Het is nu ma 29 apr 2024, 03:01


Afstellen Gasinstallatie.

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 00:11

Hallo,

Wie weet waar het aan kan liggen dat mijn 730 met carburateur, op LPG slecht wil starten?

Kleppen zijn gesteld en als hij wel aanslaat loopt hij verder wel goed. Maar als hij echt koud is moet ik soms wel 5-6 keer lang starten voordat hij aanslaat. Meestal pakt hij hem net op het moment dat ik het contact weer uit zet, dan pruteld hij wat en als je dan voorzichtig met het gas speelt pakt hij hem net op en loopt dan goed.

Op de verdamper zit ook een stelschroefje. Wie heeft ervaring met die afstelling?

bvd. Groeten Sietse.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 03:56

starten op benzine, scheelt je op den duur een startmotor!
de straat uit rijden en in de volgende straat met gang over schakelen, pakt hij net op en bevriest
die niet!
Markeer je instelling en ga dan lekker spelen ermee, totdat hij stationair goed loopt en geen vermogensverlies hebt bij weg trekken!
Groeten Erik
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 08:48

De ervaring die ik heb (ik heb een solex 4A1 carburateur op mijn E12), is dat de thermostaat in je carburateur goed moet zijn om hieraan mee te werken.
Mijn auto start normaal prima (Ik had de grootst beschikbare verdamper ingebouwd om bevriezingsproblemen te minimaliseren), maar nu die thermostaat volgens mij toch een keer kapot is gegaan, krijg je niet de choke werking bij de koude motor.

Ik kan de mijne nu wel goed starten op LPG (benzine werkt niet bij mij), maar laat even de motor een paar minuutjes warm draaien, zodat hij ook weg kan komen.
Zo gauw ie warm is, geen enkel probleem meer. Maar dat ken je waarschijnlijk al.

Image
(Bij realoem.com heet het een additional thermo device: nr 15)

Ik heb ooit eens gevraagd wat zo'n thermostaat bij de dealer kost: 113 eruo!!
Vandaar dat ik voor zo'n klein ding maar wat langer warm draai 's ochtends.

Tenzij iemand natuurlijk voor een leuke kleine prijs nog zo'n ding beschikbaar voor me heeft. ;-)
Ik heb er al 3 kapot liggen.
(Twee bij een blok erbij gekregen en de derde is pas bij mij gesneuveld) :-)
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 10:25

Bedankt!

Net nog weer geprobeerd met koude motor te starten, deed bij de 2e keer. In deze enkele carburateur zitten ook de choke kleppen nog in.
Ik heb ook wel eens een gasinbouwer gehad die ze eruit haalde. Dit kan ik ook nog proberen.

Ik vind de plaats waar het gas toegevoegd word ook wel een beetje vreemd, zit een grote ring onder de luchtfilter bevestiging.

Nu zat ik te denken dat hij misschien te weinig gas krijgt bij koud starten als de choke kleppen dicht staan en het gas ook nog zo het lucht filter in kan stromen.

Bij mijn oude 525 met dubbele carbs hadden ze de inlaat ringen onder de carbs gezet. Nooit geen problemen met starten gehad met die 525.

Zou dat bij deze enkele Solex 4A1 ook kunnen?
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 11:41

Mijn eerste E23 was ook een 730. Die heb ik ook op LPG laten zetten en ik reed eigenlijk nooit op benzine. Alleen zo nu en dan even om de carburateur schoon te spoelen. Starten ging op LPG altijd perfect. Ligt het niet aan de installatie?
Offline

leon

Nieuw

  • Berichten: 77
  • Geregistreerd: za 21 aug 2010, 10:21
  • Woonplaats: best

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 12:00

ik start mijn 2800 altijd op benzine !!!!!!!! (koude start )

mijn mening hierover is , deze ''oude'' auto's zijn niet gemaakt om te starten op gas

gas is n.l. te schraal ( ook met klepsmering ) om te starten ,geen of te weinig smering bij kleppen e.d.

dus lekker s'morgens starten op benzine ,stukje rijden en dan overschakelen op gas

beter voor de motor
Image


728 bj.1978

opel astra h
kadett city 2200
chevy pick-up
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 15:51

De Solex 4A1 is een zeer gecompliceerde carburateur. Hij moet precies afgesteld worden met een onderdrukmeter. Het afstellen van LPG gaat eigenlijk alleen als je in het bezit bent van een CO meter. Zo moet je de voorste 3 en de achterste 3 cilinders synchroon stellen. Op het uitlaatspruitstuk zitten daarvoor twee sondeningangen. Kijk of de rubbertjes van de CO-stelschroeven niet weg zijn dan krijg je nl. valse lucht. OP het asje van de tweede trap is een plastiek excentriek die willen ook nog wel eens scheuren als het mechanisme zwaar gaat en dan werkt de tweede trap niet meer. Het is goed om zo'n ding eens uit elkaar te halen maar je moet wel het gereedschap er voor hebben.
Ik heb het werkplaats handboek van de Solex ooit eens in gescand
Hier kun je het downloaden

http://www.borreliose.nl/images/SOLEX_D ... er_4A1.pdf
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 18:24

Jammer, ik kan hem niet openen, Adobe reader geeft bij mij een foutmelding.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 18:28

stuur je emailadres dan stuur ik het naar je
Offline

Mike

Moderator

  • Berichten: 1840
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:04
  • Woonplaats: Amersfoort

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 18:35

Ik kan hem wel gewoon openen btw.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 18:57

mijn hot mail is,

ja ik stuur een pb.
Laatst bijgewerkt door Antracietgrijs op do 10 feb 2011, 19:21, in totaal 1 keer bewerkt.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 18:59

Ik zou hier niet je email adres zo neerzetten. Of je moet een berg spam leuk vinden?
Offline

Yenice

Pro

  • Berichten: 112
  • Geregistreerd: zo 12 dec 2010, 19:53

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtdo 10 feb 2011, 19:02

Antracietgrijs schreef:mijn hot mail is,


Jij vraagt om spam :shout: . Verstandig om je e-mail adres weg te halen.
Offline

Thegs

Pro

  • Berichten: 104
  • Geregistreerd: do 30 dec 2010, 08:28
  • Woonplaats: Wezep

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtvr 11 feb 2011, 08:59

Ik wil graag even inhaken op het Solex 4a1 verhaal. Deze carb zit ook standaard op een 320/6, dus die zat ook op mijn auto. Maar een vervelende kwaal is bij de E21 is dat vanwege de hoge motorwarmte de carb heel erg vervormd (dit komt door de verschillende lagen waaruit de carb is opgebouwd).

Mijn vraag aan jullie is dit probleem ook zo bij de M30 motoren? Wat bijvoorbeeld gebeurd is door de vervorming gaat de tweede trap nagenoeg niet meer open, waardoor je niet volgas kan geven. Dit kan wel, maar pas vanaf 3500-4000 rpm ofzo. Anders verzuipt hij als het ware.

Mijn oplossing was iig heel erg simpel. Ik heb er voor gekozen om een Weber carburateur te monteren! Meer vermogen, beter oppakken en een licht verbeterd verbruik. Wat mij betreft dus alleen maar voordelen, hij is ook nog eens makkelijker af te stellen als de Solex.

Wellicht is dit ook een alternatief voor op de E23's?
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtvr 11 feb 2011, 10:03

Dat is misschien een goed idee.
Maar ik heb er verder nog geen problemen mee, behalve het starten. Ook op benz, slecht starten trouwens.

Op mijn eerste E12 op gas, een 520 4 cilinder, heb ik de 2 dubbele carbs vervangen door een enkele van een 2002 BMW, dat ging ook veel beter.

Zo jammer die 520 heb ik verkocht voor 800 euro, was keihard. Liet me wel eens in de steek onderweg.
De nieuwe eigenaar was automonteur, had een nieuwe verdamper erop gezet en de auto was weer probleemloos.
Die had nog maar 50.000 gelopen, en toen ik hem verkocht 150.000 km. :lol:

Was import uit Duitsland, heb de EERSTE eigenaar nog een keer proberen op te zoeken, was een kruidenier.
De kinderen vertelden dat een paar jaar na aankoop de man overleden was. (BMW was van 1972.)
Hij is toen in een schuurtje weggezet, tot 1998. Eelco Hofman uit Leek, is hem toen op het spoor gekomen.

Van hem heb ik hem toen dus gekocht.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtvr 11 feb 2011, 11:56

Bij de koude start wordt de gasklep iets geopend. Daarvoor moet de aanslag van de thermostaat juist zijn afgesteld en ook de aanslag van de gasklephandel.
Als de tweede trap niet in gaat of te laat ingaat is de onderdrukregeling niet goed afgesteld. Er zijn nogal wat monteurs die aan de schroeven van deze carburateurs gedraaid hebben zonder te weten wat ze doen. De tweede trap moet van hand ligt gaan anders breekt de kuntstof excentriek die in het midden op de as van de tweede trap zit. Carburateurreiniger en nieuw afstellen doet meestal wonderen na 25 jaar in gebruik te zijn geweest. Maar zoals gezegd zonder vacuumpomp en CO-meter kun je dit ding niet afstellen.
Op mijn 630 zat er ook
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtvr 11 feb 2011, 18:16

Vanavond ga ik het luchtfilter er even afhalen en de carb eens bekijken.

Toen ik vanmiddag naar huis reed bevroor de verdamper weer. Het was gewoon een witte ijsklomp. En dat na ongeveer 8 km rijden.
Ik weet nu zeker dat ze die niet goed in het circuit gezet hebben, bovendien ziet de verdamper ook niet op een logische plaats.
Hij zit boven de dynamo gemonteerd precies in de luchtstroom van de koelvin.
Ook worden de kvs slangen die er naar toe lopen maar net lauw, terwijl de slangen van de kachel waar ze afgetakt worden wel gloeiend heet zijn.

Er is nog heel veel plaats achter (onder) de rechter koplamp, ik denk dat ik hem hier naar toe verplaats. Dan zit hij ook mooi verscholen zonder in de koelwind te staan.

Bedankt voor de tips tot zo ver.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtvr 11 feb 2011, 20:19

RobertF schreef:stuur je emailadres dan stuur ik het naar je


Robert bedankt voor het sturen, maar ook dat kan ik niet openen, ik heb een illegale versie van windows, denk dat het daar aan ligt.

Maar ik heb inmiddels wel al veel gegevens en een uitgebreide tekening gevonden in 1 van mijn boekjes over de 4A1

Heeft iemand ook een schema van het verloop van het koelsysteem? (circuit) Dat staat nergens in het boek.
En zit er aan de verdamper ook een in en uitgang voor de kvs slang?

Maar nog gemakkelijker als iemand precies weet waar de verdamper precies tussen komt (welke slangen.)
En kan dat met een T-stuk zoals ik heb, of moet je misschien beter en Y-stuk monteren.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtvr 11 feb 2011, 21:38

Ha, ik heb hier toch wel iets interessants gevonden, hetzelfde is van toepassing op de E23.
http://www.vwbusclub.nl/VW-ARTIKELEN/vw-t3-op-lpg.htm
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtza 12 feb 2011, 08:50

PDF is niet afhankelijk van Internet Explorer.
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtza 12 feb 2011, 22:31

probeer of adobe acrobat reader, of die van foxit.
die laatste is wel een stuk sneller met lezen, maar ik ben niet te spreken over de printkwaliteiten van het programma.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtzo 13 feb 2011, 13:06

Adobe reader heb ik erop zitten.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtzo 13 feb 2011, 13:17

De verdamper bevriest nu niet meer onder het rijden. Heb een stuk karton voor de radiateur gezet en de verdamper wordt nu gewoon goed warm. Bedrijfstemperatuur blijft volgens de meter in het dashbord op gem. 3/5 deel van onder staan, dus dat moet wel goed zijn neem ik aan.

Ook was het kvs peil gezakt en heb ik weer bijgevuld, kan best zijn dat de verdamper nog niet goed ontlucht was. Hier kan ik trouwens geen ontluchtingsschroef op vinden. Als je maar wist waar je uitkwam in het koel kanaal dan zou je hier nog een m4 tje of zo in kunnen tappen.

Alleen de koude start is nog niet zo'n succes, moet ik nog even leren aanvoelen denk ik.

Zou je ook een paar keer moeten pompen met het gaspedaal (bij starten op benzine)?

Voor mij is die carburateur ook wat te ingewikkeld om daar dingen aan af te stellen, dat moet ik eerst beter bestuderen.
Ik had nog een vraagbaak over de E12 daar staat die carb. ook in beschreven en welke apperatuur er voor nodig is.

(vraagbaak BMW 5-serie 1973-1981) carburateur solex 4A1.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtzo 13 feb 2011, 13:21

RobertF schreef:De Solex 4A1 is een zeer gecompliceerde carburateur. Hij moet precies afgesteld worden met een onderdrukmeter. Het afstellen van LPG gaat eigenlijk alleen als je in het bezit bent van een CO meter. Zo moet je de voorste 3 en de achterste 3 cilinders synchroon stellen. Op het uitlaatspruitstuk zitten daarvoor twee sondeningangen. Kijk of de rubbertjes van de CO-stelschroeven niet weg zijn dan krijg je nl. valse lucht. OP het asje van de tweede trap is een plastiek excentriek die willen ook nog wel eens scheuren als het mechanisme zwaar gaat en dan werkt de tweede trap niet meer. Het is goed om zo'n ding eens uit elkaar te halen maar je moet wel het gereedschap er voor hebben.
Ik heb het werkplaats handboek van de Solex ooit eens in gescand
Hier kun je het downloaden

http://www.borreliose.nl/images/SOLEX_D ... er_4A1.pdf


O ja, heb nog het filter eraf gehad en toen de gasstang helemaal aangetrokken, de 2e trap bleef gewoon dicht staan, is deze dan ook kapot?
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Afstellen Gasinstallatie.

Berichtzo 13 feb 2011, 13:56

De tweede trap is vacuum bediend, als de motor niet loopt gaat deze niet open.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Volgende

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten

cron