Het is nu zo 28 apr 2024, 21:15


Harde rempedaal / Rood lampje bij aanremmen

Alle vragen en tips over de remmen van een e23 plaats je hier
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Harde rempedaal / Rood lampje bij aanremmen

Berichtdi 03 jan 2012, 19:28

Hoi Mannen,

Ik wil graag even iedereen bedanken die in het verleden gepost heeft over "Harde rempedaal en/of een Flikkerend rood lampje bij het aanremmen!!!

Zoals velen van jullie al zeiden zat hem het probleem in een defecte rembol :)

Even voor de nieuwe lezers.... De verschijnselen bij mijn 732iA waren bij het aanremmen een oplichtend rood "remlampje" in het dashboard (rechter van de twee, dus niet die van de blokken) en een harde rempedaal bij tweede keer remmen of direct doorduwen als bij een noodstop.

Na het doorlezen van meerdere topics over deze verschijnselen heb ik de tip van een van jullie uitgevoerd, waarbij met open ATF reservoir en draaiende motor een paar maal op het rempedaal wordt getrapt. Het niveau had hierbij in het geval van een goede rembol moeten zakken en na stilzetten van de motor en opnieuw intrappen van het rempedaal na ongeveer vijf maal weer boven het zeef zichtbaar moeten worden.

In mijn geval zakte het niveau niet of amper naar beneden en steeg direct weer aanzienlijk bij stilzetten van de motor en weer intrappen van het pedaal. Dit verklaart waarschijnlijk ook ATF lekkage door de deksel van het reservoir, nadat ik dit een tijdje geleden had bijgevuld...

Enfin, rembol verwijderd en met een lasdraad door de opening gevoeld waar het membraan zat. Helemaal onderin dus, wat wel degelijk duidde op het ontbreken van de stikstof bel. Rembol vervangen door eentje van Paul uit Gemert en de auto remt weer als een zonnetje 8-)

Nogmaals iedereen bedankt en doe het zelvers met hetzelfde fenomeen kan ik dezelfde procedure aanraden!!!

Succes!!!
Offline

bert/e23

Moderator

  • Berichten: 691
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 22:13

Re: Harde rempedaal / Rood lampje bij aanremmen

Berichtdi 03 jan 2012, 21:15

Belangrijk te weten deze bollen gaan vaak kapot bij het lang stil staan van de BMW. :o blijven rijden dus
BEI EINEM BMW E23 ZÄHLEN NICHT DIE JAHRE SONDERN DIE KLASSE.
Offline

Yoshi

Die hard

  • Berichten: 370
  • Geregistreerd: do 26 mei 2011, 14:07
  • Woonplaats: Noord-Holland

Re: Harde rempedaal / Rood lampje bij aanremmen

Berichtdi 03 jan 2012, 21:21

Hmm mijn rem is juist heel sponzig en bij tweede keer trappen inderdaad keihard. Zou dat ook rembol kunnen zijn? :(
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Harde rempedaal / Rood lampje bij aanremmen

Berichtdi 03 jan 2012, 21:35

Gewoon even proberen Yoshi!!! Deksel van het reservoirtje afdraaien en even je vrouw, buurman, vriendin of de melkboer vragen om op de rem te trappen :)

Bij twijfel de bol even demonteren en met een (afgestompte) lasdraad voelen hoe ver het membraam van de opening af zit. Kun je hem er bijna tot op de bodem insteken, dan is ie vrijwel zeker lek. Voel je eerder weerstand, dan niet doorduwen uiteraard, anders zou je met een scherpe draad alsnog een goed membraam lek prikken ;)

Heb de mijne compleet met ventiel gedemonteerd, omdat ik vanwege de LPG verdamper niet makkelijk een filtertang kon gebruiken op de bol. Al met al een klusje van nog geen uur (koffie niet meegerekend uiteraard ;) )

Keer terug naar Remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten