Het is nu za 19 jul 2025, 17:01


Waste gate 745i

Plaats hier een bericht als je artikelen zoekt
  • Auteur
  • Bericht
Offline

745i-fanaat

Nieuw

  • Berichten: 79
  • Geregistreerd: wo 02 sep 2009, 11:15

Waste gate 745i

Berichtdi 28 aug 2012, 11:42

Ik zoek een goed werkende waste gate voor m'n 745i, orgineel of aftermarket maakt me niet uit, als ie maar goed werkt, dus positie vasthoud bij full boost en niet eruit klapt bij 3500 rpm, zoals degene die ik van iemand op MP had gekocht en 100 e-tjes lichter ben zonder resultaat.....
Hoor het graag!
E28 525e Edition Diamantschwarz
E39 523i Executive Biarritzblau
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Waste gate 745i

Berichtdi 28 aug 2012, 12:00

Even een zijstapje, maar deed jouw oude wastegate dit ook?
Offline

745i-fanaat

Nieuw

  • Berichten: 79
  • Geregistreerd: wo 02 sep 2009, 11:15

Re: Waste gate 745i

Berichtdi 28 aug 2012, 16:08

bij de oude wastegate zat de klep muurvast....
E28 525e Edition Diamantschwarz
E39 523i Executive Biarritzblau
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Waste gate 745i

Berichtdi 28 aug 2012, 16:42

Ik denk dat je bij een gespecialiseerd bedrijf ook een wastegate kunt laten reviseren. Kijk eens bij bedrijven die borg warner leveren want daartoe behoort KKK nu
http://www.turbochargers.nl/kkk-turbo.html
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: Waste gate 745i

Berichtdi 28 aug 2012, 17:08

Pas op welke, die van de m102 is anders dan die van de m106. De m106 draait standaard op lagere druk dan de m102. Misschien heb jij nu een m102 wastegate erop zitten? Dat zou kunnen verklaren waarom er fuel-cut-off is bij 3500 rpm...
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Waste gate 745i

Berichtdi 28 aug 2012, 18:26

Deze firma zou je eens kunnen contacten:
http://www.turbos-hoet.com/turbos/contact.asp
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Waste gate 745i

Berichtdi 28 aug 2012, 19:39

PayDay schreef:Pas op welke, die van de m102 is anders dan die van de m106. De m106 draait standaard op lagere druk dan de m102. Misschien heb jij nu een m102 wastegate erop zitten? Dat zou kunnen verklaren waarom er fuel-cut-off is bij 3500 rpm...


Jeffrey heeft een M102 wastegate op een M106 en die heb ik hier niet over gehoord. Bij 3500 toeren heb je volgens mij nog geen 0.6 bar.
Offline

745i-fanaat

Nieuw

  • Berichten: 79
  • Geregistreerd: wo 02 sep 2009, 11:15

Re: Waste gate 745i

Berichtvr 31 aug 2012, 22:07

ik weet niet op ik een M102 of M106 wastegate heb. Ik heb er nu een op zitten die ik op MP heb gekocht, Ik zal morgen het serienummer opzoeken wat erop staat.

@ Michiel en RobertF: bedankt voor de links, ik ga die eens contacten
E28 525e Edition Diamantschwarz
E39 523i Executive Biarritzblau
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Waste gate 745i

Berichtwo 05 sep 2012, 22:45

Je moet even kijken of er een 3 of een 4 op de wastegate staat.
Als er een 3 op staat is het voor type 2 en een 4 voor type 2 daar zit een zwaardere veer in.

Mvg.jeffrey
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Waste gate 745i

Berichtdo 06 sep 2012, 07:46

Zwaardere veer? 1 bar?

Die van Dani
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Waste gate 745i

Berichtdo 06 sep 2012, 11:28

zerotolerance schreef:Zwaardere veer? 1 bar?

Die van Dani
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Waste gate 745i

Berichtdo 06 sep 2012, 12:14

Een wastegate sluist turbodruk weg. Op het moment dat de druk hoger wordt dan de druk die de veer tegenhoud gaat er lucht van de turbo de uitlaat in. Hoe langer de wastegate gesloten blijft hoe meer druk er in je motorblok komt.
Offline

745i-fanaat

Nieuw

  • Berichten: 79
  • Geregistreerd: wo 02 sep 2009, 11:15

Re: Waste gate 745i

Berichtdo 06 sep 2012, 16:03

Ik heb de wastegate gecheckt op lekkage en die lijkt er niet te zijn. Ik heb lucht erop gezet en als ik voorzichtig druk geef kan ik de klep op positie houden. Bij teveel druk blijft de klep ingedrukt en voel je lucht uit de kleine gaatjes aan de bovenkant komen. Ik vermoed toch een elektronisch probleem
Dit is de wastegate unit met klep:
Image

Image 580611761 96b (m'n oude vastzittende klep eindigde met 98)

En dit is het klephuis
Image
Hier lees ik 12718310 een hieroglief en als laatste een 2
Image
En hier lees ik 351 (lijkt wel archeologie!)
Image
en hier zie ik 820 IIII (4?)

Het klephuis is degene die ik bij de wastegateklep geleverd heb gekregen. Het originele klephuis zit er nog in.
Moet ik klephuizen ook verwisselen? Het lijkt me niet, want de klep past er makkelijk in.

Alle input is welkom!
E28 525e Edition Diamantschwarz
E39 523i Executive Biarritzblau
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Waste gate 745i

Berichtdo 06 sep 2012, 16:34

Je moet deze waste gate met verstelbare veerbelasting niet gebruiken die werkt niet met jouw ECU, dit gaat alleen met een chip zonder drukbegrenzing. Je ecu regelt de druk in de onderkamer d.m.v. het magneet ventiel. Als de druk te hoog wordt dan wordt de ontsteking versteld om detonatie te voorkomen. Jouw ecu regelt op max o.4 bar, je weet niet met welke veerbelasting je nu werkt. Bovendien moet je ook de druk in de bovenkamer regelen als die ook nog eens aangesloten is dan wordt de druk te hoog en de klep gaat niet open, daardoor krijg je en hogere turbo druk maar je ecu geeft niet genoeg benzine waardoor een te arm mengsel. Door dat de druk in de bovenkamer samen met de veerdruk te hoog is kan de turbodruk stijgen omdat de wastegate niet open gaat tot wel 1,5 bar. bij 0,7 bar sluit de ecu de benzine toevoer af. Ga voor een originele waste gate.

Ik heb op het Duitse forum gevraagd of er alternatieven zijn of dat iemand er nog 1 heeft liggen.

http://www.andysautosport.com/wastegate ... eries.html
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Waste gate 745i

Berichtdo 06 sep 2012, 17:47

Werkt je magneet klep nog wel?
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Waste gate 745i

Berichtwo 14 aug 2013, 11:58

Als de wagen stil staat gaat ie wel boven de 3500rpm, zonder probleem. Ook als je de turbo rustig laat opspinnen.

Als ie rijdt stokt ie bij 3500rpm. Het lijkt op een elektronische beveiliging.
Het is dan in
Laatst bijgewerkt door riemer op wo 14 aug 2013, 20:01, in totaal 1 keer bewerkt.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Waste gate 745i

Berichtwo 14 aug 2013, 12:03

Welke bouwjaar is die van jouw??
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Waste gate 745i

Berichtwo 14 aug 2013, 12:09

Het ligt eraan welk bouwjaar,want de eerste type heeft een directe aansluiting van turbo naar wastegate.
En de latere modele hebben een magneetventiel er tussen zitten.
Het kan zijn dat er een vacuumslang kapot is,of je magneet ventiel.
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Waste gate 745i

Berichtwo 14 aug 2013, 13:36

Het is dezelfde als hier boven. 2e type
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Waste gate 745i

Berichtwo 14 aug 2013, 19:39

riemer schreef:Het is dezelfde als hier boven. 2e type


Heb jij magnetventiel erop zitten??
Want niet alle type 2 hebben dat daarom vroeg ik het bouwjaar.

Mvg.jeffrey
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Waste gate 745i

Berichtwo 14 aug 2013, 20:06

Ja, dat is een nieuwe en werkt naar behoren.

Het vreemde is dat ie dus alleen hapert bij het rijden, dus niet in stilstand.

Als ik de nieuw lijkende MAP sensor los haal dan blijft alles precies hetzelfde.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Waste gate 745i

Berichtwo 14 aug 2013, 20:56

Zonder belasting levert de motor ook niet dezelfde boost als onder belasting. De motor zal met veel minder brandstof 3500 toeren halen als onder druk, dus ook minder uitlaatgas produceren en de turbo niet zo hard opspoelen. Daarom zal de wastegate (of aansturing daarvan) wellicht niet reageren zoals onder rijdende omstandigheden.
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Waste gate 745i

Berichtwo 14 aug 2013, 21:04

riemer schreef:Als ik de nieuw lijkende MAP sensor los haal dan blijft alles precies hetzelfde.


Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben, maar volgens mij heeft de 745i helemaal geen MAP sensor :?
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Waste gate 745i

Berichtdo 15 aug 2013, 06:23

Ja MAP is verwarrend, maar het is eigenlijk een atmosferische MAP sensor. Dus gaat er geen vacuumslangetje naar de inlaat.

Ik zal een manometer aansluiten op het slangetje wat naar de wastegate gaat. Ook ga ik gelijk even een multimeter aansluiten aan de magneetklep om te kijken of ie daadwerkelijk wordt aangestuurd.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984

Keer terug naar Gevraagd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron