Het is nu di 09 sep 2025, 20:12


M30B35 start/ startmotor probleem

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Aldo

Nieuw

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: za 22 feb 2014, 13:28

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtdo 19 jun 2014, 11:26

Het verhaal gaat verder...

Wederom een "doormeetsessie" gehad, ditmaal veel gemeten aan de ECU zijde.

Hiervoor de volgende schema's gebruikt:
Image
en
http://webzoom.freewebs.com/hathairharvey/BMW_5,6,7series_M20%26M30%20ECU%20pinout.pdf

Alle waardes lijken te kloppen, de ecu aardes zijn allemaal verbonden en ik zie dat er ook signalen van het vliegwiel komen.
Ik zag in de schema's terug dat aardingspunt G103 boven de startmotor zit, hier heb ik echter niks verbonden met de carroserie dit heb ik op een ander punt van de motor gedaan. Ik heb een aardingskabel op de dynamo beugel richting carroserie.
Echter heb ik nog geen vonk ontdekt, hoe kan ik mijn bobine goed testen voordat ik de ECU de schuld ga geven?

De ecu krijgt duidelijk 12volt.
Daarnaast geven de sensoren de gewenste waarden.

Als ik het goed heb maakt PIN 1 van de ECU een aarde met de bobine(PIN 1) zodat hij vonkt, kan ik PIN 1 van de bobine kort verbinden met de aarde om te vonken?
Daarnaast zou ik vervolgens met de multimeter PIN 1 van de ecu kunnen meten of de ECU PIN 1 ground.


Zijn er naast mijn 011 ecu nog ander ecu nummers die ik eventueel kan gebruiken/ uitwisselen?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4176
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtdo 19 jun 2014, 11:36

Goed gezien Aldo, bij mijn weten loopt pin 1 naar de min van de bobine. Als je een bougie op de kleppendeksel legt en je maakt heel snel even massa moet je een klein vonkje zien.
Freude am Fahren
Offline

Aldo

Nieuw

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: za 22 feb 2014, 13:28

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtdo 19 jun 2014, 11:49

Weet jij nog of ik ook andere ECU nummers kan gebruiken i.p.v. de 011?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4176
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtdo 19 jun 2014, 17:11

Je kan helaas alleen de 011 gebruiken, de 001 zal wel werken maar goed lopen zal ie dan niet.
Freude am Fahren
Offline

Aldo

Nieuw

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: za 22 feb 2014, 13:28

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtwo 30 jul 2014, 09:18

Ok
Offline

Aldo

Nieuw

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: za 22 feb 2014, 13:28

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtwo 30 jul 2014, 20:50

Vergeet mijn vorige post maar. Ik gebruik een totaal verkeerd elektrisch schema. Tijdens het doormeten snapte ik er al niks van. We gaan weer vrolijk verder.

Is hier iemand die wellicht de correcte schema's heeft?
VIN 8097455
Laatst bijgewerkt door Aldo op wo 30 jul 2014, 21:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23615
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtwo 30 jul 2014, 21:01

Je zal m toch onderhand aan de gang moeten krijgen,want je bent al een tijd bezig
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Aldo

Nieuw

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: za 22 feb 2014, 13:28

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtwo 30 jul 2014, 21:12

Misschien heb jij de gouden tip...
Offline

V-MAX

Die hard

  • Berichten: 281
  • Geregistreerd: za 26 jan 2013, 21:50

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtwo 30 jul 2014, 21:58

Offline

Aldo

Nieuw

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: za 22 feb 2014, 13:28

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtwo 30 jul 2014, 22:11

Ja, die heb ik al. Dat is helaas niet het goede schema.

Het hoofdrelais schakelt bij mij stroom voor zowel pin 18 als pin 35 richting de ecu. In deze manual is pin 18 voorzien van constante stroom richting de ecu, hij bypassed het relais als het ware. Daarnaast staat er bijvoorbeeld in deze manual dat de idle control valve op pin 34 en 33 uitkomt, echter zitten hier helemaal geen draden in de ecu connector.
Offline

V-MAX

Die hard

  • Berichten: 281
  • Geregistreerd: za 26 jan 2013, 21:50

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtwo 30 jul 2014, 22:40

Dat schema is ook voor de Amerikaanse versies bedoeld, met katalysator dus.... Dan kan ik je niet helpen, vrees ik
Offline

Aldo

Nieuw

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: za 22 feb 2014, 13:28

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtdo 31 jul 2014, 08:12

Inderdaad, ik had niet door dat de schema's zo verschillend waren. Binnenkort maar weer even naar Daniel om zijn e23 goed te bekijken en hier wat wijzer van te worden. Tot dusver heb ik enkel amerikaanse schema's kunnen vinden.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23615
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtdo 31 jul 2014, 09:51

Dit blok kwam we'll uit een zuidafricaanse e23! Maar je hebt er alles bij,lmm,ecu kabelboom..dus moet toch lukken denk ik zo dan,weet t anders ook niet zo 1 2 3
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Aldo

Nieuw

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: za 22 feb 2014, 13:28

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtdi 05 aug 2014, 09:28

Ik ga gewoon verder met het posten van mijn vooruitgang. Wellicht dat ik er ooit nog iemand mee kan helpen.

Inmiddels heb ik het gevoel dat ik eindelijk het goede schema heb. Dat gevoel heb ik wel vaker gehad, dus pin me er niet op vast :D . Dit zijn de Duitse schema's in tegenstelling tot de Amerikaanse die ik eerst gebruikte en absoluut niet kloppend waren.

Onderstaand schema gebruikte ik eerst:
Image
http://wp1016621.server-he.de/fotost/f00888/735i_1985.gif
Het 3-polige stekkertje, dat vlakbij de ecu uit de kabelboom komt, staat rechtsboven op het schema. De middelste pin dient 12v te krijgen via het contact en bekrachtigd zo het hoofdrelais. Dit had ik nu echter gebypassed en wellicht was dat niet verstandig. Op dit schema is tevens te zien dat er op pin 18 niks is aangesloten op de ecu, dit is bij mij echter wel het geval!

Nu het schema waarmee ik hoop dat de motor uit loopt (het betreft het onderste schema!):
Image
http://wp1016621.server-he.de/fotost/f00888/735i_1980.gif
Het 3-polige stekkertje staat hier rechtsonder afgebeeld. Pin 2 zit echter aangesloten op pin 11 van de motronic en gaat niet richting het hoofdrelais. Volgens dit schema zou ik juist pin 1 van 12v moeten voorzien! Vanavond de boel maar doormeten of dit het kloppende schema is.

Kan iemand het verschil in aansluiten van de 3-polige stekker bij de ecu bevestigen? Is het iemand eerder opgevallen of kan iemand dit wellicht controleren bij zijn of haar auto?
Offline

Aldo

Nieuw

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: za 22 feb 2014, 13:28

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtdi 05 aug 2014, 21:38

Opgelost, dankzij bovenstaand schema. Topic mag dicht.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23615
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtdi 05 aug 2014, 21:40

:clap: kijk,aan t blok kon t niet liggen,komt uit helmond :mrgreen:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Aldo

Nieuw

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: za 22 feb 2014, 13:28

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtwo 06 aug 2014, 10:07

Helmond? Het blokje is inmiddels aardig aan de wandel geweest.
Duitsland->Zuid Afrika->Engeland->Leons->Helmond->Drachten
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23615
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtwo 06 aug 2014, 10:57

Ja klop,maar ik was de laatste! Ha hat
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Vorige

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron