Switch to full style
Plaats hier een bericht als je artikelen zoekt
Plaats een reactie

Motor Gezocht.

do 05 jan 2012, 17:58

Beste,

Ik zoek een motor van een 745i dus de turbo versie.
omdat ik mijn 733i wat te traag vind, en de originele motor wat wil sparen.
is er iemand die me kan helpen ?

Re: Motor Gezocht.

do 05 jan 2012, 18:20

Geloof dat Paul in Gemert er nog een heeft liggen> :idea:

Re: Motor Gezocht.

do 05 jan 2012, 19:10

M102 of M106?

(De 3.2 of de 3.4)

Re: Motor Gezocht.

do 05 jan 2012, 19:47

Nu waarschijnlijk de 3.4 eric :D

Re: Motor Gezocht.

do 05 jan 2012, 20:03

wel liggen , beide maar niet te koop

Re: Motor Gezocht.

do 05 jan 2012, 20:03

de 3.4 dan, ik zou deze graag in mijn 733i steken van 1977, maar kan ik de huidige versnellingsbak gebruiken ? 4-bak handgeschakeld

en is dit

Re: Motor Gezocht.

do 05 jan 2012, 20:11

Ja en nee.

Handgeschakeld kan wel, goedkoop kan niet.

En dan de waarom.

Handbak ombouw kost geld en een M106 is niet echt goedkoop.

Re: Motor Gezocht.

do 05 jan 2012, 22:35

is er dan iets anders wat ik kan doen om mijn bmw meer power te geven ?

Spagetti uitlaat ofzoiets ?
met een turbo motor kan je veel dat weet ik maar, zo met een gewone 3.3 liter ?

heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt.

Re: Motor Gezocht.

do 05 jan 2012, 22:41

Ik zou voor een 'gewone' M30 motor uit een 735 gaan, ook veel power, rijdt veel lekkerder dan een 745 (vind ik) en heeft ook zat pk's!
Is oerdegelijk en kan goed op lpg.

Re: Motor Gezocht.

do 05 jan 2012, 22:45

is dat dan zo een verschil tegenover de 3.2 motor die ik nu heb ?

Re: Motor Gezocht.

do 05 jan 2012, 22:50

4 trapsautomaat met overdrive en sportstand en 218 pk geeft echt verschil! En je kan em nog laten chiptunen.

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 01:55

Ik rij liever handgeschakeld, heeft er iemand zo
Een 3.5 blok liggen ?

Alvast bedankt

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 10:05

e23eric schreef:4 trapsautomaat met overdrive en sportstand en 218 pk geeft echt verschil! En je kan em nog laten chiptunen.


Nou... Het bovenstaande ben ik het niet mee eens. Jordi heeft nu een handgeschakelde auto met 197 pk. Die is sneller dan een 218 pk met een automaat. En een oudere M30 chiptunen is makkelijker gezegd dan gedaan. Dit wordt vaak pas aangeboden vanaf de Motronic 1.3 (de E32 en E34) Aangezien Jordi eentje uit 1977 heeft ga ik er van uit dat hij de M30 heeft met de "kromme" luchtinlaat, een L-Jetronic. Om het makkelijk te houden zou je die kunnen wisselen met een motor uit een 735i met L-Jetronic. Waarschijnlijk kun je dan ook nog dezelfde kabelboom gebruiken, maar dat weet ik niet zeker. Er zijn hier wel mensen die dit weten.

Even wat anders, wat verwacht je voor snelheidsgevoel? Volgens mij is een 733i met een handbak niet traag.

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 11:11

Ik zou voor een 'gewone' M30 motor uit een 735 gaan, ook veel power, rijdt veel lekkerder dan een 745 (vind ik) en heeft ook zat pk's

waarschijnlijk nog nooit in een echte 745i gereden :o

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 15:28

@ Zero, Wist niet dat Jordi een handgeschakelde had, dat maakt de zaak anders idd. Ik ben destijds met mijn 735ia bij Ivo (Franeker) geweest die mij vertelde dat deze ook makkelijk te chippen was, net als de 745ia.

@RobertF, ik heb nu een 745i uit 86, een hele echte, maar vind het turbogat irritant, trager in het begin, daar is de 735 veel directer in zijn acceleratie wat ik heerlijk vond rijden maar ik geef toe dat het op de snelweg wel leuk is want dan geef je iedereen het nakijken! :)

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 15:47

Bij de M106 hangt het van je ECU af of hij nog te chippen is. Als je de adresjes weet is het te doen, maar met een E23 moet je niet aankomen bij een "ziptuning" of iets dergelijks. Het turbogat herken ik wel. Vanuit stilstand gebeurt er tot de 2000 toeren niet heel veel.

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 15:51

Ik heb er verder ook niet veel verstand van hoor, Ivo is er aardig in thuis en heeft veel contacten heb ik al gemerkt.

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 15:58

Ik heb een complete gechipte ECU voor mijn 745i gekocht. De mijne was niet te doen namelijk.

Maar om on-topic te blijven, ik zou gaan zoeken naar een "oude" M30 uit een 735i.

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 15:59

Als ik m'n 745 laat chippen laat ik het door Ivo doen.
Zero, jij hebt je 745 toch ook gechipt? geeft het veel verschil :?:

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 16:00

Waarom was de jouwe niet te doen?

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 16:00

ZIP tuning werk niet meer aan oudere auto's mijn E34's wilde ze ook niet eens chippen

Maar dat turbogat/lag is op te lossen door een iets kleinere turbo te plaatsen :P

Of zoals in mijn geval destijds met de Ford Escort MK4 Turbo ALS (antilag system)
teplaatsen ,alleen dat klapt een beetje in de pijp :shock: :mrgreen:


http://youtu.be/u3axHRafJrc
Laatst bijgewerkt door MartinE34 op vr 06 jan 2012, 16:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 16:02

e23eric schreef:Waarom was de jouwe niet te doen?


Om vervuiling te voorkomen

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 18:01

Als je een turbogat hebt dan zou ik de wastegate eens schoonmaken kan zijn dat die blijft hangen.
Ik vind het turbogat wel meevallen maar de meer pks in vergelijking met een 735 zijn toch wel heel duidelijk merkbaar zeker met de sportbak
Verder weet ik nog een 735i blok te koop

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 19:11

Bedankt voor de tip Robert, binnenkort toch voor de beurt en Apk.

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 21:22

Even relativeren;

De motoren van onze geliefde e23'ers zijn allemaal minimaal 25 jaar of ouder, vaak met de nodige km's achter de kiezen. Van de oorspronkelijke aantal PK's is niet veel meer over. Van de 197 pk lever je zo 70 pk of meer in bij de nodige slijtage.

Ik durf zelfs te beweren dat een nieuwe 2,8 liter beter zal presteren dan een versleten 3,5 :shock: .

Ik heb ooit een volledig gereviseerd blok (3,5 liter) in een 728i gelepelt (zie website, auto van John uit Den Haag). Dit blok was door een school volledig gereviseerd, gehoond, overmaat zuigers, nieuwe kleppen, klepzetels etc etc.
Doordat de auto de volledige compressie had icm het 2,8 dif trok ie de straatstenen uit de weg. Een kennis met een Maserati Biturbo kreeg hem niet weggereden(tot zijn irritatie) bij het stoplicht.

Goede compressie is dus veel belangrijker dan alle voorgestelde tuning attributen.
Plaats een reactie