Het is nu do 28 maart 2024, 17:04


Project 745i Bronzit beige

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Project 745i Bronzit beige

Berichtzo 11 nov 2018, 12:09

Na een hele poos stil te hebben gestaan is mijn 745i eindelijk weer tot leven gekomen. De auto had een Apk van 1998, vanaf die tijd heeft ie niet meer op de Nederlandse wegen rond mogen rijden. Ik heb de auto begin 2014 aangeschaft omdat er een zeer goede basis aanwezig was. Er zat nauwelijk roest aan de auto, omdat deze vanaf 1998 eigenlijk alleen maar binnen heeft gestaan. De motor deed het niet toen ik hem ophaalde. Ik heb de auto weggezet in de stalling tot ik tijd had om er mee bezig te gaan. Ik had de vorige eigenaar beloofd dat ik de 745i weer helemaal op zou restaureren tot het zelfde resultaat als in zijn oude gloriedagen. In 2017 ben ik echt gestart met het project omdat ik niets meer om handen had en het was wel tijd om hem nu een keer aan te pakken. Ten eerste wilde ik de motor draaiende krijgen. Hiervoor is behoorlijk wat vervangen. Sensoren, benzine, injectoren, de onsteking etc.. Ik heb hiervoor nieuwe Volvo 760 turbo injectoren gekocht met een opbrengst van 315cc/min bij 3 Bar. Deze motoren zijn gevoelig voor pingelen als bijv. de wastegate iets minder is geworden. (hogere turbo druk) De brandstofdrukregelaar heb ik uiteraard ook vervangen voor 3 Bar variant. De opvoerpomp in de tank is vervangen voor een nieuwe en de hoge druk pomp is vervangen voor een dubbel zo dikke. (5 bar en met een grotere flow) Momenteel zit er een wastegate in van een type 1 E23, omdat de mijne helemaal vast zat en de computer gelijk in de stress schoot. De computer is hiervoor vervangen voor een gechipte. De wastegate laat een iets hogere turbodruk toe van 0,2 Bar. Theoretisch geeft dit een vermogenstoename van +/- 50 PK. De turbo is gereviseerd in Amersfoort. De motor draait nu werkelijk perfect en trekt lekker op. De oude TRX-banden trokken dit niet helemaal. Gecharmeerd van de BBS RC090’s ben ik op zoek gegaan naar een goede set. Eigenlijk niet maagdelijk te vinden. Ik heb toen het besluit genomen om 4 sets van 5 te kopen, waarbij iedere set een ongebruikte reservewiel bij zat. Deze heb ik apart gehouden en de rest doorverkocht.

Image
Image
Image

De motor en de automatische versnellingsbak hebben een onderhoudsbeurt gekregen. De motor lekte licht bij de carterpanpakking. De olie was aardig aangekoekt aan de carterpan. Deze is grondig schoongemaakt.

Image
Image

Orgineel zaten er blauw/groene ruiten in de auto en het voorruit had een dikke barst. Zelf vond ik de kleur geen porum i.c.m. de kleur van de auto. Omdat er een aantal ruiten op voorraad lagen hier in de kleur bruin heb ik deze benut. Het voorruit was nog wel een dingetje, deze had ik namelijk net niet op voorraad. Het was nog een uitdaging om een ruit te bemachtigen. Uiteindelijk bij Ralph en Eric een bruin getint voorruit gekocht en even weggelegd in mijn schuur. Tot mijn verbazing was ie gescheurd toen ik hem wilde gebruiken. Toen heb ik Michiel benadert, want hij zou een kennis hebben die nog nieuwe ruiten kon leveren. Na 5 maanden werd het wachten beloond en had ik een nieuw voorruit voor een hele mooie prijs. Er is blijkbaar apart voor mij een aparte batch van 5 stuks gemaakt.
Omdat de wegligging van de E23 standaard niet heel geweldig is er een neiuwe set Bilstein B6 & H&R veren ondergekomen samen met een strutbar over de veerpoten. Standaard zat er geen sperdifferentieel onder deze E23. Wel een must voor zoveel vermogen vind ik. Ik heb toen het geluk gehad om een compleet gereviseerde sper te kunnen kopen.
Net als de wegligging vond ik ook dat er iets moest gebeuren aan de remmerij. Een aantal lieden zijn mij hierin al voor geweest. Remmen van een E38 passen met een adapter eenvoudig op de veerpoot van een E23. Een adapter was helaas niet zomaar te verkrijgen. Men gaf het ontwerp ook niet zomaar prijs. Toen ben ik zelf maar aan de slag gegaan met de frees- en draaibank. In tegenstelling tot andere lieden heb ik de adapter van wellicht iets te dik staal S355 gemaakt i.p.v. aluminium. Gemonteerd met M12 12.9 bouten. Ik wil daar geen risico mee lopen. De schijven hebben een diameter van 330mm en zijn 30mm dik. De remklauwen moeten hiervoor een spacer krijgen in het middelste gedeelte. Het gevolg is wel dat er nu alleen maar 17” of groter op kunnen, maar remmen doet het!

Image

De lak van de auto was op sommige plekken waaronder het dak niet al te best meer. Versleten zou je het kunnen noemen. Waarschijnlijk heeft deze auto teveel liefde gekregen van Commandant in zijn eerste jaren. Hier heb ik de hulp ingeschakeld van Michiel. De auto moet compleet worden overgespoten heeft hij geadviseerd, omdat bronzit beige nou eenmaal een moeilijke kleur is om deels te spuiten, het verschil blijf je zien. Eenmaal het besluit genomen om hem compleet over te spuiten komt er steeds meer bij kijken. Eigenlijk moet je dit ook nieuw nemen en dit en dit en dit en dit........ Al met al, behoorlijke orders bij de dealer gedaan. Chroomwerk, bevestigingsmateriaal, deurrubbers, wielkast kappen, plasticwerk, ruitrubbers Etc. Etc. T€v€€l om op te noemen. Alles is apart gespoten. Alles is er uit geweest. Alles moest opnieuw worden opgebouwd en dat was een behoorlijke klus, omdat je tussendoor weer van alles tegenkomt met als gevolg nog meer bestellingen bij de dealer.

Image
Image
Image
Image
Image

Omdat de auto in de over heeft gestaan na het spuiten was mijn hemeltje naar beneden gekomen. Het hemeltje moest eigenlijk al aangepakt worden, dit versnelde het proces een beetje. Het is opnieuw bekleed met een beige alcantara-achtig stofje wat er zeer chic uit ziet.
Ook onder de motorkap is de originele bekleding van de kap niet onbeschadigd gebleven na het spuiten. Deze heb ik daarom ook vervangen. Het ziet er daardoor snel een stuk frisser uit.
Image

Wat mij is opgevallen tijdens de opbouw is dat er steeds minder verkrijgbaar is bij de dealer, maar ook tweedehands valt het vies tegen. Je moet goede onderdelen soms echt ver weg halen. (Finland, USA, Maleisië etc.)

Er zijn waarschijnlijk nog duizenden dingen die ik vergeten ben te vertellen. Nu eerst maar wat foto’s.

Zonder de enorme hulp en de voorraad onderdelen van Michiel had ik dit nooit kunnen verwezenlijken.
Dank hiervoor!


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

e23eric

Professional

  • Berichten: 1094
  • Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 23:58

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtzo 11 nov 2018, 16:04

Wat een verhaal en grondige aanpak Riemer, super!

Wat een super mooie 7 is dit geworden 8-) 8-)

Ben je er al mee langs geweest bij de vorige eigenaar? ;)
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtzo 11 nov 2018, 22:59

Mooi project Riemer, heel veel werk geweest maar het heeft zich geloond. Als je dit had laten doen dan was het onbetaalbaar geweest. En dan heb je nog van die aspirant kopers die liggen te zeiken over de prijs, ze weten dan helemaal niet waarover ze praten. Ja maar daar staat er 1 die kost maar 5 mille zeggen ze dan. Een goede auto kost gewoon veel geld ook al doe je het zelf.
Wat voor benzinepomp is die 5 bar pomp?
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtzo 11 nov 2018, 23:02

Geweldig dit, mooi gedaan en respect!
Was mooi geweest als je het project topic wat eerder had aangemaakt, dan had je waarschijnlijk ook wel 12 pagina’s volgekregen. :lol:
Hoop ook deze gauw eens in het echt te zien.!
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

klaas

Pro

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: ma 15 apr 2013, 15:54

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtma 12 nov 2018, 19:14

Een mooi verhaal met leuke foto,s en uiteindelijk na vele uurtjes met
een iets lagere bankrekening ontstaat dan een prachtige auto.
Grote klasse Riemer, zo moet je auto,s restaureren.....
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtma 12 nov 2018, 19:17

Dank jullie wel!

En DAT de restauratie geld heeft gekost! Vooral Ekris heeft goed geboerd. Gelukkig kreeg ik nog een beetje korting via het Bimmerportal. Van een aantal onderdelen weet ik toevallig dat ik de allerlaatste heb gekregen. Als ik nog iets nieuw kon kopen wat nog redelijkerwijs te doen was qua prijs heb ik het gedaan. Heel veel onderdelen waren al niet meer nieuw verkrijgbaar. Verkopen van de auto doe ik toch niet, aspirant kopers zullen me dus niet tot last zijn. 8-)

Er zijn overigens nog genoeg kleine dingetjes die nog gedaan kunnen worden. Dit zijn de puntjes op de ï. Er moet natuurlijk wel wat overblijven om bezig te blijven met deze mooie hobby. ;)

Ik heb een benzinepomp toegepast van het type: LTEC IX5bar
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtma 12 nov 2018, 21:19

Het heeft inderdaad even geduurd, maar wat een prachtig resultaat man!!! De gespoten onderkanten van de bumpers, maar vooral de wielen en het brons kleurig glas maakt de auto echt af. Ik wens je veel probleemloze kilometers toe, en kom ´m graag eens live bewonderen.
Het is misschien een wat ander idee, maar denk dat type 1 chromen spiegels er retestrak bij zouden staan.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

m7pietjem6

Professional

  • Berichten: 1069
  • Geregistreerd: za 26 dec 2009, 13:12

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtdi 13 nov 2018, 10:29

Echt een super mooie auto geworden de bumpers in de kleur staat werkelijk veel beter. Ik sluit me bij Jaap aan, een set chroom spiegels zou hem helemaal af maken.
M635csi
M635csi (restauratie)
E3 3.3Li/A 3.5
L6 high 635csi/A
B7 turbo coup
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtdi 13 nov 2018, 19:30

Ik denk niet dat ik de deuren weer uit elkaar ga halen om spiegels passend te maken. Bij mijn burgund 745i had ik het wel gedaan en stond het wel heel mooi. Ik houd de gedachte vast. Ik heb nog van deze spiegels liggen, dus eerst maar niet verkopen.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

jimm

Nieuw

  • Berichten: 20
  • Geregistreerd: zo 22 apr 2018, 13:23
  • Woonplaats: Westerlo

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtwo 14 nov 2018, 19:26

Waar laat je de motorstuurdoos chippen, of waar koop je een gechipte stuurdoos? En gaat het dan om de klopcomputer, of de motorstuurdoos zelf? Mvg
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtwo 14 nov 2018, 21:22

Ik koop mijn chips bij Niko Orava van turbobmw.com. De motorstuurdoos moet gechipt worden. Maar let op het arm lopen van de motor. (pingelen)
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtzo 24 maart 2019, 22:15

Deze E23 is ook weer uit de stalling. Vandaag even een lekker toertje gemaakt naar Fryslân. Hij rijdt super op de snelweg. Er zijn nog wel wat kleine puntjes om aan te pakken. Deze zomer maar eens helemaal klaar maken.

Image
Image
Image
Image
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

e23eric

Professional

  • Berichten: 1094
  • Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 23:58

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtma 25 maart 2019, 19:57

Prachtige bolide, daar ga je nog heel veel fijne ritten mee hebben !

Hoop em snel een keer in het echt te zien ;)
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtdi 26 maart 2019, 12:01

ER blijft altijd werk aan.
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtdi 26 maart 2019, 19:04

Ik zag je rijden, hele fraaie wagen zo. Veel veilige kilometers ermee
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtwo 27 maart 2019, 18:05

Dank je wel!
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Project 745i Bronzit beige

Berichtwo 27 maart 2019, 22:40

Mooie e23 geworden hoor..top..petje af
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron