za 19 mei 2012, 10:32
Er zit een m30b34 in dus de gewone m30 3,5 liter hij is zonder kat dus de 220 pk versie.
De auto was oorspronkelijk een automaat, door mij ingevoerd uit duitsland, maar is door de vorige eigenaar omgebouwd naar hand. Dit is in de werkplaats van de eigenaar zelf gedaan hij was directeur van een bmw vestiging in duitsland. Er is niet alleen een handbak geplaatst maar ook de ecu en aandrijflijn is aangepast.
Dit omdat een vervangende automaat voor dit model niet te vinden is ( of voor de super-hoofdprijs), hij is maar 1,5 jaar geproduceerd. Alle electronica in de auto is van vdo en niet uitwisselbaar met de latere siemens electronica.
Heb al eens geprobeerd om een siemens automaat-computer te "vertalen" naar een vdo "boordnet" maar zonder ingrijpende en dus kostbare ingrepen niet te doen. Ook een defecte bak met computer is moeilijk zoniet onmogelijk aan te komen.
Vandaar de keus voor een automaat van een e23, deze was zonder electronische ingreep te plaatsen.
Heb nog wel eens over gedacht om een eh-bak te proberen maar moet dan eerst eens uitzoeken hoe het met de electronica zit, of dat aan te passen is.
Voorlopig doet de 4hp22 het goed alleen is het verzet te lang.
Er zit nu een 3.45 onder en moet dus naar een 3.91 of hoger in een 210 uitvoering. en als dit te moeilijk wordt dan maar een 188 en steekassen en ophanging ombouwen.
Want in dit verzet een caravan trekken overleeft de bak niet.
gr Peter
Honda cbr 1100 XX 1999
BMW 740/8 E38 1996
BMW 735i/6 E32 1986 weer op benzine
Peugeot bipper 2012
renault master dci 140 2005