Het is nu zo 28 apr 2024, 02:26


L-jetronic lpg mengstuk plaatsing

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

undifined1

Master

  • Berichten: 870
  • Geregistreerd: vr 06 mei 2011, 10:26

L-jetronic lpg mengstuk plaatsing

Berichtzo 02 dec 2018, 16:11

Ik heb het plan opgevat om in mijn e12 520/4 (dubbelle stromberg carbs) die sinds recent om lpg loopt een e30 318i motortje met de hele brandstofinjectie te bouwen en die dan ook op lpg te laten lopen, maar dat er ook nog met acceptabel verbruik mee op benzine te rijden is.

Ik wil dit doen om mijn 2 liter m10 en de stromberg carbs te sparen voor lpg. 2 liter M10's beginnen wat schaarser te worden, en de e30 motor lijkt me beter geschikt voor lpg ivm de geharde klepzitten en de hogere compressie. Verder zijn de strombergs niet echt geschikt voor lpg (vervormen sproeiernaald als ze zonder benzine gebruikt worden) en die die van mij functioneren op dit moment nog goed.

Dan de 2 liter op de plank te leggen zodat alles als het ooit zinvol blijkt weer terug te bouwen is.

Ik verlies natuurlijk een beetje koppel en vermogen, maar ik verwacht dat met name op lpg dit verschil minimaal zal zijn. Met de enkele gasklep zou afstellen ook wat beter moeten gaan.

Maar dat allemaal terzijde, ik zie bij auto's met l-jetronic zowel dat het mengstuk voor als na de lmm (lhm??) geplaatst wordt, gevoelsmatig zou ik hem zo dicht mogelijk bij de gasklep willen hebben en zeker niet voor de luchtmassameter, omdat die dan altijd gevuld is met brandbaar mengsel. Of is er een reden die ik over het hoofd zie? Functioneerd de lmm slechter met het mengstuk erna, ivm met mogelijk hogere druk (minder vacuum) achter de lmm in dat geval?

Wat zijn de afwegingen voor het bepalen van de positie van je mengstuk met een injectiemotor? En in hoeverre is een backfireklep zinvol?

Of is er veel voor te zeggen om naar een (dampgas) injectiesysteem te gaan? en dan bij voorkeur met een megasquirt achtig systeem of liever iets wat je benzine injectortijden als input neemt? Een gasinjectie systeem inbouwen is natuurlijk wat meer werk en kost wat meer (voor venturi heb ik alleen nog een ander mengstuk nodig), maar als dat echt de moeite waard is, overweeg ik dat ook.


TL DR:

Wat is met een ljetronic systeem (op een M10 in dit geval) de beste plek voor je mengstuk?

Is een bakcfireklep de moeite waard of is het onzin?

Is een dampgasinjectie systeem het geld en het werk waard?
Offline

Henkjan

Master

  • Berichten: 752
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2015, 14:15
  • Woonplaats: Veluwezoom

Re: L-jetronic lpg mengstuk plaatsing

Berichtma 03 dec 2018, 02:46

Een backfire klep zou ik niet doen ivm moeilijker afstellen. Meestal zal de schade bij een backfire beperkt blijven tot een kapot luchtfilter en die kosten zo goed als niks.

Voor zover ik weet mengstuk(ken) altijd aan of zo dicht mogelijk bij de gasklephuizen/carburateurs. Als je ze voor de lmm plaatst dan verliest deze zijn functie welke is om lucht! te meten. Verder kun je stellen: hoe verder de mengstukken van de carbs,hoe groter de kans op backfire.

Je moet wel heel veel rijden wil je uiteindelijk wat besparen na zo'n project. Daarom zeg ik bespaar je de moeite en ellende en rij rustig door, zoals het nu is evt met een klepsmeersysteem, Flashlube ofzo.

Mocht het toch fout gaan met de kop dan reviseer je die met hardere klepzittingen ...
BMW 750 iL E32 bouwjaar 1988. Mag het ietsje meer zijn?

Ex. BMW 530D. 1999
Ex. BMW 523i. 1996.
Ex. BMW 750i 1989.
Ex. BMW 635 CSi 1980.
Ex. BMW 2500 + BMW 2800 jaren '70.
Ex. BMW 3.0S + BMW 2.8L + BMW 3.0LA jaren '70
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: L-jetronic lpg mengstuk plaatsing

Berichtma 03 dec 2018, 17:45

Ik zou ten alle tijden een dampgasinjectiesysteem kiezen. Het is maar een tikkie duurder, maar daar heb je wel profijt van en nauwelijk kans op een backfire.

Je LMM kan natuurlijk ook sneuvelen bij een backfire.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

undifined1

Master

  • Berichten: 870
  • Geregistreerd: vr 06 mei 2011, 10:26

Re: L-jetronic lpg mengstuk plaatsing

Berichtma 03 dec 2018, 18:36

Bedankt voor je reactie!

Ik dacht zelf ook dat het beter was om het mengstuk zo dicht mogelijk bij de gasklep te plaatsten, ik zie echter vaak dat ze het mengstuk voor de lmm plaatsen (zijn ook mengstukken te koop die dussen een ljet lmm en luchtfilter passen)

De reden dat ik kon bedenken was dat het mengstuk na de lmm een drukverschil na de lmm opleverd en dat de klep van de lmm dan minder ver open gaat voor dezelfde hoeveelheidlucht. Mengstuk voor de lmm knijpt mogelijk de lucht een beetje maar de lmm meet nog wel de hoeveelheid die er doorheen gaat juist lijkt me?

Ander nadeel van de huidige setup is de dubbele carburateur , die erg lastig af te stellen is (synchroon stellen) en ik heb het idee dat het vacuum voor de carbs wat te laag is voor de lpg mengstukken, krijg het niet goed afgesteld. En met de mengstukken ervoor loopt ie op benzine wat te rijk(en hij was al niet zuinig gehe) Bovendien gaan de carburateurs kapot door het rijden op lpg.

Andere optie zou eventueel zijn een spruitstuk van een e21 320 of een 518 oid met enkele carburateur, dat zou ook al een deel van de problemen oplossen. Maar ik wil ook graag nog fatsoenlijk op benzine kunnen rijden, en mn ervaringen met oude carburateurs zijn niet geweldig haha.

De kosten vallen mee, e30 motortje compleet met kabelboom dynamo ontsteking lmm etc heb ik al. Even kijken of ie er zo in past of dat ik het carter van de 2 liter moet lenen. Verder moet er nog een brandstofpomp bij (heb gelukkig al een dubbele leiding)

Eventueel kan later dan nog het 5-versnellingsbakje van de e30 er ook achter, maar dan moet ik beetje creatief worden met de snelheidsmeter


Dampgas is ook een optie, ik heb toevallig al een verdamper van een dampgas systeem liggen (Niet precies gekeken, maar deze zijn net wat simpeler dan een normale verdamper omdat het eigenlijk alleen drukregelaar is neem ik aan?) en ook al 4 gasinjectortjes.

Ik zit alleen nog een beetje met de eventuele aansturing, moet dit perse met een standalone systeem of zijn er kastjes die de ljetronic als input nemen?

Anders optie is gewoon proberen met een mengstuk natuurlijk, luchtmassameter van een e30 kost ook niks
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: L-jetronic lpg mengstuk plaatsing

Berichtdi 04 dec 2018, 23:31

Ik zou me de hele ombouw sparen en gewoon met deze motor rijden, Hoeveel keer will je de klok rond rijden. Als die op is dan laat je hem reviseren dat kost bij een 4 pitter ook niet de wereld. De dubbele carburateur moet geen probleem zijn ik heb vroeger een e3 2500 met lpg gereden zonder problemen, Carburateur goed afstellen op CO op de spruitstukken.
Ik vraag me af als je zo'n ingrijpende moderne motorombouw doet of ze niet moeilijk gaan doen bij de RDW over originaliteit en eventuele afkeur als oldtimer. Ik zou dat maar eens informeren.

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron