Pagina 1 van 1

Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011, 17:31
door Jacco
Binnenkort hoop ik het blok en de versn.bak van mijn e12 te vervangen, hierover een aantal vragen:

Blok nu: (BMW E12 520, 1975)
-2.0
-benzine
-4cil.
-(carburateur)
-4-bak

Nieuw (ook oud, maargoed) blok:
-1.8
-benzine
-4cil.
-(injectie)
-5-bak


Heeft dit consequenties voor de wegenbelasting?
Hoeveel rekent de rdw ongeveer om te keuren?
Ook een nieuwe apk nodig?

Andere tips of opmerkingen? Van harte welkom!

Afbeelding

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011, 17:54
door oldie
Google rdw blok vervangen.
Ik persoonlijk denk dat het niet zo,n probleem is,motoren hebben allebij typegoedkeuring voor de e12.
Als je niet meer dan 40% vermogenwinst aanbrengt is de keuring ook niet nodig.
Wat de apk betreft denk ik niet dat ze verschil zien.
Wegenbelasting heb ik geen idee?
Succes met de ombouw.

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011, 17:58
door ErikAnton
is jouw auto niet wegen belasting vrij dan?????.....

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011, 18:03
door Jacco
Met de wegenbelasting probeer ik te zeggen:
Stel; ik zou er een blok inzetten van een nagelnieuwe bmw.. misschien dat ze m dan niet meer als oldtimer beschouwen.

Bedankt voor de reacties tot nu toe

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011, 18:07
door zerotolerance
Ze doen er niet moeilijk over. Heb je wel een goede aandrijfas?

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011, 18:20
door Street legal
Je kunt tegenwoordig relatief eenvoudig een motorswap laten keuren. bij meer dan 40% vermogens toename of een afwijkend aantal cylinders is het zelfs verplicht. Als een verzekering kan aantonen dat het voertuig niet is zoals op het kenteken staat, wordt er in geval van schade niets uitbetaald, ook geen letselschade :crybaby:
In onze stichtingsmedewerkers zitten ern een paar op het Opel corsa tuning forum. deze heren hebben al hele aparte Corsa's laten omkeuren, bv 2,0 16v turbo, 2,0 16 v met mechanische compressor, als je de remmen maar aanpast en oplet qua miljeu eisen en geluid. Voor geluid nog een tip, als je de uitlaat zoals een tdi naar beneden laat afbuigen geeft 5 db minder in een geluidsmeting.

En zoals in de vorige post, heb je een 5 bak cardan as?

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011, 20:08
door Jacco
Ok

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011, 20:34
door Gizmo
Hou er wel rekening mee met diverse aanpassingen wat ombouw betreft van carburateur naar injectie :)
Zoals een injectie-brandstofpomp monteren,eventueel tank aanpassen t.a.v aanvoer ,dacht dat er op de 520(4cyl carb) ook geen retourleiding op zat en die moet er ook op.Ook je motor kabelboom moet aangepast worden,denk aan aansturing ecu,onsteking e.d ,als de motor uit een e30/e28 komt.Uit een e21 is het iets makelijker ivm k-jetronic.

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011, 21:28
door joep
Misschien is het dan slimmer om de carb. met spruitstuk over te zetten en als het allemaal goed loopt kan je nog altijd injectie overwegen, als je een leek bent

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011, 21:48
door Street legal
Ik zou de investering in tijd en ombouw nemen. de 1800 injectie loopt met de 5 bak veel rustiger, heeft meer koppel en is zuiniger..

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011, 09:20
door Jacco
@streetlegal
Dat is presies de reden dat ik het doen. Hij loopt nu gewoon niet lekker. Is ook al een keer omgebouwd want allemaal onbezette slangen en gaten. Voel me er gewoon niet lekker bij. Altijd een dikke benzinelucht in de auto is ook niks. Ik krijg trouwens hulp bij de ombouw.

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011, 09:22
door Jacco
Het blok zoals het is (wel een aantal dingen veranderd als bougie(kabels) en ontsteking)
Afbeelding

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011, 09:33
door Bmw e12 driver
Jacco schreef:@streetlegal
Dat is presies de reden dat ik het doen. Hij loopt nu gewoon niet lekker. Is ook al een keer omgebouwd want allemaal onbezette slangen en gaten. Voel me er gewoon niet lekker bij. Altijd een dikke benzinelucht in de auto is ook niks. Ik krijg trouwens hulp bij de ombouw.


Zou je er niet eens gewoon een specialist naar laten kijken ( missch heb je dat al gedaan :oops: ) en al die onbezetten slangen ect een aansluiten .
Is wat minder ingrijpend dan ombouwen en met behoud van originaliteit van je auto, zo'n 2.0 moet toch wel aardig kunnen lopen :?:
Ik had zelf een e12 525 , heeft ook wel even geduurt voordat ik iemand had gevonden die hem goed kon afstellen. :angry: :angry:
Vraag maar aan RobertF hoe lang die bezig is geweest met zijn bmw 630 met afstellen.

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011, 09:56
door Jacco
Idd e12 driver. Dat zou je wel zeggen van een e12. Alleen ik ben er nu al een half jaar mee aan het tobben. BMW-garage doen er niks aan/weten er niks vanaf. Echte kenners van het oude spul staan ook met vraagtekens in hun ogen. Vrijdag ga ik naar Franeker, daar zit een specialist in oude bmw-motoren (Ben de naam even kwijt). Misschien dat hij me verder kan helpen.

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011, 20:17
door Bmw e12 driver
Suc 6 ,ik hoop dat het lukt.
Mijn auto is ook drie keer terug geweest met carburateur problemen , afslaan etc etc :angry: :angry: wilde hem soms in de brand steken :devilish: :devilish:
Maar uiteindelijk liep die weer als een speer na het binnenwerk gereviceert te hebben em afgesteld

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011, 21:00
door Antracietgrijs
Hoi Jacco,

Je motor heeft nu zeker nog die originele stromberg carburateurs? Heb ik ook gehad zelfde auto met 2 l motor. Liep ook niet lekker en een dealer adviseerde me om een enkele carb van een 2002 te monteren want afstellen van origineel is moeilijk en het is bekent dat de membramen van de vacuum schuiven uitdrogen na tig jaar.

Op een 2002 zit een enkele solex carb. geeft wel minder vermogen maar dat zou ik liever doen dan een 1800 blok erin zetten denk ik.
Je bent dan ook het spruitstuk hiervoor nodig, indertijd was ik toen een 100 gulden voor alles kwijt en een beetje prutsen met de gasstang bediening.

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: vr 17 jun 2011, 09:43
door Jacco
Aan de ene kant geef ik je gelijk, maar ik wil het drastisch omgooien, er zijn meer raadsels bij dit blok. Ik heb nu 1 carburateur. Een kleintje> kijk op de foto (naar boven scrollen). Deze is volgens mij ook veel te klein voor dit blok.

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: vr 17 jun 2011, 22:29
door Antracietgrijs
Ok

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: za 18 jun 2011, 17:03
door Jacco
Dank je! Iig bedankt voor alle leuke reacties en handige tips!

Iemand bekend met Ivo Christov te Franeker?

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: za 18 jun 2011, 17:24
door Bimmerbrother
Ik denk dat het een blok uit een 2002 is of in ieder geval de carburateur met inlaat. De luchtslang zo op de uitlaat zorgt ook voor slecht prestaties, koude lucht is wat je wilt. Leidt die slang maar eens richting de grille, achter de koplampen o.i.d.

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: za 18 jun 2011, 19:47
door Street legal
Dat is toch de winterstand, zo naar het uitlaatspruitstuk? Volgens mij moet je dat zelf wisselen. Bij andere modellen heb je een hendel op het filter en twee slangen

Re: Nieuw blok en vesn.bak e12

BerichtGeplaatst: zo 19 jun 2011, 18:31
door haagie2
Jacco schreef:Dank je! Iig bedankt voor alle leuke reacties en handige tips!

Iemand bekend met Ivo Christov te Franeker?

ja heel goed kan je zeker aan raden heeft er genoeg verstand van is namelijk vooral e28 specialist