Het is nu ma 29 apr 2024, 07:55


E23 728i van 1980

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 13 apr 2016, 07:30

Jouw type heeft geen batterij in de tellerbak. Het tandwieltje van de dagteller en km-teller is vergaan. Zoek er maar eens op. Er is in Duitsland ergens een bedrijf dat ze nieuw aanbiedt.
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 13 apr 2016, 07:38

Ik heb nog wel een goede type 1 tellerbak liggen. Pb me maar voor details bij interesse.
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 25 apr 2016, 11:26

hallo iedereen, ik heb zeer goed nieuws!! De e23 is namelijk gekeurd :clap: :biggrin: :lol: :Peace:
Nu ik met de papieren bezig ben geweest omwille van de keuring, ben ik er achter gekomen hoe lang die niet meer op de baan is geweest, en men mond viel echt letterlijk open...
Het was 26jaar gelden!!!!! laatste keuring vond plaats in 1990 :shock:
Deze week zal ik zorgen voor de inschrijving en er komt iemand aan huis om een volledige lakbehandeling te geven.
De lak word dan gepoetst, gekleid en in 3 stappen gepolierd en gewaxd. Ben zeer benieuwd wat er nog van die 36jaar oude lak te maken valt...

Ook verwacht ik men verlagingsveren deze week, die zou ik dan graag zaterdag monteren :)

Hier nog wat beeldjes van hoe die er nu bij staat:
Image

Image
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 25 apr 2016, 11:50

Kijk.dit zijn nu leuke projecten goed bezig!
Dat kleien van de lak..dat gaat goed komen.
Ben een echte poetser..maar vorig jaar professioneel laten doen.
en krasjes waar ik al 9 jaar op aan t poetsen ben.kregen hun eruit.
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 25 apr 2016, 17:41

Bedankt Graad! Ik werk heel graag aan dit project :) is nog maar men eerste echte project, maar zal zeker men laatste nog niet zijn!!
Ikzelf ben niet zo'n kuiser, ik heb altijd het goede prestaties belangrijker gevonden dan het goed uitzien... Maar bij deze heb ik toch ook een prof ingeschakeld aangezien die als huwelijkswagen moet dienen, dan moet het wel goed gedaan worden :D
Offline

marcowildcat

Die hard

  • Berichten: 366
  • Geregistreerd: ma 12 dec 2011, 20:34
  • Woonplaats: Berkel en rodenrijs

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 25 apr 2016, 18:28

stievenbol schreef:Ja ik was zelf ook zeer aangenaam verrast dat de e23 zo goed en probleemloos rijd :D

Enige wat me wel is opgevallen is dat de kilometers niet optellen... Zowel men dagteller als gewone teller. De snelheidsteller en toerenteller werken wel probleemloos gelukkig :)
Zou dat aan de ingebouwde batterijen kunnen liggen in de tellerbak?


Hoi ik heb mijn dagteller pas gemaakt.tandwieltje kan je bestellen op plastikzahnrader.com.
Word netjes toegezonden kost geloof ik iets van 30 euro maar dan hou je wel je eigen tellers.vond ik wel belangrijk.
Heb hier op het forum een foto van het oude en nieuwe tandwiel geplaatst
Afbeelding
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 25 apr 2016, 20:04

Hey bedankt voor die tip!! Zal ik zeker onthouden ;)
Offline

marcowildcat

Die hard

  • Berichten: 366
  • Geregistreerd: ma 12 dec 2011, 20:34
  • Woonplaats: Berkel en rodenrijs

Re: E23 728i van 1980

Berichtza 30 apr 2016, 10:28

Ik zou dat toch maar veranderen! De sturing van de benzinepomp is juist ontwikkeld zodat deze alleen maar loopt als de motor loopt. Dit omdat dan in geval van een aanrijding de pomp automatisch wordt uitgeschakeld.

Je moet er toch niet aan denken dat je na een ongeluk klem zit in je auto en alle benzine via een defecte leiding zo rond wordt gespoten...[/quote]

Vandaag doorverbinding verwijderd en nieuw relais geplaatst maar de benzine pomp blijft draaien.doorverbinding was dus van iets anders.oude relais maar teruggezet heb ik alvast een mooie nieuwe als hij het begeeft.
Nu maar verder zoeken waar ze dan een plus er bij geknoopt hebben om de pomp te laten draaien.
De doorverbinding waren twee dikke witte draden ,deze zitten nu weer normaal aangesloten en geeft geen verschil.geen idee waarom ze dit gedaan hebben.foto is van de oude situatie
Afbeelding
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 02 mei 2016, 07:40

Dat is waarschijnlijk de voeding van de benzine-injectoren. Deze wordt onderbroken als je op LPG wil rijden, maar dat zit er bij jou niet meer in.
Gewoon lekker origineel maken. Beste oplossing is netjes solderen.
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 03 mei 2016, 06:01

Ja Marco, dat is een vervelende situatie... Zou inderdaad ook best alles terug origineel zetten, want zo een constant draaiende benzinepomp vind ik nu ook niet erg geruststellend :D Daar kan je natuurlijk jaren mee rond rijden zonder probleem, maar vanaf je een ongeval hebt veranderd alles natuurlijk...
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 04 mei 2016, 04:23

Nu dat eindelijk men verlagingsveren eronder zitten en men wielen eronder staan werd het eens tijd om paar foto's te nemen...
Dus bij deze, zo staat ie erbij na een jaartje bloed zweet en euro's :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 04 mei 2016, 21:15

Ik zeg....super!!!!!
Wielen staan m zeer goed!!
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtvr 06 mei 2016, 05:08

Bedankt Graad!! Ik ben zelf ook zeer tevreden over hoe de wielen eronder passen, vind ze echt ideaal :)
Vandaag komt ook de polierder langst om de lak zo goed mogelijk terug naar zijn oude glorie te brengen... Ben zeer curieus naar het resultaat, want naar mijn mening heeft de lak van deze e23 nog nooit een behandeling gehad!

Dus verwacht binnenkort maar weer wat nieuwe foto's ;)
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 17 mei 2016, 22:40

Hallo iedereen, afgelopen weekend ben ik getrouwd en daar zijn uiteraard foto's van!
Het was een fantastische dag en heb daarvoor men beide beemers zo mooi mogelijk gemaakt voor deze speciale dag.

Hier paar foto's :)

Image

Image

Image

Image

Image
Offline

marcowildcat

Die hard

  • Berichten: 366
  • Geregistreerd: ma 12 dec 2011, 20:34
  • Woonplaats: Berkel en rodenrijs

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 18 mei 2016, 07:13

Gaaf man gefeliciteerd.
Leuk setje,de auto's ook :D
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 18 mei 2016, 08:07

Vanharte met jullie huwelijk...en dat t net als bmw 100jaar mag bestaan ;)


Mooi setje inderdaad...de bmwees vallen wel in t niet zo met jullie erbij :mrgreen:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 18 mei 2016, 11:12

Bedankt mannen!!
Leuke complimenten :)
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 18 mei 2016, 20:53

Hartelijk gefeliciteerd, mooi foto werk, zelfs de achtergrond is passend.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

m7pietjem6

Professional

  • Berichten: 1069
  • Geregistreerd: za 26 dec 2009, 13:12

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 19 mei 2016, 06:36

Van harte gefeliciteerd, het totale plaatje is perfect zo mooie auto,s en een mooi bruidspaar :clap:
M635csi
M635csi (restauratie)
E3 3.3Li/A 3.5
L6 high 635csi/A
B7 turbo coup
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtvr 20 mei 2016, 18:39

Bedankt jonges!
Ja op de achtergrond hebben we wel gelet zodat die toch mooi paste...

Ondanks ik een jaar aan de e23 heb gewerkt en er +2000 euro in verdwenen is, ben ik toch aan het overwegen om hem te verkopen...

Indien er hier al ge
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 24 mei 2016, 05:37

Ik zit toch weer met een paar dingetjes met men e23...

Mijn benzinemeter blijft op 60liter hangen, ondanks ik er nog nooit zoveel heb in gedaan :D De vlotter is welliswaar vervangen geweest door een exemplaar dat op 2 dingen na identiek was aan het origineel. 1 van de verschillen was dat die een paar cm langer was, dus deze is ingekort geweest. Het andere verschil is dat er een aluminium bus rond het vlottermechanisme zit, dient deze misschien enkel om te beschermen tijdens transport van het onderdeel, of hoort deze bus er gewoon echt op te zitten? Ik heb het vermoeden dat die bus de vlotter tegenhoud en er daarom zogezegd constant 60 liter word aangegeven...

Nog een ander punt wat sinds vorige week is begonnen is dat mijn verwarming/verluchting niet meer altijd werkt... Deze deed het probleemloos tot vorige week, deze springt soms uit op willekeurige basis... Ligt dit misschien gewoon aan een los contact ofzo? Iemand idee waar ik kan beginnen te zoeken naar een aanleiding van dit lastige voorval?

Wat ook sinds vorige week is beginnen opdagen is een sputterende motor, vooral in lagere toeren... Ik vermoed al direkt dat er terug vuil in de benzine leidingen kan zitten, maar in hoge toeren sputtert hij niet zo... Enige tips om een startpunt te hebben om dit uit te zoeken?

Ik bedankt jullie alvast voor enige tips die ik kan krijgen, want ik weet dat hier alle experten verzameld zitten met antwoorden op alle mogelijke vragen over de machtige e23 :D
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 24 mei 2016, 11:05

-Vlottermechanisme eruit pakken, auto op contact en zelf met de vlotter bewegen. Wat gebeurt er op het dashbord?
-Verwarming die vaker uitvalt kan een los contact van de zekering in de houder zijn onder de motorkap. Je hebt nog het oude type zekeringkast en die zijn wat gevoeliger dan de modellen met steekzekeringen. Is je aanjagermotor niet defect? deze zit onder de grote kap onder de ruitenwissers.
-Stotteren in ondertoeren is normaal ontsteking. Bougies, kabels, verdeelkap en rotor controleren dus.
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 25 mei 2016, 05:19

Hey payday bedankt voor de tips, die zal ik allemaal eens zorgvuldig uitvoeren!

Dus de aluminium bus die rond de vlotter zit er misschien best tussen uit halen dan? Moet ik zowizo doen als ik aan de effectieve vlotter wil komen om deze manueel te testen...

De aanjaagmotor is zeker niet defect, het zal inderdaad eerder aan een slecht contact liggen zoals je zegt.

Wat het stotteren betreft, de bougies zijn nog maar net nieuw, dus denk eerder aan de verdeelkap en rotor waar het hapert...
Indien er ophopingen zijn in de verdeelkap enzo, kan ik die dan gewoon wat opschuren? Of is vervangen met nieuwe onderdelen de enige oplossing?

grts steven
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 25 mei 2016, 07:39

Nou begint het me weer te dagen. De aluminium bus hoort erom. De tankmeter van de e23 is meer een soort drijvertje in die bus.
Je kunt in ieder geval alles op de kop houden. De meter zou dan "vol" aan moeten geven...

Hoe slecht je verdeelkap is zie je pas als je deze inspecteert. Schuren kan misschien een oplossing zijn.

Controleer ook je kabels goed!
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 25 mei 2016, 11:05

Wat bedoel je juist met de kabels goed controleren? In de zin van, of ze goed zijn aangesloten en dat er nergens barsten of iets dergelijks te zien is?
Of kan ik deze op 1 of andere manier uit meten ofzo?
VorigeVolgende

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron