Het is nu ma 06 mei 2024, 21:32


Koppakking+ koprevisie

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

hein

Koppakking+ koprevisie

Berichtwo 18 feb 2009, 11:23

Vandaag de kop weggebracht en hij wordt afgeperst enz
Alles moet eruit en af om het weer in orde te maken.
Weet iemand hoe de stand van de nokkenas moet zijn bij het plaatsen? Ik heb het kettingwiel wel vastgezet met een draadje.
Maar stel dat ie al een tandje of wat verkeerd stond dan gaat ie ook weer verkeerd terug.
Offline

wouter

Nieuw

  • Berichten: 92
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 17:49
  • Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtwo 18 feb 2009, 20:17

hein schreef:Vandaag de kop weggebracht en hij wordt afgeperst enz
Alles moet eruit en af om het weer in orde te maken.
Weet iemand hoe de stand van de nokkenas moet zijn bij het plaatsen? Ik heb het kettingwiel wel vastgezet met een draadje.
Maar stel dat ie al een tandje of wat verkeerd stond dan gaat ie ook weer verkeerd terug.


Je moet gewoon het blok op zijn ontstekings tijdstip van de 1e cilinder zetten doormiddel van de tekens op je trillingsdemper van de krukas, en de kleppen van de 1e cilinder moeten ook gesloten zijn, de eerste beweging van de kleppen moet dan zijn dat de uitlaatklep open gaat (1e cilinder).
Hoop dat je hier wat aan hebt, het is vrij simpel maar je moet heel goed opletten dat je niet een tandje verkeert zit.
Draait het motorblok met de hand rond via je krukas(in de goede richting) voordat je hem start.
Vul ook je reservoir van je kettingspanner met motorolie voordat je spanning op de ketting gaat zetten.
Nur links fahren: toegestaan met een 7.
Offline

Bartlap

Nieuw

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 20:44

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtwo 18 feb 2009, 20:52

Voor alle duidelijkheid: de nokken van de 6e cylinder moeten beide kleppen hebben ingedrukt!!
de uitlaat gaat net dicht en de inlaat gaat dan net open.
Dan zal je zien dat bij de 1e cylinder (bij je ketting) beide nokken omhoog staan en net als
Wouter zegt de cylinder staat op ontstekingstijdstip , de cilinder staat dan ook helemaal in bovenste stand en dat correspondeert met het merkteken op het vliegwiel.


Bartlap
Laatst bijgewerkt door Bartlap op wo 18 feb 2009, 20:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

wouter

Nieuw

  • Berichten: 92
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 17:49
  • Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtwo 18 feb 2009, 20:55

Bedankt vaders, voor de extra info.
Trouwens jij ook hier? Scherp hoor ;)
Nur links fahren: toegestaan met een 7.
Offline

Bartlap

Nieuw

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 20:44

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtwo 18 feb 2009, 20:59

wouter schreef:Bedankt vaders, voor de extra info.
Trouwens jij ook hier? Scherp hoor ;)


Toen met Tom zijn auto wel opgelet, is toch op boven omschreven wijze goed gekomen, draait als een zonnetje.

Pa
Offline

wouter

Nieuw

  • Berichten: 92
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 17:49
  • Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtwo 18 feb 2009, 21:04

Ja we zijn al 10 000km verder en hij draait nog als een zonnetje,
Nur links fahren: toegestaan met een 7.
Offline

Bartlap

Nieuw

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 20:44

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtwo 18 feb 2009, 21:07

Oja Hein nog een goede tip, voordat je hem starteerst met het handje de krukas 2x helemaal ronddraaien, mocht je het als nog niet goed gedaan hebben dan loopt/tikt hij tegen een klep aan en dan heb je iets niet goed gedaan.

Verder ik weet niet of je injectie hebt? dan deze er even buiten laten hangen en met de startmoter een de motor rond late gaan kan je gelijk zien of ze het allen goed doen, dan pas er insteken.
Als je hem daarna start loopt hij gelijk en heb je ondertussen ook smeerolie rond gepompt!! en als hij ook goed afgesteld is met je ontsteking slaat hij gelijk aan.

Bart
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtwo 18 feb 2009, 21:49

Nog wat aanvullende info;

De vliegwiel dus op het BDP merkteken (O | T) het streepje dus.

Afbeelding

Let erop dat de eerste zuiger in bovenste positie staat, en het distributietandwiel op de nokkenas alsvolgt staat;

Afbeelding

Het pasnokje van het distributietandwiel staat dan 10 over half 12, en de nokkenasolieleiding staat in het verlengde van het bovenste schroefje.
Freude am Fahren

hein

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtwo 18 feb 2009, 22:22

Het is dus geen injectie en de plaatjes van Cees zijn duidelijk maar bij de onze stond de 1e dus op ontsteken en op bdp en dan moet de 6e "tuimelen" ofwel uitlaat dicht en inlaat open en daar kan je net een tandje te ver of te vroeg zitten. en dan zit het pasnokje links onder ipv rechts boven en die 4 boutgaten (m6) zitten dus niet allemaal op 90 graden verdeeld. als ik dan 360 graden draai zit het boutgat dat niet op 90 graden zit ongeveer boven. en daar zit het em nou.
Op de krukas zit een gaffel waar de as van de ontsteking in valt.
Hein
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtwo 18 feb 2009, 23:04

Het probleem bij deze distributie is dat 1 omwenteling van de krukas, 2 omwentelingen van de nokkenas zijn.

Bij mijn weten staan de kleppen van cilinder 6 idd dicht. (Nokken allebei naar boven) maar wellicht bedoeld Bartlap dat ook maar telt hij vanaf de achterzijde. Voor de duidelijkheid; cilinder 1 zit bij de radiator, cilinder 6 bij het schutbord.
Freude am Fahren

hein

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtdo 19 feb 2009, 00:00

Ehhh Cees volges men de krukas twee keer en de nokkeas ene keer rond (4takt motor) en Bart bedoelt da ook van pit 1 en 6 en zover ben ik dus ook.
Ik zag afdrukken in de zuigers van de inlaatkleppen dus da is nie goed nie.
Heb nog een infootje over de krukasstand maar niet echt scherp ligge probeer ik morge te faxe als je nog een fax hebt.nog
Bel je
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtdo 19 feb 2009, 00:35

Klopt Hein, :oops: ik had het verkeerd om (beetje druk in 't hoofd), ik hoor je morgen.
Freude am Fahren
Offline

Bartlap

Nieuw

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 20:44

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtdo 19 feb 2009, 05:03

CeesBMW schreef:Het probleem bij deze distributie is dat 1 omwenteling van de krukas, 2 omwentelingen van de nokkenas zijn.

Bij mijn weten staan de kleppen van cilinder 6 idd dicht. (Nokken allebei naar boven) maar wellicht bedoeld Bartlap dat ook maar telt hij vanaf de achterzijde. Voor de duidelijkheid; cilinder 1 zit bij de radiator, cilinder 6 bij het schutbord.



Ontstekings volorde bij de 4cilnder motoren is 1-3-4-2 en bij de 6 cylinders is dit 1-5-3-6-2-4 voor je de kop monteert moet je blok al op het erkteken BDP staan.
Dan zie je zowel bij de cylnr 1 (distrubitie zijde) de zuiger boven in staan en bij ciylnr 6 (schutbord) staat de zuiger ook boven in, deze laatste staat dan precies klaar met zijn uitlaat slag en gaat beginnen met zijn inlaatslag.

Zoals boven verteld moet je dan ook je nokkenas zo zetten, cylnr 1 nokjes omhoog en cylnr 6 beide op de kleppen. kan niet missen wij hadden geen eens een boekje tekening alleen goed opgelet met uit elkaar halen.

Alleen je moet goed opletten dat je BDP inderdaad dan ook op het BDP staat en dat de zuigers dan ook beiden bovenin staan want als dit niet zo is dan idd nog een slag verder toto hij wel zo staat.

Gewoon proberen dan zal je het verschil bemerken, en als je dit uitgevogelt hebt, dan pas je kop erop!!.

Bart

hein

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtdo 19 feb 2009, 08:31

Bedankt voor jullie tips, nou komt het in orde volgende week als de kop terug is(moet eerst nog ff carnavalle tot woensdag)
Hein :lol:
Offline

Tom 745i

Die hard

  • Berichten: 364
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 11:05
  • Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtdo 19 feb 2009, 11:25

Hey Vaders

jaja Mijn 745i loopt nog steeds als een zonnetje na 9000 km

en een bloed zweet en tranen KOPREVISIE :|

Groetjes Tom
The ultimate driving machine

hein

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtdo 19 feb 2009, 18:25

Hou je vast. Wie kent mijn reportage Vakmensen en bedriegers nog?
Korte inhoud van het voorafgaande.
2007 We hebben een e23 van die Nor...... je weetwel uit Li........
Had ie dus motorisch verklooid met het lpg inbouwen.
2008 We kopen een motor + autom. bak bij het adres in Leek, je weet wel wie.
Na 2 kappotte automaten gehad te hebben van die dat zal ik maar niet zeggen er eentje van Cees in gezet en dat was ie.
We sloten af met de olielekkage tussn kop en blok.
Eerst nog wat gereden tot 2 weken terug de V.riem eraf liep.
Nou gelijk ook maar de koppakking wisselen dan. Tot ik net gebeld ben door het revisiebedrijf. Hij blijkt compleet krom en de rest is echt op.
Maar ik heb de oude van de 2800 nog.
Blijken de twee koppen een andere vorm van verbrandingskamer te hebben. DE oude 2800 en de gekochte 3000 motor van H. hebben verschillende koppen op de zuigers. En blijkt de 2800 kop niet op de 3000 kop te passen.
Heb Cees maar gebeld en wacht maar af.
Iemand toevallig een goede carb. motor liggen ?
Heb een nieuwe complete koppakking revisieset in de aanbieding.
GgRRRRRRRRRRRRRRRR.
Offline

Bartlap

Nieuw

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 20:44

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtdo 19 feb 2009, 18:44

Bartlap schreef:
CeesBMW schreef:Het probleem bij deze distributie is dat 1 omwenteling van de krukas, 2 omwentelingen van de nokkenas zijn.

Bij mijn weten staan de kleppen van cilinder 6 idd dicht. (Nokken allebei naar boven) maar wellicht bedoeld Bartlap dat ook maar telt hij vanaf de achterzijde. Voor de duidelijkheid; cilinder 1 zit bij de radiator, cilinder 6 bij het schutbord.



Ontstekings volorde bij de 4cilnder motoren is 1-3-4-2 en bij de 6 cylinders is dit 1-5-3-6-2-4 voor je de kop monteert moet je blok al op het erkteken BDP staan.
Dan zie je zowel bij de cylnr 1 (distrubitie zijde) de zuiger boven in staan en bij ciylnr 6 (schutbord) staat de zuiger ook boven in, deze laatste staat dan precies klaar met zijn uitlaat slag en gaat beginnen met zijn inlaatslag.

Zoals boven verteld moet je dan ook je nokkenas zo zetten, cylnr 1 nokjes omhoog en cylnr 6 beide op de kleppen. kan niet missen wij hadden geen eens een boekje tekening alleen goed opgelet met uit elkaar halen.

Alleen je moet goed opletten dat je BDP inderdaad dan ook op het BDP staat en dat de zuigers dan ook beiden bovenin staan want als dit niet zo is dan idd nog een slag verder toto hij wel zo staat.

Gewoon proberen dan zal je het verschil bemerken, en als je dit uitgevogelt hebt, dan pas je kop erop!!.

Bart


Nog een belangrijke opmerking:
ZET JE MOTOR VOORDAT JE HEM UIT ELKAAR TREKT, AL ZO MET CYLINDER 1 OP ONTSTEKINGSTIJDSTIP!!

ALS JE HEM OP BDP HEBT STAAN MOET OOK DE ROTOR OP CYLINDER 1 STAAN ZO NIET NOG 1 MAAL ROND TOT HIJ WEER OP BDP KOMT EN JE ZAL ZIEN DAT DE ROTOR OP CYLINDR 1 KOMT!!!

CONCLUSIE JE HEBT EIGENLIJK GEEN MERKTEKENS VLIEGWIEL NODIG OM JE KOP ER WEER OP TIJD TE ZETTEN, ALLEEN EEN GEZOND VERSTAND ZOU RUDOLP DIESEL ZEGGEN!!


geldt ook voor benzine versies hoor!!

Met vr.gr. Bart
Offline

Bartlap

Nieuw

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 20:44

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtdo 19 feb 2009, 18:56

CeesBMW schreef:Het probleem bij deze distributie is dat 1 omwenteling van de krukas, 2 omwentelingen van de nokkenas zijn.

Bij mijn weten staan de kleppen van cilinder 6 idd dicht. (Nokken allebei naar boven) maar wellicht bedoeld Bartlap dat ook maar telt hij vanaf de achterzijde. Voor de duidelijkheid; cilinder 1 zit bij de radiator, cilinder 6 bij het schutbord.



Nokken van nr 6 staan naar beneden en die van nr 1 omhoog want 1 zit bij de ketting en van die zijde telt Bartje altijd en mijn vrienden van de garage ook dit bedoel je toch Cees in plaats van bovenstaand???????????

Zo wordt iemand anders op het verkeerde been gezet, toch??

Bart
Offline

wouter

Nieuw

  • Berichten: 92
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 17:49
  • Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtdo 19 feb 2009, 19:20

Cees nou weet je meteen van wie Tom en ik die eigenwijsheid hebben :D we zijn altijd in opleiding geweest bij hem, maar goed als Bart gelijk heeft dan blijft hij terug komen, hahaha.
Nur links fahren: toegestaan met een 7.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtdo 19 feb 2009, 19:44

das mooi k.. voor je hein
ff carnavallen,en dan zal t wel wat beter gaan met je :mrgreen:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

hein

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtvr 20 feb 2009, 00:36

Heeeee Graat ik hep em egt dik snap da nou es.
FF chille
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtvr 20 feb 2009, 08:44

:oops: :cry: :oops: sorry hien
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

hein

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtvr 20 feb 2009, 22:41

Hee helliemonder,
Henk zei dat ie wat voor me heeft, ga morge kijke.
Bedankt voor je tip.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtvr 20 feb 2009, 22:44

komde mar een bakkie koffie bij me doen ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

hein

Re: Koppakking+ koprevisie

Berichtvr 20 feb 2009, 22:49

Die hou ik tegoed,
Bennuweg (ja ja raad van 11 ) lekker zuipen bij ut wiitte perd(paard)
Hein
Volgende

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron