Het is nu zo 05 mei 2024, 08:42


E24 635CSI '79

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

E24 635CSI '79

Berichtzo 21 nov 2010, 21:07

Ik had mij al voorgesteld en menig mensen al gek gemaild met vragen :mrgreen:
Ik dacht dat ik hier maar eens mijn vragen topic van maak en dan gelijk de vorderingen van het werk neerzet.

Afgelopen weekend ben ik bezig geweest met de boel te demonteren ter voorbereiding van de koppakking vervangen.
Heb inmiddels de inlaat gasklep verdelerkap en nog meer meuk weggehaald.

Staat er maar kaal bij nu :lol:
Image

Onder het kleppendeksel zagen de nokkenassen en tuimelaars er nog goed uit dus ik ga verder met demonteren en de kop eraf halen.
De ketting die zie ik vaak bij blokken waar de kop al af is aan de zijkant zitten, hoe gaat deze van het tandwiel af?

Ik had alleen met het afhalen van het inlaat gedeelte een vraag.
Zoals op de foto gaat er een stukje van de pakking naar binnen toe....is dit normaal of is er in het verleden een verkeerde pakking tussen gezet?
Image
Image

Aandraai momenten van de kopbouten, weet iemand waar kan ik die kan vinden?

Ik lees ook hier en daar over engine paint.
Nu de boel zo los ligt en ik dat blok zo open en bloot zie liggen jeuken mijn handen om het schoon te maken en dan misschien wel een nieuwe
alu-kleur erop te spuiten...is dit te doen of echt een afrader?
http://www.motip.com/?page=23&id=550\\

Verder dacht ik aan het vervangen van een waterpomp maar ik merk 0,0 speling op de rotor dus is dit dan wel nodig?

Er is nog een boel werk maar we komen er wel. :D

Die foto's plaatsen lukt me nog niet erg haha, geeft steeds aan dat ze te groot zijn :oops:

Groeten
Laatst bijgewerkt door zooka op zo 22 apr 2012, 11:59, in totaal 3 keer bewerkt.
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

BMWim

Moderator

  • Berichten: 2872
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:15
  • Woonplaats: 's Gravenmoer

Re: e24 635CSi

Berichtzo 21 nov 2010, 21:13

zooka schreef:Die foto's plaatsen lukt me nog niet erg haha, geeft steeds aan dat ze te groot zijn :oops:


de tags 'img' wijzigen in 'rimg' .. Dus alleen een 'r' ervoor plaatsen
als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi !
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtzo 21 nov 2010, 21:42

tnx :wink:
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: e24 635CSi

Berichtdi 23 nov 2010, 17:01

volgens mij heb ik vorig jaar de M6 boutjes losgeschroefd van het tandwiel en zo de ketting vrijgemaakt.
Wel even zorgen dat ie niet van het tandwiel beneden afschiet en eerst de timing een beetje goed zetten.
Ik ging meteen de hele kop verwisselen en dan was het wel even belangrijk de boel goed op orde te hebben. Anders moet je de timing begrijpen om alle tandwieltjes goed te zetten en te timen. ;-)

Succes!
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: e24 635CSi

Berichtdi 23 nov 2010, 18:02

Hoi Zooka.
Ten eerste welkom op het forum.
Nu je vragen.
Van je inlaatpakking is er een stukje verdwenen zo te zien,als je nieuwe haalt moet je er gewoon op letten dat de grote poort niet afgedekt word,dat wijst zichzelf,kan er maar op een manier op.
Het painten of spuiten kan heel goed,alleen de voorbereiding is heel belangrijk.
1]Het deel wat je behandelen wil totaal ontvetten b.v met dusty van wibra,daarna met de staalborstel roest of aanslag verwijderen[onderblok]daarna naborstelen met terpentine en droog blazen met de compressor
Voor de aluminium delen hetzelfde verhaal overal waar vet of losse delen zit hecht de nieuwe paint niet.Ik heb spuitbussen gebruikt van de axtion zwart ,velgenspray en blanke lak.
Alles in 3 lagen spuiten laten drogen en dan de blanke lak erover.
De cilinderkop aantrekken in 3 fase,s 1]30 nm 2]60nm en 3 met 82 nm na 1000km natrekken met 82 nm en absoluut nieuwe kopbouten gebruiken
Je nokkenastandwiel in zijn geheel verwijderen met de ketting ,eerst de kettingspanner verwijderen,zit half weg je onderblok is volgens mij een 17 mm bout daar achter zit de plunjer.
Het tandwiel vastzetten zoals je hem loshaalt met tyrips Natuurlijk eerst alles op tijd zeten door naar de merktekens te kijken.
Hoop dat het een beetje duidelijk is voor je, Succes ermee en nog een ding werk schoon alles schoon maken met terpentine en droog blasen en weer lichtjes insmeren met motorolie als je de dingen weer monteert.

Afbeelding
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtdi 23 nov 2010, 19:55

Wow 8-) dat is wel een erg mooi blok zeg...
Afbeelding

Zo mooi zal ik het wel niet krijgen, die van mij blijft immers gewoon zitten dus zal erggg lastig worden zoiets zo mooi te krijgen.

Bedankt iig voor de handige tips.... dat tandwiel was iets waar ik tegenaan keek zonder te weten hoe dit eraf moest dus wilde ik er niet zomaar aan beginnen op goed geluk.

Slangen voor het motorblok.....is daar nog een beetje geschikt aan te komen ergens?
Van de gasklep zijn er 2 gescheurd namelijk en lijken me geen reguliere slangen.

Keep u posted!
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtdi 23 nov 2010, 19:59

En nog de vraag van blok doorspoelen.
De olie is wel erg zwart en stinkerig, beetje brandluchtje.

Wat is de beste manier om het blok door te spoelen en met wat?
Ik lees over diesel en een ander zegt WD40...lees ook weer dit...en dat.

Groetenn
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtdi 23 nov 2010, 20:16

Misschien nog een domme vraag maar is er ergens een plaatje oid waarop alle slangen, leidingen en aansluitpunten van de kabelboom op vermeld staan ?
Ik heb alles netjes losgekoppeld en met tekeningen verduidelijkt + tape met opschrift gebruikt waar het vanaf komt maar het zal net verkeerd gaan na al dat werk, dan heb ik toch graag een beetje originele ondersteunig ernaast... :roll:

Tnx in advanced!
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: e24 635CSi

Berichtdi 23 nov 2010, 21:39

Voor het spoelen van je motorblok is er bij de automaterialen zaak motorflush te krijgen.
hierover zijn de meningen wel verdeeld.
Ik heb het gedaan bij een porsche 944 en er geen hinder van ondervonden.Het kan zeggen ze, je oliekeerringen, omdat deze oud zijn ook te schoon maken en daardoor de afdichting verminderen. :?:
Wat betreft je kabelboom zou ik zeggen als je alles hebt gelabeld kan het haast niet mis gaan denk ik zo.en er zit ook een bepaalde logica in. :idea:
Weet niet of je het duitse e24 en het e30 forum kent ,maar daar is voldoende info te vinden over de m30 motoren.Even google gebruiken kom je ze zeker tegen.
De zaken niet overhaasten dan gaat het allemaal goedkomen.Voor eventuele slangen, die zijn nog gewoon te krijgen bij de dealer. Voor eventueel onderdelen kun je deze site is bezoeken
RealOEM.com geef je motorcode in en je krijgt alle onderdelen andere goede onderdelen shop
Walloth u.Nesch in duitsland.Succes ;)
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtdi 30 nov 2010, 11:58

Nou net een belletje gekregen van de monteur maar de kop
Blijkt dus gescheurd te zijn.
Erg jammer, zat er natuurlijk wel in maar had
Goede hoop, geen geluk dus voor
mij.

Bij deze dus maar een oproep hier....
Gevraagd: een kop voor mijn BMW of weet iemand hier een adresje ??
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtwo 01 dec 2010, 09:14

Wel even de fotootjes erbij gezet anders is het alleen maar text he :mrgreen:

Image

Hier de gescheurde kop :cry:
Image

Die monteur gaf aan dat ze eerder hadden geprobeerd de kop te "repareren" de koel opening hadden ze helemaal dichtgestopt met een of ander goedje zodat er geen koelwater bij de cilinder kon komen.
Ik weet niet of dit de reden was van de kapotte koppakking maar in ieder geval is het wel een reden om niet meer verder te gaan met deze kop.
Image

Wel even een terugslag maar goed hoort erbij, hoop alleen dat het projectje van me niet erg veel vertraging krijgt, kreeg net ook tel. dat ik zonder werk zit ivm de winterse vorst...slechte berichten komen ook nooit alleen he :lol:

greetzzz
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtwo 01 dec 2010, 09:18

Ben maar even verder gegaan met andere klusjes die op de lijst staan.
Heb de accu eruit gehaald om te kijken of de rotgod was langsgeweest en jawel het heeft de haakse hoek met het binnenplaatwerk aangetast.
er zit een klein gaatje, daar maar eens met een staalborstel en polymatje aan de slag mee gaan.
Laatst bijgewerkt door zooka op wo 01 dec 2010, 10:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: e24 635CSi

Berichtwo 01 dec 2010, 09:34

zooka schreef:Ben maar even verder gegaan met anere klusjes die op de lijst staan.
Heb de accu eruit gehaald om te kijken of de rotgod was langsgeweest en jawel het heeft de haakse hoek met het binnenplaatwerk aangetast.
er zit een klein gaatje, daar maar eens met een staalborstel en polymatje aan de slag mee gaan.


Lees ik poly..
Doe het nou in 1x goed...
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtwo 01 dec 2010, 10:35

Wat stel je voor als oplossing?... :wink:
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: e24 635CSi

Berichtwo 01 dec 2010, 11:52

Bel michiel. Die weet daar wel raad mee.
Die kan dat goed en goedkoop regelen.
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtdo 09 dec 2010, 18:57

Zo nu heb ik de volgende dingen aangeschaft.
Ik heb een 84-er cilinderkop waar alle toebehoren nog in ztten.
Ik las dat er een nokkenas swap moet gebeuren om het weer
Werkend aan de praat te krijgen voor mijn type 1 toch?

Vraag is hoe vervang ik de nokkenas?
Moet alles dan los en gedemonteerd worden of kan de nokkenas op een bepaalde manier vervangen worden?
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: e24 635CSi

Berichtdo 09 dec 2010, 19:08

Doe het nou in 1x goed..

Alles er uit, Kop vlakken, zittingen opnieuw, kleppen opnieuw inslijpen, klepsteelrubbertjes vervangen, goeie (nieuwe?) nokas er in.
Dan ben je er voor jaren vanaf.
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtdo 09 dec 2010, 20:13

baur323 schreef:Doe het nou in 1x goed..

Alles er uit, Kop vlakken, zittingen opnieuw, kleppen opnieuw inslijpen, klepsteelrubbertjes vervangen, goeie (nieuwe?) nokas er in.
Dan ben je er voor jaren vanaf.


Is hier ook een handleiding voor net als hoe dat is om de kop te demonteren of bestaat dat niet?

Wil het ook wel in 1x goed doen, snap niet waarom je dat steeds aanhaalt....
Als het gewoon te lastig is om zelf te doen laat ik het doen door een bedrijf hier...was de eerste opzet ook met de originele kop om dat allemaal te laten doen.
Ik lees gewoon bepaalde dingen (o.a. hier) en ga daarop verder, als ik dan vragen heb kan ik die toch gewoon posten ipv kritiek te krijgen in de vorm van "doe het nou in 1x goed anders... ben je aan het prutsen"

Kom jij soms uit Wezep ?...ik hoorde dat een Wezeper betrokken was bij de meeting bij Coelenhage en doelend op je onderschrift...
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: e24 635CSi

Berichtdo 09 dec 2010, 20:26

Hoi,

Ik bedoelde het zeker niet als kritiek, hooguit opbouwend. Wellicht een klein beetje plagend. (is een ziekte bij mij, gewoon negeren).
Ieder moet - mag - zijn hobby uitvoeren op de manier zo als het hem het beste past.
Wat ik alleen wil duidelijk maken is dat ik tevaak werk zie wat met een beetje meer energie en geld uiteindelijk veel mooier beter en meer solide is en blijft.
Volgens mij heb jij een zeer mooie auto die het verdiend om goed en gedegen beet gepakt te worden. Althans - dat zou mijn aanpak zijn.

Mijn advies zou zijn als je er niet meer uitkomt: Mijn autoambulance komen lenen, en hoppa dat ding naar Cees.
Dan weet je zeker dat het in 1x goed en klaar is. 't Zal ook zeker niet te duur zijn.

Hoewel ik niet uit Wezep kom ben ik wel een van 3 kopgroep mannen die voor de komende sharknose meeting al weer lekker druk zijn (er komt er wel eentje uit Wezep!)...
Voorzichtig aan zou ik de 4e juni 2011 maar vast blokkeren in je agenda. (onder voorbehoud!) Ik hoop jou en je e24 daar te ontmoeten.
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: e24 635CSi

Berichtdo 09 dec 2010, 20:37

Kan de 11e niet>????? kost me 3 verlofdagen.....
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: e24 635CSi

Berichtdo 09 dec 2010, 20:38

haha. Nee dat kan niet de 11e!
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtdo 09 dec 2010, 21:18

De 4e van juni hou ik zeker vrij, was heel jammer dat ik niet eerder wist van die meeting.
mijn 6 staat hemelsbreed nog geen 1 km van die parkeerplaats haha.
Die jongen uit wezep moet ik wel kennen eigenlijk, hoorde zijn naam wel pas maar ken alleen mensen van gezicht ( nadeel van mij, vergeet namen maar nooit gezichten)

Plagen mag, zag het ook niet negatief ofzo
Ik wil gewoon zelf wat doen ipv wegbrengen, dat is zo makkelijk.
als ik er niet meer uitkom ga ik zeker eens op je aanbod in en zal ik Cees eens aankijken en vragen wanneer hij tijd heeft.
Tot die tijd zoek ik gewoon documentatie over vanalles en kijk wat ik kan doen.
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: e24 635CSi

Berichtdo 09 dec 2010, 22:28

Fijn dat je het zoals bedoeld ook opvat. De jongen die jij kent heet Gerwin. (bijzonder aardig en ook idolaat van BMWeetjes met de sharknoses)
Een koprevisie is op zich best zelf te doen, maar je moet je dan wel eerst even goed inlezen.
Echte goede tips kan ik je niet geven, wellicht dat de meer technische mensen van dit forum je op weg kunnen helpen.
Offline

zooka

Die hard

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: ma 08 nov 2010, 20:54
  • Woonplaats: Zwollywood

Re: e24 635CSi

Berichtza 18 dec 2010, 16:59

Vanmiddag even lekker bij de kachel wezen kliederen,
Best een leuk resultaat dacht ik zo 8)
Image
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI
Offline

joep

Master

  • Berichten: 732
  • Geregistreerd: zo 08 maart 2009, 21:57

Re: e24 635CSi

Berichtza 18 dec 2010, 17:15

Als de rest net zo wordt als deze koffer... eehhhh kleppendeksel dan komt het helemaal goed. :pleased: :pleased:
Volgende

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten