Het is nu di 09 sep 2025, 20:12

732i loopt niet stationair, en loopt erg onregelmatig.

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

delphin-bigsix

Nieuw

732i loopt niet stationair, en loopt erg onregelmatig.

Berichtdi 29 apr 2014, 20:06

ik heb het volgende probleem. van het een op het andere moment liep mijn 732i uit 1982 iets onregelmatig. stationair valt hij onmiddelijk uit. ik heb de auto nu zo'n 2,5 maand. in die tijd wou het wel eens voorkomen dat de auto bij het koud starten gelijk weer uitviel. met een heel klein beetje gas geven na het starten was er verder niks aan de hand. de motor liep verder mooi zuiver. maar van de ene op de andere dag is hij slecht gaan lopen.

als eerste heb ik de verdelerkap losgehaald. die was aardig ingesleten en iets geoxideerd. na het schoonmaken liep de auto 2km goed maar daarna weer beroerd.
hij houd hem niet stabiel stationair en valt dan gelijk uit. op toeren voel je af en toe een onregelmatige loop alsof een cilinder even miste. maar dit was 2x op zo'n 8km. de auto thuis gezet en laten staan en ik rijd er niet meer mee, we zijn nu ongeveer 1,5 week verder en ik heb inmiddels een hoop vervangen aan de ontsteking. op toeren loopt de motor wel, maar onregelmatiger als eerst. stationair valt hij nog steeds gelijk uit.

de verdeelkap en rotor is nu vervangen, samen met de bougiekabels, (aansluitingen meerdere malen gecontroleerd dat ik niet per ongeluk 2 cilinders verwisseld heb) bobinekabel en bougies vernieuwd. ook heb ik alle massapunten schoongemaakt. de contactpunten van de bobine schoongemaakt, en later nog vervangen voor een goede bobine uit de e28. dit maakt allemaal geen verschil in het lopen van de motor.

accu en laadspanning dynamo is ook goed en stabiel. ook kan ik geen vacuumlek vinden. alle leidingen zijn gecontroleerd. hij krijgt wel brandstof,ik zie af en toe een beste zwarte wolk uit de uitlaat komen, en je ruikt de benzine. misschien krijgt hij te veel brandstof? de kleppen wil ik ook nog stellen, maar dit lijkt me niet plotseling zo'n probleem te kunnen geven. dan zou hij toch langzamer wat minder moeten gaan lopen, meer geluid van de kleppen moeten maken. en niet van het 1 op het andere moment onregelmatig lopen en stationair uitvallen

wat zou ik verder moeten controleren/vervangen? kan het misschien aan de ecu liggen? ik zocht het gelijk bij de ontsteking omdat de 1e keer na het schoonmaken van de oude verdelerkap de motor gelijk weer 2km goed liep en stationair mooi bleef draaien maar misschien zet dit me wel op het verkeerde been en zoek ik toch helemaal verkeerd. heeft iemand nog tips? groeten edwin.

Jasper

Die hard

Re: 732i loopt niet stationair, en loopt erg onregelmatig.

Berichtdi 29 apr 2014, 21:03

Lmm? Misschien wisselen voor een goede om te testen?

Kevin1991

Master

Berichtdi 29 apr 2014, 21:12

Bij mij lag 't onregelmatig stationair lopen aan de ECU...
Maar binnen 1 week startte die al helemaal niet meer.
Je zou dus allereerst kunnen proberen om een andere LMM en ECU uit te proberen.
https://www.accountkiller.com/removal-requested

Street legal

Professional

Berichtwo 30 apr 2014, 18:16

lmm, ecu of de baksensoren. eerst maar eens de baksensoren doormeten :thumbsup:
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

oldie

Professional

Berichtwo 30 apr 2014, 19:15

Is dit er een met jettronic of motronic.?Onsteking aan zijkant [staand]of voor op de cilinderkop ?

Street legal

Professional

Berichtdo 01 mei 2014, 16:46

732i is toch alleen met motronic geleverd?
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

delphin-bigsix

Nieuw

Berichtdo 01 mei 2014, 21:02

het is inderdaad motronic. verdelerkap op de voorzijde van het blok. ik zal de baksensoren gaan doormeten! dit moet zo'n 1010 ohm zijn na wat zoeken op het forum. en misschien de krukassensor? weet iemand of die te meten is, wat voor waarde ik moet meten? ik heb nog een motor van de e28 staan een 2.8 m30 l-jetronic en een 3.5 m30 uit een e32 automaat. dus de ecu is zoiezo niet uit te wisselen of wel met die van de e32? maar misschien is de luchtmassameter wel om te ruilen? ik had hier op het forum een handig lijstje met alle nummers van lmm en ecu bij de verschillende types m30 gezien bij de e23. maar ik begreep ook dat het 1 en ander onderling ook nog uit te wisselen is, ondanks de afwijkende nummers. zou ik dit met de lmm van 1 van deze blokken kunnen proberen? van het weekend kan ik weer met de auto bezig. daarna zal ik het resultaat hier zo snel mogelijk weer posten.

bedankt en groeten, edwin

oldie

Professional

Berichtdo 01 mei 2014, 21:32

Wat voor lmm no moet er org in?

Kevin1991

Master

Berichtvr 02 mei 2014, 07:46

https://www.accountkiller.com/removal-requested

delphin-bigsix

Nieuw

Berichtma 16 jun 2014, 09:12

Het is inmiddels even geleden. Maar we zijn weer met de auto bezig geweest. Het lijkt inderdaad alsof de lmm defect is. Is er toevallig iemand in de omgeving Groningen die een lmm te leen heeft om te testen of deze inderdaad defect is? Lmm code eindigt op 018. En eventueel Ook een ecu? Motronic 040. Groeten edwin

CeesBMW

Site Admin

Berichtma 16 jun 2014, 11:14

Niet in omgeving Groningen, maar je kan altijd eens langsrijden om e.e.a. te proberen...
Freude am Fahren

delphin-bigsix

Nieuw

Berichtdi 17 jun 2014, 23:09

ik heb vanavond een andere lmm opgehaald en getest maar helaas maakt dit geen verschil. er is in ieder geval weer iets uitgesloten als oorzaak van een verkeerd brandstofmengsel. de koude start gaat prima, de motor loopt vervolgens 30 seconden mooi stationair en op alle cilinders, maar begint vervolgens weer onregelmatig te lopen, en wil uitvallen. net tegen de 2000 toeren begint hij wat beter te lopen maar weer te rijk. met aardig wat zwarte rook uit de uitlaat.
nu wil ik de brandstofdruk meten. als ik de druk op de retour op het injectierail meet, klopt het dat ik een waarde van 3 bar met lopende motor moeten krijgen? ik heb nog geen juiste ecu in de buurt gevonden om te proberen, dus die kan ik nog niet uitsluiten en moet nog gecontroleerd worden. maar ik kan zo niet met de auto rijden. als er verder nog idee

CeesBMW

Site Admin

Berichtdi 17 jun 2014, 23:31

De meest rechter sensor op het thermosstaathuis regelt de verrijking. Als je die eraf haalt als de motor loopt moet er duidelijk verschil zijn (of hij slaat af)
Freude am Fahren

Jasper

Die hard

Berichtwo 18 jun 2014, 07:08

Longshot misschien; lekkende injector(s)?

delphin-bigsix

Nieuw

Berichtwo 18 jun 2014, 12:08

Bedankt voor de snelle tips. De sensors op het thermostaathuis hebben we gister toevallig ook 1 voor 1 losgemaakt. De rechter sensor met de gele stekker maakte totaal geen verschil in het lopen van de motor bij het loshalen, deze heb ik vervangen met dezelfde sensor uit een 2.8. Misschien dat het probleem dan in de stekker of kabel zit. Daarna zou ik ook de injectoren inderdaad eens kunnen uitwisselen. Zijn die van een 2.8 hetzelfde? Heb eventueel ook nog een 3.5 uit een e32 liggen waar ik de injectoren uit kan halen als dit wel dezelfde zijn.

CeesBMW

Site Admin

Berichtwo 18 jun 2014, 12:28

Nee, injectornummers staan in het m30 verhaal:

http://www.bmwe23.nl/http/m30.htm
Freude am Fahren

Jasper

Die hard

Berichtwo 18 jun 2014, 13:24

Komt er nergens valse lucht in het traject tussen de LMM en het inlaatspruitstuk? Misschien die rubber hoes eens vacuum trekken om te zien of die niet gescheurd of poreus is ofzo.

Levi728i

Die hard

Berichtwo 18 jun 2014, 16:10

Bij mijn e23 was dit ook, liep ook erg onregelmatig, en sloeg soms af...
Bij mij lag het aan een rubberen leiding van het inlaatspruitstuk, (de leiding onderaan de grote zwarte luchtbuis bovenaan je blok.)
Deze dus..
Image

Na deze vervangen te hebben, liep de motor als een klokje.

delphin-bigsix

Nieuw

Berichtwo 18 jun 2014, 23:00

Ik heb vanavond het probleem gevonden, de brandstofdrukregelaar op het injectierail was inderdaad stuk, de injectoren kregen dus de volle druk van de brandstofpomp waardoor het een veel te rijk mengsel werd. nog een wonder dat het nergens is gaan lekken, hier had ik namelijk al na gekeken o.a. bij de koudestartinjector zou die snel kunnen lekken bij te hoge druk. maar dit hoeft dus niet het geval te zijn! ik heb de drukregelaar even verwisseld met 1 van een ander m30 blok en hij liep gelijk zuiver stationair. blokje loopt nu weer super, net een rit van 60km gemaakt zonder een enkele hapering.
iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken en alle goede tips! blij dat ik weer kan rijden :D

Jasper

Die hard

Berichtdo 19 jun 2014, 06:57

:clap:

Keer terug naar Motorisch