de darmpjes zelf?

Hoe dan ook wil ik het stuk snijden van de dampjes als laatste middel houden...
Bij welke auto heb jij dat dan moeten doen Hennie? Was het ook de eerste injectie b28? Ik verneem dat deze motoren de enige zijn die gebruik maken van deze darmpjes, daarna zijn ze overgestapt naar de injectors die je nu in alle motoren tegenkomt, zonder darm eraan vast?
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 07 maart 2016, 23:04

Op mijn 633csi van 1978 heb ik deze ook vervangen. Die ringen zitten er op geperst en je krijgt de slangen er alleen af als je de ring stuk knipt. Meestal zijn de slangen door de jaren ook poreus geworden.
Ik heb je wel eens getroffen op de meeting in Lummen .
Hier bij een foto van mijn ex.e24.
grt.Hennie
Afbeelding
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 08 maart 2016, 04:29

Ik heb je niet alleen ontmoet op die meeting toen, die BBS'en onder men e34 heb ik nog van jou gekocht :) Herinner je nog?

Dus als ik het goed begrijp heeft BMW het systeem niet zodanig ontwikkeld dat de injectoren apart vervangen kunnen worden?
De darmpjes zijn inderdaad ook al wel redelijk verduurd aan het geraken, dus ze eveneens vervangen klinkt steeds interessanter...

Weer eens bedankt voor alle raad ;)
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 08 maart 2016, 07:37

Ik dacht bij het zien van je e34 die wielen heb ik ook ooit gehad haha. Kleine wereld .
Het gaat helemaal goed komen met je e23. :clap:
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 08 maart 2016, 20:48

Beste leden, ik heb tot hiertoe alle injectors los kunnen krijgen en er al 2 kunnen reinigen volgens de methode die voor word gedaan in het onderstaande filmpje. Werkt perfect!!!

https://www.youtube.com/watch?v=8rk0tKtiVic

Hopelijk eind van de week alles terug in elkaar en dan weer proberen te starten :)

Bedankt voor alle hulp mensen :Peace:
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 14 maart 2016, 12:32

Beste mensen, ik begin zowat radeloos te worden...
Na het reinigen van de injectoren heb ik ook maar nieuwe bougies gekocht (van NGK) want de oude waren bedekt met een dikke zwarte laag.
Maar nu wilt die nog steeds niet starten!!!!! Ik krijg steeds meer zin om die 7 in de fik te steken :angry:
Wat kan ik nu nog doen om deze draaiende te krijgen?? Wat moet ik controleren? Ik vrees voor een elektrisch probleem...
Kan iemand me wat verder wegwijs helpen want ik begin serieus motivatie te verliezen...

Hier foto's van het vuil dat uit de injectoren is gekomen!
Image

Image

De injectoren hebben allemaal nieuwe darmpjes en klemmen gekregen (dankzij de raad van Hennie :) )
Image
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 14 maart 2016, 17:08

Werken de injecteurs nu ook? werkt de drukregelaar op de injectierail? Heb je een blauwe vonk op je bougies.
Bobine controleren goed aangesloten. Compressie meten op je cilinders. Ontstekingsvolgorde controleren verdeelkap en rotor in orde.
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 14 maart 2016, 17:27

als je injectors zo vuil waren.
kijk of je geen vuile benzine vanuit de bak opzuigt.. of je injectors zitten zo terug dicht
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 14 maart 2016, 18:35

Bedankt voor de tips alweer!

Vanavond komt een kameraad me wat helpen om dit probleem verder uit te zoeken.
Zal nog eens proberen te starten en dan de bougies eruit halen om te kijken of er benzine opzit. Indien ja dan heb ik een wellicht vonk probleem, indien nee dan heb ik een benzine probleem. Dan ook eens meten of de benzinepomp nog wel stroom krijgt.

Of de benzinedrukregelaar nog werkt weet ik niet, hoe kan ik dit controleren?

De bobine zal ik ook eens van dichterbij controleren.

Voor compressie te meten heb ik geen toestel, dus die stap is momenteel niet aan de orde.

Kwestie van ontstekingsvolgorde, die moet ik dan eens opzoeken en nakijken, maar aangezien de auto wel gedraaid heeft gehad zou het me enorm verwonderen dat de ontstekingsvolgorde opeens niet meer zou kloppen...

Wat betreft vuile benzine uit de tank halen, dat zou normaal gezien niet mogelijk zijn aangezien de tank volledig gespoeld is geweest en alle benzine darmen vervangen zijn, alsook de filter uiteraard!


grts
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 14 maart 2016, 20:20

benzinedruk regelaar werkt op een vacuum dus kijken dat ze niet lekt dmv aan zuigen.
Vonk kan je testen door bougie met kabel aan massa te leggen.
bobine kabel bij de verdeelkap los maken en ook aan massa houden paar mm afstand moet echt een blauwe vonk overspringen.
Als het hetzelfde is als mijn e24 zit er op het spatbord links onder de bobine een weerstand controleer de draden hiervan ook zit er een zwart kastje controleer de stekker verbinding.
dit alles als je geen goede of geen vonk krijgt. Verdeler kap en rotor kan ook problemen geven controleren op ingebrande loopvlakken van de rotor.
Succes .
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 14 maart 2016, 20:22

kijk op de site van RealOEM.com typ je model in onder klassiek e23 728 daar vind je veel info.
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 15 maart 2016, 01:37

Ok, ik heb dus het volgende gedaan en ondervonden.
Er is wel vonk, maar geen benzine. De benzinepomp gemeten tijdens starten, krijgt geen stroom.
Daar zit het probleem dus.
Ik heb even wat kunnen opzoeken en blijkbaar zou het relais de dader kunnen zijn... Die zou zich aan de buitenzijde van de zekeringkast in de motorruimte moeten bevinden. Maar bij mij hangt er geen relais aan de buitenzijde...
De zekeringkast en alle zekeringen en relais zijn allemaal wel heel oud, zou dat ook niet gewoon voor problemen kunnen zorgen? Ik vrees ook dat die oude zekeringen niet meer te vervangen zijn en ik heel de kast moet updaten naar huidige zekering systemen?

Bedankt voor alle input mensen! Ik heb kan het goed gebruiken!!

Grst
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 15 maart 2016, 07:13

Je benzine pomp moet bij op het contact zetten ongeveer 3 sec te horen zijn bouwt dan druk op in het injectie systeem.
Wat betreft je zekeringkast zou ik alle contacten schoonmaken en eventueel de zekeringen vervangen,
Omdat de auto al gelopen heeft lijkt me sterk dat het relay voor de benzinepomp er nu niet meer zit. Laat iemand in de auto gaan zitten en een man bij de zekeringkast ,laat de auto op contact zetten en luister of je het relay hoort schakelen,
Normaal zit deze aan de buitenkant van de zekeringkast is grijs alu kastje rechthoekig en ongeveer 3 bij 5 cm.
Het kan ook ergens los hangen onder de zekeringkast.
Je bent er haast komt goed.SUCCES
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 15 maart 2016, 11:38

De zekeringen bestel je gewoon bij Conrad

https://www.conrad.nl/nl/torpedo-zekeri ... 42142.html
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 15 maart 2016, 11:39

Ik heb even paar fotootjes genomen om wat meer duidelijkheid te krijgen.
Aan men zekeringkast is nergens een relais te bespeuren.
Maar aan de andere kant van de motorruimte zijn wel paar dingen die volgens mij met het benzinecircuit te maken hebben. Ik vind daar een aantal relais en een zekering, die hebben te maken met een gas installatie die er ooit heeft in gezeten. De knop om om te schakelen tussen benzine en gas is nog steeds aanwezig in de auto. Wanneer ik deze omschakel hoor ik geklik van een relais (denk ik toch).

Zou het relais van de benzinepomp naar hier verhuisd zijn door de vorige eigenaar?

Alvast weer bedankt voor alle hulp en begeleiding :Peace:

grts


De zekeringkast
Image

De warreboel aan de andere kant van de motorruimte
Image

Image
VorigeVolgende

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron