Het is nu wo 08 mei 2024, 08:52


gebroken tuimelaar

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

gebroken tuimelaar

Berichtma 14 dec 2015, 19:56

hoe ga ik best te werk om de bus te demonteren waar de tuimelaars opzitten.
hoe word de bus er het beste uit geschoven ?????

Afbeelding
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: gebroken tuimelaar

Berichtma 14 dec 2015, 20:07

De tuimelaarassen zitten geborgd door uitsparingen in de as waar de kopbouten doorlopen. Je moet dus de kop demonteren om de tuimlaars te vernieuwen. Als de tuimelaar breekt is meestal ook de nokkenas ingelopen op cylinder een of twee.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: gebroken tuimelaar

Berichtma 14 dec 2015, 20:21

dat was mijn eerste idee ook
maar bij openen kleppendeksel zie ik nergens dat de nok is ingelopen ??
weet dat de kopbouten eruit moeten
maar kan dan de bus en makkelijk uit geschoven of heb ik daar extra gereedschap voor nodig ??
Offline

V-MAX

Die hard

  • Berichten: 281
  • Geregistreerd: za 26 jan 2013, 21:50

Re: gebroken tuimelaar

Berichtma 14 dec 2015, 22:46

De tuimelaarassen bestaan uit twee delen, dus vier assen in totaal. Mijn ervaring is dat ze er niet zomaar uitgaan. Vooral niet zolang er nog
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: gebroken tuimelaar

Berichtma 14 dec 2015, 23:33

thanks V-MAX
hier kan ik wat mee.. ;)
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: gebroken tuimelaar

Berichtdi 15 dec 2015, 22:13

Kijk ook even of je klep niet krom is, ik weet niet of bij BMW de zuigers de klep raken
Dit lijkt meer op metaalmoeheid dan op een smeerprobleem, maar ik zeg het nog maar eens Bij elke keer kleppen stellen ook de oliegallerij reinigen, je ziet vaker dat de 1ste of de 6 de cilinder betroffen is omdat aan het einde van de buis geen olie meer komt.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: gebroken tuimelaar

Berichtwo 16 dec 2015, 13:03

Demonteer de kop, maak de schroeven van alle tuimelaars los zodat ze maximale speling hebben. Schuif de tuimelaars iets op en verwijder alle borgclips (hoeft alleen de zijde van de gebroken tuimelaar)
Zet de nokkenas in een dusdanige positie dat de opening aan de je de tuimelaarsassen vanaf de voorzijde naar achteren kan tikken. Verwijder de afdekplaat aan de achterzijde.
Ik leg de kop altijd eerst in de oven (ik heb een grote poedercoatoven) zodat ie een beetje warm is. Je kan hem ook een dagje in de zon leggen (wordt wat moeilijk in deze tijd van het jaar :D )
Vervolgens tik je met een holle buis die exact de afmeting van de tuimelaarsassen is, de tuimelaarassen naar achteren, rustig tikken, gaat mm voor mm. Tik niet op het midden van de assen want dan sla je de assen kapot !

Tik net zo lang totdat de eerste tuimelaar vrij komt en je deze kan verwijderen, vervolgens plaats je een nieuwe en zet je de ringen en veer weer op de juiste plek. Vanaf de achterzijde tik je de assen weer terug, en bouw je de kop weer geheel op.

Succes
Freude am Fahren
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: gebroken tuimelaar

Berichtwo 16 dec 2015, 15:19

oke Cees. bedankt voor de reactie
dan gaat de kop eraf.
wou het met zo weinig mogelijk arbeid proberen.
omdat ik de wagen snel trg wou inschrijven (dit jaar nog) :mrgreen:
maar dan ga ik alles los maken en vernieuwen.
is trouwens het blok van mijn AC Schnitzer. ;)
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: gebroken tuimelaar

Berichtwo 16 dec 2015, 18:58

De E34? Dan hoeft de kop er niet af!
Die kun je via de voorzijde eruit halen
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: gebroken tuimelaar

Berichtwo 16 dec 2015, 19:12

@ Graad, hoe wil je de tuimelaar as verwijderen zonder de kopbouten te verwijderen?
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: gebroken tuimelaar

Berichtwo 16 dec 2015, 20:31

Ik heb 3x een tuimelaar kapot gehad bij mijn E34 520i uit 88
En volgens mij kleppendeksel eraf,blok voor iets omhoog anders kwam de nokkenas tegen de radiateur aan.
1e x was tuimelaar nr5
2e en 3e x 2 en 4

Kan t mis hebben,maar de kop is er niet vanaf geweest volgens mij,want de kosten waren nihil en na een dagje had ik m weer.
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Peter E12 525

Master

  • Berichten: 731
  • Geregistreerd: zo 22 dec 2013, 10:49

Re: gebroken tuimelaar

Berichtwo 16 dec 2015, 21:36

Mocht je nog een tuimelaar zoeken ik heb nog ergens wel losse liggen..
Ford Mustang 289Ci coupe 1965
BMW 525 E12 Kashmir metallic 1979
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: gebroken tuimelaar

Berichtwo 16 dec 2015, 21:48

graad schreef:De E34? Dan hoeft de kop er niet af!
Die kun je via de voorzijde eruit halen


ligt aan welk blok denk ik Graad

een gewone benziene E34 kan met M20 M30 of M50 blok uitgevoerd zijn

Een 520 een M20 of M50 blok
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: gebroken tuimelaar

Berichtwo 16 dec 2015, 23:55

m30 blok heeft insparingen in de tuimelaarassen op de plek waar de kopbouten zitten, kunnen er idd niet uit zonder de kopbouten te verwijderen. En al zou je alleen de kopbouten van een kant verwijderen, hoe kan je de tuimelaarassen dan naar voren tikken zonder aan de achterzijde te komen ?

Jaap heeft gelijk, kan niet Graad 8-)
Freude am Fahren
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: gebroken tuimelaar

Berichtdo 17 dec 2015, 07:50

Weer wat geleerd dus. Ik ga t toch vragen hoe de monteur t heeft gedaan dan,is al 10 talle jaren geleden,maar weet wel dat t blok voor iets omhoog moest anders kon de nokkenas via de voorzijde er niet uit ivm dat de radiateur due dan in de weg zat.
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: gebroken tuimelaar

Berichtdo 17 dec 2015, 09:57

Cees heeft het goed.
dat was ook mijn optie
aan 1 kant de kopbouten verweideren.
maar had min 8 cm plaats nodig om de as eruit te schuiven.
en die plaats is er niet . je kan er amper tss.
dus blok moet eraf
zit nog geen 3 cm plaats achter het blok.... daar geraak je met geen gereedschap
Afbeelding
Offline

dannysedanE28

Die hard

  • Berichten: 494
  • Geregistreerd: do 12 aug 2010, 01:44

Re: gebroken tuimelaar

Berichtdo 17 dec 2015, 21:36

Hoeveel heeft de motor gedraaid? Als de kop er toch af moet(en dat moet), dan zou je tegelijkertijd de klepsteelhoedjes kunnen vervangen. Kwam bij mijn M30 2.8 motor ' goed' uit toen de koppakking het begaf bij 420xxx kms. Groeten, Danny
Offline

V-MAX

Die hard

  • Berichten: 281
  • Geregistreerd: za 26 jan 2013, 21:50

Re: gebroken tuimelaar

Berichtdo 17 dec 2015, 22:49

Het trucje van Graad kan inderdaad wel bij een M20 (520 van '88 heeft een M20) maar werkt niet bij een M30 vanwege hetgeen Cees hierboven al heeft uitgelegd.
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: gebroken tuimelaar

Berichtvr 18 dec 2015, 11:44

danny de motor heeft nu 205000 gelopen en geen olieverbruik..
maar nu die toch open moet.. ga ik allen toch controleren
Offline

dannysedanE28

Die hard

  • Berichten: 494
  • Geregistreerd: do 12 aug 2010, 01:44

Re: gebroken tuimelaar

Berichtvr 18 dec 2015, 13:42

Ja, dik 4ton is wat anders dan 2. Die van mij pluimde toen ook nog niet, maar ben nu blij het toen gedaan te hebben. Staat nu op 678xxx en geen olie verbruik/pluimen. Groeten, Danny
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: gebroken tuimelaar

Berichtza 08 apr 2017, 20:04

Ik heb vandaag mijn kleppen gesteld en zag ingesleten nokken en tuimelaar op 1ste cilinder. Word dus tijd om een en ander te vervangen. Is dit een goede nokkenas, of beter naar de dealer?:

http://www.ebay.de/itm/1x-FEBI-BILSTEIN ... SwvzRX0RMl

Wat denken jullie van de tuimelaar; gewoon nieuwe bij BMW halen of die speciale dikkere tuimelaars monteren? Moeten de tuimelaars beter allemaal tegelijk vervangen worden, of alleen de ingelopen?

Bedankt voor de hulp alvast.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: gebroken tuimelaar

Berichtzo 09 apr 2017, 00:06

Alleen de tuimelaar(s) die ingesleten zijn vervangen. Moeten nog mooi ovaal zijn, als er golfjes in zitten vervangen.
Ik heb er genoeg voor je liggen :D
Freude am Fahren
Offline

dannysedanE28

Die hard

  • Berichten: 494
  • Geregistreerd: do 12 aug 2010, 01:44

Re: gebroken tuimelaar

Berichtzo 09 apr 2017, 12:24

Een vriend van mij had dit ook eens. Bleek dat die oliebuis bovenop verstopt te zijn bij een paar sproeigaatjes. Tip: controle daarop. Als je motor al aardig wat kms erop heeft zitten, kun je (de kop gaat er toch af) de klepsteelhoedjes gelijk vervangen. Kost wel extra tijd/werk, natuurlijk. Groeten, Danny
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: gebroken tuimelaar

Berichtma 10 apr 2017, 07:37

Bedankt voor de tips. Heb de oliebuis inderdaad direct schoongemaakt. Er lag echter nog wel veel verse olie rondom de tuimelaars van cilinder 1, dus ik vraag me af of olietekort er mee te maken heeft gehad.

@Cees; ik denk dat ik binnenkort een afspraak met je maak om eens langs te komen. Ik heb ook nog steeds een aantal spullen liggen die je wellicht kunt gebruiken (veerpoten e.d.)
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: gebroken tuimelaar

Berichtma 10 apr 2017, 18:42

Prima, ik hoor je :)
Freude am Fahren

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten