Pagina 1 van 1

Accu perikelen

BerichtGeplaatst: ma 05 maart 2012, 12:20
door CeesBMW
Door Anton (Weinsberg op forum) werd ik gewezen op iets wat bij de ANWB speelde; de levensduur van moderne calcium accu's word in oudere auto's aanmerkelijk verkort door de te lage oplaadspanning. Calcium accu's hebben wel 15 volt nodig om volledig op te laden, i.t.t. de oudere loodaccu's welke bij 14,1 a 14,4 volt al volledig opgeladen zijn.

Het resultaat is een hele korte levensduur van de accu, omdat door slechte oplading deze gaat sulfateren. Door smudge kreeg ik dit stukje onder ogen (van het citroen forum);
Ojee accu

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: ma 05 maart 2012, 15:20
door ErikAnton
Doe nu al 2 jaar met zo'n accu, was wel een duurdere dan de goedkope rommel. Laadt 13.4 volt en heb nog geen problemen.
Wel is het zo dat mocht de accu een x leeg getrokken worden deze opgegeven worden, want daar kunnen ze echt niet
tegen!

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: ma 05 maart 2012, 15:34
door zerotolerance
Ik ben benieuwd wat ik er in heb zitten. Heb ook net een nieuwe. Interessant stukje Cees.

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: ma 05 maart 2012, 19:06
door RobertF
Wat is korte levensduur? Na 6 jaar komt er gewoon een nieuwe. Met een automaat kun je een kapotte accu beter voor zijn.

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: ma 05 maart 2012, 20:24
door CeesBMW
RobertF schreef:Wat is korte levensduur? Na 6 jaar komt er gewoon een nieuwe. Met een automaat kun je een kapotte accu beter voor zijn.


Zie stukje; 3 accu's in 5 jaar tijd, das 20 maanden per accu. Anton melde mij over accu's van 1 jaar oud die al stuk waren.

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: ma 05 maart 2012, 22:54
door RobertF
Bij oldtimers is vaak dat ze weken stil staan en dan weer eens bereden worden. De accu wordt dan door lekstroom en de radio standby langzaam leeg getrokken. Dit is funest voor een accu. Door dit steeds weer leegtrekken en opladen gaan de platen krom staan met gevolg korstsluiting. Bij mijn oldtimers ontkoppel ik de accu altijd, die is dan gewoon vol bij de volgende keer starten en mijn accu's gaan gewoon 6 jaar mee.

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: di 06 maart 2012, 08:39
door BM_Whale
Ben heel benieuwd wat ik er in het zitten.

Maar uhhh, Cees. Die classic accu's worden die gemaakt door een bestaande accu te recycelen?
Moeten we de lood-calcium accu's die we nog hebben bij jou inleveren?

En een andere vraag die bij mij opkomt: Wat is een goede acculader?
(Voor de motor heb ik een druppellader voor een gesloten cel accu)

Groeten, Pieter

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: di 06 maart 2012, 12:30
door CeesBMW
Voor de calcium accu's zal je dus een druppellader nodig hebben die bijna 15 volt geeft.

Ook zullen we op zoek moeten naar spanningsregelaars die een hoger voltage geven;

[link]http://www.davebarton.com/AdjustableVoltage.html[/link]

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: di 06 maart 2012, 20:37
door BM_Whale
@ Cees, volgens onze specialist dynamo's zijn er (voor Bosch dynamo's) verschillende regelaars in omloop die alle passen in onze dynamo's echter met alle een andere regelspanning. Dit zou op te zoeken zijn in de boeken van de revisiegigant, waar alle leveranciers in staan en de modellen onder elkaar worden opgesomd. Met een beetje beleid valt dan te kiezen voor een licht verhoogde boordnetspanning. Lijkt me eenvoudiger als een regelbare regelaar. Stel je voor dat je instelbare regelaar verloopt en na enige tijd een totaal verkeerde (te hoge) spanning is afgeregeld, gaat je elektronische installatie stuk (of ben ik nu te somber? ABS, ontsteking & injectie, cruise control, OBD, airco, radio, etc)

@ Smudge, weet je zeker dat je spanningsregelaar niet gewoon kapot is, dan heb je namelijk een boordnetspanning van ongeveer 18V en gaat elke accu voortijdig naar de bliksem. (en krijgen we meer begrip voor de eigenaren die schrijven dat ze wel lang met een accu vooruit kunnen)

Groeten, Pieter

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: di 06 maart 2012, 20:55
door smudge
@BM_Whale

Ik heb 3 regelaars geprobeerd waarvan 1 nieuwe. Allemaal geven ze hetzelfde resultaat.
Zo'n instelbare regelaar lijkt wel wat. Misschien lukt het dan om de accu tot 14 volt te laden.

mvrg Edwin

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: di 06 maart 2012, 22:56
door Nyts2005
In mijn auto heb ik deze (of gelijkwaardig) er al een poos, 1,5 - 2 jaar, in zitten, dat gaat goed.

Image

Bosch 1 197 311 028, zit o.a. op een Golf II van 1985 en nieuwer. Opgegeven laadstroom is 14,5 volt.

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: di 06 maart 2012, 23:50
door BM_Whale
Kon het niet laten, gezien de snelle reactie van Smudge. Heb het volgende gevonden:
In de katalogus van H

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2012, 08:26
door weinsberg
Nyts2005 schreef:In mijn auto heb ik deze (of gelijkwaardig) er al een poos, 1,5 - 2 jaar, in zitten, dat gaat goed.

Bosch 1 197 311 028, zit o.a. op een Golf II van 1985 en nieuwer. Opgegeven laadstroom is 14,5 volt.


Dit heb ik ook geprobeerd, regelaar zou 14,5v leveren. Aan de accu gemeten kwam ik echter niet verder als 13.8v.
De regelbare regelaar die er nu in zit heb ik opgeschroefd tot ik 14.4v aan de accu heb. Rijdt er zo'n 2000 km mee en heb nog geen nadelen ondervonden.
Zelf heb ik 3 oudere auto's en heb er voor gekozen deze te voorzien van de regelbare regelaar. De Lood accu's zullen steeds duurder en minder goed te verkrijgen zijn en dit is een oplossing voor de lange termijn. Het maandelijks bijladen is voor mij geen optie, dat vergeet ik geheid.

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2012, 10:01
door smudge
@Weinsberg

Heb je de regelaars in Nederland gekocht of via ebay oid?

mvrg Edwin

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2012, 11:52
door weinsberg
Ik heb ze gevonden bij de firma Silfhout in Doetinchem. Er is een leverancier die ze bij hun levert. Het merk is Cargo en het nummer 137127.
Ziet er het zelfde uit als eerder getoond model met het verschil dat er in het zwarte kapje een gaatje zit met een schroefje er achter waarmee je hem kan verstellen.

gr Albert

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2012, 18:08
door smudge
Ik heb de firma een berichtje gestuurd om te vragen of ze er 1 op kunnen sturen. Ik weet hier geen adres in mijn buurt die dat soort regelaars te koop hebben.

mvrg Edwin

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2012, 23:53
door BM_Whale
@ Weinsberg, hoe stroef gaat dat schroefje?
Kan het door trillingen op den duur verdraaien?
Is dat schroefje na het afstellen te borgen zodat het nooit meer verdraaid?
Of heb je alleen een kans als je het schroefje na het afstellen vast lijmt?

Groeten, Pieter

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: do 08 maart 2012, 09:29
door weinsberg
Hoi Pieter
Het is zo te zien een kunststof schroefje, niet gemaakt om dagelijks te verstellen, maar volgens mij licht genoeg om niet te reageren op trillingen. Ik heb het een keer nagemeten, maar hij verloopt niet. Ik weet eigenlijk niet wat de maximale spanning is welke haalbaar is. Het lijkt mij trouwens ook eenvoudig om er een druppel sileconekit o.i.d. in te laten lopen zodat hij vast zit. Zie zelf het nut er niet van in. Ik los problemen meestal pas op als ze bestaan.

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: di 20 maart 2012, 09:34
door Yoshi
Ik heb ook problemen met m'n calcium accu, na een weekje is ie leeg.

Standaard maar zo'n starterskit onder m'n motorkap plaatsen, te bedienen via het stuur. En dan m'n E23 aan zo'n stroompaal op m'n accukit op te laden :D

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: za 31 maart 2012, 11:13
door smudge
Regelbare spanningsregelaar geinstalleerd, via DaveBarton, kheb hem voluit gedraaid geeft nu op voltmeter meer dan 14 volt in plaats van de 13 volt met de standaardregelaar.

groeten Edwin.

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012, 11:11
door Yoshi
En verder geen andere problemen met de elektronica?

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012, 23:17
door BM_Whale
De electronica voor onze auto's is destijds al uitgelegd voor een breed spanningsbereik. Eis is: Geen falende electronica bij een gefaalde spanningsregelaar. Daar is destijds op getest, incl. een zekere mate aan veroudering. Van die kant geen verwachting van voortijdig falen.

De lampen van tegenwoordig zijn uitgelegd op de hogere spanning. Heb je dat (nog) niet, dan geeft je oude lamp meer licht. Heb je wel de nieuwe lamp maar de lagere spanning, dan heb je minder licht als de bedoeling is.

Tot zover de theorie. Voor mij geen redenen om te twijfelen. Gaat mijn spanningsregelaar eraan. Dan komt er een 14,5 Volt exemplaar.
Groeten,


Pieter

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: do 18 feb 2016, 12:04
door wax_
ik heb dit oude topic nog opgeduikeld en zit met hetzelfde probleem:
mijn 2 jaar oude akku in de e23 is, ondanks druppelaar wisselen tussen auto's/motor (MAAR te lang gewacht en de e23 was leeg), nu hartstikke gaar: 2 weken aan de C-TEK druppelaar (werkte voorheen zelfs bij een lege akku):
C-TEK druppelaar geeft aan Akku ok, maar starten ho maar. Overstarten en alles is zover ok.
Wat is de beste akku voor de e23 cq onze oldtimers of toch maar overstappen naar een moderne akku + spanningsregelaar voor een hogere laadspanning?

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: do 18 feb 2016, 19:25
door graad
Ik doe altijd de + en de - pool eraf..na 3 maanden,of 6 maanden,accupolen erop..
En nooit problemen!!!

Re: Accu perikelen

BerichtGeplaatst: do 18 feb 2016, 21:53
door RobertF
Haal eveneens een pool los en zonder opladen na 4 tot 5 maanden starten lopen.

Doet die het niet is de accu dan leeg ....dan gooi ik hem weg, want er is niets vervelenders dan een lege accu bij een automaat.