Switch to full style
Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Plaats een reactie

Re: Benzines en de kwaliteit

do 13 dec 2012, 20:45

Gezien het veiligheidsblad bij Putoline op de website lijkt het mij dat dit goedje wel zal werken. Echter ... het is ook serieus giftig. Alleen al voor je persoonlijke veiligheid zou ik liever de BP Ultimate tanken. Of een andere hoog octaan brandstof. Elke tankbeurt met een flesje puur vergif klooien,http://forum.bmwe23.nl/posting.php?mode=reply&f=2&sid=144584ce1779b76367465a413495f565&t=4090# lijkt mij vragen om problemen (en ik denk ook dat het niet goedkoper is of milieu vriendelijk). posting.php?mode=reply&f=2&t=4090#

Hint ... Op je tomtom kun je alle BP tankstations instellen als nuttige plaats. Levert in den vreemde meteen een leuke rit op. posting.php?mode=reply&f=2&t=4090#(en in eindhoven de keuze uit vier tankstations, zit er vast 1 dicht bij je in de buurt)

Re: Benzines en de kwaliteit

vr 14 dec 2012, 08:41

Heb jij aandelen BP :lol:

Re: Benzines en de kwaliteit

vr 14 dec 2012, 22:10

@ PayDay, Nee hoor, ik geef alleen een advies om gezond te blijven. Ethylbenzeen is een prima octaanverhoger maar ook erg schadelijk voor de gezondheid. De beste oplossing voor hoog octane brandstof zit op jou wagen. LPG injectie met een vialle LPi systeem.

Re: Benzines en de kwaliteit

zo 16 dec 2012, 11:14

Ik bedoelde er verder ook niks mee hoor ;) Het valt mij wel op dat hier in de buurt steeds meer bp's transformeren tot een shell....

Re: Benzines en de kwaliteit

wo 26 jun 2013, 00:10

baur323 schreef:Ik heb wel eens gehoord dat na 50dkm lood eigenlijk niet meer hoeft volgens BMW.
Dit omdat eea dan al voldoende gesmeerd is.

Voor m30 motoren is ron 95 wel genoeg, ik heb ze nog niet horen pingelen.
Anders is het voor m20 blokken hoor, dat is n

Re: Benzines en de kwaliteit

wo 26 jun 2013, 00:38

Vanaf 86 tot 92 had de auto toch wel al 50.000 km gemaakt ? De zetels waren toen dus al voldoende verzadigd. De 525e had een 2,7 liter welke door zijn inhoud minder gevoelig was voor pingelen dan de 2,5.

Re: Benzines en de kwaliteit

wo 26 jun 2013, 06:59

Die eta's zijn juist wel heel gevoelig voor pingelen door de relatief hoge compressie.
Ron97+ is vereist! In mijn geval is dat zelfs kort aan omdat ik er een andere kop op heb. Daarmee is de compressie nog hoger, met alle gevolgen van dien.

Re: Benzines en de kwaliteit

wo 26 jun 2013, 17:55

Ik tank ook bij BP. Dat is bij ons de enige dier RON98 verkoopt.

Re: Benzines en de kwaliteit

wo 13 mei 2015, 15:08

In Duitsland kun je octaan 100 tanken. Loopt ie heel lekker op 8-) .

Ander vraagje; ik ga een auto uit de stalling halen na 9 jaar. Een monteur zei me je moet eerst even vanuit de kofferbak het klepje losdraaien en kijken hoe de benzine er uit ziet. Daarna leegpompen en nieuwe benzine vullen.

Ik vraag me echter af kan ik de benzine niet beter vanaf de motor door de pomp laten wegpompen. Dan is het systeem helemaal leeg en zal hij (als het goed is) op verse benzine snel starten.

Graag advies, mening of idee

Re: Benzines en de kwaliteit

wo 13 mei 2015, 16:48

Heb me laten vertellen dat een brandstofpomp er niet beter van wordt als hij droge lucht verplaatst, dus dan moet je wel zorgen dat je optijd het contact eraf haalt als alle benzine er uit is!

Ik kan het mis hebben, maar dan moet iemand me maar snel verbeteren...

9 jaar is overigens best een flinke tijd, ben benieuwd hoe hij er bij staat

mvg.

Re: Benzines en de kwaliteit

wo 13 mei 2015, 20:22

Ik zou in de tank kijken (via het deksel in de kofferbak). Zit daar nog genoeg benzine, dan zou ik gewoon proberen te starten. In principe gaat de benzine niet kapot. Alleen als je een deel laat verdampen ontstaat een vergomde substantie (wat in een carburateur wel gemakkelijk gebeurt).

Start ie het niet, dan ruiken aan de uitlaat, ruik je benzine, dan gaan de injectoren in ieder geval open.
Na 20 minuten doe je een tweede poging. Vergomde brandstof in de injectoren kan dan oplossen in de 'verse' benzine.

Re: Benzines en de kwaliteit

za 16 mei 2015, 10:37

Ik heb de auto afgelopen donderdag opgehaald uit een Groningse boerenschuur annex caravanstalling. Hij stond er na 9 jaar nog precies zo bij met de dikke lappen die ik er overheen had gelegd, dus erg veel hoefde er niet schoongemaakt te worden.

Eerst vanuit de kofferbak de tank geopend; tot mijn verbazing rook ik vrij duidelijk een normale benzinelucht. Hierop besloten om de 25 liter verse V-power bij te vullen en een startpoging te wagen.

En, ongelooflijk maar waar. Na 4 seconden sloeg de motor aan, eerst een beetje rommelig. Hier en daar werd een vonkje gemist, maar hij bleef lopen. Ondertussen alles verder voorbereid voor de rit van 230 km. richting Arnhem (met de Volvo 245 er achter aan als bezemwagen).

Maar alles ging prima; na zo'n 50 km. waren de bandjes weer rond en ging het steeds beter voelen. Na de tweede tankbeurt bij Zwolle kon ik het toch niet laten. Na ingehaald te zijn door een Honda met "opgevoerde uitlaat" ging even de voet naar beneden en knalde er weer met 220 voorbij. Het kan natuurlijk nog wel harder, maar eerst moet hij toch even helemaal nagekeken worden en een verse apk.

als het goed is valt de auto nu in de overgangsregeling voor oldtimers groep 1987-1990. 1988 wordt in 2015 belastingvrij. De aanvraag is ingediend. Hopelijk akkoord, want anders moet hij weer 14 jaar wachten tot volledig belastingvrij... :roll:

Re: Benzines en de kwaliteit

za 16 mei 2015, 10:58

Kijk,dat zijn goede berichten,zeker na zoon lange stilstand.
Maar ik persoonlijk zou een weekje wat rondsturen,dat alles weer goed loskomt :Peace:

Re: Benzines en de kwaliteit

za 16 mei 2015, 13:30

@ Henkjan, de overgangsregeling geldt voor auto's tot 31-12-1987. Daarna moeten alle auto's wachten totdat ze 40 jaar oud zijn.

Re: Benzines en de kwaliteit

wo 20 mei 2015, 19:07

Street legal schreef:@ Henkjan, de overgangsregeling geldt voor auto's tot 31-12-1987. Daarna moeten alle auto's wachten totdat ze 40 jaar oud zijn.

Er is nog een overgangsregeling voor de bouwjaren 1987-1990; de zgn. maatregel "van Vliet".
dit houdt onder andere in dat 1988 in 2015 belastingvrij wordt... :idea:.

Re: Benzines en de kwaliteit

wo 20 mei 2015, 19:31

Lees maar eens bij de belasting dienst alsjeblieft. Daar staat duidelijk dat auto's tot 31-12-1987 onder de overgangsregeling vallen en de jaren daarna mogen wachten tot ze 40 jaar oud zijn. Het amendement van vliet is met de weekers herziening vervallen.


http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... oldtimers/

Re: Benzines en de kwaliteit

wo 20 mei 2015, 19:55

goed opgelet :roll: :P

Re: Benzines en de kwaliteit

wo 20 mei 2015, 21:28

Klopt als een bus, toch kom je ook nog steeds advertenties tegen van mensen en bedrijven die de regeling niet mee hebben gekregen of niet snappen.

Ben je als consument mooi de sjaak!

Re: Benzines en de kwaliteit

do 21 mei 2015, 17:19

Street legal schreef:Lees maar eens bij de belasting dienst alsjeblieft. Daar staat duidelijk dat auto's tot 31-12-1987 onder de overgangsregeling vallen en de jaren daarna mogen wachten tot ze 40 jaar oud zijn. Het amendement van vliet is met de weekers herziening vervallen.


http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... oldtimers/

Dat zou wel jammer zijn, want ik wilde de auto regelmatig gaan gebruiken. Nu wordt het gebruiken en weer schorsen :lol:.
Maar ik wacht de aanvraag nog even af.

Ik ga verder in het subforum "projecten", zit nu in het verkeerde topic...

Re: Benzines en de kwaliteit

za 26 aug 2017, 09:14

Ik tank altijd bij BP RON98. Nu is er bij bij in de buurt een firestone met RON102. Die gooi ik al in mijn motor. BMW K1300 R. Ik overweeg dit ook in mijn E23 te doen. Wat denken jullie daarvan?

Re: Benzines en de kwaliteit

za 26 aug 2017, 18:32

Bij ons in het dorp en omstreken is geen 98 te krijgen.
Ik tank eigenlijk altijd shell V-power ron 95
Als de gelegenheid zich voordoet neem ik 98
Wie gooit er nog een toevoeging op de 95.?

Re: Benzines en de kwaliteit

za 26 aug 2017, 18:43

Ik tank altijd 98 en voeg loodvervanger toe. 98 wordt wel schaarser. Gr Stefan

Re: Benzines en de kwaliteit

zo 27 aug 2017, 19:59

Johnnie Turbo schreef:Ik tank altijd bij BP RON98. Nu is er bij bij in de buurt een firestone met RON102. Die gooi ik al in mijn motor. BMW K1300 R. Ik overweeg dit ook in mijn E23 te doen. Wat denken jullie daarvan?



Altijd doen: door de makkelijkere verbranding loopt ze nog mooier en zelfs iets zuiniger bij gelijke omstandigheden.
Als ik een weekendje ga trappen in Duitsland gaat er altijd Aral102 in. Je hebt echt een paar Pk extra. Zeker met een e21 323i is dit zeer merkbaar.