Switch to full style
Alle vragen en tips over de remmen van een e23 plaats je hier
Plaats een reactie

Weer lekke remservo.

ma 13 apr 2009, 17:17

De remmen van mijn bmmer blijven problemen geven :angry:

Na de perikelen rond slecht remmen en de rembol en daarna het vervangen van de remservo is nu na twee maanden weer de remservo die atf-olie lekt.

Deze tweede remservo was een gebruikte servo maar zonder garantie natuurlijk. op dit moment lekt hij nog meer olie dan de oude.

Ik denk dat ik eerst maar weer de oude eropzet.

mijn idee om de remmen om te bouwen naar een vacuumbekrachtiger zoals op een e12 komt steeds dichterbij.

Weet iemand of de remservo te demonteren valt om zo de pakkingen te reviseren ( een nieuwe is nl erg duur).

gr peter.

Re: Weer lekke remservo.

di 14 apr 2009, 08:38

Bedoel je deze nummer 2 en 3

Gewoon vervangen door nieuwe

http://bmwfans.info/parts/catalog/E23/S ... cumulator/

Groetjes Tom

Re: Weer lekke remservo.

di 14 apr 2009, 09:01

Denk dat Peter de hoofdremcilinder met booster bedoeld. Die dingen zijn te reviseren Peter. Je kan de rubbers vervangen, ik heb ooit iemand een complete lay-out ervan gestuurd en die heeft hem helemaal uit elkaar gehaald. Na het vervangen van e.e.a. is die weer in de auto gemonteerd. Heb alleen geen idee meer wie dat was ??? :oops:

Re: Weer lekke remservo.

di 14 apr 2009, 16:55

Ik heb na de reactie van cees even op internet gezocht en het volgende gevonden.

Afbeelding

dit is de gietyzeren versie.

http://www.quattro.ca/Urq/Brake_servo_guide.pdf

dit is de lichtmetalen versie.

het blijkt dat de audi quattro de zelfde booster gebruikt.

in het stukje tekst op de site stondt dat de onderdelen voor revisie moeilijkte inden zijn en soms speciaal gemaakt zijn.

aan de slag dus

gr peter.

Re: Weer lekke remservo.

di 14 apr 2009, 17:54

Dat ziet er spat zuiver uit
goed ge googeld

Groetjes Tom

Re: Weer lekke remservo.

wo 15 apr 2009, 22:06

Zo simpel als op de foto ging het ding ook uit elkaar.

Ik heb mijn gietyzeren versie onderhanden gehad.

Boutje er uit
Eindkapje naar binnen drukken met een passende "stamper"
Borgveer verwijderen
Eindkapje voorzichtig laten ontspannen
Wat bleek was dat de o-ring op de eindkap plat geworden was dus door een passend alternatief vervangen.
Tevens de spanveer op de "oilseal "een beetje strakker gezet

Het spanveertje zit aan de buitenkant van de oliekering en kan er afgewipt worden, hierna in de veer een "dubbel stukje opzoeken, hier is de veer inelkaar gedraait.
Door de veer in tegengestelde richting te draaien laat deze los en heb je een rechte veer, deze een halve cm inkorten en weer onder voorspanning weer inelkaar laten draaien. ( letop niet de aangeschuinde kant afknippen).
Veerje er weer op en geheel weer inelkaar zetten.

Dit zijn de twee keringen die voor de lekkage kunnen zorgen, verder werkte de servo prima.

De servo opnieuw ingebouwd en gecontroleerd op lekkage, na een ritje van ongeveer 20 km met veel flinke rem acties geen lekage meer.
Ben benieuwd hoelang de "mcguyver" oplossing het houd. :sneaky2:

Later haal ik de alu-versie uit elkaar om te zien waar deze lekt.

gr peter

Re: Weer lekke remservo.

do 16 apr 2009, 05:45

kijk,dat probleem is weer opgelost :clap: :clap:
Plaats een reactie