Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Plaats een reactie

M30 motor, matching numbers... kenners... uw hulp gevraagd /

vr 26 feb 2016, 22:03

Mijn E3 3.3Li is naar Duitsland gegaan een tijd geleden en de nieuwe eigenaar heeft mij benaderd over de motor van deze auto.

De E3 is zo'n 20 jaar geleden helemaal gerestaureerd en is een nieuwe gereviseerde motor geplaatst, maar er is bij de revisie gekozen voor een Motronic injectie ipv de L-Jetronic vanwege de betrouwbaarheid. De vorige eigenaar vertelde mij dat het onderblok hetzelfde is maar met een andere kop en injectie en dus dezelfde motor inhoud. Feitelijk werd de 3.3 motor de motor van de eerste 732i, beiden type M30B32:

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M30

En zo vertelde ik het ook aan de nieuwe eigenaar.

Deze liet de auto technisch voorkeuren waarbij ontdekt werd dat de motor een ander motornummer had met nummer 3223024, welke volgens een archief zou hebben toebehoord aan een E3 3.0 si. En daar zit het probleem, deze zou dus een ander motorvolume hebben, namelijk 2986 cc en dus zou het geen origineel M30B32 blok maar een M30B30 blok zijn en technisch gezien geen 3.3Li. De auto komt nu niet door de T

Re: M30 motor, matching numbers... kenners... uw hulp gevraagd /

za 27 feb 2016, 11:51

Stuur eens een mail naar: info.grouparchiv@bmwgroup.com

zij hebben mij reeds geholpen met COC, geboorteoorkonde van de e9, etc

za 27 feb 2016, 13:26

De 3 liter en de 3,3 liter delen hetzelfde onderblok. De boring is nl gelijk. Het is onmogelijk om aan de hand van het motornummer van het onderblok het aantal cc te bepalen daar de zuigers en krukas dat namelijk bepalen.

Men zal de slag moeten opmeten, hoe dat te doen terwijl de kop erop zit weet ik niet, maar wellicht is dat mogelijk via het bougiegat ?

De 3 liter maakt een slag van 80mm, die van een 3,3 86mm of zelfs iets meer. Alles is te lezen in het m30 verhaal van mij op onze website: http://www.bmwe23.nl

za 27 feb 2016, 22:18

Bedankt voor de reacties!

@ wax - de mail gaat eruit naar de bmwgroup

@ Cees, erg goed stuk, ik ga het verder bestuderen en doorgeven aan hem.

Cees, wat betreft het motorvolume - de zuigers en de krukas, is het dan niet zo, nu er een motronic injectie met kop op zit van een 732i dat het volume wel 3210 cc moet zijn?

En kan jij aangeven wat er nodig is om dit blok om te bouwen naar het origineel, dwz, een originele kop met de L-Jetronic injectie? Welke andere toebehoren zijn er dan nodig?

zo 28 feb 2016, 00:56

Het is echt onmogelijk zo te bepalen wat er in zit. Zuigers en krukas van 3.0 en 3.2 zijn uitwisselbaar.

Om hem orgineel te maken voor de keuring hoeven ze dus alleen te bepalen welke zuigers en krukas erin zit. Stel het is een 3.0, dan blijft dat zo ook al zet je er een andere kop op. Ze zullen dus moeten gaan meten en kunnen NIET van de motornummers uitgaan. Misschien is het wel gewoon een 3.3 en dan is er niks aan de hand.

zo 28 feb 2016, 10:39

Super Cees, dank voor al je info, helemaal duidelijk nu, kan hij er verder mee aan de slag.

zo 28 feb 2016, 10:46

Cees, er van uit gaand dat het gewoon een 3.3 is (dat is mij wel gezegd door de laatste eigenaar) en hij wil toch een de originele L-Jetronic injectie erop.
Wat moet er dan allemaal aangepast worden om hem weer helemaal origineel te hebben?

zo 28 feb 2016, 11:45

Kabelboom, luchthoeveelheidsmeter, ECU, inlaatspruitstuk, injectoren, ontstekingshuis, ontsteking, verdeelhuis, bougiekabelset, nutbold op nokkenas, gasklep, dat is wat me zo te binnen schiet maar zal wel wat nog vergeten zijn ;)

zo 28 feb 2016, 13:16

Dank je Cees!
Plaats een reactie