Pagina 1 van 2
E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 10:14
door Kenny
Hoi mannen,
Met de op handen zijnde bouwwerkzaamheden kom ik tot de conclusie toch wat krap in de ruimte te zitten met mijn E23. Ik speel nu met de gedachte om (voorlopig) over te gaan naar een E39 Touring en daarna eventueel de zoektocht naar een leuke 735/745 voort te zetten.
Mijn vragen zijn dan ook:
- Weet iemand van jullie een goede E39 Touring (2.8 tot 4.0ltr en liefst LPG G3) te koop of te ruil op mijn E23?
- Heeft iemand van jullie ervaring met het verbruik van een E39 diesel (2.5 of 3.0 ltr) bij voornamelijk snelweg kilometers?
Mocht ik mijn voornemens doorzetten, dan komt waarschijnlijk mijn Bronzit Beige '83-er 732iA op LPG te koop.
Grt Kenny
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 10:54
door zerotolerance
De 540i is met 4.4i. Deze zijn alleen niet heel zuinig.
Wil je pers
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 13:55
door Kenny
Het liefst een 2.8 of groter igv benzine/LPG, diesel mag ook een 2.5 (6-cil) zijn. Ik wil er wat trekkracht betreft niet teveel op achteruit gaan, moet nl ook met een zware aanhanger door de bergen kunnen. Van een goede vriend weet ik dat het verbruik van de 3.0 ongeveer hetzelfde is als van mijn 3.2 E23. Het viel me bovendien op dat, met name in Duitsland, het vraagprijs verschil vaak nog in het voordeel van de zwaardere motoren is.
Van de diesels heb ik geen idee wat het verbruik is en of dat voor mijn vriendin wel rendabel zou kunnen zijn. Zij rijdt 80% van de 45-50k die wij per jaar maken.
Dat de vaste kosten wat omhoog gaan door wegenbelasting etc zal ik even voor lief moeten nemen totdat er weer een E23 komt. Het gaat hem puur om het gemak van een stationwagon nu we langdurig in de bouw werkzaamheden zitten...
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 15:53
door Yenice
Ik zou voor een e39 530d gaan, op de snelweg haal je er gemakkelijk 1 op 10 mee (normaal gebruik). Qua power kan ik je garanderen dat je niets tekort komt.
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 16:47
door Michiel
Heb zelf een tijdje een 530d gereden. Erg fijne auto. Let wel met aanschaf op het goed functioneren van de automaatbak (als je voor die variant gaat)
530d moet je niet kopen als je voor zuinig rijden gaat btw.
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 17:36
door Kenny
1 Op 10 op diesel? Hmmm, nee dan kan dat echt niet uit ben ik bang...
Ik tank doorgaans in Belgie LPG voor (momenteel) 64.5ct/l. Mijn E23 rijdt, voornamelijk snelweg, zo'n 1 op 6,5-7. Om (voor mijn vriendin's woon-werkverkeer) de brandstofkosten ongeveer hetzelfde te houden, moet een diesel dus minimaal (1,42/0.645)x6.75=14.8 kilometer halen op een liter... Enig idee of de 525 E39 daarbij in de buurt komt?
Persoonlijk denk ik dat een 2.8 of 3 liter op LPG de beste optie is als ik het E23 terrein zou willen verlaten...
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 17:53
door zerotolerance
De 3.0i is van na de facelift (en vaak niet de goedkoopste).
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 19:10
door undifined1
De vroege e39 6 cilinder met handbak zijn erg zuinig (benzine, wel 1:14 op de snelweg) En de lateren nemen iets meer (ze zijn steeds zwaarder geworden, de eersten waren lichter dan de e34)
En een automaat zuipt gewoon, die 5 versnelling automaat is geen zuinigheidswonder, ik denk dat de oude 4bak ziuniger is. Met een 528i automaat benzine, moet je rekenen op 1:9 a 1:10 op de snelweg als het mee zit.
Ook kost de automaat veel vermogen, een 523i handbak trekt merkbaar beter dan een 528i automaat, wij hebben een 523i handbak gehad, en die ging behoorlijk vooruit, zeker boven de 3000 toeren, gaat beter dan een e28 528i handbak. De eerste 523i's schijnen meer dan 180pk te hebben, maar voor de belasting in Duitsland was 170pk gunstiger.
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 19:22
door MartinE34
idd de 523 is gewoon een geknepen 2.5 liter ,kleiner inlaat stuk ,als je hier de M50 lucht inlaat opzet en wat kleine aan passingen heb je de 192 pk's weer die normaal in een 525i zitten
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 19:46
door ErikAnton
Hey,
Even een vraagje over de goedkope gas prijzen.....
Welk pomp station is dat, weet je er meer, en waar zitten die?
Kom wel eens in de buurt van Terneuzen/Brasschaat maar weet geen goedkope te zitten.
Wel tank ik voor weinig benzine voor de motor etc.
Groeten Erik
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 19:54
door zerotolerance
undifined1 schreef:De vroege e39 6 cilinder met handbak zijn erg zuinig (benzine, wel 1:14 op de snelweg) En de lateren nemen iets meer (ze zijn steeds zwaarder geworden, de eersten waren lichter dan de e34)
Voor de touring maakt dit niets uit. Die waren er na de vroege E39.
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 21:09
door Kenny
Als ik dit zo lees en vergelijk met de spec's op autotrader, dan zijn ze eigenlijk allemaal zuiniger dan de e23. Alleen de 540i komt met 1 op 7.9 combi en 1 op 10.3 snelweg in de buurt qua verbruik. Neem je 15% extra voor LPG, dan kom je zelfs op precies 1 op 6.8...
Autotrader geeft voor de 525d 1 op 12.2 combi en 1 op 15.9 snelweg op. Dat zou dus als diesel een optie kunnen zijn, iemand enig idee of deze opgaven ook echt haalbaar zijn?
@ Erik: Ik tank altijd bij Umans-Winters in Hamont-Achel (
www.umans-brandstoffen.be). Die is verreweg het goedkoopste in de regio, hoewel Van Horne Brandstoffen en de lokale Texaco pomp in Hamont ook slechts enkele centen/l duurder zijn.
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 21:34
door BM_Whale
Qua verbruik is de 520d duidelijk zuiniger. De winst zit hem echt in het aantal cilinders. De 4 pitter heeft een (veel) kleiner wandoppervlak waarlangs de warmte weglekt. 1 op 16 is zeker haalbaar (handbak), en je volgende goede optie om verbruikswinst te boeken is de cruise control (tempomat).
Ga eens rijden met zo'n auto zodat je verbaast bent over de trekkracht die er in de 2-liter diesel zit. Werkelijk tegen de bult omhoog is gewoon een zaak van de goede versnelling (met ongeveer 3700 rpm omhoog). Dan is het vermogen bepalend voor de uiteindelijk haalbare snelheid (maar zo inschattend wordt er veel meer op het vlakke gereden door het meisje), ik zou er niet zoveel moeite mee hebben uiteindelijk geen 100 te halen tegen de bult omhoog, 85 is ook goed en vind je uiteindelijk niet terug in de reistijd.
Succes met je keuze,
Pieter
PS, hier een voorbeeld auto. Staat in Eschweiler (D) op 100 km van Budel
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... =EstateCar
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 21:44
door ErikAnton
thanks!!!!
kom er wel nooit, maar zet hem op de lijst als ik er wel in de buurt ben

Groeten Erik
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
di 03 apr 2012, 21:55
door Kenny
Pieter,
Klopt, ze maakt inderdaad de meeste kilomters op het vlakke tussen Budel en Bleiswijk.
Maar, ik heb eens in een 320d mogen rijden en was niet echt onder de indruk van de vierpitter. Zeker niet als je hem vergelijkt met de M30... We gaan zomers nogal eens naar de Adriatische kust voor een potje watersport en dan heeft ie flink te trekken aan boot en ander materiaal. Mijn 3,2 trekt gewoon vrolijk met 110 de tandemasser over de Tauern-Autobahn, geen centje pijn

Een rit van 1800 kilometer is al lang genoeg, dan ga je je toch wel ergeren aan een terugvallende auto...
Bovendien zou ik er al een E23 voor inleveren en da's al erg genoeg, dan wil ik niet ook nog eens aan vermogen kwijtraken

Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
wo 04 apr 2012, 08:09
door zerotolerance
Die 520d is wel de oude 2 liter, die met 136 pk. Geen strepentrekker.
Wat ik van 540i rijders hoor is dat die op benzine wel hun best moeten doen voor fatsoenlijke verbruikscijfers. Ik meende dat die 525d relatief zuinig was.
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
wo 04 apr 2012, 14:15
door Daniel
De eerste serie E39 525d was gewoon een elektronisch geknepen 3.0L motor.
Vanaf 2001 zijn de 525d's echte 2.5L motoren
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
wo 04 apr 2012, 16:07
door MartinE34
in de E39 hielden ze wel van geknepen motoren

,dat zijn al twee motoren met een wasknijper

Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
wo 04 apr 2012, 18:54
door patrick hermes
ik weet een nette belgische 525d touring met alle opties. pb voor info is een facelift
Ik heb een tijd een 530d.a gehad en die reed max 1 op 10!!
Ook een tijdje een 540 touring gereden en dat verbruik viel mij heeeel erg mee! Altijd 1 op 10 (en gewoon pittig rijden) en zelfs een keer MET ambulance erachter een gemiddelde van 1 op 11 op de snelweg (totaal 450km waarvan 225km lege kar) dat was met cruise op 100
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
wo 04 apr 2012, 21:34
door Kenny
Patrick, dat klinkt goed! Ik zit alleen nog een beetje met die dieselprijs in mijn maag. De laatste tijd heeft die gewoonweg gekkere sprongen gemaakt dan het Belgische gas...
Heb een beetje Mobile.de zitten afstruinen en vond vrij veel betaalbare 528's en 540's. Ombouw naar LPG komt daar nog bij, maar al met al blijft dat op de langere termijn denk ik toch de meest rendable oplossing, zolang ik over de grens blijf tanken. Zoals ik al zij moet een diesel momenteel al 1:14.8 halen om voor wat betreft de brandstofkosten tegen mijn E23 op LPG op te kunnen. Een LPG motor kan wat dat betreft bij 1:7 al uit
Het valt me trouwens wel op dat er nogal wat tegenstrijdige verhalen de ronde doen over het verbruik van de V8

Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
do 05 apr 2012, 09:14
door Daniel
Met mijn 530d Touring van '99 reed ik 1:12,5 dagelijks 200km, dit was een handgeschakelde uitvoering!
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
do 05 apr 2012, 12:20
door pa633
Heb een 520 touring gehad uit 2002 heb daar lpi van vialle in laten bouwen omdat het verbruik op benzine veel te hoog was.
Op benzine reed ik daarmee 1:8.5 en op gas bijna 1:8
Maar goed, dat was dus omdat 170pk gewoon te weinig is om 1600 kilo vlot te rijden icm de automaat. Je moet haast altijd in de kickdown. Wel een fijne auto verder. Maar mn e61 525d was wel prettiger om te rijden..
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
vr 06 apr 2012, 00:18
door loentje
Ik heb nu een e39 523i automaat touring op lpg g3!
Let op met import want de meeste krijg je niet als G3 op kenteken bij import.
Hiervoor had ik een e39 528i automaat sedan. Je merkt wel dat de 528i meer koppel heeft, maar voor de rest zijn ze ongeveer hetzelfde. Ik wilde ook weer een 528i touring, maar tourings op G3 zijn erg schaars vandaar dat het deze 523i is geworden.
Volgens mij ligt het verbruik bij beiden gewoon rond de 1:10, maar dat is alweer een tijdje geleden dat ik dat heb gemeten. Ben trouwens over het algemeen wel zeer te spreken over de e39. Rijdt goed en betrouwbaar.
Ik ga de mijne binnenkort waarschijnlijk verkopen, dus mocht je interesse hebben.
groeten loentje
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
vr 06 apr 2012, 08:16
door undifined1
patrick hermes schreef:ik weet een nette belgische 525d touring met alle opties. pb voor info is een facelift
Ik heb een tijd een 530d.a gehad en die reed max 1 op 10!!
Ook een tijdje een 540 touring gereden en dat verbruik viel mij heeeel erg mee! Altijd 1 op 10 (en gewoon pittig rijden) en zelfs een keer MET ambulance erachter een gemiddelde van 1 op 11 op de snelweg (totaal 450km waarvan 225km lege kar) dat was met cruise op 100
die 540 was dan zeker een handbak of niet? De e39 bemzine met handbak is gewoon behoorlijk zuinig in tegenstelling tot de automaat.
Met een automaat reageert de auto ook veel trager op het gas.
Re: E39 ipv E23

Geplaatst:
ma 09 apr 2012, 14:47
door Kenny
@ Loentje, interesse heb ik in principe wel!
Ben alleen afgelopen weekend weer met een grote aanhanger Duitsland in geweest en twijfel toch nog steeds of een E39 met ook nog eens een lichtere motor wel "de oplossing" is

OK, het LPG verbruik laat in de bergen te wensen over, maar de 732 blijft gewoon zonder meer een fijne trekauto......