Het is nu di 09 sep 2025, 20:13

M30B35 start/ startmotor probleem

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

Aldo

Nieuw

M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtdi 27 mei 2014, 07:13

Hallo liefhebbers,

Zoals inmiddels wellicht bekend ben ik bezig een m30b35 blok in mijn E21 te leggen. Inmiddels is de motorrruimte goed gevuld en ben ik klaar om de motor te starten.
Zodra alles naar behoren werkt, zal ik hier een project topic gaan starten om alle foto's met jullie te delen! :D
Ik loop echter tegen een startprobleem aan. Ik krijg de startmotor niet in beweging dus nu wordt het tijd om het probleem te analyseren.

De mogelijkheden waar het mogelijk mis gaat:
1. Ik heb de startmotor verkeerd aangesloten.
Hoe dien ik hem aan te sluiten? (Ik stel deze vraag puur ter controle, ik verwacht dat ik dit goed gedaan heb).

2. Ik maak gebruik van een motor die origineel met automaatbak is geleverd, doordat hij nu geen signaal krijgt van de automaatbak dat hij in de vrij staat wil hij niet starten.
Ik heb beperkt informatie gelezen omtrent dit onderwerp, echter nergens uitsluitsel of een oplossing kunnen vinden. Ik verwacht het probleem echter wel in deze hoek!

http://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e23/e23_84.pdf
Op pagina 20 staat het schema van "starten". Het startrelais wordt nu niet bekrachtigd verwacht ik. Zou ik het probleem oplossen door pin 85 van het startrelais te verbinden met de aarde?

3. De startmotor is kapot.
Hoe zou ik deze eventueel los kunnen testen?

Image

Met vriendelijke groet,

Aldo

CeesBMW

Site Admin

Re: M30B35 start/ startmotor probleem

Berichtdi 27 mei 2014, 10:30

De onderste platte pen even verbinden met de plus, en hij zou moeten starten.
Freude am Fahren

Aldo

Nieuw

Berichtdi 27 mei 2014, 14:36

Oke, dat is om te testen dan?

Daarnaast verwacht ik nog een probleem met mijn vliegwielsensor. Hiervoor kon ik geen geschikt montagepunt vinden. Heeft iemand hier toevallig een foto waarop de bevestiging van deze sensor te zien is?

RobertF

Professional Goud

Berichtdi 27 mei 2014, 19:36

Je kunt die niet zomaar ergens plaatsen deze meet namelijk BDP

Aldo

Nieuw

Berichtdi 27 mei 2014, 22:09

Zoals je op het plaatje kan zien had ik de bendix verkeerd om. Nu zit hij goed en gaat de startmotor rond. Echter zonder het verbinden van de massa op het brandstof relais die normaal door de stand van de automaatbak gemaakt wordt. Geen idee dus waarom mijn startmotor draait zonder de automaatbak??

@robert bdp sensor zit toch aan de voorzijde op de trillingsdemper en niet op het vliegwiel bij de bak? Inmiddels het gat op de bak gevonden voor de vliegwiel sensor. Echter zit hier totaal geen bevestigingsmogelijkheid op. Heeft iemand hier alsnog een foto van?

De motor slaat vooralsnog niet aan. Morgen zal ik controleren of ik wel een vonk heb. Is hier iemand die een originele automaat motor omgebouwd heeft naar handbak? En wat er gedaan dient te worden met het ontbrekende automaatsignaal?

Daytonawim

Die hard

Berichtdi 27 mei 2014, 22:41

De sensor zit voor op de motor, aan een beugeltje. De M30B35 heeft niets aan sensoren op de bak zitten!

Aan je kabelboom mis je dan ook de 2 stekkers die normaal achter zitten, waar je de 2 bak sensoren op aan moet sluiten.

Aldo

Nieuw

Berichtwo 28 mei 2014, 07:02

Ik heb een sensor voor op de motor bij de trillingsdemper en daarnaast nog 2 stekkers aan de achterzijde van de motor. 1 stekker voor de pulsgever op het vliegwiel(waarvan mij de bevestiging onduidelijk is?) en 1 stekker voor de stand van de automaatbak, die bij mij dus nu ontbreekt.

Dus ik denk toch dat je het mis hebt dat een m30b35 geen sensor op de bak heeft.

carina

Professional

Berichtwo 28 mei 2014, 10:07

aldo
hier foto van baksensor (2 bak sensors)
en 1 op vliegwiel zie het beugeltje waar sensor op komt
hopelijk helpt dit u of wat je zoekt ??

Afbeelding

Afbeelding

CeesBMW

Site Admin

Berichtwo 28 mei 2014, 11:02

De voorste is bij de e23 voor testdoeleinde. Bij de e32 is de voorste juist om de Motronic aan te sturen, dit zijn echter andere sensoren en niet uitwisselbaar !
Freude am Fahren

Street legal

Professional

Berichtwo 28 mei 2014, 20:32

Bij de E32 zit de motronic sensor op de krukaspoulie gemonteerd, op ongeveer 10 voor 12. Ook heeft deze motronic een cylinder herkennings sensor op de eerste bougiekabel. Dit zijn volgens mij de twee stekkers. voor de neutral safety switch op de automaat zit er een apart contact in het startcircuit zodat de starter niet draait bij ingeschakelde versnelling. Omdat jouw starter nu draait zal dat het probleem niet zijn.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

Aldo

Nieuw

Berichtwo 28 mei 2014, 22:01

Bedankt voor de foto! Het lijkt dat het bevestigingspunt op de bak bij mij gedeeltelijk afgeslepen is, het gat zit er nog wel. Hier zal ik dus een beugeltje voor moeten maken.

Dat de starter nu draait verbaast mij eigenlijk nog steeds. Ik vraag mij nog wel af of de motronic normaal niet alsnog wat doet met het automaatsignaal, die nu ontbreekt. Ik begrijp dat er hier voor zover niemand een m30 automaatmotor omgebouwd heeft naar handbak. Dat wordt dus nog even verder speuren...

CeesBMW

Site Admin

Berichtdo 29 mei 2014, 00:14

Aldo schreef: Ik begrijp dat er hier voor zover niemand een m30 automaatmotor omgebouwd heeft naar handbak. Dat wordt dus nog even verder speuren...

Ik weet niet hoe je tot die conclusie komt maar volgens mij krijg je juist adviezen hoe je de motor kan laten lopen.... En nogmaals, de m30 motor van de e32/e34 gebruikt een ander manier van BDP meten dan een eerdere m30. Je zal dus de orginele voorste BDP sensor en de bougiekabelsensoren moeten plaatsen om hem aan de praat te krijgen.
Freude am Fahren

Aldo

Nieuw

Berichtdo 29 mei 2014, 10:35

Ik concludeer enkel dat er niemand een e23 automaatmotor naar handbak om heeft gebouwd. Ik bedoelde er geen kwaad mee, ik ben juist zeer blij met jullie input.

Ik heb zowel de voorste sensor bij de trillingsdemper en de sensor op het vliegwiel bij de bak aangesloten. Vanochtend wederom een startpoging gedaan, maar hij vonkt nog niet.

Op pagina 22 zie ik dat de automaatbaksensor ook een input is voor de motronic, wellicht dat dit de ontsteking nog belemmert.
http://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e23/e23_84.pdf

Aldo

Nieuw

Berichtma 02 jun 2014, 21:24

Inmiddels ben ik een klein stukje verder. Ik heb het

Daytonawim

Die hard

Berichtma 02 jun 2014, 23:35

Beste Aldo, een M30B35 heeft echt geen sensoren in de versnellingsbak/automaat zitten.

Je moet dus even verder kijken hoe het zit.

Street legal

Professional

Berichtdi 03 jun 2014, 06:44

Nogmaals: De motronic 1.3 bdp sensor van een e32/e34 m30 zit op vijf voor twaalf op de krukaspoulie, en cylinder een heeft een cylinder herkennings sensor. beide bak sensoren zijn van een e23/e24 oude type motronic 1.0/1.1.

(O, ja, voor deze motor dus niet van toepassing, maar Je bak sensor is ok, tussen twee polen meet je weerstand, de overige moeten oneindig zijn, dit heeft te maken met het retoursignaal naar de motronic.)

Als je de orginele kabelboom bij de motor hebt kun je hier de aansluitingen voor een e30 bekijken,

http://www.e30.de/rubrik.php?ucid=21
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

Aldo

Nieuw

Berichtdi 03 jun 2014, 07:58

Bedankt voor jullie input, maar is het mogelijk dat we hier appels met peren vergelijken?
Het kan best zijn dat ik een verkeerde benaming gebruik voor de motor of dat er ergens een verwarring is ontstaan.

Ik heb de volgende VIN code op mijn motor:
http://bmwfans.info/vin/decoder?vin=8097455

BMW 735i
Series 7' E23
Body Sedan
Engine M30
Region South Africa
Right-hand drive, Transmission: Automatic
Production date May 1984

In de ETK is tevens te vinden dat de motor uitgevoerd is met 2 pulse generatoren:
http://bmwfans.info/parts-catalog/E23/South_Africa/735i-M30/R-A/may1984/browse/engine_electrical_system/pulse_generator/

Hieronder een foto van mijn motor voordat ik hem opgeknapt heb, de stekkers zijn hier nog net te zien. 2 stekkers voor sensoren dus:

Image

Ik vraag het even puur om zeker te weten dat we over hetzelfde praten of dat er een verwarring ontstaat doordat het een SA geleverde motor is.

Wat betreft de weerstand van de sensor heb ik het volgende gevonden, hier heeft streetlegal absoluut gelijk:

Image
Thankfully it's very easy to test these sensors. Once again, get out your Ohm meter. Remove one of the connectors. Note that this time there are three electrical terminals present. That means three tests per sensor. The terminals are numbered 1, 2, and 3 from left to right as viewed from the front of the car. If your car's crossover bracket is missing orient the sensor so that the single tab is up, and the two tabs are down. Now the terminal on the left is number 1.

Measure resistance between terminals 1 and 2. You should have 864-1056 ohms. Between terminals 1 and 3 you should have 100,000 ohms minimum. Between 2 and 3, again, 100,000 ohms minimum. Now Bosch wants you to take this reading with the outside air temperature of 77F (25C). I find it doesn't make much difference, but if it's really hot or cold out and the sensor is a little out of spec, I probably wouldn't worry about it.
http://www.hiperformancestore.com/Motronic.htm

Een minimale weerstand van 100 000 ohm. De sensor lijkt dus in orde, alleen denk ik een tweede sensor nodig te hebben.
Hier nog wat plaatjes zoals hij nu is:

Image
Image

CeesBMW

Site Admin

Berichtdi 03 jun 2014, 15:12

Maar heb je dan ook een weerstand van 864 tot 1056 ohm op pin 1 en 2 ? De oneindige weerstand op de andere polen is totaal niet belangrijk. Het gaat juist om pin 1 en 2 !!
Freude am Fahren

Aldo

Nieuw

Berichtdi 03 jun 2014, 16:49

Dat was inderdaad wel goed.

Vervolgens heb ik de pulse generator/ sensor doorgemeten die op de bak gemonteerd zit. Pin 1+2 gaf 1042 ohm aan, dit klopt.

Street legal

Professional

Berichtdi 03 jun 2014, 16:56

De eerdere posting ging over die sensor, en had hij 1042 ohm. Hij heeft er maar een en dus idd een tweede nodig. eentje voor BDP een eentje voor RPM
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

Street legal

Professional

Berichtdi 03 jun 2014, 16:59

Trouwens netjes gedaan, dat opknappen. Nieuw , nieuw zeg ik!!
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

Aldo

Nieuw

Berichtdi 03 jun 2014, 18:37

Deceptie!

Ik heb ter controle de kabel van de bdp sensor op de voorzijde gevolgd. Deze komt uit bij de diagnose stekker, dat lijkt dan volgens mij te kloppen met de 2 sensoren op de bak

Helaas kom ik er nu achter dat ik een gigantische fout gemaakt heb. Uiteraard doordat ik lang niet alle ins en outs van deze motor ken. Ik had hiervoor een m30b28, ik dacht laat ik dit enkelmassa vliegwiel dan maar gebruiken die is mooi lichter. Helaas was de m30b28 een l jetronic en laat die nu net geen bdp nokje hebben op het vliegwiel!

Erg balen dus. Of ik maak er een nokje op met risico op onbalans of ik zal de hele motor weer los moeten halen.

Iemand toevallig nog een 2.8 motronic vliegwiel liggen?

CeesBMW

Site Admin

Berichtdi 03 jun 2014, 19:19

Er is geen 2,8 Motronic, gewoon een 3,2 of 3,5 vliegwiel gebruiken.
Freude am Fahren

Aldo

Nieuw

Berichtdo 12 jun 2014, 07:57

Afgelopen weekend bij Cees langs geweest voor een ander vliegwiel en de ontbrekende sensor. Veel onderdelen onder 1 dak en tevens veel kennis, bedankt Cees!

De volgende dag direct de motor uit de auto gehaald en het andere vliegwiel gemonteerd, helaas nog zonder startsucces. Het lijkt er op dat ik tot dusver nog geen vonk heb.

Er is spanning op de bobine, maar blijkbaar nog geen vonksignaal.

Wellicht mis ik nog wel ergens een aardingspunt, hier hoop ik de oplossing te vinden.

Dient de ecu ook geaard te zijn? Ik heb de ecu nu nog los op mijn zitting liggen, wellicht moet ik hem bevestigen voor de aarde.

Van 2 kabeltjes op mijn kabelboom ben ik niet zeker van de bevestiging. Dit zijn 2 kabeloogjes, deze zitten aan het uiteinde van de kabelboom, vlakbij de connector voor de zekeringbak. Waar dienen deze 2 voor? Is dit tevens aarde?

CeesBMW

Site Admin

Berichtdo 12 jun 2014, 10:14

De ECU hoeft niet geaard te zijn. Wel kan je meten of je spanning op de ECU hebt, de groene draad van het 3 polige stekkertje moet 12 volt plus hebben.
En anders toch de ECU ?? Had je al gemeld dat de 011 vaak stuk gaat.... :(
Freude am Fahren
Volgende

Keer terug naar Motorisch