Mijn E23 735 staat voor onderhoud en APK. Bij het kleppen stellen bleek dat de nokkenassen ingesleten waren. De motor maakt verder nog geen tikkend geluid en loopt verders prima.
Wat te doen in dit geval? Moet de nokkenas gelijk vervangen worden of kan ik gerust een stukje doorrijden of gaat dit potentieel meer schade veroorzaken?
Mijn bedoeling was in eerste instantie lekker te rijden en de auto pas volgend jaar grondig aan te pakken dus vandaar mijn vraag...
Ingesleten nokken is een smerinsprobleem dat zal je moeten verhelpen. Meestal is het de eerste of de zesde cilinder aan het einde van de oliegallerij bij jou ook zo te zien. Dit kan er gebeuren
Als de klepspeling in orde is dan kan er weinig gebeuren alleen de lichthoogte is niet meer hetzelfde dus minder vermogen en slechter lopen. Toch zou ik voorzichtig zijn.
Hoi Robert, klopt, het is bij de eerste cilinder. Over het kleppen stellen begon de monteur al over. Dit zal hij nu op gevoel moeten doen. Hij vroeg zich af wat evt schadelijke gevolgen kunnen zijn voor de motor, ook bij verdere slijtage.
Ik wil geen risico's verder, motor loopt goed. Een vervangende nokkenas... altijd nieuw doen?
Laatst bijgewerkt door e23eric op di 27 maart 2018, 11:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Trouwens dit is een bekend probleem van deze motoren, eenvoudig te voorkomen door bij elke keer kleppen stellen de oliegallerij te demonteren en te reinigen.
Eric, je kunt de nokkenas vervangen met de motor erin hij moet dan wel wat omhoog en het is wat passen en meten Als je het goed wilt doen en nog jarenlang plezier dan zou ik de kop eraf halen, je kunt dan eenvoudiger de as wisselen en gelijk de kleppen demonteren en opnieuw inslijpen, ook meteen de klepsteelrubbers vernieuwen.
Robert, we hadden exact hetzelfde besloten, kop gaat eraf en we gaan de hele mikmak vervangen, auto heeft de nodige km's achter de kiezen dus we gaan het maar gelijk goed doen....
Voor de liefhebbers, een 735 HL Diamant zwart, Oyster leder, shadowline fabrieksaf, veel km's maar in bijzonder goede staat nog, de wissers gaan er weer op en verder laat ik bijna alles zoals het is, uiteraard wel de trekhaak eraf
Hoi Eric. "" ... auto heeft de nodige km's achter de kiezen dus we gaan het maar gelijk goed doen.... "" .
Mag ik vragen hoeveel kms er op staan? Mijn E28 M30b28 kreeg bij ± 440xxx een andere kop(±250xxx), omdat door op lpg rijden, er 3 uitlaatkleppen niet meer gesteld konden worden. Slijtage aan de nokken was met je nagel voelbaar en enigszins zichtbaar, maar niet extreem. De vervanger was een complete kop. Huidige stand 585xxx; nu op benzine in de oldtimer regeling. Groeten, Danny
Nee geen originele NL, die zijn niet meer te vinden maar deze komt uit Oostenrijk, ik ga de auto alleen iets verlagen en de 16" TRX-en eronder, verder laat ik alles hetzelfde, interieur laat ik wel helemaal doen
ik had met 145.000 reeds de nokkenas van de 728i versleten: mijn ooms/tantes hadden te lang doorgereden in de auto van opa, zonder onderhoud & kleppen te stellen. Volgens de garage was dat destijds de oorzaak. Hele zaakje laten reviseren met een nieuwe nokkenas en het loopt weer als een zonnetje!
BMW E23 728i | BMW E24 635CSi |BMW E31 850i | BMW E32 750iL
RobertF schreef:Eric, je kunt de nokkenas vervangen met de motor erin hij moet dan wel wat omhoog en het is wat passen en meten Als je het goed wilt doen en nog jarenlang plezier dan zou ik de kop eraf halen, je kunt dan eenvoudiger de as wisselen en gelijk de kleppen demonteren en opnieuw inslijpen, ook meteen de klepsteelrubbers vernieuwen.
Daar is een hulpstuk voor van BMW, denk er aan dat de tuimelaar assen uit 2delen bestaat.
16 inch TRX bestaat niet Eric. Dan worden het 16 inch BBS en dat is naar mijn inzicht ook een veel beter optie dan die TRX velgen. Ik ken nog iemand die een Diamantzwarte origineel Hollandse Highline heeft
De velgen op de foto van jouw 735 Eric zijn , ik noem ze altijd nieuw type trx en die zijn volgens mij 16,3 inch. Het probleem met deze velgen is dat ze nooit de diameter hebben van de gebruikelijke maten en daarom passen op deze velgen alleen trx banden van Michelin en die zijn peperduur.