Het is nu ma 29 apr 2024, 00:41


Remklauw adapters

Alle vragen en tips over de remmen van een e23 plaats je hier
  • Auteur
  • Bericht
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Remklauw adapters

Berichtwo 24 aug 2011, 10:35

Gaan we weer :mrgreen:

Even serieus. Aangezien ik iets meer vermogen heb dan normaal en ik het vermoeden heb dat mijn huidige vermogen niet mijn eindpunt is wil ik toch met andere remmen bezig. Hiervoor heb ik twee oplossingen, betere remblokken en schijven of andere ramklauwen met bijbehorende blokken en schijven.

Ik ga voor de tweede optie. Ik wil toch eens gaan kijken naar andere remklauwen. Maar dan kom ik bij de volgende uitdaging, de bevestiging van de E23 is anders dan die van andere BMW modellen (met zwaardere remmen).

Stel, ik laat adapters maken, wie heeft hier dan ook belagstelling bij? En dan de tweede vraag. Passen "alle" andere remklauwen hier dan wel op? Of moet er per remklauwsoort een ander soort adapter worden gemaakt?

De E38 heeft op de 728i Brembo's. De E32 750i heeft ook zwaardere remmen. En de E34 M5 schijnt ook goede remmen te hebben. Zou dit allemaal met
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Remklauw adapters

Berichtwo 24 aug 2011, 11:16

jij hebt dus meer vermogen, dus je zegt ik wil zwaardere remmen...... Maar als je nooit hard rijdt kun je wel af met lichtere remmen...

Dus eigenlijk zeg je, ik rij vaak snel en rem graag vol af.....


Wellicht kun jij je remweg meten nu, en straks met je nieuwe remmen, dan weten we iets, succes met de ombouw!
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Remklauw adapters

Berichtwo 24 aug 2011, 12:04

ErikAnton schreef:jij hebt dus meer vermogen, dus je zegt ik wil zwaardere remmen...... Maar als je nooit hard rijdt kun je wel af met lichtere remmen...


Dat klopt. Ik wil betere remmen.

ErikAnton schreef:Dus eigenlijk zeg je, ik rij vaak snel en rem graag vol af.....


Helaas, dat zeg ik dus niet. Ik rij niet heel veel in mijn BMW dus kan ook niet vaak snel rijden. Bovendien ben ik ook geen voorstander van vol afremmen.

Ik heb een auto van 1600 kilo en mag graag vertrouwen op mijn remmen. Ik ben er van overtuigd dat de hedendaagse remmen beter zijn dan de remtechniek van vroeger.

Maar om even terug te komen op jou conclusies. Ik hou mij meestal aan de maximum snelheid en rem niet als een malle. Bovendien woon ik "naast" de Duitse grens en rij ik daar wel eens wat harder. Ik ben van mening dat goede remmen overbodige luxe zijn. Ik vind dat bij meer vermogen ook verbeterde remmen horen. Ook al hoef ik ze misschien niet.
Offline

e23eric

Professional

  • Berichten: 1094
  • Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 23:58

Re: Remklauw adapters

Berichtwo 24 aug 2011, 12:21

Het gaat denk ik om die ene keer dat je wel es lekker hard rijdt en het gas intrapt en dan toch plots moet remmen. Niet dat je elke dag die auto loopt af te trappen.

Eric, ik ben het daarom wel met je eens. Het is een zware auto en je moet vertrouwen hebben in je remsysteem. Ik ga na de winter het vermogen van mijn 745 ook laten aanpassen en ik ga me nu nog niet bezig houden met andere remmen maar ik volg dit wel graag. Ik ga me er dan ook mee bezig houden of ik wel een optimaal remsysteem heb. De pk's die je dan krijgt had je in die tijd alleen in Ferrari's dus dan moet je ook kritisch kijken naar je remsysteem! :)
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Remklauw adapters

Berichtwo 24 aug 2011, 15:11

Als ik geen vertrouwen had in mijn remmen, dan reed ik er niet mee.......
Mijn neus zit tegen de voorruit aangedrukt als ik hard rem.....
De limitatie zit hem bij mij in de banden, 15inch en niet te breed, stel dat ik bredere banden er onder zou leggen zal mijn remsysteem wellicht
tekort schieten aangezien ik dan veel meer grip heb.
Maw je kunt het ook in de banden zoeken, maar denk dat dat met jouw vermogen wel goed geregeld is.

En inderdaad als je je auto opvoert, klopt je kentekenbewijs niet meer, zul je naar het rdw moeten, en daar kijken ze weer of je remmen het
wel aankunnen, met als gevolg dat je weer goed verzekert bent.

Is jouw verdere remsysteem al helemaal vernieuwd? want dat zal dan ook meer te verduren krijgen met zwaardere remklauwen.....
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Remklauw adapters

Berichtwo 24 aug 2011, 15:26

Mijn huidige remmen zijn gecontroleerd en ik heb nieuwe blokken, schijven en olie. RDW, vermogen en bijbehorende remmen is ook geen issue, maar daar gaat het me in dit topic niet om.
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Remklauw adapters

Berichtwo 24 aug 2011, 16:10

Waar je op dient te letten is de afstand vanuit het midden van de klauw naar de gaten. Ik weet niet zeker of de schijven op de e38 of die van de e32 even dik zijn en dus de afstand klopt. Ook zou je even de afstand vanaf het naafbevestigingsvlak tot de schijf moeten meten om zo te kijken of deze dezelfde afstand heeft. Vergeet niet dat je de klauwen met een adapter meestal verder naar buiten brengt en je remschijf dan ook een stuk groter qua diameter moet worden. De bij de klauwen horende schijven hebben dan een te kleine diameter. Ik heb geen e23 anders deed ik wel met je mee.
O, ja voor een vermogens toename tot 40% extra is er geen noodzaak om de wagen te laten herkeuren tenzij er een andere motor in komt, met een ander type of meer cylinders. De 745 kan dus tot 370 pk zonder nieuwe keuring worden opgevoerd. En bredere banden geven niet altijd meer grip. Ik koop mijn winterbanden altijd 2 maten kleiner omdat dan de druk per vierkante cm hoger wordt en je zo op glad wegdek minder snel wegglijdt.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Remklauw adapters

Berichtwo 24 aug 2011, 19:17

Welke afstanden bedoel je exact?

Image

Zowel de E32 als de E38 728i zijn 28 mm dik. De E32 schijven zijn 302 hoog, de E38 schijven 316. De 728i klauwen zijn van aluminium.
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Remklauw adapters

Berichtwo 24 aug 2011, 19:37

Ik zou eerst eens voor staalomvlochten remleidingen, nieuwe schijven en blokken gaan.
Kom anders eens rijden met de Achat 735, die remt echt super.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Remklauw adapters

Berichtwo 24 aug 2011, 20:26

axiaal kun je wel werken met vulringen om de klauw uit te richten, radiaal moet je wel een straal hebben die plaats heeft voor de schijf.
Ik heb bij mijn Jaguar 4 zuiger klauwen gemonteerd ik moest de klauwogen iets uitfresen om te matchen met de adapter en de nieuwe remschijf moest 2 mm afgedraaid worden. Verder een paar vulringen om de klauw te centreren en een T-stuk om en 1 kring remcircuit aan te sluiten op een 2 kring klauw. Ook worden de cilinders wel doorgeboord

Image
Image
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Remklauw adapters

Berichtdo 25 aug 2011, 16:19

De e32 vierzuiger remklauwen horen op schijven van 324 mm diameter. Ik bedoel de afstand van de hub naar de rotor, en de afstand tussen de remblokken en de schijf bij montage, omdat je een vast remzadel gebruikt moet dat keurig in de midden van de schijf uitkomen. Zoals Robert schrijft kun je dat eventueel met ringen oplossen, maar gebruik dan wel RVS ringen. Als je ruimte te kort hebt moet je eventueel de klauw of de adapter laten vlakken. Het T stuk in Roberts ombouw is bij de BMW klauw niet nodig deze is al af fabriek op een aanvoerleiding gemaakt
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Remklauw adapters

Berichtdo 25 aug 2011, 20:46

Duidelijk!
Offline

stefan

Die hard

  • Berichten: 272
  • Geregistreerd: di 17 maart 2009, 07:48

Re: Remklauw adapters

Berichtza 03 sep 2011, 10:25

Heb bij mijn vorige 745 staal omvlochten slangen gemonteerd,accumulator bol,klauwen gereviseerd,nieuwe hrc gemonteerd,schijven met green stuf blokken,orginele blokken niets hielp ! Remmen van een 745 zijn gewoon onder de maat ! Dus mijn antwoord is ja,als er hier meer mensen zijn met het zelfde idee dan moeten wij hier samen iets aan doen. Als we bijvoorbeeld adapter platen oid nodig hebben en we zijn met meer mensen worden ze natuurlijk snel goedkoper !


Mvrgr. Stefan/Lpgshop.nl.

Keer terug naar Remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten