
Tis al weer even geleden, maar had de foto's nog op mijn mobiel, dus hierbij. Bij mij was een e28 waar de achterwiellagers op waren, die zijn exact gelijk aan die van de e23, dus aan de slag;
Auto op de brug;

Foto van de achterzijde van het achterwiel;

De steekasbouten los maken, gaat de eenvoudigst met een luchtsleutel;

Auto ondersteunen om het wiel te kunnen draaien;

Desnoods vastzetten met een stuk touw of ketting (zit het niet in de weg);

Dit zie je dan;

Eerst de borgring eruit halen (met tang, of zachtjes tikken met schroevendraaier en hamer);

Dan de moer losdraaien met een grote sleutel, zorg wel dat je de handrem erop zet, anders rolt je auto weg;

Zo die is los;

Nu zal de hub eraf moeten;

Dat doen we met een poelietrekker;

Langzaam komt ie los;

Dan de hub eraf halen;

We zien het lager dan duidelijk zitten;

Om het lager eruit te tikken zal de remschijf eraf moeten, dus eerst de remklauw los maken;

De remklauw leggen we op de achterbrug achter de schijf;

Remschijf eraf halen;

Hier de remschijf en klauw eraf;

Met een blokje hout en hamer tikken we voorzichtig het de flens met as van binnen naar buiten;

De buitenste ring van het lager zal op de flens blijven zitten, en moeten we dus verwijderen (met dremel, of heeeel voorzichtig met de slijptol);

Het nieuwe lagersetje;

Daarna de seegerring verwijderen, het oude lager eruit tikken, en het nieuwe lager plaatsen. Daarvoor gebruik je het oude lager;

Daarna de (nieuwe) seegerring weer bevestigen;

De flens plaats je daarna terug, rustig in het lager tikken (voorzichtig !!!) totdat je genoeg draadeind aan de achterzijde hebt om de moer op te draaien. Met een ring over het draadeinde, zo groot als het lager, trek je de flens rustig erin. Verwijder de moer weer. Daarna plaats je de hub erop, heel voorzichtig erop tikken, ook weer tot je genoeg draadeind hebt en dan de moer weer erop. Volledig aantrekken, en alles weer in omgekeerde volgorde terug plaatsen.
Auto op de brug;

Foto van de achterzijde van het achterwiel;

De steekasbouten los maken, gaat de eenvoudigst met een luchtsleutel;

Auto ondersteunen om het wiel te kunnen draaien;

Desnoods vastzetten met een stuk touw of ketting (zit het niet in de weg);

Dit zie je dan;

Eerst de borgring eruit halen (met tang, of zachtjes tikken met schroevendraaier en hamer);

Dan de moer losdraaien met een grote sleutel, zorg wel dat je de handrem erop zet, anders rolt je auto weg;

Zo die is los;

Nu zal de hub eraf moeten;

Dat doen we met een poelietrekker;

Langzaam komt ie los;

Dan de hub eraf halen;

We zien het lager dan duidelijk zitten;

Om het lager eruit te tikken zal de remschijf eraf moeten, dus eerst de remklauw los maken;

De remklauw leggen we op de achterbrug achter de schijf;

Remschijf eraf halen;

Hier de remschijf en klauw eraf;

Met een blokje hout en hamer tikken we voorzichtig het de flens met as van binnen naar buiten;

De buitenste ring van het lager zal op de flens blijven zitten, en moeten we dus verwijderen (met dremel, of heeeel voorzichtig met de slijptol);

Het nieuwe lagersetje;

Daarna de seegerring verwijderen, het oude lager eruit tikken, en het nieuwe lager plaatsen. Daarvoor gebruik je het oude lager;

Daarna de (nieuwe) seegerring weer bevestigen;

De flens plaats je daarna terug, rustig in het lager tikken (voorzichtig !!!) totdat je genoeg draadeind aan de achterzijde hebt om de moer op te draaien. Met een ring over het draadeinde, zo groot als het lager, trek je de flens rustig erin. Verwijder de moer weer. Daarna plaats je de hub erop, heel voorzichtig erop tikken, ook weer tot je genoeg draadeind hebt en dan de moer weer erop. Volledig aantrekken, en alles weer in omgekeerde volgorde terug plaatsen.
Freude am Fahren