Het is nu zo 05 mei 2024, 13:16


stand nokkenas tov krukas

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

stand nokkenas tov krukas

Berichtma 14 mei 2018, 21:19

Hallo, even een check check, dubbelcheck.

We zijn ons M90 blok opnieuw aan het opbouwen en nu lopen we tegen het volgende aan.
We hebben de krukas op TDC gezet dmv markering vliegwiel.
Nu staan de boutjes alleen net niet haaks op de kop (gaatje in tandwiel zit links onder, onder borgplaatje):

Image

Eigenlijk moet hij een heel klein beetje naar links draaien (tegen klok in) om goed te staan.
Als je naar de nokken van de 6e cilinder kijkt zie je dit ook, de nok aan de inlaatkant wordt nog net iets meer ingedrukt dan de uitlaatkant.

Moeilijk te zien, maar hier de inlaatkant:
Image

en hier de uitlaatkant:
Image

Is deze afwijking normaal? vliegwiel moet een kleine cm naar links om dus bij de nokken precies goed uit te komen.
Als ik hem een tand verder zet zit hij er verder naast, dus dit lijkt de beste stand.
ketting staat op spanning, motor is al paar keer rond gedraaid (met klok mee)
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: stand nokkenas tov krukas

Berichtdi 15 mei 2018, 18:47

Geen probleem, ik heb nog nooit meegemaakt dat ie 100% goed staat. Op de poelie staat ook 0|T. Eigenlijk moet ook de T recht tegenover het streepje op het blok staan.
Freude am Fahren
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: stand nokkenas tov krukas

Berichtwo 16 mei 2018, 12:51

CeesBMW schreef:Geen probleem, ik heb nog nooit meegemaakt dat ie 100% goed staat. Op de poelie staat ook 0|T. Eigenlijk moet ook de T recht tegenover het streepje op het blok staan.


Dat is goed nieuws! als ik hem doordraai naar de T dan zit ie idd precies goed. Dank!
Ik ga vanmiddag ook nog even met een rietje via het bougiegat van de eerste cilinder kijken wanneer hij helemaal bovenaan staat. (rietje er in steken als hij bijna boven is en dan kijken wanneer hij niet meer hoger gaat)
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: stand nokkenas tov krukas

Berichtwo 16 mei 2018, 14:49

Als ie een tand versprongen is staat het bovenste tandwiel echt een stuk anders.
Freude am Fahren
Offline

dannysedanE28

Die hard

  • Berichten: 494
  • Geregistreerd: do 12 aug 2010, 01:44

Re: stand nokkenas tov krukas

Berichtwo 16 mei 2018, 18:10

"" k ga vanmiddag ook nog even met een rietje via het bougiegat van de eerste cilinder kijken wanneer hij helemaal bovenaan staat. (rietje er in steken als hij bijna boven is en dan kijken wanneer hij niet meer hoger gaat) "" .

ZIt er achter op de bakrand bij zo'n beetje de startmotor niet een gat waar je precies het BDP punt kunt bepalen?
Heb m'n E28 M30b28 niet thuis om dat even te controleren, helaas. Groeten, Danny
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: stand nokkenas tov krukas

Berichtza 19 mei 2018, 15:00

Blijkt dat de nokkenas toch goed staat tov de krukas, zal missch niet 100% kloppen, maar voor ons goed genoeg.
Ik kwam een eerdere foto tegen van tijdens het demonteren, daar stond hij ook net niet helemaal haaks.

Bedankt voor het meedenken

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron