Switch to full style
Alle vragen en tips over de remmen van een e23 plaats je hier
Plaats een reactie

How to: Remklauwen reviseren

zo 16 okt 2016, 16:26

Ik kan geen info vinden op forum hoe en wat, drm heb ik een how-to geschreven.

1. Monteer de remklauw in de bankschroef en begin met schoonmaken.
Voor
Image

Na
Image

2. Het zuigertjes moeten eruit. Ik heb geen speciaal gereedschap of compressor. Ik heb de waterpomptang gebruikt.
TIP: Mocht je zuiger vast gelopen zijn, dan kan je die nog tijdens remklauw demonteren, je zuiger uitpompen(rempedaal indrukken). Zet wel een stukje houd tussen de andere zuiger.
Image

3. De stofhoes kan eraf.
Image

4. in de cilinder zie je ook een ring, die moet je ook eruit halen.
Image

5. De inhoud van het revisiesetje bevat: 4 stofhoezen, 4 metalen veerringen en 4 afdichtingsringen
6. De zuiger moet je goed schoonmaken en polijsten( ik heb schuurpapier korrel 1500 gebruikt). Als er echter roestputjes in zitten dan zul je de zuiger ook moeten vervangen.
Voor
Image

Na
Image

7. De cilinder moet je invetten met rempasta en zet de keerringen op juiste plek. De zuiger kan je ook insmeren(makkelijker om in te krijgen)
Image

8. Ik heb de remklauwen geverfd met een aluminiumverf(+1000°C)
Image
Image

Succes ;)

Re: How to: Remklauwen revieseren

zo 16 okt 2016, 18:30

:) Mooi, met foto's. Duidelijk zo!!

Re: How to: Remklauwen revieseren

zo 16 okt 2016, 19:10

Kijk,hier hebben we wat aan,thanks ;)

Re: How to: Remklauwen revieseren

ma 17 okt 2016, 17:35

Mooie how-to, alleen ik kan op de foto niet goed zien of je nieuwe bouten hebt gebruikt? Dit zijn namelijk rek bouten en die mag je maar 1x gebruiken. Misschien ook handig om te vermelden?

Gr Mark

Re: How to: Remklauwen revieseren

ma 17 okt 2016, 19:28

Oh, dat wist ik niet, gelukkig zitten ze nog niet onder de auto. Ik moet dus 4 nieuwe bestellen en how-to bijwerken. Bedankt voor de tip ;)

Re: How to: Remklauwen reviseren

di 18 okt 2016, 10:18

Zitten er geen O ringen tussen beide helften ?

Die zou ik ook vervangen.

Als je de 4 pots klauwen hebt, zeker elke 2 jaar je remvloeistof vervangen, die kleine zuigertjes gaan veel sneller vast zitten door vocht in je remvloeistof.

Re: How to: Remklauwen reviseren

di 18 okt 2016, 17:33

Dit is alleen geschikt voor de gevorderde hobbyist
Het wordt ten sterkste afgeraden om de klauwen te scheiden . Dit omdat in de fabriek de klauwen op lekkage op 600 bar getest worden. De juiste O-ringen zijn meestal niet te krijgen en de pasvlakken moeten brandschoon zijn anders lekt het spul en dat is toch wel een risico als je een noodstop moet maken
Dus raad ik aan gereviseerde klauwen te kopen met inruil van de oude of bij een gespecialiseerd bedrijf te laten reviseren zoals C&C Parts in Baarlo.

Re: How to: Remklauwen reviseren

di 18 okt 2016, 21:58

Zo iets meende ik namelijk ook gehoord te hebben, maar wist het niet meer heel zeker.

Re: How to: Remklauwen reviseren

wo 19 okt 2016, 10:40

Klopt remklauwen scheiden is niet aan te raden. Toch krijgen we veel mensen over de vloer die dat wel gedaan hebben. Ik snap nog steeds niet waarom.

Ander trucje om de zuigers uit de klauwen te krijgen is niet met tangen er op gaan zitten klooien. Maar zet een vet nippel op de plek van een ontluchtingsnippel en pomp de klauw vol met vet. Dan komen de zuigers er meestal zo uit. Daarna wel weer goed ontvetten natuurlijk.

Grtz

Re: How to: Remklauwen reviseren

do 20 okt 2016, 10:16

De eenvoudigste manier om de zuiger eruit te drukken is.
De zuigers eruit drukken als de klauw nog op de auto zit
Neem een oud remblok en haal de voering eraf en zet het metalen deel terug
Dit is net dik genoeg dat de zuiger er nog net in blijft zitten als je hard remt. ( De dikte van het metaal is extra zo gekozen dat stel je voor dat de voering helemaal weg is tijdens het rijden, dus metaal op metaal, dan mag de zuiger er niet uitvallen onderweg.)
Je kunt ze dan heel makkelijk met de hand eruit halen.

Krijg je op deze manier de zuiger er niet uit gooi de klauw dan maar weg!!!! en koop nieuw
Plaats een reactie