Switch to full style
Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Plaats een reactie

Probleem Bobine

za 14 maart 2015, 14:34

Vandaag weer verder bezig geweest aan mijn 628CSi (l-jetronic).
Hij gaat nu weer rond, relais was kapot.
Echter meet ik nu 2x 12v op m'n bobine.
Ik mag aannemen dat deze maar 1x 12v nodig heeft...

De min kabel gaat vanuit de bobine richting m'n zekeringbak en uiteindelijk komt deze bij mijn ECU terecht (pin 1).
Wie o wie kan mij helpen, bobine kan het niet zijn heb die al uitgewisseld met 2 andere exemplaren.
Ik zie wel dat die kabel ook met m'n tach (tellerbak?) te maken heeft.

Gr. Kevin.

Re: Probleem Bobine

zo 15 maart 2015, 11:44

Beste Kevin,

het licht niet aan de bobine, in ieder geval niet aan de "primaire" kant.

De bobine wordt door de ecu aan massa gelegd via pin 1 dit heb je juist.
Als je het contact aan zet meet je dan ook op beide polen van de bobine 12v t.o.v. massa. Meet je op over de twee polen zul je bijna geen of een lage spanning meten.
Als je de wagen gestart wordt zal de ecu de bobine aan massa leggen en moet je dan een goede spanning meten.( tussen de 9 en 11 volt)
Gebeurt dit niet dan is je ecu waarschijnlijk defect. Heb je wel een goede spanning dan zou ik even naar de secondaire vonk kijken, even een bogie dop eraf, bogie erin en kijken of hij bij het starten vonkt. Vonkt het goed dan even de verdelerkap checken en de rest van de kabels.
Als alles goed lijkt zou ik richting brandstoftoevoer zoeken.

Succes, Peter

Re: Probleem Bobine

zo 15 maart 2015, 15:27

Ok dat is weer duidelijk!
Wat ik sowieso ga doen is de ECU uitwisselen...
Heb zelf een behoorlijke geschiedenis met kapotte ECU's achter de rug dus waarom ook niet.

Nog even een vraagje:
Is deze ECU (728i 79~81 0280001108 ECE)
Uitwisselbaar met:
728i 84~86 0280001300

Bedankt voor de moeite!

Gr.Kevin.

Re: Probleem Bobine

zo 15 maart 2015, 22:35

Nee, die heeft een andere aansluiting. Bij de 728i wordt de ontsteking niet gestuurd door de ECU, deze heeft een aparte unit, onder de bobine.

Re: Probleem Bobine

ma 16 maart 2015, 12:00

Ok

Re: Probleem Bobine

do 19 maart 2015, 12:45

Zoals al gezegd heeft de ECU bij een 628i (L-Jetronic) niks met de ontsteking te maken ! Een andere ECU zal je probleem dus niet oplossen.

Re: Probleem Bobine

vr 20 maart 2015, 09:17

Ok

Re: Probleem Bobine

di 31 maart 2015, 09:24

Helaas nog geen positief resultaat...
Bobine, ECU, relais uitgewisseld maar geen succes...
Nu toch maar is verder zoeken. :?

Re: Probleem Bobine

di 31 maart 2015, 09:37

Stuurunit onder de bobine ? Zeg het nog maar een keer ;)

Re: Probleem Bobine

di 31 maart 2015, 12:22

Ik heb deze ook al uitgewisseld met een (hopelijk) werkend exemplaar maar ook geen succes...
Ook dat witte blokje heb ik gewisseld maar ook niks... :geek:

Re: Probleem Bobine

di 06 okt 2015, 12:56

Kom hier nogmaals even op terug met wat nieuwe bevindingen...

Contact staat aan:

- 12v+ op de minpool van de bobine
- 12v+ op de pluspool van de bobine
- 12v+ op de zwarte draad die van de ECU naar de tellerbak gaat

- 12v+ op de zwarte kabel van de ignition control module
- 12v+ op de groene kabels van de ignition control module

Dit alles is gemeten op de massa van de accu.
Zelf een heel weekend alle kabels in orde gemaakt wat leidingen vervangen.
Blok zit inmiddels ook in elkaar en is startklaar gemaakt :D :D
Echter nog steeds geen vonk te bekennen....

ECU zou zomaar de boosdoener kunnen zijn ik weet niet of bovenstaande wel in orde is.
Er is een andere ECU onderweg maar voordat ik deze frituur is misschien wat advies op z'n plek.....
Foto van de ignition control module:

Image
Lijkt gaar met die losse kabel maar het is in orde ;) terminal 31d gaat volgens het schema nergens naartoe.
Groene kabel is heel hij lijkt op de foto kapot

Gr. Kevin.

Re: Probleem Bobine

di 06 okt 2015, 15:29

Heb je er wel een nieuwe bobine(bougie)-kabel opgezet? Deze heeft 6 x zoveel te lijden als de overige bougie kabels. Condensator vervangen? Voorschakelweerstand schoongemaakt (witte blokje). :idea:.

Re: Probleem Bobine

di 06 okt 2015, 15:54

Henkjan schreef:Heb je er wel een nieuwe bobine(bougie)-kabel opgezet? Deze heeft 6 x zoveel te lijden als de overige bougie kabels. Condensator vervangen? Voorschakelweerstand schoongemaakt (witte blokje). :idea:.


Inmiddels denk ik wel 5 bobines uitgewisseld, 2x ignition module, 2x voorschakelweerstand ook een nieuwe kabel tussen de bobine en verdelerkap. Vanavond is even beide ignition modules openschroeven. Het is allemaal 2e hands meuk en er zou er sowieso eentje moeten werken maar zoveel gaat zonder reden ineens kapot...

Ook lijkt het probleem zo te zijn dat de ECU de zwarte kabel niet aan de massa legt ik snap heel dit principe niet helemaal.
Hier trouwens de link naar het bedradingsschema (weliswaar van een 633CSi 1980) maar dit komt aardig overeen:
http://www.bmw-e24.nl/upload/633csidiagram.pdf

Heb zojuist een "werkende" ECU ontvangen maar ik ben bang dat ik die kan slopen.... :shifty: of zou dat niet zomaar moeten kunnen ?

Re: Probleem Bobine

di 06 okt 2015, 18:56

Ik moet even m

Re: Probleem Bobine

ma 19 okt 2015, 14:58

Update; ik heb eindelijk een vonk!
Het enigste probleem was de massa van de module naar de verdelerkap :roll:
Deze zwarte kabel gaat naar de buitenmantel van de groene kabel die naar de verdelerkap loopt.

// mag dicht
Plaats een reactie