Het is nu ma 29 apr 2024, 00:18


Remprobleem

Alle vragen en tips over de remmen van een e23 plaats je hier
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Remprobleem

Berichtwo 17 nov 2010, 12:33

Hallo iedereen,


Ik heb alle remleidingen vervangen, maar sindsdien een probleem om te ontluchten (rechtsvoor/linksachter, blijkbaar een gekend probleem).
Hoofdremcilinder dus de geest gegeven, dus een nieuwe originele in geplaatst. Heel eenvoudig kunnen ontluchten ditmaal, wel met motor af.

Maar het pedaal bij motor af is sponzig, terwijl het na 10 a 20 keer pompen keihard zou moeten zijn. :naughty:
Nu kan ik het (met niet extreem hard te drukken) een 7 a 8-tal centimeter diep drukken.

Als de remcilinder er een 2-tal dagen af was, lag er wel een klein plasje ATF onder de wagen die uit de booster gelopen was.
(er zit een dichting, dus ik veronderstel dat dit geen zo'n groot probleem is, omdat deze niet langer onder spanning staat als je hoofdremcilinder er afneemt.

Verder is er nergens een remvloeistof lek, en is er al enkele liters remolie doorgejaagd tijdens het ontluchten.


Iemand een idee? :angry: :angry:

Bedankt!


Groeten,
Fred
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Remprobleem

Berichtwo 17 nov 2010, 13:21

Hoi,

Heb meerdere malen ook gehad, de laatste x dat ik de leidingen vervangen heb, heb ik echt een halve liter per kant door geflushd, dus met apparaat op bandenspanning 1.5 bar en steeds het flesje vullen.
Dit ging in eenmaal goed.
andere keren moest ik herhalen....

dus gewoon doorgaan, en rustig aan......

succes
Offline

sensenmann

Pro

  • Berichten: 241
  • Geregistreerd: za 08 mei 2010, 16:09
  • Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: Remprobleem

Berichtwo 17 nov 2010, 13:55

ErikAnton schreef:Hoi,

Heb meerdere malen ook gehad, de laatste x dat ik de leidingen vervangen heb, heb ik echt een halve liter per kant door geflushd, dus met apparaat op bandenspanning 1.5 bar en steeds het flesje vullen.
Dit ging in eenmaal goed.
andere keren moest ik herhalen....

dus gewoon doorgaan, en rustig aan......

succes


Inderdaad, met zo'n easybleed lukte het bij mij prima. Ik had alle remklauwen er af gehad en gereviseerd. Laatste beetje lucht wel met draaiende motor / pompen d'r uit gekregen.
Niet zeuren, gewoon gas geven !
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Remprobleem

Berichtwo 17 nov 2010, 16:39

Laatst ook gedaan,maar ontluchten is geen lolletje met de e23.
Ondanks de eezibleed!
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Remprobleem

Berichtwo 17 nov 2010, 17:36

Laatste x met vernieuwen remleiding achter wat drie dagen heeft leeg staan lopen, was het 2 rondjes ontluchten met de easy bleed gelijk perfect. je moet een beetje geluk hebben en veel geduld en geen haast haha.

Succes
Offline

bigbadbeemer

Die hard

  • Berichten: 450
  • Geregistreerd: zo 22 nov 2009, 00:29
  • Woonplaats: Westdorpe

Re: Remprobleem

Berichtdo 18 nov 2010, 19:11

Ik heb al mijn remklauwen gereviseerd en ontlucht in m'n eentje. Ik heb bij AD/ van der Peijl een terugslagklep gekocht en een metertje doorzichtige slang. Ik was in totaal iets van 7euro kwijt. slangetje met terugslagklep op de ontluchtingsnippel zetten en het andere uiteinde in een lege fles/pot, nippel 1 slag lossen en pompen maar (korte snelle slagen) totdat er geen luchtbelletjes meer uitkomen. Wel regelmatig je remolie nivo controleren (anders is al je werk voor niets geweest)
If you can't fix it, use a bigger hammer
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Remprobleem

Berichtwo 13 apr 2011, 08:41

Even een oud draadje omhoog schoppen. Om het maar een beetje bij elkaar te houden.

Ik heb de remmen van de Brasil eens goed onderhanden genomen. Met name de achterste klauwen zaten zo vast als een huis.
Helemaal gereviseerd zo als het hoort: dus uitelkaar en nieuwe stofhoezen en rubberen ring. Opgebouwd met nieuwe blokken en ATE remmenvet.
Omdat dit klusje wat langer is gaan duren dan dat het de bedoeling was is het remsysteem ook wat langer open blijven staan. Daardoor is er veel remolie uitgelopen.
Welnu, alles in elkaar gezet en een paar keer ontlucht met de eezi bleed - met draaiende motor. Dat gaat op zich heel makkelijk...maar...
Toch blijf ik een pedaal houden wat ik heel diep moet intrappen.

Als ik de remklauwen ontlucht komt er nu echt zuivere remolie uit - uiteraard zonder luchtbellen. Ik heb er al zeker een liter doorheen getrokken. Op alle 6 de nippels is dit het resultaat. De eerste keer remmen kan het pedaal bijna tot aan de aanslag. Dan remt hij overigens goed.
Bij pompend remmen (druk opbouwen) gaat het gelijk beter (logisch) het pedaal zakt dan ook niet weg. MIjn conclusie (!?) is dan ook dat zowel de rembol als de HRC niet kapot zijn.

Mijn vraag is dan ook: hoe kan ik het laatste beetje lucht er uit krijgen? Ik zie op de HRC geen nippel (helaas).
Nog een keer ontluchten?? of is mijn HRC toch stuk binnenin? Voordat ik begin met demonteren graag uw visies!
Of gaat het laatste beetje er vanzelf uit? Remmen een keer goed opstoken?? :devilish: say it...
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Re: Remprobleem

Berichtwo 13 apr 2011, 10:13

baur323 schreef:Toch blijf ik een pedaal houden wat ik heel diep moet intrappen.


Ik heb net hetzelfde voor. Het systeem ontlucht met een druktoestel en er echt vele liters remvloeistof doorgehaald om lucht uit te sluiten.

- Hoofdremcilinder is splinternieuw (nieuw van bij de dealer)
- Flexibele Remleidingen zijn nieuw
- Als ik rem, zakt mijn rempedaal niet naar de bodem, dus de rembol zou nog ok
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Remprobleem

Berichtwo 13 apr 2011, 11:17

Bedankt voor je reactie. Bij remt ze wel goed en recht.
Ik vermoed dat er ergens een hardnekkige luchtbel zit.
Offline

frank

Pro

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: zo 30 mei 2010, 16:02
  • Woonplaats: neede

Re: Remprobleem

Berichtzo 17 apr 2011, 10:26

weet niet hoeveel nippels je op je remklauwen hebt,maar weet uit ervaring met een e3 dat er wel een ontluchting volgorde is van de nippels
misschien heb je hier wat aan
grt frank
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Remprobleem

Berichtzo 17 apr 2011, 11:46

Klopt!
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Remprobleem

Berichtzo 17 apr 2011, 16:20

trouwens heb ik nog nooit ontlucht met een draaiende motor, dus bespaar kostbaar vocht :)
met die brazil had ik ook ontlucht en na een paar honderd km opeens geen remmen meer, dat is ook een hele gewaarwording... kogelhard door
de bocht, thuis even kort ontlucht en het was weer prima, sindsdien geef ik nooit meer veel gas na remolie vervanging!!!!
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Remprobleem

Berichtzo 17 apr 2011, 18:11

Met eezibleed hoef je idd niet met draaiende motor te ontluchten, het duurt allemaal allemachtig lang, maar dat komt omdat het een lel van een auto is met dito lange leidingen.

Keer terug naar Remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten