Het is nu za 19 jul 2025, 16:03

E39 ipv E23

Plaats hier een bericht als je artikelen zoekt
  • Auteur
  • Bericht

undifined1

Master

Re: E39 ipv E23

Berichtma 09 apr 2012, 15:50

ik kan je vertellen dat een 523i met handbak prima meer dan 2 ton kan trekken, met een redelijk verbuik

ErikAnton

Professional

Berichtma 09 apr 2012, 16:34

Mijn 732iA rijdt echt niet fijn met 2 ton erachter, is niet vooruit te branden op lpg. Vaak rijd ik dan op benzine
on enigzins mee te komen. Ben dan ook niet echt een rustige rijder. Daarentegen denk ik wel dat mijn 732i
wat luier is geworden, want heb sinds kort een 728iA op benzine en die rijdt vlotter dan de 732iA op lpg.

Mij lijkt wel dat en diesel fijner rijdt in de bergen met ballast erachter, diesel overal verkrijgbaar en in de regel zuiniger
dan lpg.

Kenny

Pro

Berichtma 09 apr 2012, 17:23

Erik, gewoon je hoofdstelschroef van de LPG een toefje verder open draaien als je er een aanhanger achter hangt. Trekt ie een stuk lekkerder en heb je volgend jaar weer meer kans op een goeie zomer :sneaky2: . Niet vergeten de schroef te merken zodat je hem daarna kan terugzetten, want je CO gehalte en brandstof verbruik lopen natuurlijk wel de spuigaten uit.

De mijne ging overigens merkbaar beter vooruit toen ik vlak na de LPG inbouw mijn cilinderkop heb laten reviseren. Had al eens eerder gehoord dat dat veel verschil kon maken in het vermogen van een viertakt motor, maar geloofde er niet zo in. Toch bleek het waar te zijn en het verschil is naar mijn mening nog het meest merkbaar op LPG. Net als nieuwe bougiekabels overigens ;)

BM_Whale

Die hard

Berichtma 09 apr 2012, 22:45

Nog even over het brandstofverbruik. Generiek zou het ongeveer zo moeten zijn:
- Neem de benzine uitvoering als basis.
- De vergelijkbare diesel motor (gelijk aantal cilinders, gelijk vermogen) is 20% zuiniger
- De vergelijkbare LPG motor heeft 20% meer verbruik (klassieke verdamper installatie waar een aantal van ons nog mee rond rijd).

LET OP: Bij moderne elektronica met klopsensor (en een regeling die de ontsteking vervroegd tot er zelfs met LPG klop optreed) zou het verbruiksverschil tussen LPG en benzine moeten wegvallen. (Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Op LPG kun je veel eerder het mengsel ontsteken als op benzine. Dat zit over het algemeen niet in de standaard ontstekingstabel van de benzine motoren).

Van een goede bi-fuel auto verwacht ik dat elke brandstof (benzine en LPG) een eigen ontstekingskenveld en een eigen brandstofkenveld heeft.

Kenny

Pro

Berichtza 28 apr 2012, 19:48

De kogel is door de kerk.... Het is, tegen alle verwachting in, geworden een volle e46 330i touring uit 2001 met G3 gasinjectie en trekhaak :lol:

Bij het ophalen viel al meteen op dat dat allesbehalve een 7 serie is, dus zogauw de situatie het weer toelaat komt er weer heel gauw een e23!!! Sterker nog, ik weet niet eens meer zo zeker of de mijne
Vorige

Keer terug naar Gevraagd