Het is nu vr 19 apr 2024, 14:33


Vacuüm ellende

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

hurkmans715

Nieuw

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: vr 29 jun 2018, 21:39
  • Woonplaats: Someren

Vacuüm ellende

Berichtzo 19 mei 2019, 18:30

Beste forum leden,

Ik ben al een flinke tijd bezig met mijn vacuüm leidingen, en ik ben simpelweg helemaal de draad kwijt.
Ik heb een aantal fotos gemaakt waarvan ik hoop dat jullie begrijpen hoe ik de slangen van de vacuüm moet verplaatsen, want elke handleiding die overeen zou moeten komen met mijn situatie matched niet dus ik ben bang dat er van mijn vacuüm niks klopt.

Image

Zo ver ik het kan zien gaat een slang die boven op de inlaat zit naar de vacuüm doos bij de verdeler kap

Image

Image

Image

Vanuit de vacuüm doos gaat een slang naar een andere nippel
Die aan de onderkant van de rubberen buis zit bovenop de inlaat ( deze is ontiegelijk vettig )

Image


Image

Hier heb ik ook nog een vacuüm slang deze gaat door een opening in de inlaat naar een nippel onder aan het inlaat spruitstuk.

Ik heb nu nog 1 nippel over onder aan het inlaat spruitstuk waarvan ik niet weet waar ik ermee naartoe moet.

En ik had de slang van de 1e foto vandaag los gehaald, en terug gezet. Toen ik in de auto stapte zag ik dat er 2 leidingen lekte. Het rook naar oud water en deze zitten links onder bij mijn stuur.

Image

En nu ben ik dus echt helemaal de draad kwijt met het hele systeem, de auto houdt in en sputtert bij vol gas, en ik heb zo'n vermoeden dat het met de nippel te maken heeft waar geen slang op zit maar ik heb geen flauw idee welke ik moet plaatsen.

Let aub niet op de staat van de slangen, deze worden vervangen... zo gauw ik weet hoe het precies zit, alvast bedankt! Ik ben erg benieuwd wat de eventuele oplossing is.
BMW E23 735i 1984
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Vacuüm ellende

Berichtma 20 mei 2019, 20:09

Die laatste slangen die je vast hebt zijn van de hoogteverstelling van je koplampen, dit werkt hydraulisch. Hier hoort een soort stelschakelaar aan te zitten.

Er zijn afsluitdopjes voor de onderzijde van de inlaat. Niet alle aansluitpunten hoeven perse gebruikt te worden. Het kan inderdaad een behoorlijke pain in the ass zijn dat hele vacuum-systeem. Ik zou eerst alle slangen maar eens vervangen voor verse. Elk klein lekje kan al voor grote problemen zorgen. Succes!
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Vacuüm ellende

Berichtdi 21 mei 2019, 19:09

Vanuit de onderzijde inlaat gaat een vacuumslang naar naar de bollen onder de paravan rechts voor de bediening van de ventilatiekleppen
Offline

Henkjan

Master

  • Berichten: 752
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2015, 14:15
  • Woonplaats: Veluwezoom

Re: Vacuüm ellende

Berichtwo 22 mei 2019, 05:00

Indien de koplamp hoogteverstelling mogelijk lekt dan zou ik die leidingen maar afdoppen. Dit werkt trouwens niet hydraulisch, maar pneumatisch ;).

Verder zien de leidingen op de ontstekingsvervroeger en de brandstofregulator er behoorlijk verweerd uit. Deze moeten dringend vervangen worden :!:
BMW 750 iL E32 bouwjaar 1988. Mag het ietsje meer zijn?

Ex. BMW 530D. 1999
Ex. BMW 523i. 1996.
Ex. BMW 750i 1989.
Ex. BMW 635 CSi 1980.
Ex. BMW 2500 + BMW 2800 jaren '70.
Ex. BMW 3.0S + BMW 2.8L + BMW 3.0LA jaren '70
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Vacuüm ellende

Berichtwo 22 mei 2019, 19:14

Henkjan schreef:Indien de koplamp hoogteverstelling mogelijk lekt dan zou ik die leidingen maar afdoppen. Dit werkt trouwens niet hydraulisch, maar pneumatisch ;).


Hmmz, dan heb ik het altijd verkeerd gedaan :? Al die moeite om te ontluchten... :D :D :D
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Vacuüm ellende

Berichtwo 22 mei 2019, 21:40

@Henkjan, leg dan even uit hoe dat pneumatisch werkt waar zit de pomp?

Het werkt niet pneumatisch maar wel hydraulisch er zit een soort siliconen vloeistof in. Het systeem is niet te repareren als het open is geweest. Het is een gesloten systeem. Je moet dan een complete set kopen, verstelmechanisme koplampen, slangen en schakelaar.
Het probleem is dat het systeem geplaatst is in de fabriek en daarna de dradenboom. Wil je het dus installeren dan moet het dashbord en de dradenboom naar de zekeringenkast eruit. je krijgt de schakelaar niet door het gat bij de dradenboom
Ik ben er maar niet aan begonnen en heb het systeem uitgebouwd. De leidingen zijn na 25 jaar door de hitte onder de motorkap hard en broos geworden. Bovendien heb ik een niveauregeling dus dat was al dubbel op.
Offline

Henkjan

Master

  • Berichten: 752
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2015, 14:15
  • Woonplaats: Veluwezoom

Re: Vacuüm ellende

Berichtza 25 mei 2019, 22:53

Normaal gesproken werkt koplamp hoogteverstelling op vacuüm (pneumatisch). Maar als je zeker weet dat het met een soort "siliconenvloeistof" werkt, dan zie ik daar graag het bewijs van.... :roll:.
BMW 750 iL E32 bouwjaar 1988. Mag het ietsje meer zijn?

Ex. BMW 530D. 1999
Ex. BMW 523i. 1996.
Ex. BMW 750i 1989.
Ex. BMW 635 CSi 1980.
Ex. BMW 2500 + BMW 2800 jaren '70.
Ex. BMW 3.0S + BMW 2.8L + BMW 3.0LA jaren '70
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Vacuüm ellende

Berichtzo 26 mei 2019, 08:51

Henkjan schreef:Normaal gesproken werkt koplamp hoogteverstelling op vacuüm (pneumatisch). Maar als je zeker weet dat het met een soort "siliconenvloeistof" werkt, dan zie ik daar graag het bewijs van.... :roll:.


Dat is basiskennis ;)
Knip er maar één door die goed werkt. Ik denk overigens dat je in de war bent met dat merk uit Stuttgart. :lol:
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Vacuüm ellende

Berichtzo 26 mei 2019, 10:19

@ Henkjan,ik had je gevraagd waar de pomp zit in een e23 voor jouw pneumatische systeem


Image
Koplamp verstelling set.

Fast alles wurde 1984 elektrisch oder elektronisch geregelt. Die Leuchtweitenregulierung arbeitet aber mit einer Silikonflüssigkeit, Schläuchen und Verstelleinrichtungen.
Der Einbau gestaltete sich etwas schwierig, weil das System der Regulierungsanlage nicht geöffnet werden darf.

Als koplamphoogteverstelling op de auto zit moet het voor de APK ook werken. Daarom heb ik het uitgebouwd omdat de leidingen broos worden en breken. Het is een gesloten systeem.
Als het pneumatisch was geweest dan had ik de slangen wel vernieuwd dat was dan een fluitje van een cent geweest.

Als bewijs
Image
Zoek de pomp?
Offline

Henkjan

Master

  • Berichten: 752
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2015, 14:15
  • Woonplaats: Veluwezoom

Re: Vacuüm ellende

Berichtzo 26 mei 2019, 13:03

Oké, heel apart systeem dus die hydraulische hoogteverstelling. Te verwachten drama na een aantal jaren vandaar dat je het ook nooit meer ziet natuurlijk. Wel een interessant weetje!

@ Robert, je vraagt waar de pomp zit bij vacuüm slangen/koplampverstelling. Dit werkt over het algemeen zonder pomp, maar op motorvacuum ;).
BMW 750 iL E32 bouwjaar 1988. Mag het ietsje meer zijn?

Ex. BMW 530D. 1999
Ex. BMW 523i. 1996.
Ex. BMW 750i 1989.
Ex. BMW 635 CSi 1980.
Ex. BMW 2500 + BMW 2800 jaren '70.
Ex. BMW 3.0S + BMW 2.8L + BMW 3.0LA jaren '70
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Vacuüm ellende

Berichtzo 26 mei 2019, 17:27

Geef mij maar de koplamp hoogteverstelling van een Eend ;)
Offline

hurkmans715

Nieuw

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: vr 29 jun 2018, 21:39
  • Woonplaats: Someren

Re: Vacuüm ellende

Berichtdo 30 mei 2019, 07:47

Heren,

Super bedankt voor alle reacties, ik ga de vacuüm leidingen vervangen en gewoon op de zelfde manier aansluiten zoals het nu zit.
Mocht de auto dan beter gaan lopen heb ik geluk, zo niet dan zoek ik verder. Ook zal ik de vacuüm nippel die nu niet afgedopt is af doppen en met de koplampen moet ik even induiken, want ik heb de auto sinds mei/juni 2018 met apk tot juli 2020, dus het lijkt me dat die destijds bij de vorige eigenaar gewoon door de apk is gegaan met de koplamp verstelling los in het dashboard

Zo staat de BMW er momenteel bij, er moeten nog flink wat uren ingestoken worden maarja daar is het een hobby auto voor
Image
BMW E23 735i 1984
Offline

hurkmans715

Nieuw

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: vr 29 jun 2018, 21:39
  • Woonplaats: Someren

Re: Vacuüm ellende

Berichtdo 30 mei 2019, 08:04

Wellicht kan iemand me hier ook mee helpen?

viewtopic.php?f=16&t=12417
BMW E23 735i 1984

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron