Pagina 1 van 1

How-To Wiellager achter vervangen

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011, 01:35
door CeesBMW
Tis al weer even geleden, maar had de foto's nog op mijn mobiel, dus hierbij. Bij mij was een e28 waar de achterwiellagers op waren, die zijn exact gelijk aan die van de e23, dus aan de slag;

Auto op de brug;
Image

Foto van de achterzijde van het achterwiel;
Image

De steekasbouten los maken, gaat de eenvoudigst met een luchtsleutel;
Image

Auto ondersteunen om het wiel te kunnen draaien;
Image

Desnoods vastzetten met een stuk touw of ketting (zit het niet in de weg);
Image

Dit zie je dan;
Image

Eerst de borgring eruit halen (met tang, of zachtjes tikken met schroevendraaier en hamer);
Image

Dan de moer losdraaien met een grote sleutel, zorg wel dat je de handrem erop zet, anders rolt je auto weg;
Image

Zo die is los;
Image

Nu zal de hub eraf moeten;
Image

Dat doen we met een poelietrekker;
Image

Langzaam komt ie los;
Image

Dan de hub eraf halen;
Image

We zien het lager dan duidelijk zitten;
Image

Om het lager eruit te tikken zal de remschijf eraf moeten, dus eerst de remklauw los maken;
Image

De remklauw leggen we op de achterbrug achter de schijf;
Image

Remschijf eraf halen;
Image

Hier de remschijf en klauw eraf;
Image

Met een blokje hout en hamer tikken we voorzichtig het de flens met as van binnen naar buiten;
Image

De buitenste ring van het lager zal op de flens blijven zitten, en moeten we dus verwijderen (met dremel, of heeeel voorzichtig met de slijptol);
Image

Het nieuwe lagersetje;
Image

Daarna de seegerring verwijderen, het oude lager eruit tikken, en het nieuwe lager plaatsen. Daarvoor gebruik je het oude lager;
Image

Daarna de (nieuwe) seegerring weer bevestigen;
Image

De flens plaats je daarna terug, rustig in het lager tikken (voorzichtig !!!) totdat je genoeg draadeind aan de achterzijde hebt om de moer op te draaien. Met een ring over het draadeinde, zo groot als het lager, trek je de flens rustig erin. Verwijder de moer weer. Daarna plaats je de hub erop, heel voorzichtig erop tikken, ook weer tot je genoeg draadeind hebt en dan de moer weer erop. Volledig aantrekken, en alles weer in omgekeerde volgorde terug plaatsen.

Re: How-To Wiellager achter vervangen

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011, 08:16
door zerotolerance
Leuk werkje Cees!

Re: How-To Wiellager achter vervangen

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011, 13:03
door jeffreypico
Mooie foto

Re: How-To Wiellager achter vervangen

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011, 18:22
door baur323
Dikke respect voor de how to.
Je zou het bijna zelf gaan doen.


Ik zeg: bijna :mrgreen:

Re: How-To Wiellager achter vervangen

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011, 19:22
door Daniel
:thumbsup: mooie reportage :thumbsup:

Re: How-To Wiellager achter vervangen

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011, 21:12
door RobertF
Kijk daar hebben we wat aan, ga zo door dan krijgen we de "Cees" Olyslager reeks en hebben we geen werkplaatshandboek meer nodig

Re: How-To Wiellager achter vervangen

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 16:15
door Bartlap
Mooie how-to !!! :clap: :clap: :clap:
Zit het bij een E38 ook zo Cees?? meestal borduren ze wel voort op iets dat goed werkt.

Groeten Bart

Re: How-To Wiellager achter vervangen

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 18:22
door CeesBMW
Bart,

Ik heb echt geen idee, misschien kan 750i (Rein) hier iets over zeggen, die weet veel van de e38.

Re: How-To Wiellager achter vervangen

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 22:07
door marcowildcat
top zeker voor de nieuwe rijders een super handig naslagwerkje