Pagina 1 van 1

1,5L koelvloeistof per 300km....

BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2016, 16:58
door Newbie745
Auto gekocht met sludge en koelwater'verbruik'. Leek in eerste instantie (na diverse checks van Cees) door korte stukjes rijden te komen icm een kapotte expansiedop.

Koelsysteem op vacuum gezet, bleef keurig staan.
CO meting in koelwater, niks
Compressie gemeten, 6x top. Volledig gelijk tussen de cylinders

Helaas, waar rook is vuur blijkt toch te kloppen in mijn geval.
Hij blijft koelwater verbruiken, en sludge is na 3x olie verwissel en lange stukken rijden weer terug als vanouds.
Auto walmt helemaal niets. Geen pluimje witte rook te zien.

Enig idee wat het kan zijn?
Koppakking lijkt me niet door gebrek witte rook, CO en compressie.
Idem voor scheurtje in kop
Scheurtje in onderblok?

Re: 1,5L koelvloeistof per 300km....

BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2016, 19:43
door baur323
Das wel een hele vreemde.
Wat ik wel eens gezien heb: bij warme motor zet alles iets uit, dus ook de niet zichtbare scheur. Juist dan is er verlies.
Hoe start de auto koud?

Re: 1,5L koelvloeistof per 300km....

BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2016, 20:54
door Newbie745
Ja dat vonden wij ook...
Weet niet of de motor warm was bij de vacuumtest. Denk het eigenlijk niet.

Start behoorlijk rauw, maar zal voor een groot deel aan de nokkenas liggen..
Start wel altijd in 1x. ook met de 'vorst' van de laatste dagen

Re: 1,5L koelvloeistof per 300km....

BerichtGeplaatst: do 10 nov 2016, 09:52
door PayDay
CO-tester al eens boven het koelvloeistofreservoir gehouden om te kijken of je daar CO (=uitlaatgassen) meet?

Re: 1,5L koelvloeistof per 300km....

BerichtGeplaatst: do 10 nov 2016, 11:52
door CeesBMW
Ja gedaan, helemaal niets... :roll:

Re: 1,5L koelvloeistof per 300km....

BerichtGeplaatst: do 10 nov 2016, 13:28
door Marthijn
Ja zeer vervelend probleem.
Het enige wat ik daarop kan zeggen loop alles nogmaals goed na en kijk of er nergens wat verkeerd zit, toch een scheurtje ergens.......
Is het blok al eens uit elkaar geweest voor revisie?
Danwel de koppakking vervangen/gevlakt.?
In het stukje wat Cees heeft geschreven beschrijven ze 4 versies van cilinderkoppen, mag aannemen dat de juiste is gemonteerd toch.? ;)
Image

Re: 1,5L koelvloeistof per 300km....

BerichtGeplaatst: do 10 nov 2016, 15:49
door weinsberg
Alles wijst toch wel op een gescheurde kop. Al geprobeerd om het koelsysteem een nacht onderdruk te zetten? Ik lees wel van een vacuumtest maar dat is toch anders. In dit geval lijkt er toch water in de olie te komen, en dat gebeurt meestal door een lekkende cilinder koppakking of een gescheurde cilinderkop. Het komt regelmatig voor bij deze koppen nadat ze te warm zijn geweest dat er haar scheuren ontstaan, meestal onder de nokkenas. Als je dan na een nacht onderdruk goed kijkt met een helle lamp zie je water of koelvloeistof druppels onder de nokkenas liggen. Bij warme motor word deze vloeistof dan ook in de kop geperst en vermengd zich met de motorolie.

Re: 1,5L koelvloeistof per 300km....

BerichtGeplaatst: do 10 nov 2016, 21:31
door Marthijn
Heb ook nog even research gedaan en mocht er koelvloeistof in het carter komen en er lekt nergens iets bij de radiateur of verbindingsslang dan is het 100% je kop.
Dus mijn advies trek de kop er maar af...een andere oplossing heb je denk ik niet.

Succes.!!!

Re: 1,5L koelvloeistof per 300km....

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2016, 08:41
door PayDay
Het is niet zo dat je kachelradiateur lek is? Dat alles langzaam wordt geabsorbeerd door je bekleding?

Re: 1,5L koelvloeistof per 300km....

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2016, 10:58
door carina
wanneer er een scheurtje of barstje in bovenblok of koppakking zit.
waardoor sludge vorming ontstaat.
is het dan ook niet dat de temperateur oploopt?????
bij mijn weten wanneer er barste of def pakking is loopt de temperateur op.
of ben ik daar mis in ????
Is je carterventilatie nog oke.
want door de sludge kunnen leidingen van oliefilter en oliekoeler ook dicht geraken.???

Re: 1,5L koelvloeistof per 300km....

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2016, 18:13
door Street legal
De Kop kan stuk zijn zonder dat de temperatuur oploopt. Nog een check punt. De aansluitingen van de automaat olie leiding naar de radiateur.